Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RMgX
Stämmer det att hdn bara är 4200 rpm?

så vitt vi vet - ja (det baseras på en screenshot av ett program som visade hårdvaran i de demonstrerade Mini, ingen officiell info från Apple)
dock så bör det endast vara vid riktigt mycket diskarbete som det märks - OSX är känt för att lägga mängder i ramminnet som cache
kanske har dom valt den segare disken för att understryka att det inte är någon tung arbetsdator?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

RMgX: ja (:()

Kan verka sniket, men Apple vill kanske minimera värmen.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

nån här som inhandlat en Mac Mini än? är sugen på en recision!

Hur kan man mäta denna mot PC styrka..?
Är Mac datorer lika sega i operativsystemen som på PC?

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

NiQ - den första leveransen utlovas den 29:de januari

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
nån här som inhandlat en Mac Mini än? är sugen på en recision!

Hur kan man mäta denna mot PC styrka..?
Är Mac datorer lika sega i operativsystemen som på PC?

Du har då inte koll du
Man kan inte mäta i styrka på ett bra sätt.
Det är bara Windows som är ett bloatad system. Dra in NetBSD och kolla på farten du uppnår på din pc.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha min Mac mini nu >_<
Det väsnas så i serverrummet nu ^^

Visa signatur

iMac Core Duo 17" - 1,83Ghz / 1Gb / 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
nån här som inhandlat en Mac Mini än?

Jag har varit nära, men både tänderna och bilen måste lagas

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag ska inhandla min så fort lönen + studielånet faller in i slutet av månaden *brummmm*

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nu har det kommit en studentrabatt på iMac Mini! 4225 kronor. Jag ska lugnt köpa nu asså!

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ns8
Någon som vet om det sitter en 2.5" eller en 3.5" disk i den?

Vore nog fint att komplettera med en extern snabb disk kopplad via firewire.

Edit - Den här hade nog passat fint under Mac Mini - http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LAC300702EK

/Nicklas

Ungefär 95 % av dom som har en Mac har en Lacie Big Disk.

Min Mac Mini kommer nästa månad.

Visa signatur

Progressive State Of Mind
When the needle drops, the bullshit stops "Anthony Pappa"

Permalänk

* Jag har en blåtandadapter (d-link dbt-120) på min nuvaranda pc, funkar den på minin med? slipper ju en femhundring i såna fall

* Är det samma processor i 1.42 versionen, fast klockad lite?
I såna fall borde den väl bli varmare (= fläkten drar igång oftare)

* http://www.webhallen.com/prod.php?id=20812 Funkar detta minne i minin?
Vet inte riktigt vilken typ som lämpar sig bäst och var man bör köpa ifrån (har också hört att vissa minnen inte får plats?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
* Jag har en blåtandadapter (d-link dbt-120) på min nuvaranda pc, funkar den på minin med? slipper ju en femhundring i såna fall

Går troligen bra. Det står D-link på min "plupp" (men den är så sliten så jag kan bara tyda 120 något)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
* Är det samma processor i 1.42 versionen, fast klockad lite?
I såna fall borde den väl bli varmare (= fläkten drar igång oftare)

Nej, det är 7447B i 1.42:an och 7447A i 1.2:an
Det i vart fall så vitt jag har hört/läst

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
* Jag har en blåtandadapter (d-link dbt-120) på min nuvaranda pc, funkar den på minin med? slipper ju en femhundring i såna fall

Den funkar, jag har också DBT-120 och kör den på min mac.

Permalänk
Medlem

För övrigt så verkar det som om flertalet "Apple center"(*) i sverige (i vart fall sthlm, gbg, m:ö) kommer visa Mac mini nu på lördag.
Är man i närheten kan man ju ramla in och hoppas att det finsn något kika/lyssna/lukta på.

(*) Typ: InLife o Macoteket i sthml, MacForum i gbg och Kullander&Kullander i m:ö

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa igenom alla trådar, jag ber om ursäkt om ni redan visste........Att www.anandtech.com gjort ett test på Mac mini, eller iallafall en liten utvärdering. Det roliga med den sidan är att Anand är en "die hard pc freak".
Jag har inte läst testet själv, tänkte göra det efter jag kommer hem ifrån jobbet.

Läs gärna hans reflektioner om Mac i allmänhet, då jag tycker att han gör det hyffsat opartiskt. Själv har jag blivit lite sugen på en Mac, men stör mig lite på att de upplevs slöa i vanlig ordbehandling och surfning.

Som sagt, gå in på www.anandtech.com och se för er själva. Han höjer faktiskt Mac till skyarna.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Jag har inte orkat läsa igenom alla trådar, jag ber om ursäkt om ni redan visste........Att www.anandtech.com gjort ett test på Mac mini, eller iallafall en liten utvärdering. Det roliga med den sidan är att Anand är en "die hard pc freak".
Jag har inte läst testet själv, tänkte göra det efter jag kommer hem ifrån jobbet.

Läs gärna hans reflektioner om Mac i allmänhet, då jag tycker att han gör det hyffsat opartiskt. Själv har jag blivit lite sugen på en Mac, men stör mig lite på att de upplevs slöa i vanlig ordbehandling och surfning.

Som sagt, gå in på www.anandtech.com och se för er själva. Han höjer faktiskt Mac till skyarna.

www.anandtech.com har gjort många mactester på senare tid. inge något nytt för mac mini.

Permalänk
Medlem

Det Anand skrev om Mac mini gör ju att man blir än mer tvärsäker på at ten sådan behövs i var mans hem.
< http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2328 >
To the rest of us, it’s a small, quiet, stylish looking box that finally breaks down the price barrier to Mac OS X. As a second system for any PC user, the Mac mini can’t be beat.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Många artiklar? Ja om man tycker 4st är det....
Det roliga med hans tester är ju faktiskt att han/de kan sina saker och att han är så pc frälst. Det sätter ju ett visst perspektiv på saken, eller hur?

