Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Min tenta till envariabelanalys närmar sig, finns det någon slags hemsida där man kan se alla teorier, definitioner, satser och räkneregler? Söker det eftersom jag vill ha något att repetera när jag åker till och från campus. Svenska som engelska fungerar självklart!

Jag kan rekommendera "Två wurrar med Tam" på fejjan, finns massa matnyttigt. Det finns definitionen osv bland inläggen. Den är för både en samt flervariabelanalys samt linjär algebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ett otroligt värdefullt knep, som gjort alla problem av den typ du undrar över busenkla sedan jag började använda det, är att räkna med enheter. Med det menar jag att man i sina uträkningar inte skriver t ex "90 · 3", utan "90 km/h · 3 h". Det har följande fördelar:

  • Det blir lätt att förstå vad du kan/ska göra med informationen du har: Ska du multiplicera? Dividera? Addera?

  • Du får automatiskt rätt enhet på svaret. Aldrig mer behöver du få fram en siffra och undra om den är i meter, kilometer eller kanske joule.

Exempel är guld, och ditt problem passar utmärkt. Du har två saker: en överföringshastighet (datamängd per tid), v, och en tid, T, och du vill få fram en datamängd. Lägg särskilt märke till enheterna på dessa storheter! 30 dagar kan lika gärna anges som ett antal sekunder, och skulle du konceptuellt "multiplicera MB/s med s" skulle "sekunderna ta ut varandra" och kvar blir bara MB, vilket är (nästan) precis vad du vill ha. (Med "nästan" menar jag att dimensionen är rätt; MB och TB är båda enheter för datamängd.) Så svaret bör helt enkelt vara v · T.

Innan vi utför den beräkningen finns det dock en sak till som är bra att förstå: omvandling mellan enheter av samma dimension. Du kan till exempel alltid omvandla från sekunder till timmar eller från timmar till sekunder. Hur? Jo, genom att multiplicera med 1, fast skrivet på ett krångligare sätt:

   5 h
= 5 h · 1
= 5 h · (3 600 s/h)
= 5 · 3 600 · h · s/h
= 5 · 3 600 · s
= 18 000 s

Den röda texten ovan betyder just 1, fast skrivet på ett krångligare sätt. Observera att jag med "1" menar talet 1, utan enhet. 3 600 s/h är dimensionslöst, för "tiderna tar ut varandra", och dess exakta värde är 1, för en timme delat på en timme är 1.

Därmed kan vi ge oss på det ursprungliga problemet. Mängden data som kommer laddas ned totalt är

   v · T
= 800 MB/s · 30 dagar
= {
         30 dagar
      = 30 dagar · 24 h/dag
      = 30 · 24 · h
      = 720 h
      = 720 h · 3600 s/h
      = 720 · 3600 · s
      = 2 592 000 s
   }
= 800 MB/s · 2 592 000 s
= 800 · 2 592 000 · s · MB/s
= 800 · 2 592 000 · MB
= 2 073 600 000 MB
= 2 073 600 GB
= 2 073,6 TB

Notera att om du till exempel istället hade tagit v / T hade du fått ett antal terabyte per sekund per sekund (TB/s²), vilket uppenbart är helt fel enhet – alltså hade det svaret varit uppenbart fel.

Slutligen ser jag att @klirre fått "1,93 PB". Han måste ha tolkat M och mena P som binära prefix; gör man det är jag inte övertygad att "Bara att multiplicera" är en klockren förklaring. (Jag tillhör skolan som menar att M = 106; menar jag 220 B skriver jag "MiB".)

Jo ska man vara korrekt blir det 1,93 Pebibyte eller vad det heter. Delade med 1024^3 i sista steget.

Jag är inte, och kommer aldrig bli lika bra på att förklara som du gjorde i ditt inlägg, själva enhetstänket är för självklart på nåt vis. Likaså är ditt tänk att M=Mega=10^6 mer korrekt, men i praktiken använder de flesta M för Mebi på allt utom diskkapacitet så jag valde att presentera det lägre värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av klirre:

Jo ska man vara korrekt blir det 1,93 Pebibyte eller vad det heter. Delade med 1024^3 i sista steget.

