Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

mjo varför inte som server eller DivX/MP3...det e juh onödigt att ha en 300mhz bara för MP3... det räcker juh fan typ med 10mhz

Jovisst kan en ha det..... det är la upp te den som köpern...
Kan jue tilläggas att jag aldrig skulle köpa den för att fixa någon mp3spelare.....
finns roligare sätt..... lite mer ghetto... men ändå....

Visa signatur

Ett tips om hur du "moddar" om din diskmaskin te en snöslunga... släng te kärringen en snöskyffel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGizmo

Jovisst kan en ha det..... det är la upp te den som köpern...
Kan jue tilläggas att jag aldrig skulle köpa den för att fixa någon mp3spelare.....
finns roligare sätt..... lite mer ghetto... men ändå....

1*DAC3550A, 7$+frakt(eller nått sånt)
1*LCD från martinsson, 19kr
1*AVR enchipsdator, typ 90kr
1*programmerare för avr, bygges själv för typ 100spänn
hårdisken från sin gamla P1a, gratis
+lite andra komponenter för nån 100ing

oj va fick man nu? jo en MP3 spelare

EDIT: AVR inte ACR

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

1*DAC3550A, 7$+frakt(eller nått sånt)
1*LCD från martinsson, 19kr
1*AVR enchipsdator, typ 90kr
1*programmerare för avr, bygges själv för typ 100spänn
hårdisken från sin gamla P1a, gratis
+lite andra komponenter för nån 100ing

oj va fick man nu? jo en MP3 spelare

EDIT: AVR inte ACR

tror att det saknas en lite pryl i vad som behövs.. kallas kunskap har jag hört.. tror att det där projectet är ganska djupt vatten för de allra flesta hobbylirarna faktiskt inkl. mig själv

Visa signatur

Scrizze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrizt

tror att det saknas en lite pryl i vad som behövs.. kallas kunskap har jag hört.. tror att det där projectet är ganska djupt vatten för de allra flesta hobbylirarna faktiskt inkl. mig själv

haha jo visst ja det glömde jag

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Jag måsste bara säga att jag håller med scritzt... inte en chans att jag skulle få ihop den dära lösningen....=) jag skulle nog skicka vidare te andra nissar som kan det...

Visa signatur

Ett tips om hur du "moddar" om din diskmaskin te en snöslunga... släng te kärringen en snöskyffel

Permalänk
Medlem

kan föresten tala om att jag gölmde en sak... måste juh ha nått som kodar av MP3an =D vet inte exakt vilken modell men ska ha och vad den kostar, men nån 100iaf+frakt tror ja

sen så ett USB1.1 interface för 40kr kan vara bra med om man ska koppla den till en vanlig PC

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Hedersmedlem

Truztor: På detta forum är vi trevliga mot varandra och sysslar inte med påhopp

Har du något problem med det så tar jag mer än gärna bort ditt konto, det är bara att skicka iväg ett mail till mig om så

Visa signatur

» Hedersmedlem: Fd Ledarmoderator & Redaktör
» Läs reglerna
» Medlem på swec i över 10 år!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
kan föresten tala om att jag gölmde en sak... måste juh ha nått som kodar av MP3an =D vet inte exakt vilken modell men ska ha och vad den kostar, men nån 100iaf+frakt tror ja

sen så ett USB1.1 interface för 40kr kan vara bra med om man ska koppla den till en vanlig PC

Det där bygget ska jag prova på om jag vinner på lotto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

Det där bygget ska jag prova på om jag vinner på lotto

haha

Chile <-- har vunnit på bingo lotto och snackat med loket 2 Tag Heuer klockor för 5kkr styck och en weekend resa till sweiz, men det blev inget av den så /me fick present kort på 10kkr att resa för :]

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

haha

Chile <-- har vunnit på bingo lotto och snackat med loket 2 Tag Heuer klockor för 5kkr styck och en weekend resa till sweiz, men det blev inget av den så /me fick present kort på 10kkr att resa för :]

Jag är så glad för din skull *spricker av avundsjuka*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

Jag är så glad för din skull *spricker av avundsjuka*

hehe lol, du kan få köpa en klocka om du vill har en som ja inte lyckats bli av med, ett damur i guld

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

En idé: Hårdisk Kylare. Installera hårdiskarna (helst 2 st) i 5.25" fack i en adapter eller novibes. Om du ska ha 2 diskar så tar bort de 2 faceplatesen framför diskarna, inhandla 5mm plexi och skär till det så att det blir lika stort som de 2 faceplatsen tillsammas.
Såga ut ett hål för en 80mm fläkt och montera.När jag gjorde detta med en enermax fläkt så sjönk tempen fårn 55C till 22c på diskarna!!! Det är även en ypperlig grund för en liten fankontroller.

