Permalänk

Asus P5AD2E-Premium + vilket minne?

Ska köpa nytt moderkort, minne samt processor. Moderkortet ska vara Asus P5AD2-E Premium tänkte jag. Processorn vet jag redan vad jag ska ha för nån. Men jag har några funderingar kring minnena.

1. Vad ska jag köpa för minne till det?
Enligt Asus själva så ska det klara 711DDR2:
"Trots att Intel's 925XE chipsets officiellt inte klarar snabbare minnen än DDR2 400/533, så har ASUS ingenjörer släppt loss dess verkliga potential. Den här modellen erbjuder stöd för äkta DDR2 711, vilket tar bort flaskhalsen i systemet som uppstår när man överklockar både CPU och minne. När dagens processorer har stöd för 1066MHz FSB är Asus moderkort de enda lösningarna för äkta DDR2 711, som kan tillhandahålla överlägsen prestanda för de mest krävande applikationerna."

Alltså upp till ca. PC2-5600. I butiken står det dock att det har stöd för upp till PC2-4300. Betyder det att jag kan ha PC5400? Eller att jag måste köpa PC2-4300 och klocka det till 5400? =/

2. En annan sak jag undrar över. Jag ska ha 4GB i RAM minne totalt, tänkte jag. Men en kompis hävdar att man ändå inte kan ha så mycket, trots att det står att kortet klarar det. Jag har också läst nåt om det på Kingston's webplats, om att man inte kan utnyttja mer än 3GB eller nåt sånt?? Vad handlar det om?

Man bör kunna utnyttja 4GB om det står på moderkortet att det klarar det, kan man tycka.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jo de står att de klarar 3g/sec men du kan inte få ut dom 3g/sec med 3 kortplatser för de körs i duel . har själv bestället ett likadant, och ja bestälde A-DATA 2x1024Mb

Visa signatur

// 3.0Ghz, 2024Ram, 480W-Nät
7900GT