Jag är inte, och kommer aldrig bli lika bra på att förklara som du gjorde i ditt inlägg, själva enhetstänket är för självklart på nåt vis. Likaså är ditt tänk att M=Mega=10^6 mer korrekt, men i praktiken använder de flesta M för Mebi på allt utom diskkapacitet så jag valde att presentera det lägre värdet.

"Allt utom diskkapacitet" skulle jag inte säga. M, G osv används i princip uteslutande med sina decimala betydelser för att beteckna till exempel klockfrekvenser (t ex 4 GHz), överföringshastighet i nätverk (100 Mbit/s) och annat (5 Gbit/s för USB 3.0), samt bandbredd mot minne (616 GB/s på RTX 2080 Ti).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Matematik hjälp

Hej läser en bok i matris regressioner och fastnade för formeln där man skall finna inverse matrisen av X'X

I mitt huvud borde det bli:

Tacksam gör hjälp

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Forumledare

@stenharl: *tråd inflyttad*

Vi försöker samla alla matematiska frågor här i tråden så det inte blir en massa bråk *badum-tish*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Sitter här med differensekvationer i kursen algebra och diskret matematik och har fastnat. Är det någon som vet om jag tolkat uppgiften rätt? Om jag tillåter mig att bara ställa motorcyklar och lastbilar och inte tvinga mig att blanda dom så får jag något som liknar fibonacci serien. Men när jag sedan ska göra min karakteristiska ekv så blir rötterna väldigt komplexa. Jag har försökt att få ledtrådar i mathematica men jag kommer inte framåt där heller. Någon som har något förslag?

Detta är en uppgift som ska redovisas på ett seminarium och vi har tillåtelse att ta hjälp utifrån. Kravet är att vi ska förstå lösningen när vi kommer dit och gör man inte det så får man stå där och skämmas. (Förutsatt att man satt kryss på pappret)

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa med matlab? Jag vill interpolera z-värden från en topografisk karta givet specifika x och y. Jag har följande: x-värden (dim 1xn), y-värden (dim 1xn), z-värden (dim nxn). Detta går att plotta i 3D med surf eller 2D med värmekarta eller konturlinjer.

Har bråkat med funktionerna griddedInterpolant och scatteredInterpolant (och meshgrid för x och y) men går bet. Problemet verkar vara att z är en matris.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Någon som kan hjälpa med matlab? Jag vill interpolera z-värden från en topografisk karta givet specifika x och y. Jag har följande: x-värden (dim 1xn), y-värden (dim 1xn), z-värden (dim nxn). Detta går att plotta i 3D med surf eller 2D med värmekarta eller konturlinjer.

Har bråkat med funktionerna griddedInterpolant och scatteredInterpolant (och meshgrid för x och y) men går bet. Problemet verkar vara att z är en matris.

Har du kollat in funktionen interp2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Har du kollat in funktionen interp2?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men får meddelandet "The grid vectors must be strictly monotonically increasing". Givet ett visst x-värde kommer z både öka och minska med stigande y, så jag antar att interp2 är otillräcklig.

Uppdatering: jag knåpade ihop en fullösning, vet ni något bättre tar jag tacksamt emot förslag. Några slumpade tester verkar ge korrekta resultat.

Interpolationsfunktionerna vill ha separata vektorer för x, y-koordinaterna med samma dimension som z-vektorn. Detta löste jag genom att skapa [x1, x1, x1,..., x2, x2, x2, ...] och [y1, y2, ..., y1, y2, ..., y1, y2, ...] med dimensionerna 1xn. Detta genom reshape. Z-matrisen plattade jag ut till en vektor. Längden n är alltså antalet mätpunkter (10x10-rutnät ger n=100).

