Permalänk
Medlem

the_flyer: Du har redan 12 fullt konfigurerbara I/O pinnar på din paralellport.
Det där är bara ett fullkomligt onödigt (och dyrt) kort.

Vill man ha flexibel LED styrning med sisådär 16 eller fler LED's så skulle jag nog koppla en enkel mikroprocessor mot serieporten som sköter jobbet.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
the_flyer: Du har redan 12 fullt konfigurerbara I/O pinnar på din paralellport.
Det där är bara ett fullkomligt onödigt (och dyrt) kort.

Vill man ha flexibel LED styrning med sisådär 16 eller fler LED's så skulle jag nog koppla en enkel mikroprocessor mot serieporten som sköter jobbet.

Jo det är ju sant...men har du ett kopplingsschema till en sån microprocessor eller länk eller något?
Skulle vara himla kul att leka lite med en sådan
Jag hittade iaf följande:
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/parallel_output.html
Någon som vet om det finns något bra program för att skriva sina led-instruktioner i? Iof kan man ju alltid programmera ett eget program i Basic eller C eller vad man nu finner lämpligt, men jag skulle vilja ha ett litet färdigt program som man bara matar in vilka pinnar man vill ha 1 och 0 på. Eventuellt någon form av script...

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Tjena. jag hade tänkt att bygga ihop en sådan modd.
men jag tänkte ha röda dioder istället. spelar det någon roll vilka man använder. för jag såg att dom du hade använt hade Vf på 3.8V och Imax på 20mA. Vilka röda dioder borde jag använda?? skriv gärna elfa artikel nummer också..

Permalänk
Medlem

Hmm vill du ha röda dioder eller överhuvudtaget dioder med andra volt och amper styrkor är det väll batra att byta ut motståndet. Om jag har förstått rätt så är det 60oHms motståndet som du ska byta ut till ett som passar till de dioder du har tänkt ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MangeMan
Hmm vill du ha röda dioder eller överhuvudtaget dioder med andra volt och amper styrkor är det väll batra att byta ut motståndet. Om jag har förstått rätt så är det 60oHms motståndet som du ska byta ut till ett som passar till de dioder du har tänkt ha.

Stämmer! 75-018-77 är en bra diod...men byt ut 60-ohmaren till 200 ohm så blir det bra.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_flyer

Jag har inte kopplat den till något så den går hela tiden...men om du matar 555-kretsen med någon annan spänning, till exempel HD-lampan så kommer den bara röra på sig när datorn läser...osv.......

vilken/vilka portar??

Permalänk

Vad menar du med portar?
Men om du menar matningen till 555-kretsen så är det på ben 8 du ska koppla in strömmen från HDD-LED:en istället och på ben 1 du ska ha jorden från HDD-LED:en.
Eller om du vill låta kitt-scanern triggas av en specifik hårddisk så använder du tråd 39 i IDE-kabeln för matning, men då skulle jag råda dig att istället låta den kontrollera en transistor som i sin tur matar 555:an.
Allt glasklart?

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

weee :)

så hmm du sa att jag kunde fråga hära om jag ville veta

så hära då då (testa lägg upp bilden hära men fungerade inte =()

http://www24.brinkster.com/metalwarrior/elfa.jpg

det e rätt komponenter för att få den att fugnera med röda lysdioder va eller e jag ute och cyklar nu igen?

Permalänk
Medlem

hmm vet inte, bilden funkar inte.
Men det ända du gör e att byta ut de blåa ledsen mot röda. Motståndet som ska bytas kan jag hjälpa dig med om du skriver vilka leds du tänker använda. Alla komponenter finns på första sidan som du behöver.

Permalänk
Medlem

Kristall klart.....
Tackar

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt komponenterna från elfa...
och för några dagar sedan sprayade jag mitt chassi svart..
den blir precis som k.i.t.t
förutom att jag tänkte kalkera av reg plåten bak på lådan. är det någon som vet vars man kan hitta ett ställe där man kan göra egna amerikanska regplåtar

Permalänk
Medlem

fan, tänkte ju göra samma sak, bajsunge

Permalänk

har beställt samma grejer och fått dom nu..
men hur ser man vilken nummer som är vilket ben på kretsen?
I ena kortsidan är det ju ett litet "hack" på kretsen, men hur vet man vilket nummer som hör till varje ben?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
har beställt samma grejer och fått dom nu..
men hur ser man vilken nummer som är vilket ben på kretsen?
I ena kortsidan är det ju ett litet "hack" på kretsen, men hur vet man vilket nummer som hör till varje ben?

Titta på databladet på elfas sida ang. varje krets så står det vad varje ben gör.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

74HC154 är 20:- billigare än 74159...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag fattar inte , vad har knight rider med dina dioder o göra ?

Visa signatur

Partilles största Ghetto vattenkylning | We are The MICROSOFT! Lower your firewall and surrender your sourcecode,we will add your features and technological destinctivness to our own. Your ideas will adapt to service us. RESISTANCE IS FUTILE.

Permalänk
Medlem

En dum fråga tycker säkert ni som går el eller dylikt men.......

