Permalänk

Här är en liten idé:

Tänk att få en tystare dator... slippa alla småfläktar som låter irriterande och på köpet få en svalare dator utan att ha vattenkylning! Möjligt?

Tja, är det inte det vi alla är ute efter!
Min tanke är att styra hela luftflödet i datorn med en enda fläkt. Det skulle innebära en stor, tyst fläkt någonstans som blåser ut luft ur chassit.
Med hälp av slangar eller rör skapa ett kylande luftflöde för vitala delar: prolle, gpu, nätagg osv.

Bökigt? Kanske.
Idén är inte så utvecklad än men jag är säker på att ni där ute har erfarenheter av t.ex bra fläktar eller principer och erfarenheter av dylikt. Kan vara något att fundera över...

Visa signatur

Barton 2500+@2500+ | ASUS A7N8X Deluxe 2.0, 1005 | 512 TwinMOS winbond 3200 2-2-2-5 Dual Channel | GF4 4800SE@ 300/650

Permalänk
Medlem

Jag har en bra idé på hur man kan sätta hjul på ett chassi!
Man sätter dit ett par hjul under med ett gångjärn och så gör man 4 hål på undersidan av chassit! Sen kör man lådan dit man vill han den o sen fäller man bara in hjulen o ställer den där som vanligt!! Fiffigt va? Kanske redan nån som gjort men ändå!

Visa signatur

true

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
släpbar dator? hahaha låter jättebra.. NOT

Ett riktigt bra tips för större tower vore att montera in ett akvarium hehe ett riktigt vakkert windowkit.. lite fiskar som simmar runt
får va typ 5 liters eller nått annars blir det för tungt

Det finns "platta" akvarium med plastfiskar och dyl. Ett sådant kan man ju modda in istället för ett fönster

Permalänk
Medlem

Man skulle kanske kunna slänga upp ett leksaksdjur på toppen av chassit, typ en Lanmaskot, och driva den med strömmen som går till HDaktivitets-LEDsen (Alternativt drivs av ström från molex, men med transistor som gör att den bara startar när HDaktivitets-LEDsen lyser), tänk dig en liten apa som dansar när hårddisken tänker

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle kunna ta glowires, och dra dem igenom vattenkylningsslangarna (inte för att jag har det men...) Det bör nog helst vara genomskinliga slangar då... Det stod på Gtek att de var vattensäkra, så det borde ju gå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HammeR^

Det finns "platta" akvarium med plastfiskar och dyl. Ett sådant kan man ju modda in istället för ett fönster

Ja, och sen när kan man sitta och titta på när fiskarna en efter en sjunker till botten, av de höga värmeutvecklingen... Fiskar är väldigt känsliga för temperatursvängningar, så det kan gå hur illa som helst!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled

Ja, och sen när kan man sitta och titta på när fiskarna en efter en sjunker till botten, av de höga värmeutvecklingen... Fiskar är väldigt känsliga för temperatursvängningar, så det kan gå hur illa som helst!

E plastfiskar värmekänsliga?? Skulle inte tro det du
Jag tycker dety va en cool idé iaf

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kanske skulle kunna ta glowires, och dra dem igenom vattenkylningsslangarna (inte för att jag har det men...) Det bör nog helst vara genomskinliga slangar då... Det stod på Gtek att de var vattensäkra, så det borde ju gå

Ja, du måste ju ha hål för att få ut strömförsörjningen oxå
Hur fixas det??

Ja jag vet, jag är på mitt elaka morgonhumör

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag har tänkt lita senare att modda in min kassa webbkamera i en 5,25" plats på framsidan...eller sätta den i burken med CCD på och allt så att man ser hur det ser ut innuti...

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chicken_mcnugget

E plastfiskar värmekänsliga?? Skulle inte tro det du
Jag tycker dety va en cool idé iaf

Argh, jag var trött... Tyckte det stod plattfiskar... annars var det inga fel på idén...

Citat:

Hur fixas det??

Hrrm, aldrig hört talas om tätning?

Jag är på mitt onda natthumör!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Hrrm, aldrig hört talas om tätning?

Jag är på mitt onda natthumör!!

Jaja ok... Men bra idé

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt, skulle man kunna ha ett vacumfyllt chassi?
Vore läckert, då skulle man kunna göra vilda grejjer ;D

Visa signatur

Jag är snäll.

Permalänk
Medlem

Eh, bara för att förstärka intrycket av mig som besserwisser:
Hur "fyller" man en låda med vacuum?
Ska man inte tömma den i stället?

Permalänk
Medlem

men man tömmer ju den inte på vakuum,, då är det ju inte vakuum längre,, man skapar vakuum i den skulle jag vilja påstå

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur fixas det??

Du måste ha hål för att fylla på vatten också..

Visa signatur

[size="1"]ASUS A7N8X | XP2200+ @ 2030 (försiktigt, försiktigt..) | 1 gig PC333 | Innovatek Flat Flow | RADEON 9600 PRO
"Of course these stories are horrific, disgusting, tasteless. They're about human beings-what are we to expect?"
Vattenkylning|Moddning|Bilsidan[/size]

Permalänk
Medlem

På tal om akvarium och vattenkylning och så.... Jag funderade på att smeta typ silikon över alla mina komponenter, skaffa ett akvarium, lite koola fiskar, och slänga ner komponenterna där... Det blir en vattenkylning, "windowed box", och ganska snygg... Men men man vet ju aldrig... Det kan bli svårt att installera nya komponenter Sen vet man ju aldrig om silikonet håller. Det kanske blir lite varmt och smälter om man skulle vilja klocka nån gång?? =)... Jaja det var en galen ide som kanske passar här iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xmate
På tal om akvarium och vattenkylning och så.... Jag funderade på att smeta typ silikon över alla mina komponenter, skaffa ett akvarium, lite koola fiskar, och slänga ner komponenterna där... Det blir en vattenkylning, "windowed box", och ganska snygg... Men men man vet ju aldrig... Det kan bli svårt att installera nya komponenter Sen vet man ju aldrig om silikonet håller. Det kanske blir lite varmt och smälter om man skulle vilja klocka nån gång?? =)... Jaja det var en galen ide som kanske passar här iaf...