En generell kodsnutt som förklarar:

[wMatrix, yMatrix] = meshgrid(X, Y); % skapar nxn-matriser X_col = reshape(xMatrix,n,1); Y_col = reshape(yMatrix,n,1); Z_col = reshape(Z,n,1); F = scatteredInterpolant(X_col,Y_col,Z_col); % skapar interpolanten F zq = F(xq,yq); % hämtar interpolerat z-värde från valfria xq- och yq-värden

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

hej har ett matte 5 kapitel 5 problem som jag inte klarar av att lösa

#13: Kulstötning heter problemet.

x=v cos α · t
y= h + v sin α · t − gt²/2
Jag ska finna ett generellt uttryck för kast längden R som man kan se i bilden nedan.

https://imgur.com/5AK9t0d

skulle bli tacksam om någon kunde hjälpa mig

Hitta sambandet mellan sin och cos, så att du får endast en faktor som är beroende av vinkeln...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Ja, men får meddelandet "The grid vectors must be strictly monotonically increasing". Givet ett visst x-värde kommer z både öka och minska med stigande y, så jag antar att interp2 är otillräcklig.

Uppdatering: jag knåpade ihop en fullösning, vet ni något bättre tar jag tacksamt emot förslag. Några slumpade tester verkar ge korrekta resultat.

Interpolationsfunktionerna vill ha separata vektorer för x, y-koordinaterna med samma dimension som z-vektorn. Detta löste jag genom att skapa [x1, x1, x1,..., x2, x2, x2, ...] och [y1, y2, ..., y1, y2, ..., y1, y2, ...] med dimensionerna 1xn. Detta genom reshape. Z-matrisen plattade jag ut till en vektor. Längden n är alltså antalet mätpunkter (10x10-rutnät ger n=100).

En generell kodsnutt som förklarar:

[wMatrix, yMatrix] = meshgrid(X, Y); % skapar nxn-matriser X_col = reshape(xMatrix,n,1); Y_col = reshape(yMatrix,n,1); Z_col = reshape(Z,n,1); F = scatteredInterpolant(X_col,Y_col,Z_col); % skapar interpolanten F zq = F(xq,yq); % hämtar interpolerat z-värde från valfria xq- och yq-värden

Bra att du fick ihop någonting. Vad jag ser kan z definitivt vara icke-monoton (den är ju det i exemplet). Det som isåfall är problemet är att du inte har x eller y vektorerna ordnade på rätt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med ett mattebevis!

Hej!
Jag har en uppgift där jag ska bevisa att en likbent triangel är liksidig med hjälp av påståendet att radien är en bisektris till en av triangelns basvinklar. Hur gör jag detta på lättast sätt?

Tack på förhand
Uppgift!

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Hej!
Jag har en uppgift där jag ska bevisa att en likbent triangel är liksidig med hjälp av påståendet att radien är en bisektris till en av triangelns basvinklar. Hur gör jag detta på lättast sätt?

Tack på förhand
Uppgift!

Nåt liknande detta? https://www.cut-the-knot.org/Curriculum/Geometry/ABOnCircumci...

Permalänk
Medlem

Hm, fortfarande lite lost. Bevisar det att triangeln är liksidig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Medlem

Well, iom att det bevisas att vinklarna är lika så är sidorna liksidiga... dock för länge sedan jag pluggade matte (>30år sedan) så minnet haltar nog något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Hej!
Jag har en uppgift där jag ska bevisa att en likbent triangel är liksidig med hjälp av påståendet att radien är en bisektris till en av triangelns basvinklar. Hur gör jag detta på lättast sätt?

Tack på förhand
Uppgift!

Är sidorna lika långa så är det en liksidigt och då blir även vinklarna i triangeln samma på alla 3 ställen.
Alla vinklar är 60 grader totalt 180 grader.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Är sidorna lika långa så är det en liksidigt och då blir även vinklarna i triangeln samma på alla 3 ställen.
Alla vinklar är 60 grader totalt 180 grader.

