Datorn hittar tangentbord & mus bara varannan gång

Permalänk

Datorn hittar tangentbord & mus bara varannan gång

som i topic:
en dator med MSI-K8N Neo-FSR-moderkort, en A64 3200+, 1GB ram etc
hittar P/S2-tangentbord och lika shleten mus bara var annan start:
startar man om Windows så kan man inte längre röra musen -> reboot genom att trycka resetknappen så är musen tillbaka igen
detta händer även om man stänger av Windows helt och startar upp datorn från avstängt läge... var annan gång så hittas inte tbd & mus (sjukt jobbigt)

någon som har några ideer?
någon som någonsin hört/stött på detta skumma beteende?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Datorn hittar tangentbord & mus bara varannan gång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
som i topic:
en dator med MSI-K8N Neo-FSR-moderkort, en A64 3200+, 1GB ram etc
hittar P/S2-tangentbord och lika shleten mus bara var annan start:
startar man om Windows så kan man inte längre röra musen -> reboot genom att trycka resetknappen så är musen tillbaka igen
detta händer även om man stänger av Windows helt och startar upp datorn från avstängt läge... var annan gång så hittas inte tbd & mus (sjukt jobbigt)

någon som har några ideer?
någon som någonsin hört/stött på detta skumma beteende?

Ganska många som har samma problem med MSI's K8N-serie. Enda fixen är att byta till USB.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Re: Re: Datorn hittar tangentbord & mus bara varannan gång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ganska många som har samma problem med MSI's K8N-serie. Enda fixen är att byta till USB.

hmm ok... får tänka på saken (det är som sagt inga bra saker som är inkopplade så ett byte kan vara aktuellt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Liknande problem kan lösas på Abit-moderkort genom att uppdatera BIOS.

Har du det senaste Asus-BIOSet till ditt moderkort?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

Trance_Allstar - tyvär är det ett MSI det gäller

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Wops

Jag försöker igen: Har du senaste BIOSet till ditt MSI-moderkort?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Hjälpsam

Re: Datorn hittar tangentbord & mus bara varannan gång

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Datorn hittar tangentbord & mus bara varannan gång

Jag är lycklig om jag hittar mus varannan gång...hehe

Sorry, kunde inte låtabli, en för trött datanörd kan tolka saker fel Dax o sova efter ett långt tråkigt nattskift (därav all mina posts häromkring, flesta seriösa dock).

Ny BIOS låter bra ja... go natt/morgon/jul

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

BIOs-frågan: det är flashat med v1.3 nu
bios v1.4 finns ute, men msi skriver bara att dom höjt max fsb till 450 och fixat problemet med för hög temp.... det skall provas....

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, fast med usb :/

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

MSI verkar vara ett stort strul kort..

får se hur det blir med mitt EPOX kort sedan.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Har uppevt samma problem på ett Abit-kort.
Problemet uppkom när man stoppade in mus-sladden i tangentbords-uttaget och vice versa, rätt lätt avhjälpt mao

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
jag har samma problem, fast med usb :/

det låter inte bra... jag borde kanske kolla så usb-sakerna funkar felfritt innan man köper dom...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stebo
Har uppevt samma problem på ett Abit-kort.
Problemet uppkom när man stoppade in mus-sladden i tangentbords-uttaget och vice versa, rätt lätt avhjälpt mao

hehe.. hmm, kanske borde kolla det också (det lär vara rätt kopplat iofs)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med mitt gamla MSI KT-266 kort och där var lösningen att byta plats på tngb och mus så att det var "fel" enligt färgkodningen.

Men efter SP1 på win xp var jag tvungen att byta tillbaks och då var alla problem borta.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk

Jag hade samma problem med mitt abit nf7-s rev2. Men jag drog ut min miniräknar kabel (ti89 datakabel) sen så fungerade mus varje gång Helt weird.

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Har ett precis likadant kort och har upplevt det du beskriver jag med, fast då har det varit USB-enheterna som slutat funka. Min mx500 och wacom:en. Brukar oftast hjälpa om man byter port och väntar i 20 sec, då brukar de hoppa igång. Blir öite svårt dock när man kör p/s2.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

jag har samma problem. Tror mitt moderkort heter något med K8 så det kanske var det ni nämde. tangentbordet är kopplat via usb så det är inga problem med det, men musen fungerar bara varannan gång - den går inte via usb.

uppdatera moderkorts drivrutiner? hmm... vågar man det och isåfall är det bara på samma sätt som man uppdaterar t ex grafikkort (gå till tillverkarens hemsida, ladda ner .exe-fil och köra).
mvh