Permalänk

Någon som har byggt diskolitez så man kan se lite bilder?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Toyota Corolla har en oljekylare på 15x23 centimeter. Passar perfa som kylare till ett vattenkylningssystem.

Visa signatur

MVH Anders.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um
Någon som har byggt diskolitez så man kan se lite bilder?

vilken menar du? ja har bygt den med 8 lysdioder ska bygga en med 32 eller 64 sen

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

www.discolitez.com kanske e till nytta?

EDIT: menar du en vanlig 220volt lampa så har ja kopplingsschema (:

man tackar : )... had etänkt mig nått liknande... kanske inte en 22o volts lampa men typ några 12volts eller leds.... små som på ett mixerbord eller nått...
Det kunde ju vart fint att ha på fronten av chassit eller hur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate

man tackar : )... had etänkt mig nått liknande... kanske inte en 22o volts lampa men typ några 12volts eller leds.... små som på ett mixerbord eller nått...
Det kunde ju vart fint att ha på fronten av chassit eller hur

ska du ha i daotrn så kör via LPT porten ska du ha på mixern så kan ja _kanske_ fixa fram kopplingsschema

sök lite på googla anars

va e de för mixer du har? ja har redan lampor som blinkar i takt på musiken på min skitmixer

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
rickard64:
varför använder du 3 dioder? kör en med RGB diod, dom kostar typ 20spänn styck och man kan få fram ruskigt många färger.. R*G*B blir det, på en dator så kan det vara ett värde mellan 0-255. Vet inte hur bra en sån där diod e man om den e lika bra som en dator så e det en bit över 4000000 olika färger ;]

hmm visst varför inte....men har fortfarande inte en aning om hur jag skall bygga schabraket
vore tacksam om någon ville hjälpa mig med ett kopplingsschema över de då

tänkte nämligen sätta ihop min vattenkylning nästa vecka o då kommer jag behöva för ca 6 fläktar....plus 3 on/off switchar för tex pump och ccds

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rickard64

hmm visst varför inte....men har fortfarande inte en aning om hur jag skall bygga schabraket
vore tacksam om någon ville hjälpa mig med ett kopplingsschema över de då

tänkte nämligen sätta ihop min vattenkylning nästa vecka o då kommer jag behöva för ca 6 fläktar....plus 3 on/off switchar för tex pump och ccds

snackar vi FanBus nu eller? w8a ett tag så ska du få se en 1337 fanbus

djchille.net/fanbus/ ska uppdatera den nån gång ska föresten skapa ne tråd om dne nu

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

ska du ha i daotrn så kör via LPT porten ska du ha på mixern så kan ja _kanske_ fixa fram kopplingsschema

sök lite på googla anars

va e de för mixer du har? ja har redan lampor som blinkar i takt på musiken på min skitmixer

jo ...jag tror att jag ska ha det till datorn ... har du ett kopplingsschema till det med eller ??
Hmmm.... mixer har jag ingen än .. en kompis har mixrar ska kanske kolla med han

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate

jo ...jag tror att jag ska ha det till datorn ... har du ett kopplingsschema till det med eller ??
Hmmm.... mixer har jag ingen än .. en kompis har mixrar ska kanske kolla med han

hmm jo för 8stycken har ja... det e juh typ bara att koppal dom direkt till LPT(skrivar)porten då

kolla http://djchille.net (klicka moddning)
eller http://www.discolitez.com/

du styr dom lättast med winamo pluginet som finns på den andra URLen

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

hmm jo för 8stycken har ja... det e juh typ bara att koppal dom direkt till LPT(skrivar)porten då

kolla http://djchille.net (klicka moddning)
eller http://www.discolitez.com/

du styr dom lättast med winamo pluginet som finns på den andra URLen

Perfa... precis vad jag behöver
hmm.. en Dj ..det e min kompis med snygg sida föresten

Permalänk
Medlem

Chille
hmmm .. programmet muckar visst lite ...det står att det saknas en dll fil ... den heter... dlportio.dll har du den eller ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um
Någon som har byggt diskolitez så man kan se lite bilder?

Jag håller på med 32-bitsversionen (ritningen på discolitez hemsida), jag har dock bytt ut triacsen mot vanliga transistorer och kör med 12VDC istället för 230VAC.
Tyvärr har jag inga bilder =(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

vilken menar du? ja har bygt den med 8 lysdioder ska bygga en med 32 eller 64 sen

Går det att bygga en 64bits som styrs av LPTn? Isåfall går det väl inte att använda Discolitez?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

ARGH... ja ja ska skriva om det där satans LED programmet och göra så det funkar. inkl en installationsfil... sök på google efter DLPortIO, det är drivrutinerna till LPT porten saknas det några fler filer (.ocx) så fråga nån kompis som har samma operativsystem annars så har nog jag dom

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

ok så bra.... jag ska ladda det när du fixat det... måste ju fixa fram en LPT-sladd så jag har nånting att sända igenom...;)
Det känns lite instabilt att köra sladdarna rättt in i porten ju:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate
ok så bra.... jag ska ladda det när du fixat det... måste ju fixa fram en LPT-sladd så jag har nånting att sända igenom...;)
Det känns lite instabilt att köra sladdarna rättt in i porten ju:)

Sånna sladdar hittade jag massor av i någon dammig byrolåda här hemma. Skoj, bara att *snipp, snipp* och undersöka lite

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Sånna sladdar hittade jag massor av i någon dammig byrolåda här hemma. Skoj, bara att *snipp, snipp* och undersöka lite

ok.. men det känns forfarande säkrare att köpa en kabel...och koppla till den ..:)
men e det typ bara att fästa sladdarna eller ?? och hur får man fast dåm ??

Permalänk
Medlem

lödning brukar det kallas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate

ok.. men det känns forfarande säkrare att köpa en kabel...och koppla till den ..:)
men e det typ bara att fästa sladdarna eller ?? och hur får man fast dåm ??

Det smartaste är nog att köpa en db25-hona och löda på istället för att klippa en kabel!

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff

Det smartaste är nog att köpa en db25-hona och löda på istället för att klippa en kabel!

OK.... men alltså ska man köpa en kabel som man kan ha in i datorn eller ... tänkte ha dioderna på en 5.25 platta i fronten ...och det kan vara jobbigt att ha flera olika kablar som ligger och skräpar .. kan man inte köpa typ en kanbel som man sen ...liksom köper en skarv till eller nått ??

Permalänk
Medlem

Hmmm... chille.... blinkar dioderna hela iden allihopa .eller ???
eller blinkar dom var och en för sig ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate
Hmmm... chille.... blinkar dioderna hela iden allihopa .eller ???
eller blinkar dom var och en för sig ??

Det e det väll programet som bestämmer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultimate
Hmmm... chille.... blinkar dioderna hela iden allihopa .eller ???
eller blinkar dom var och en för sig ??

Du bestämmer genom programmet precis hur du vill att de ska blinka. Du har alltså 8 olika kanaler att välja mellan.

Själv bygger jag en 32-kanalsmodell

Jasså du ska ha lysdioderna inne i datorn, jag tog för givet att du skulle dra ut dem utanför. Det lättaste är nog att skala en kabel isåfall och ansluta den "hela" änden till LPT'n, precis som vanligt och sedan dra in den andra änden där du vill ha den och göra någon halvsnygg lödning på lysdioderna där (glöm inte resistorer!).

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

Slave/Master?

Hm... Jag kollade på ett par av mina HDD och de hade alla den egenskapen att "Slave" var jumperfritt... Min idé är att man kanske skulle kunna koppla sladdarna från 2 st gamla mobo-LED's till en på/på-switch och därifrån till resp. "master-pin-par".
I det ena "på"-läget skulle alltså den ena disken vara master och i det andra läget skulle den andra HDD:n vara det.

Användbart? Tja...?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Då kan man ju ha två operativsystem utan att behöva välja i mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat länge och väl på en liten modd, har kommit en liten bit på väg nu: det kommer att bli ett chassi av 15mm MDF (gillar inte oljud och har en dragning åt det drastiska )
en bilstereo i fronten (fint att på lan slippa förstärkare då jag inte riktigt är vän med skitljudet i små pchögtalare) å åtminstone 2 st 92mm fläktar i en egenkonsturerad ljuddämpare ).
får se hur långt jag kommer, men den som lever får se

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
(...)
en bilstereo i fronten (fint att på lan slippa förstärkare då jag inte riktigt är vän med skitljudet i små pchögtalare)

(...)

Jag funderade oxå på en bilstereo ett litet tag. De ser ju nästan ut att passa i en 5,25"-plats. Efter en liten undersökning kom jag fram till att bilstereoapparater är något större, så man måste ju meka en hel del om man ska ha in den.
Nån aning om hur mycket ström en normal bilstereo drar?
...så att man inte överbelastar PSU'n.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

standardmåtten på en bilstereo är 19*6 cm, så det blir klurigt att få plats med den i en 5,25" plats, jag ska såga ett eget hål till den i burken, har räknat lite nu och kommit fram till att den kommer att få en innevolym på ca 81 liter, på plats kommer nog inte att vara ett problem i mitt fall )
jag vågar inte driva den på mitt vanliga nätagg, så jag kommer att driva den och lite fläktar på ett nätagg från en gammal 486:a (300watt)
det räcker nog inte för att poppa på hejdlöst, eftersom normal stereo har en säkring på 10A, men jag kommer att hjälpa till med en "stabber" (kondensator) för att den får en någolunda stabil ström.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

lyse i datorlådan

tjena om det är någon som har en ritning på hur man bygger neonbelysning i sin dator skulle jag vara tacksam om ni publicerade det här?!!!!!!

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue@Thunder
Bygga in en dator i bilen

Har sett detta moderkort av typen ITX: http://www.datorbutiken.com/se/page.php?caller=menu&data=8845...
Bilen har ju redan 12v ström. Man skulle kuna kasta ut reservhjulet och ha den där.... .....lite kylningsproblem kanske men.... lr hängandes i taket till skuffen om man har kombi. Annars kan man ju vara tråkig och bygga en liten låda och ställa i skuffen.
Skärm: Skaffa en liten LCD-skärm/Clarion har sterio med inbyggd utfällbar skärm som passar i en vanlig bil.
HDD: dom i bärbara är väl inte så stötkänsliga?
Mus: Har sett en mus en gån med tillbehör: fjärkontroll = ingen musmatta, lite svårt att hitta men det går de med. diskett å cdrom använder man inte så ofta, skit i dom efter som ITX kortet har integrarat nätverkskort, bara att skaffa 25m nätverkskabel. Om du bor i lägenhet så tror jag att maxreckvidden för tp-kabel är ca 100 meter, bara att skaffa skarvkontakter och skarva. Med den här datorn kan du inte bara lyssna på mp3, utan också kolla på divX (kanske), surfa W-lan?, spela cs u name it.
Givetvis så ska någon annan köra!

//BT

Joo det finns en hel del sådana projekt .. www.mini-itx.com är en bra start. Sen om man ska se på DVD och DivX så rekomenderar jag den nya EPIA-M modellen @ (hela) 933 mhz
Jag har nu under drygt ett halvt år funderat på att skaffa en sådan. Troligtvis blir det en EPIA-M (~2000Kr) + den där 6.4giggaren som liger och skräpar + 256 DDR + ett slimline (tyst) Nätagg i en hemmagjord låda som matchar i tvrummet.
Sen vill jag bara varna för att det har varit skillda meningar m DVD, DivX, mp3 kvalitén från olika källor, men DVD uppspelning ska inte vara några problem på nya som innehåller mpeg decoder. MP3 uppspelningen var det några som klagade på AC'97 ljudkortet. DivX .. ja se här för mer info.. Artikel

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

jag undrar varför ingen kör med 6 volt på fläktarna, alla kör ju med 12 eller 7 volt. jag läste nånstans att om man kör med 7 volt så belastar man agget ganska mycket, vore det inte bättre att seriekoppla 2 st fläktar (om man ska ha så många som 2 förstås) och därmed köra dom på 6 volt var?
fast dom kanske inte går igång på bara 6 volt?

en annan sak: alla säger att kylvattnet inte ska leda ström, är det inte så att det som leder ström också leder värme?
varför inte ha nåt som tokleder ström och därmed värme??

varför inte ta en stor dunk med HB å slänga in i vattensystemet??
det borde man ju kunna kyla ner ganska bra + att det är inte mycket mer än en rejäl bondpöjk som kan överleva i HB :OP

tacksam för svar!!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!