Så här ser mitt ut: http://medlem.spray.se/lynxen/chassi/chassi-10.jpg

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk

brandbils tema

skulle va grymt o måla chassit rött och ha ett litet fönster med en leksaks brandbil och en saftbandare sen har man typ hjul under sen när dom snurrar går saftbalndaren igång och det börjar tjuta utav h*lvete skulle va grymt

P.S den där saftbalndaren gå igång när hjulen snurrar behöver man inte ha man kan he på den på nåt annat sätt

Visa signatur

See you, space cowboy.

Permalänk
Medlem

ultimata lan datorn:

ta en http://www.vezzla.se/graphics/artiklar/11402.jpg och bygg in datorn i botten på den, lägg plexi skiva över, sätt tangentbordet och musen där, sätt fast plattskärm i locket, stäng den o dra till lan

Permalänk
Medlem

sant.. men det blir inte så snyggt...

Visa signatur

Optiplex!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle johansson
Var ska du få 230v från?

Vägguttaget.

Inlägg redigerat av Grillcliff - ge fan i att klanka ned på andra!

Visa signatur

Var Glad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apa100
jag funderar mkt på att firra in en liten ccd som funkar som hdd-tänkarlampa. men jag vet int hur man ska få ccd.n å fatta när den ska blinka.. den går väl på mer v än den som sitter i ? har ett chieftech dragon da-o1bd lr vad dom heter..

Det är inte jättesvårt, om man kan lite elektronik. Man tar ett eller kanske ett par reläer som man kopplar för att få styrsignaler från hdd-lampen, sen har man typ 12v eller vad det ska direkt till ccdn. +12v kopplar man till det andra (om man nu behöver 2 reläer) reläet för att den ska se till att + kopplas till varje gång du får signal från moderkortet. Jag kan tyvärr inte tillräckligt själv för att bidra med kopplingsschema eller vilka komponenter som ska användas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaboMaster

Det är inte jättesvårt, om man kan lite elektronik. Man tar ett eller kanske ett par reläer som man kopplar för att få styrsignaler från hdd-lampen, sen har man typ 12v eller vad det ska direkt till ccdn. +12v kopplar man till det andra (om man nu behöver 2 reläer) reläet för att den ska se till att + kopplas till varje gång du får signal från moderkortet. Jag kan tyvärr inte tillräckligt själv för att bidra med kopplingsschema eller vilka komponenter som ska användas...

Hmm, det där skulle väl inte hålla i längden... Reläer är väl inte gjorda för att sluta och bryta i hög hastighet? Bättre att bygga med transistorer tror jag. Men jag är inte så bra på elektronik, detta var mest en tanke

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Jag har en idé!
Kan man inte göra så att när man trycker ned en knapp på tangetbordet lyser knapparna runt omkring?
Det borde väl inte vara så svårt att göra? när knappen trycks ned, kommer en kabel i kontakt med en annan och ger ström till en lysdiod

En idé bara

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codename[black]
Jag har en idé!
Kan man inte göra så att när man trycker ned en knapp på tangetbordet lyser knapparna runt omkring?
Det borde väl inte vara så svårt att göra? när knappen trycks ned, kommer en kabel i kontakt med en annan och ger ström till en lysdiod

En idé bara

Tja, en tangent är ju en brytare redan som den är, använd det isf..

Visa signatur

Scrizze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lynxen
En idé: Hårdisk Kylare. Installera hårdiskarna (helst 2 st) i 5.25" fack i en adapter eller novibes. Om du ska ha 2 diskar så tar bort de 2 faceplatesen framför diskarna, inhandla 5mm plexi och skär till det så att det blir lika stort som de 2 faceplatsen tillsammas.
Såga ut ett hål för en 80mm fläkt och montera.När jag gjorde detta med en enermax fläkt så sjönk tempen fårn 55C till 22c på diskarna!!! Det är även en ypperlig grund för en liten fankontroller.