Jo såklart, men jag vet ju inte att den är liksidig, jag vet bara att den är likbent och ska med påståendet ”MB är en bisektris” bevisa att den är liksidig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Bitfenix Prodigy M Mobo: Gigabyte Z97mx Gaming 5 PSU: 600w Be Quiet! CPU: Intel Core i7 4790k @ 4.4ghz RAM: 16gb Corsair vengeance 1600mhz GPU: Asus Radeon R9 290x 4gb SSD: Samsung 840 Basic 250gb HDD: Western Digital Caviar Red 2TB Speakers: Audioengine A5+ Headphones: Audio Technica ATH-M50 Tablet: iPad 4 32gb DigitalTablet: Wacom Intuos Pen And Touch Medium

Permalänk
Hedersmedlem

@Z0lid1ce *Inlägg flyttade till Matematiktråden (dina matematikproblem här!)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0lid1ce:

Hej!
Jag har en uppgift där jag ska bevisa att en likbent triangel är liksidig med hjälp av påståendet att radien är en bisektris till en av triangelns basvinklar. Hur gör jag detta på lättast sätt?

Tack på förhand
Uppgift!

Du kan utnyttja cosinussatsen på respektive ”halvvinkel” och det faktum att avståndet mellan M och de två andra hörnen i triangeln är samma avstånd som mellan M och B. Det leder till att AB och BC måste vara lika.

Edit: cosinussatsen tillämpar du alltså på de trianglarna som uppstår om du drar en linje från M till A respeltive C. (Jag råkade rita av lite fel därav har jag ändrat bokstäver lite fram och tillbaka i mitt inlägg )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har fastat på 3219-3221, någon som skulle kunna förklara hur man räknar ut 3220 B och C?

Har nu försök i tre veckor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: B) går ut på att lösa ekvationen i A), vilken ekvation kom du fram till?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

@superegg: B) går ut på att lösa ekvationen i A), vilken ekvation kom du fram till?

Jag tog 1000/3 = 333kr per år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag tog 1000/3 = 333kr per år.

Fast 333 kronor är så mycket det växt i medel på dessa 3 år och inte hur mycket det faktiskt växt för varje år.
Hur beräknar man förändringsfaktor?

Om du har 100 kronor och det växer till 130 kronor på ett år så är förändringsfaktorn 1.3 (30%)

Dvs 100 * x = 130
x = 130/100
x = 1.3

Hur blir detta då i ditt fall när det handlar om 3 år?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Fast 333 kronor är så mycket det växt i medel på dessa 3 år och inte hur mycket det faktiskt växt för varje år.
Hur beräknar man förändringsfaktor?

Om du har 100 kronor och det växer till 130 kronor på ett år så är förändringsfaktorn 1.3 (30%)

Dvs 100 * x = 130
x = 130/100
x = 1.3

Hur blir detta då i ditt fall när det handlar om 3 år?

Vet inte om det bliv rätt.

4000 * x3 = 5000

x = 5000/4000
x = 1,25
x = 1,077 * 1,077* 1,077* = 1,25~

C: 1,077 * 4000 = 4 308

4 308/4000 = 1,077 (7,7%)

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vet inte om det bliv rätt.

4000 * x3 = 5000

x = 5000/4000
x = 1,25
x = 1,077 * 1,077* 1,077* = 1,25~

C: 1,077 * 4000 = 4 308

4 308/4000 = 1,077 (7,7%)

Japp det ser helt rätt ut 👍

Uträkningen i C) är lite överflödig eftersom förändringsfaktorn 1,077 är samma sak som en ökning med 7,7%
Men det beror väl på att de vill att man ska reflektera över att sambandet är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/EiTFTT5.jpg

Har fastat på 3219-3221, någon som skulle kunna förklara hur man räknar ut 3220 B och C?

Har nu försök i tre veckor.

Skrivet av superegg:

Vet inte om det bliv rätt.

Svaret är rätt (förändringsfaktor = 1,077 och årlig procentuell tillväxt = 7,7 %), men lösningen tycker jag behöver granskas närmare.

Citat:

4000 * x3 = 5000

Du har ställt upp helt rätt ekvation:

4 000 · x3 = 5 000

Förstår du varför?