Var kopplar man lysdioderna och från motstånden vid 555 kretsen vart går kaplarna? ..... den slutar ju bara där i tomma intet.

Permalänk
Medlem

Om vi nu kollar på schemat så är dioderna de tecken som ser ut så här typ: --->|

vad gäller det andra du undrade så slutar de inte utan tecknet för potentiometer ser ut så.

Tror att jag har rätt iallafall, är ingen el:are eller speciellt grym, men lite har man ju snappat upp från forumet iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo det är ju sant...men har du ett kopplingsschema till en sån microprocessor eller länk eller något?
Skulle vara himla kul att leka lite med en sådan
Jag hittade iaf följande:
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/parallel_output.html
Någon som vet om det finns något bra program för att skriva sina led-instruktioner i? Iof kan man ju alltid programmera ett eget program i Basic eller C eller vad man nu finner lämpligt, men jag skulle vilja ha ett litet färdigt program som man bara matar in vilka pinnar man vill ha 1 och 0 på. Eventuellt någon form av script...

w1.612.telia.com/~u61202518, setup.exe om du inte har "dlportio.sys", parallellcontroller.exe om du har.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

Men skit oxå! Jag får den inte att fungera
Det är bara led 1 och 17 på 74159-kretsen som lyser (arg) Dom blinkar inte ens!!! Jag har kollat flera gånger med multimeter och kollat igenom lödningen man kan inte hitta nått fel... Nån som vet nått? Jag har bytt ut den högra vrid potten mot ett 47ohms motstånd. det är allt.

Sen Undrar jag om man ska koppla alla GND till samma punkt och alla Vcc till samma punkt. Jag använder vcc som plus och gnd som minus pol.

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atma-n
Men skit oxå! Jag får den inte att fungera
Det är bara led 1 och 17 på 74159-kretsen som lyser (arg) Jag har kollat flera gånger med multimeter och kollat igenom lödningen man kan inte hitta nått fel... Nån som vet nått? Jag har bytt ut den högra vrid potten mot ett 47ohms motstånd. det är allt.

Sen Undrar jag om man ska koppla alla GND till samma punkt och alla Vcc till samma punkt. Jag använder vcc som plus och gnd som minus pol.

Kolla så att du har rätt ben på dioderna kopplad till matningen respektive kretsen...Kör gärna vid en låg hastighet när du provar kretsen, alltså använd höga motstånd och ungefär samma värde på dem. Det vill säga, ligg gärna på några tusen ohm på de bägge potentiometrarna.
Anledningen till att 1 och 17 "lyser" är troligtvis att du har så pass hög frekvens att de ser ut att lysa.

Ja du måste koppla alla Vcc till samma punkt och alla GND till samma punkt.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Jag kollade om lysdioderna fick ström men det var rätt knixigt. Det var så att alla lös samtidigt ungefär var 10:de gång jag provade men sen var det bara 1 och 17 som fungerade. Hmm jag må vara n00b men det ska inte vara 0 ohm mellan gnd och vcc? Kortis eller?

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Du kan inte mäta motståndet i kretsen under gång...
Men om du får 0 (noll) Ohm mellan Vcc och GND iaf så har du en kortis alla gånger...

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

Men det konstiga är att alla leds lyser samtidigt var 10:de gång.. och sen bara 1 och 17..

jag känner mig lite dum nu.. hehe klart det går ström genom kretsen mellan gnd och vcc. kolla lite fel Jag har inte mätt motsåndet under gång men jag mätte Volten på ledsen och det var som sagt var 10:de gång Vad kan vara felet tror du???

Visa signatur

#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk

Kolla om du har pulser ut i 555:an...har du inte det så är det inte bra.
Det är bara en diod i taget som ska lysa, lyser mer än en på en och samma gång så är det nåt som är fel...;)

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mind
jag fattar inte , vad har knight rider med dina dioder o göra ?

Uh? Menar du mig?
Ah! du menar länken i min sig?
Näe, den har absolut inget med knightrider att göra. Man har ju samma sig för alla inlägg ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja du måste koppla alla Vcc till samma punkt och alla GND till samma punkt.

Inte om du ska koppla till HD leden väll??
och appropå det. man ska ju koppla plus och minus från hd led på moderbordet till ben 8 och 1 på 555 men från ben 8 går det ju till trimpoten, ska den vara från hd leden med??

Permalänk
Medlem

Jag tror man måste ladda
hem ett DIVX plugin för att se filmen?

Visa signatur

A - Nothing = Rockar fett!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtrEEm

Inte om du ska koppla till HD leden väll??
och appropå det. man ska ju koppla plus och minus från hd led på moderbordet till ben 8 och 1 på 555 men från ben 8 går det ju till trimpoten, ska den vara från hd leden med??

Man ska alltid ha samma jordpunkt osv i en koppling.
Och ja man ska koppla matningen till ben 8 som oxo går till en av trimpottarna.
Men jag skulle inte ansluta HD-leden direkt till kretsen, utan låta en optokopplare ligga emellan.

Visa signatur

[server] TBD
[laptop1] TBD

Permalänk
Medlem

vore nog klokt.

Visa signatur