Så här ser mitt ut: http://medlem.spray.se/lynxen/chassi/chassi-10.jpg

Shit!! ska starta mitt bygge så fort som jag bara kan!

Visa signatur
Permalänk

en liten idé till design på en fancontroller.....detta är mitt bidrag.

funderade på en med enbart blå leds också då det skulle se ut nått sånt här

O
O
O
O

då tex en led lyser när man kör på jättelågt sen lyser fler destu mer spänning fläkten får, jag funderar på att bygga en sådan
men har inte en aning om hur jag ska gå till väga
är inget snille när det gäller el-grejjer....

sen har jag en annan liten kul bifog paint bild på en liknande idé också, där max spänning är röd led, halv så lyser gul o vid låg så lyser grön.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rickard64
en liten idé till design på en fancontroller.....detta är mitt bidrag.

funderade på en med enbart blå leds också då det skulle se ut nått sånt här

O
O
O
O

då tex en led lyser när man kör på jättelågt sen lyser fler destu mer spänning fläkten får, jag funderar på att bygga en sådan
men har inte en aning om hur jag ska gå till väga
är inget snille när det gäller el-grejjer....

sen har jag en annan liten kul bifog paint bild på en liknande idé också, där max spänning är röd led, halv så lyser gul o vid låg så lyser grön.

Din beskrivning liknar _väldigt_ mycket min fancontroller:

länk till tråd här på SweC

(länken står även i min sign och det finns mer info på min hemsida)

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

rickard64:
varför använder du 3 dioder? kör en med RGB diod, dom kostar typ 20spänn styck och man kan få fram ruskigt många färger.. R*G*B blir det, på en dator så kan det vara ett värde mellan 0-255. Vet inte hur bra en sån där diod e man om den e lika bra som en dator så e det en bit över 4000000 olika färger ;]

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

föresten om nån vill sponsra mig på cirka 800spänn så ja kan bygga en fancontroller som man styr från datorn så tar ja gärna emot pengar... har haft det på hjärtat i snart ett halvår men min ekonomi har inte haft mig på hjärtat =\\ ska börja rita lite på ett kopplinsschema. Kan ge lit specs om har jag _vill_ att den ska vara:

* 4fläktar, kanske flera
* 4RGB dioder som indikerar info för de olika fläktarna, röd=avstängd,grön=full fart
* Styra den via LPT(har jag tid lust och ork så via USB1.1)
* Automatisk styrning av fläktarna(den känner av temperaturen)
* _Kanske_ ska indikera status med en LCD med(har så många...=)
* Kanske en ratt som man kan reglera hastigheten med(puls avkännare eller va de nu heter:)
* Kanske nån knapp som gör nått skoj :]

jo ja tror det var allt... kommer bli tveksamt om man kommer kunna styra de större fläktarna =|

maila p, ni vill nått: chille@djchille.net

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
rickard64:
varför använder du 3 dioder? kör en med RGB diod, dom kostar typ 20spänn styck och man kan få fram ruskigt många färger.. R*G*B blir det, på en dator så kan det vara ett värde mellan 0-255. Vet inte hur bra en sån där diod e man om den e lika bra som en dator så e det en bit över 4000000 olika färger ;]

Har du inte räknat lite fel där, en bit över 4000000 skulle vara 16 581 375 olika färger om inte jag e helt fel på det, R*G*B som du sa blir ju 255*255*255 och då får man ju 16 581 375 färger

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

Har du inte räknat lite fel där, en bit över 4000000 skulle vara 16 581 375 olika färger om inte jag e helt fel på det, R*G*B som du sa blir ju 255*255*255 och då får man ju 16 581 375 färger

ja tror du har räknat lite fel, 256*256*256 ska de va =P ja tänkte på 32bitars färger men det blir juh bara 24bitars kom ja på =(

2^24=16777216
2^32=4294967296

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Fråga ::
Nån Som vet hur man får en lampa att blinka i takt med musiken man spelar-- borde ju funka men dara man inte behöver köpa till en massa extradelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate
Fråga ::
Nån Som vet hur man får en lampa att blinka i takt med musiken man spelar-- borde ju funka men dara man inte behöver köpa till en massa extradelar

www.discolitez.com kanske e till nytta?

EDIT: menar du en vanlig 220volt lampa så har ja kopplingsschema (:

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

måste du inte ha en fet lampa som lyser då annars ser du inget...

Visa signatur

Liv utan Cs... Inget liv alls