Citat:

x = 5000/4000
x = 1,25
x = 1,077 * 1,077* 1,077* = 1,25~

Dessa likheter stämmer inte. Hur har du kommit fram till dem? Och varifrån kom 1,077 helt plötsligt?

Citat:

C: 1,077 * 4000 = 4 308

4 308/4000 = 1,077 (7,7%)

Vad gör du här?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Japp det ser helt rätt ut 👍

Uträkningen i C) är lite överflödig eftersom förändringsfaktorn 1,077 är samma sak som en ökning med 7,7%
Men det beror väl på att de vill att man ska reflektera över att sambandet är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att komma ihåg, tack.

Skrivet av Alling:

Svaret är rätt (förändringsfaktor = 1,077 och årlig procentuell tillväxt = 7,7 %), men lösningen tycker jag behöver granskas närmare.

Du har ställt upp helt rätt ekvation:

4 000 · x3 = 5 000

Förstår du varför?

Dessa likheter stämmer inte. Hur har du kommit fram till dem? Och varifrån kom 1,077 helt plötsligt?

Vad gör du här?

Citat:

Förstår du varför?

Ja, något ska gånga sig själv 3 gånger.

Citat:

Dessa likheter stämmer inte. Hur har du kommit fram till dem? Och varifrån kom 1,077 helt plötsligt?

Jag tog 5000/4000 = 1.25 så jag måste hitta ett tal som går att gånga med sig i 3 gånger för att det ska blir 1,25.

Citat:

Vad gör du här?

Försöker räkna ut procent på ett år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av superegg:

Ja, något ska gånga sig själv 3 gånger.

Kan du vara mer specifik? Vad betyder det att "gångra sig själv"? Vilket är detta "något" som ska "gångra sig själv" tre gånger? Varför ska det det?

Du behöver bara svara på dessa frågor för din egen skull egentligen; jag vill bara försöka bidra med förståelse för varför™. Men den ska helst komma inifrån – därav frågorna.

Citat:

Jag tog 5000/4000 = 1.25 så jag måste hitta ett tal som går att gånga med sig i 3 gånger för att det ska blir 1,25.

Problemet är att likheterna inte stämmer. Du hade denna likhet:

4 000 · x3 = 5 000

Om du samtidigt ska ha

x = 5 000 / 4 000

kan vi härleda

4 000 · (5 000 / 4 000)3 = 5 000
4 000 · (5 / 4)3 = 5 000
4 000 · (53 / 43) = 5 000
4 · (53 / 43) = 5
53 / 42 = 5
52 / 42 = 1
25 / 16 = 1

Och så kan vi inte ha det!

Du måste bestämma dig för vad x är; du kan inte låta det ha olika värden hur som helst. Enligt uppgiften stod x för förändringsfaktorn – håll dig till det.

Citat:

Försöker räkna ut procent på ett år.

Blev du förvånad över att den procentuella ökningen var 7,7 % när förändringsfaktorn var 1,077? Hur skulle du säga att procentuell ökning relaterar till förändringsfaktor?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/EiTFTT5.jpg

Har fastat på 3219-3221, någon som skulle kunna förklara hur man räknar ut 3220 B och C?

Har nu försök i tre veckor.

försök tre veckor till!
Tips för 3221. Lös ur x ur:
73000kr=25000kr*(1+x/100)**8
Tips tag logaritmen av båda sidor om du inte lyckades finna x!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

försök tre veckor till!
Tips för 3221. Lös ur x ur:
73000kr=25000kr*(1+x/100)**8
Tips tag logaritmen av båda sidor om du inte lyckades finna x!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade tänkt såhär, hon har 25000 i grund, var år ökar det med x. Alltså efter ett år har hon 25000*x, och efter 8 år har hon 25000*x^8.

Då blir ekvationen 25000*x^8=73000 , här ska du lösa för x.

Ett tips att tänka på är att "(kvadrat)roten ur"(x) = x^(1/2) alltså är "åttonderoten ur"(x)=x^(1/8). (Svårt att förklara utan matematiska symboler men hoppas du förstår vad jag menar...)