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Jag ska beställa en mac mini. Men jag har inte beslutat vilken modell jag ska köpa.
Den dyrare har ju 170mhz snabbare processor och 40gb mer hårddisk, men är det verkligen värt tusen spänn? Den större hårddisken kommer jag nog inte ha så mycke nytta av. Jag funderar på att kanske skaffa en snabb extern firewire-hårddisk. Nä det lutar nog åt den billigare modellen fast med mer minne då såklart, 512mb.
Och ett airportkort ska ja ha men blue tooth skippar jag nog för jag har ingen mobil eller andra prylar som stöder det.

Visa signatur

MacMini 1,25 GHz | 1 GB RAM | 40 GB HD + 200 GB extern |

Permalänk
Medlem

Bluetooth är annars ganska käckt för möss, tangentbord och sådär.
Telefoner utan bluetooth blir nog snart ovanligt, och skrivare kommer säkerligen oxå på bred front snart.
Men det går ju sätta dit bluetooth senare om man vill (eller tröck dit en d-link "plupp")

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
Jag ska beställa en mac mini. Men jag har inte beslutat vilken modell jag ska köpa.
Den dyrare har ju 170mhz snabbare processor och 40gb mer hårddisk, men är det verkligen värt tusen spänn?

Nej, 1.42 blir dessutom varmare, och det vill du inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
Den större hårddisken kommer jag nog inte ha så mycke nytta av. Jag funderar på att kanske skaffa en snabb extern firewire-hårddisk.

Du kan byta HD själv, senare. FireWire är bra för lagring större än 80 GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
Nä det lutar nog åt den billigare modellen fast med mer minne då såklart, 512mb.

Tips: köp inte minne hos Apple.

Edit: Standard DDR 333 PC2700 och PC3200 minnen ska fungera bra i mini.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mustafva
Och ett airportkort ska ja ha men blue tooth skippar jag nog för jag har ingen mobil eller andra prylar som stöder det.

Jag har inte heller någon Bluetooth-pryl än... men förr eller senare skaffar man väl det.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Vart har ni tänkt att beställa era nångonstans? Jag funderar starkt på ett köp av en sådan, men är lika vilsen som många andra gällande vilken modell man ska ha.

Blir verkligen 1.42:an varmare än 1.25:an? Presterar den mkt bättre? Jag vill också gärna ha lite mer än 256Mb minne i min, måste man använda speciella minnen?

Kan man beställa genom CSN så man får 512Mb ist för 256Mb?

Tack på förhand!

PS! DAMN vad den är läcker! ;D

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Tips: köp inte minne hos Apple. Det är ett standard DDR 333 2100 minne.

Det kostar 630:- att gå från 256 till 512 med studentrabbat på apples onlinebutik, går det att få tag på billigare minne som passar till mac:en på något annat ställe? Tydligen ska mac:arna vara väldigt petiga när det gäller timingar på minnena.

Dessutom gör det väl inte så mycket att det bara är ett 333MHz-minne, eftersom G4:an begränsas av sin FSB till DDR333.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Tydligen ska mac:arna vara väldigt petiga när det gäller timingar på minnena.

Dom brukar inte vara så petiga så länge man har unbuffered, nonECC jdec compliant CL2,5...
Är det inte det man stoppar i så är dom petiga
DDR333 har ju funnits så länge nu så det finns väl en slutlig jdec-standard och bastarder har väl försvunnit från marknaden...

Fast jag tvivlar på att man hittar 512:or så mycket billigare än 630:- någonstans, så behöver man inte 256:an till något så finns det väl liten anledning att inte köpa det förmonterat och klart från Apple...
(Trodde aldrig man skulle få skriva det )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

GOOOOOOOO MAC/APPLE!

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Dom brukar inte vara så petiga så länge man har unbuffered, nonECC jdec compliant CL2,5...
Är det inte det man stoppar i så är dom petiga
DDR333 har ju funnits så länge nu så det finns väl en slutlig jdec-standard och bastarder har väl försvunnit från marknaden...

Fast jag tvivlar på att man hittar 512:or så mycket billigare än 630:- någonstans, så behöver man inte 256:an till något så finns det väl liten anledning att inte köpa det förmonterat och klart från Apple...
(Trodde aldrig man skulle få skriva det )

Nej, min första reaktion när jag såg att det var standard minne var att tänka, woho jag kan fixa själv billigare. Döm om min förvåning när jag upptäckte att jag inte kunde det...

Men som sagt byter man själv kan man kanske använda 256:an till något annat.

Jag ska dock vänta med en Mini tills Tiger kommer ut, eftersom det egentligen bara är för att testa OS X jag vill ha en. Förhoppningsvis är uppgraderingen till 512 Mb billigare då (framåt juni/juli?), de har redan sänkt priserna på uppgraderingarna en gång.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

nylle: om du bara vill testa osx kan du ju gå till någon butik där de säljer mac datorer. Alternativt att installera en emulator, fungerar bäst i linux, men finns även fungerande till windows;)

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk

Som sagt... FUNGERANDE till X86 plattan!

Visa signatur

Apple Mac.

Permalänk
Medlem

Finns det nån bra emulator till pc så att man kan testa os x? Isåfall vad heter den? Finns det sedan nån gratisversion för test av os x?
Jag är jäkligt nyfiken efter att läst på www.anandtech.com om Anands tankar om mac...

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen ingen aning om vad emulatorn hette, men jag fick tips om den på www.aqua-soft.org.

Annars fungerar ju google bra GL!

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900