Och när silikonet pajjar så har du grillad fisk till middag

Permalänk
Medlem

Min bror sa att han ville ha en dator som kyldes med en vattenbuffel som springer på ett löparband som driver en stor fläkt. Så får han stå och mata den med kålrötter hela dagarna.

Världens första kålrotskylda dator.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Min bror sa att han ville ha en dator som kyldes med en vattenbuffel som springer på ett löparband som driver en stor fläkt. Så får han stå och mata den med kålrötter hela dagarna.

Världens första kålrotskylda dator.

Det var..eh...en intressant idé..

Permalänk
Medlem

Hmm, ett vacuum-akvariebaserat kålrotskylt chassi it is!

Visa signatur

Jag är snäll.

Permalänk
Medlem

skämta funkar ibland... fast jag vill läsa intressanta seriösa kommentarer och idéer i en tråd som denna. eller vad tycker moderatorerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

...smeta typ silikon över alla mina komponenter, skaffa ett akvarium, lite koola fiskar, och slänga ner komponenterna där... Det blir en vattenkylning, "windowed box",

det finns ju sk. silkon olja som man kan annvända i sånhär kylning, då måste man dock ha något kraftigt kyl-element som kyler den bra.

silikonolja är inte någon ledare.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

jag sitter och funderar på ideen som jag såg här nånstans att såga ett plexi fönster och dränka alla komponenter i silikon och göra ett akvarium.. ska nog testa så fort jag får tag på en burk som det inte gör så mycket om den kapsejsar

Permalänk

Var skulle fläktarna få luft från om du ska ha vacum i datorn, processorn hade nog inte mått så bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teedee
Du måste ha hål för att fylla på vatten också..

Ja, men om man gör två små hål i slangen som man låter glow'en löpa genom, och därefter tätar dom, så funkar det... eller?

Visa signatur

[size="1"]System: QDI BrillianX1, Intel P2 450@504, 256MB@112MHz, Matrox G400MAX 32MB[/size]

Permalänk
Medlem

Jag har en helt OK lösning som e under utveckling. Jag har en Zalman "jidder"5100 fläns, en vetliations slang och en Enermax fläkt, ingen fläkt på flänsen alltså.... detta gör att med full spruta på Enermaxen kommer jag ner i ganska lagom svalt, men med den flänsen jag e på vippen att köpa (TT Volcano 7+) så kanske man kan få ner den i ytterligare lägre tempar.... Har jag dock fläkten i sovbar ljudproducerande ställning så kanske min CPu temp hamnar i runda svängar 45, detta i sig e inte direkt impande... men som sagt, i full spruta så e det inte mer än 36, detta med en sugig fläns för just detta ändamål

Visa signatur

[size="1"]Therese: XP 1800+ | PoV Geforce 3 64MB DDR Tv-Out | 2x Matrox Millenium | Dell P990 + 2x Sony Multiscan 20se[/size]

Permalänk
Medlem

Man kan ju göra ett litet plexifönster, och på insidan sätta en spegel i 45 graders vinkel, så ser det ut som att lådan är tom. Kanske.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Man kan ju göra ett litet plexifönster, och på insidan sätta en spegel i 45 graders vinkel, så ser det ut som att lådan är tom. Kanske.

det hade sett jävligt coolt ut om man hade lyckats. Tål att tänka på

Visa signatur

TB 1400 AYHJA-Y ECS K7S5A (SIS 735) POV GF3 @250/561 MICRON 256 DDR

Permalänk
Medlem

Reseväska

En häftig grej hade varit att använda en reseväska i plast som chassi, tyst, lätt att bära med sig och originellt

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem
Citat:

Det KAN bli svårt att installera nya komponenter ja. Silikonet är väl ingen höjdare på att leda värme tror jag. Sen är det bara vissa silikontyper som kan kombineras med fiskar. Vissa typer avger ammoniak eller nåt (märkte jag senast jag köpte en tub). Om det inte blir för varmt så tror jag säkert att silikonet håller, om du inte snålar för mycket. Tänk på att ett akvarium faktiskt limmas med silikon. Mitt akvarium innehåller 250 liter (kg) vatten och har inte börjat läcka än. En kul idé, men som sagt. De största problemen tror jag blir att silikonet leder värme för dåligt och att det blir svårt att göra rent i akvariet. Svårt att lägga på silikonet snyggt också. Och silikonet måste täcka _alla_ komponenter. Fiskar är känsliga för metaller och andra främmande ämnen. I synnerhet koppar tror jag. Jag ska försöka med ett rör i rostfritt stål när jag vattenkyler datorn med akvariet nån gång i framtiden. Jag ska alltså använda röret istället för en radiator. Leda ned det i akvariet, upp igen och tillbaka in i datorn och vattenblocken. Datorn värmer akvarievattnet och akvarievattnet kyler datorn. Akvarium och dator i en naturlig symbios. Inte så mobilt, men vackert. Man får bara se till att datorn inte värmer upp akvariet för mycket. Å andra sidan... 250 liter vatten och en PIII:a. Om man vill ta med sig datorn någonstans, så kan man ju ta med sig en hink med vatten och köra ner röret där istället. hehe.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4