Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
jag undrar varför ingen kör med 6 volt på fläktarna, alla kör ju med 12 eller 7 volt. jag läste nånstans att om man kör med 7 volt så belastar man agget ganska mycket, vore det inte bättre att seriekoppla 2 st fläktar (om man ska ha så många som 2 förstås) och därmed köra dom på 6 volt var?
fast dom kanske inte går igång på bara 6 volt?

en annan sak: alla säger att kylvattnet inte ska leda ström, är det inte så att det som leder ström också leder värme?
varför inte ha nåt som tokleder ström och därmed värme??

varför inte ta en stor dunk med HB å slänga in i vattensystemet??
det borde man ju kunna kyla ner ganska bra + att det är inte mycket mer än en rejäl bondpöjk som kan överleva i HB :OP

tacksam för svar!!

Visst, det belastar nättagget ganska mycket när man använder 7V denom att koppla 12V som plus och 5V som minus. Ju mindre nätagget belstas genom övriga strömförbrukare, desto känsligare är det för belstning på 7V.

Visst kan man fixa 6V genom seriekoppling. Två likadana fläktar är isåfall att föredra.

Rent vatten leder inte ström (jo, lite vid extrema spänningar).
Allt leder ström, mer eller mindre bra. Visst kan du ha kvicksilver som kylmedium. Men det skulle bli väldigt omständigt med tanke på vilken pump du skulle behöve, och slangar, och på hur farligt kvicksilver är (både för miljön och vid ev. läckage).

Visst kan du ta HB och "slänga i" kylsystemet. Det är lite omständigt att hålla systemet i trim, och olagligt för den delen också. Fördelen med vatten är att det är så lätt att få tag på!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag tjatar på..., men idén med denna tråd är väl att få svar på sina frågor så....
jag hade tänkt att ha nätaggen (ska ha 2) i en egen låda ovanför moderkort å allt sånt tillsammans med en bilstereo, cdrom, brännare och hårddiskar å tänkte trycka i en Papst 80mm fläkt, 19dBa, 26,5CFM i varje nätagg så att de håller sig tysta.

bilstereon är en kenwood och blir inte hiskligt varm (man bränner sig iaf inte) frågan är om nätaggen klarar sig med den kylningen (dom ska sitta bervid varandra, ta luft framifrån å släppa ut den därbak) och om det blir nån skillnad på kylflänsarna om man flippar som 90 grader
båda är på 300w och på det ena kommer jag driva datorn, hårddiskarna å cd och det andra kommer att få driva stereon (10A max)och 2 st 120mm fläktar, kommer även att koppla på en kondensator för att klara stereons "strömtoppar"

ang. min förra fråga så tänkte jag mig att det som leder värme riktigt bra kan ju flytta med sig värme på ett effektivare sätt så att man kan få bättre verkningsgrad på kylningen...eller om det är nåt annat som sätter käppar i hjulen.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

en störande ide Släng in en likströms-tuta i datorn och koppla den till en knapp resultat= den mest störande på lanet
blipp blipp

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

men det med att stabilisera strömspikarna, vart menar du att du ska sätta in kondensatorn?

det funkar ju inte å sätta den på likström, då blir det ju bomstopp efter några sekunder tills det att kondensatorn har laddat upp sig..

Visa signatur

data.

Permalänk
Medlem

Re konstig kylarvätska...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
jag undrar varför ingen kör med 6 volt på fläktarna, alla kör ju med 12 eller 7 volt. jag läste nånstans att om man kör med 7 volt så belastar man agget ganska mycket, vore det inte bättre att seriekoppla 2 st fläktar (om man ska ha så många som 2 förstås) och därmed köra dom på 6 volt var?
fast dom kanske inte går igång på bara 6 volt?

en annan sak: alla säger att kylvattnet inte ska leda ström, är det inte så att det som leder ström också leder värme?
varför inte ha nåt som tokleder ström och därmed värme??

varför inte ta en stor dunk med HB å slänga in i vattensystemet??
det borde man ju kunna kyla ner ganska bra + att det är inte mycket mer än en rejäl bondpöjk som kan överleva i HB :OP

tacksam för svar!!

At sånt som leder ström skulle leda värme oxå är inte sant...
vatten används då det är ett ämne med oerhört stor värmeupptagningsförmåga dess temperatur öker mkt lite när det värms med ex 55W från en cpu.

att använda alkohol e inte så smart... det kan inte lagra lika mycket väme, det brinner och det förångas vid vad 60 grader??? inte så kol at få en explosion i datorn lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeepZir
men det med att stabilisera strömspikarna, vart menar du att du ska sätta in kondensatorn?

det funkar ju inte å sätta den på likström, då blir det ju bomstopp efter några sekunder tills det att kondensatorn har laddat upp sig..

jag kommer att ha 2 st nätagg, ett för datorn å ett för bilstereon, så om det tar ett tag för kondensatorn att ladda upp sig så påverkar det inte resten av burken, dessutom tror jag inte att den kommer att ladda ur sig så mycket att det blir totalkvadd av nätaggen när den laddar upp sig igen (såå kraftig är den inte).
annars får jag ta och knåpa ihop nåt motstånd som kan ladda upp kondingen sakta och säkert innan strömmen kopplas på.

just det!
kondensatorn kommer att paralellkopplas på strömmatiningen till bilstereon

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är en ny idé men lite häftig är den.
om man kunde bygga in en radiostyrd bil i chassit så vore burken lite lättare att handskas med på tex DH. tänk er själva en dator kommer och kör förbi och parkerar en bit längre bort, måste förstås va en ganska stark radiostyrd bil.

Visa signatur

"Drömmar kan ingen annan än den som är i dem ta ifrån dig" Citat av mig på fyllan
"Bara för att jag har rätt betyder det inte att du har fel!"

Permalänk
Medlem

det där var gen dum idé alls!
fyyy faan vad fränt!!!!
det behövs ju vara 4 hjul man kan ta bort och sätta dit ganska snabbt, å sen en hyfsat kraftig motor å 2 servon +radiostyrning
helt klart nåt att fundera på!!!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Re: Re konstig kylarvätska...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Attitude

At sånt som leder ström skulle leda värme oxå är inte sant...
vatten används då det är ett ämne med oerhört stor värmeupptagningsförmåga dess temperatur öker mkt lite när det värms med ex 55W från en cpu.

att använda alkohol e inte så smart... det kan inte lagra lika mycket väme, det brinner och det förångas vid vad 60 grader??? inte så kol at få en explosion i datorn lr?

oki, jag tänkte typ: energi som energi (var inte så vaken på fysiklektionerna)
det där med sprit var mest tänkt som ett skämt

är förresten klar med skelettet till min nya burk nu,
men jag är för dum för att kunna komprimera ihop bilderna, och har ingenstans att lägga upp dom

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

...en annan sak..
jag har en logitech mus (optisk) å undrar om man kan byta ut den apfula röda dioden till nån cool färg (blå)
blir läsaren skum då eller är det lugnt?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Visst, det belastar nättagget ganska mycket när man använder 7V denom att koppla 12V som plus och 5V som minus. Ju mindre nätagget belstas genom övriga strömförbrukare, desto känsligare är det för belstning på 7V.

Visst kan man fixa 6V genom seriekoppling. Två likadana fläktar är isåfall att föredra.

Men då måste fläktarna vara 6V fläktar annars brinner de upp, eller hur?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad jag minns från elläran ska man inte köra en låt säga 12v manick på 6v, däremot 24v går bra.

så ligger det till med startmotorer iaf.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Men nu är det fläktar vi pratar om, det är klart att det går lika bra att ha den på 6 volt som att ha den på 5, 7, eller 12 volt. Eller tillochmed steglös fläktkontroll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert

Men då måste fläktarna vara 6V fläktar annars brinner de upp, eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Vad jag minns från elläran ska man inte köra en låt säga 12v manick på 6v, däremot 24v går bra.

så ligger det till med startmotorer iaf.

Det är tvärtom. Du kan mycket väl köra dem på t.ex. 6V - så länge de startar. Om du däremot kör dem på 24V kan de lätt ta skada!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att sandblästra bort färgen på mitt beiga chassi för att få en lite mer ruffigare metallic yta. Sen be en plåtslagare göra om fronten som för närvarande är av plast. Rent teoretiskt borde man ju kunna göra om samtliga fronter på FDD & CD osv till metall, men det kan ju bli lite kostsamt om man inte gör det själv.

Jag läste det här med hålnät istället för plexifönster, det skulle nog kunna rocka rätt fett, det blir lite samma stil.. typ ruffigt.

Nån som testat, blästring alltså?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av makkan77
Funderar på att sandblästra bort färgen på mitt beiga chassi för att få en lite mer ruffigare metallic yta. Sen be en plåtslagare göra om fronten som för närvarande är av plast. Rent teoretiskt borde man ju kunna göra om samtliga fronter på FDD & CD osv till metall, men det kan ju bli lite kostsamt om man inte gör det själv.

Jag läste det här med hålnät istället för plexifönster, det skulle nog kunna rocka rätt fett, det blir lite samma stil.. typ ruffigt.

Nån som testat, blästring alltså?

har aldrig blästrat casen, men visst skulle det gå fint, fast jag skulle nog sandpappra istället, det går ganska lätt att få "borstad alulooken" om man är lite noggrann.
glöm inte klarlack bara, annars har du fingeravtryck överallt

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Jag har ett nytt chassi och jag är newbie på moddning och jag undrar vad man skulle kunna göra för nått?

Lådan är: http://www.colorcase.se/datorlada.php?d_id=46

jag har redan köpt, ruta, sånt där lysrör
(och lite andra småsaker som inte har med moddning att göra, tex hdd fläktar)

Nu kan ju ta kontakt med mig via MSN eller så.... Maximus_nr86@hotmail.com

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak som vore ganska så häftigt, kanske inte så nödvändig men vad är det

Om man tar en NOS tub och lägger i botten på burken så att man ser loggon (om man har window-mod) och använder den som vattentank, och så använder man bara vattenkylningen till cpu:n

Skulle man nog kunna lura ganska många av sina mindre insatta vänner att man matar cpu:n med nos

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

lol jo, men alla har inte H2O kylning
men det skulle kanske vara coolt eller en sak som jag tänkte var om man skulle ha TVÅ glasrutor på lådan... på varann... fast med ett litet mellanrum i mitten, där har man vatten, som på nått sätt far fram och tillbaka, rör sig lixom

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

så att man ser vattennivån?? typ en vågmaskin eller nåt då? så att man ser när vågorna går på vattenytan det vore coolt

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Precis vad jag menade, typ att vattnet "gungar" lite fram och tillbaka, så om man har dioder eller nått på sidan kommer det bli snyggt säkert, eller om man har ett sånt där "Liquid Neon" eller vad det heter på insidan (burken altså)

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Är det någon som provat med en ljuskälla (lämpligtvis lysdioder) i direkt kontakt med vattnet i en vattentank? Bilder? Och om man dessutom kunde få vattnet att skvalpa lite, blir det ju rätt mysiga effekter

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

det var nån här som gjort nåt sånt, fast han hade bubblor som for upp ....skitsnyggt som faan var det iaf

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Metku var det va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
Ok, wicked idé som jag har, lyckats med faktiskt, kostar inte mycket, om du inte blir grillad vill säga...

Så: ÄR du rädd att du klantar till det så gör INTE det här! Jag tar inte på mig några som helst stämningar från personer med skadad egendom eller skadade delar. Tänk efter fem gånger innan ni gör detta. Läs igenom allt ett bra antal gånger, konsultera nån, fråga, sedan kan du kanske bygga det.

Saker som behövs:
1. Äldre dator som inte alstrar allt för mycket värme, tex 486 DX2, helst en desktop.
2. Massa prylar från Biltema å täta med...

2 burkar Skyddslack för elektronik 36-622
1 burk fogskum 36-481
2 tuber marintätning 36-4810
1 sprayburk valfri färg (blå nyans helst)

Ta PSU:n, gör ett hål på framsidan där kontakterna och fläkt sitter.
Täta runtom med marintätning och skruva fast ordentligt, se till att det inte kommer in en massa metallspån när du gör detta, så ta ut kortet ur PSU:n och damsug, torka, knacka, våttorka osv innan du klämmer tillbaka allt.

Plocka ur moderkortet, täck undersidan med skyddslack, låt torka.
Skruva fast igen, sätt fast alla sladdar och kort, täck ALLT med en riklig mängd skyddlack. Töm ut ALLT så det blir ordentligt gjort. Se till att täcka ISA kort och PCI kort ordentligt, samt dom tomma platserna. Alla connectors osv. Nu har du två tomma burkar.

Ta fogskummet och lägg ut det jämnt överallt, så du kapslar in PSU, HDD, FDD, ALLT! Du ska ha en basäng ovanför moderkortet, vill du kan du låta delar av kylflänsen UTAN fläkt sticka upp, men då får du se till att täta ordentligt.

Låt fogskummet jäsa och härda, sedan tar du fram en skallpell och skär bort överflöd, jämnar till kanter osv.
Fram med marintätningen. Kläm på ett lager överallt, men spara en del i tuben, det kommer behövas senare.

Nu är det dags att ge sig på chassit, vilket du iofs kan göra medans allt härdar torkar osv. Såga ut en bit av toppen på chassit, vilken form du vill ha. Såga till plexit. Antingen så tar du lister och tätar eller så borrar, tätar och skruvar du fast eländet med bultar och muttrar.
Sätt fast någon form av hälla ner vatten i chassit där det ska vara, ovanför moderkortet mao.

Nu är det dags att måla, sätta fast plastväxter. Se till att limma fast växterna med marintätning.

Se till att skummet och tätmassan räcker ända upp till locket. Täck undersidan av locket med marintätning, på kontaktytorna, runtom vid chassit och sätt fast locket försiktigt så det blir ordentlig kontakt där det ska vara. Låt allt stå och härda ett bra tag.

Plugga in datorn, gör detta så att du kopplar in i dator först, slår på powerswitch, kopplar in i väggen. Funkar allt, bra! Börjar det brinna? Dra ur sladd och släck elden.

Funkade det? Bra, du har lyckats med steg ett. Nu är det dags för eldprovet, ljungfruresan osv. Se till att dra ur datorn. Ta fram vatten, gärna avjoniserat om du har tillgång till. Häll i alghämmande medel. (waterwetter???) Och häll ner det genom påfyllnadshålet. Se till att få bort luft osv.

Låt datorn stå ett dygn som vanligt och se om det läcker nånstans. Tätt? Vänd på dator så det står upp och ner. Låt stå ett dygn eller mer och kontrollera. Är det en hel del luft i datorn så har du en läcka, rör det sig om lite, så har du antingen en ytterst liten läcka eller så var det luft i vattnet.

Är det verkligen tätt? Bra, plugga in kontakter i datorn, slå på strömmen och koppla in det i vägguttaget. Om det går åt fanders, ring 112. Se till att ha nån i närheten som kan hjärt/lung räddning och inte grips av panik.

Rullar allt på som det ska så har du nu ett stycke riktigt datorakvarium.

Det är INTE smart att kombinera el och vatten, kom ihåg det innan ni bestämmer er för att bygga det här.

Har du verkligen lyckats med detta?

Skulle man inte kunna köra något snabbare i vattnet.. detta borde göra mycket för kylningen=)

Tänk en vattenindränkt P4 3GHz... om man får det att funka.. det skulle bli fläktlöst och ljudlöst utan att man behövde lägga hundratalskronor på grejjor från zahlman=)

Tror ni detta skulle funka?

// Dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan man inte sätta fönstret på "sidan"

Vet ni nån stans någon som har gjort detta?

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znurf
Kan man inte sätta fönstret på "sidan"

http://pixas.mine.nu/~www/uplfolders/upload6/ide.JPG

Vet ni nån stans någon som har gjort detta?

Allt går. Men du måste då böja plexit själv, om du inte vill ha en konstig skarv dvs. Och idag är det inte så många chassin som har hela "sid och takpaketet" i ett enda stycke. Men har man det är det bara att köra

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Hehe, det är ju sant iofs, men min gamla burk har det :D:D
och så har/hade jag en gammal 200a som det var sånt chassi på...

Och jag har en liten fråga som jag tänkte jag kunde slänga in här.
Jag ska bygga lite vattenkylning, men visst ska det finnas en PUMP på clas ohlson va? jag hittar den inte, om inte, vart hittar man en billig och bra pump?
och så undrar jag vart man skulle kunna få tag på de där grejerna till tanken så man kan koppla slangar (kommer inte på vad det heter)
finns det också på clas ohlson eller?

Edit_
hur mycket/många liter bör den rymma?? på ett ungefär??

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Heter nipplar, finns på biltema har jag för mej.