Permalänk
Medlem

Drivrutiner för Linux?

Jag har en bärbar dator (suse) med Wlan och undrar om den kan kommunicera med min stationära (winxp) som också har Wlan?

En annan fråga är vilka tillverkare stödjer Linux och alltid släpper ut drivrutiner för det? Nån lista man kan se på? Skulle underlättat valet av märke inför nästa köp, efter att jag köpt Topcom Wireless USB som inte har nårra drivrutiner för Linux =/.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för chipset? Finns kanske någon universalmodul som fungerar i värsta fall...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ifall man ska ha trådlöst i linux så är Orinoco överlägsna. Alla deras kort funkar bra. Netgear är livsfarliga då de byter chipset osv i korten utan att byta namn på den.

http://www.wifi.com.ar/doc/wifi/wlan_adapters.html för en lista som inte är helt uppdaterad, men ändå bra att titta på inför inköp.

Men, ska man köpa en extern adapter skulle jag rekommendera en orinoco, även ifall de är dyrare.

Permalänk
Hedersmedlem

Oj vad smart jag är.
Missförstod frågan helt.

I min laptop sitter ett intergrerat Cisco Aironet 350, fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Oj vad smart jag är.
Missförstod frågan helt.

I min laptop sitter ett intergrerat Cisco Aironet 350, fungerar hur bra som helst.

Du kommunicerar mellan Linux och Windows via wLan?

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av tolle
http://www.wifi.com.ar/doc/wifi/wlan_adapters.html för en lista som inte är helt uppdaterad, men ändå bra att titta på inför inköp.--------------------------------------------------------------------------------

Jag menade inte tillverkare för bara Wlan utan tillverkare (som stödjer Linux) för alla datorutrustningar som tangentbord, möss, skärmar, högtalare, ljudkort, grafikkort osv. Nån som vet nån sida med den informationen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Jag menade inte tillverkare för bara Wlan utan tillverkare (som stödjer Linux) för alla datorutrustningar som tangentbord, möss, skärmar, högtalare, ljudkort, grafikkort osv. Nån som vet nån sida med den informationen?

möss, tangentbord, skärmar, hägtalare brukar fungera utan problem... grafikkort är ju inte heller så jätta svåra att fixa igång..

Permalänk
Medlem

Jo men jag menar wlan kort. Du vet ju att sådana "speciella" kort måste ha anpassade och speciella program/funktioner. Det är det som ställer till det tycker jag. Hittar ju t.ex. inte drivrutiner för min TOPCOM WIRELESS USB för linux. Så skulle uppskattat om nån vet om det finns nån online-lista på samtliga tillverkare/märken som stödjer linux och ger ut drivrutiner för det så jag kan välja nåt som garanterat kommer funka nästa gång jag ska köpa nån hårdvarusak.

ANYBODY?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Du kommunicerar mellan Linux och Windows via wLan?

Det är ju inte specifikt med just WLAN, det är ju protokollet det handlar om då.

Men ja, nätverket fungerar fint och att kommunicera med Windowsburkar via Samba fungerar fint.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hur får man wlan på linux-laptopen att hitta windows wlan då?

För när jag bootar min laptop så räknar den ned från 15 till 0 utan att upptäcka nåt. Min wlan kort är konfigurerat på latopen så den funkar enligt yast2. Konfigurerat med DHCP.

Hur får man den att hitta windows wlan? Vilka program/kommandon används?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med Windows WLAN?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Min windows burk har en wlan kort. Och Linux-laptopen har inbyggd wlan. Du vet om man har 2 windows burkar med wlan nära varandra så upptäcker dom varandra direkt. Min Linux-laptop upptäcker inte min windows wlan? Jag vill köra peer-to-peer (aka ad_hoc).

Permalänk
Hedersmedlem

Aha, för att konfigurera det så kör jag

iwconfig eth1 mode Ad-Hoc

Har aldrig provat att använda detta dock, kan göra det när skolan börjar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Detta fungerar mellan mina två linux:ar som kör WLAN med topcam skyr@cer kort. ett pcmcia och ett pci kort. Jag misstänker de är ganska snarlika ditt. Jag kör med ndiswrapper som utnyttjar NDIS drivrutinerna från windows. fungerar klockrent, men är väl en smula slöare än om de varit skrivna direkt för linux.

modprobe ndiswrapper
iwconfig wlan0 mode Ad-hoc
iwconfig wlan0 key restricted abcd123456
iwconfig wlan0 essid Hemlis

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

kör också med wlan i min bärbara(suse 9.2 med philips kort), sen har jag en router(netgear) som mitt bredband är inkopplat i. men hur f*n kopplar jag upp mej mot min router? har ställt in alla inställningar rätt vad jag vet, men när man kollar i routern så är den inte "uppkopplad". kommer inte ut på nätet heller
förslag någon?

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Jo men jag menar wlan kort. Du vet ju att sådana "speciella" kort måste ha anpassade och speciella program/funktioner. Det är det som ställer till det tycker jag. Hittar ju t.ex. inte drivrutiner för min TOPCOM WIRELESS USB för linux. Så skulle uppskattat om nån vet om det finns nån online-lista på samtliga tillverkare/märken som stödjer linux och ger ut drivrutiner för det så jag kan välja nåt som garanterat kommer funka nästa gång jag ska köpa nån hårdvarusak.

ANYBODY?

just SuSE hade ju en stor bas med vad som fungerade för hårdvaror. har inte kollat sen Novell tog över, men leta runt på deras sida kanske den finns kvar.

edit// här: http://cdb.novell.com/?LANG=en_UK

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint