FAQ: Så gör du din dator tyst
Eftersom att det verkar ha varit en viss efterfråga av det så tänkte jag smälla ihop en liten FAQ om hur man tystar ner sin dator.
Index(Källor till oljud):
1. Fläktar
2. Övrig kylning
3. Hårddiskar
4. Nätaggregat
5. Chassin och ljuddämpning
6. Tweaks
7. Produktrekommendationer
8. Länkar
9. Övrig info.
Generellt sett så finns det inte bara en källa till oljud i din dator utan flera. För att ta reda på vilka/vilken del det är som för mest oljud av sig får man helt enkelt köra uteslutningsprincipen. Det som ofta för mest oljud är fläktarna, men en underskattad del är även hårddisken/hårddiskarna.
1. Fläktar
Att få tyst på fläktarna är det absolut enklaste och första steget till en tystare dator. Man kan antingen skaffa en fläktkontroller och dra ner hastigheten på fläktarna, det har dock vissa nackdelar såsom att de kan börja klicka, låta konstigt eller inte starta alls. Ett annat alternativ då är att helt enkelt köpa nya fläktar. Skillnaden mellan vanliga fläktar och "tysta" diton är helt enkelt att de "tysta" snurrar långsammare än de andra. Vill man ha en tyst dator är oftast glidlagrade fläktar att föredra eftersom att de generellt sett blåser mer vid en lägre ljudnivå än kullagrade. Kullagrade fläktar har dock fördelen att de oftast håller lite längre. För att fläkten ska bli så tyst som möjligt bör man också hänga upp den i någon slags gummidämpning för att undvika att det fortplantas vibrationer från den till chassit. Att använda så stora fläktar som möjligt är också att föredra. För att ytterligare minska turbulensljudet så kan man ta bort fläktgallret på chassit med en dremmel eller liknande.
2. Passiv kylning
Det finns både passivt kylda chassin(kyler hela datorn), nätaggregat och cpukylare. Ett exempel på ett passivt chassi som finns att köpa är Zalman TNN500AF. Det kyler hela datorn samt har ett passivt nätaggregat. Tyvärr är det både tungt och dyrt. Det finns även exempel på hemgjorda chassin som använder sig av heatpipes och stora kylflänsar för att kyla datorn i. Passivt kylda nätaggregat har blivit allt vanligare och kommer ner i allt humanare prisnivåer. Fördelen med dessa är att man får en eller två fläktar mindre som kan föra oväsen. Dock så ställer det större krav på resten av chassiventilationen eftersom att den även måste föra ut en del av värmen som nätaggregatet alstrar. Exempel på passiva nätaggregat är Antec Phantom och Etasis EFN-300. Det finns även processorkylare som kyler passivt. Tyvärr klarar de sällan att kyla de nyaste och varmaste processorerna utan någon fläkt eller kraftig chassiventilation, och att överklocka kan man glömma. Heatlane Zen(till P4) är en passivt kylare som använder heatpipes. Den har i tester visat vara tillräcklig för de flesta northwood processorer sålänge man inte belastar sin dator alltför hårt.
3. Hårddiskar
Hårddiskar låter mycket mer än man kan tro. Detta märks speciellt i en redan tyst dator. Eftersom att moderna hårddiskar snurrar mycket fort så låter de även en del i idle. Ljudet som de för är tyvärr oftast väldigt högfrekvent och svårt att bli av med. Fast självklart är det stora skillnader mellan en hårddisk och en annan. Att få ner nivån på sökljudet är betydligt enklare. Det kan man åstakomma genom att hänga upp hårddisken i någon slags dämpande upphängning såsom innovibes eller dylikt, men det går även att göra en hemmagjort sådan med gummisnoddar. Enklare varianter finns också i form av en gummiring mellan hårddisken och chassit. På många hårddiskar går det också att ställa in AAM(Automatic Acoustic Management) i tex Hitachi Feature Tool .
4. Nätaggregat
Marknaden för nätaggregat har blivit helt översvämmad av tillverkare på senare år och är nu rena djungeln. Nätaggregat som är märkta som "Ultra silent", eller "Quiet" behöver inte alls vara tystare än vilket vanligt standardagg som helst. Generellt sett så är 120mm fläktar att föredra eftersom att de flyttar mera luft än mindre fläktar. Att ha ett kraftfullt nätaggregat är också bra även om man inte har en så strömkrävande dator eftersom att dess fläktar inte behöver snurra lika fort som på ett mindre kraftfullt aggregat. Detta beror på att det belastas mindre i % än ett svagare nätaggregat. Det finns också passiva nätaggregat. Nackdelen är att det ställer högre krav på chassiventilationen eftersom att det värmer upp luften i chassit.
5. Chassin och ljuddämpning
Allt eftersom att efterfrågan på tysta datorer ökat har även chassin som påstås optimerade för tysthet på marknaden ökat. Ljuddämpade chassin har också blivit vanligare. Som en tumregel kan man säga att stålchassin är att föredra framför aluminiumchassin som grund för en tyst dator. Anledningen till detta är att stålchassi oftast är mer solida och dessutom inte vibrerar lika lätt. Plats för 120mm fläktar är definitvt att föredra, och det tycker jag också att man ska kräva av ett modern chassi idag. Fördelen med stora fläktar är att de inte behöver snurra så fort som mindre fläktar för att få samma luftflöde, detta leder till att man kan använda tystare fläktar. Ljuddämpning är också bra att använda om man redan har en riktigt tyst dator, för det är inte direkt så att en ljuddämpning automatiskt gör ens dator tyst. Däremot gör ljuddämpningen att ljudet blir mjukare och liksom tappar udden. Dessutom dämpas hårddiskknattret effektivt. Tyvärr dämpar de knappt högfrekvent ljud alls, så det gäller att se upp med sitt hårddiskval.
6. Tweaks
Energispararen(Tack Airwolf, kör med det också)
(Egenskaper>skärmsläckare>inställningar>energischema>stäng av hårddiskarna efter:)
Mycket trevlig funktion om man har flera diskar och en del av dom låter mer än andra. Kanon när man skall sova.
Sliter mer på HDD med flera spinnups men det är det värt för tystnaden, när man sover.
CPU Fan controll i Bios(Airwolf)
En hel del Moderkortstillverkare har någon form utav automatisk reglering av CPU fläkten som man kan justera inne i BIOS.
CPU fläkten sänks alltså vid låg belastning då temperaturen är låg och ökas succesivt då temperaturen ökar.
Hos ASUS heter den Q-fan, Abit har nått liknande, säkerligen massa andra morderkortstillverkare också.
Hitachi Feature Tool
Tillåter dig att ställa in aam och mycket annat på dina hårddiskar och därigenom sänka ljudnivån på dem en aning.
Undervolta processorn
Precis som man kan överklocka och höja v-coren till processorn så kan man också sänka den. Detta sänker tempraturen på processorn(ca 3c på min i fulload). Glöm inte att köra prime 95 eller liknande för att se att din processor är helt stabil i den lägre v-coren. Om du vill kan du även underklocka processorn, men då förlorar du prestanda vilket du antagligen inte vill. Detta kan dock sänka värmeutvecklingen markant.
Cool'n Quiet - Om din processor och moderkort stödjer det[athlon 64] så kan du få ner tempraturen en del. Det fungerar som så att processorn klockas upp och ner och v-coren höjs eller sänks beroende på hur mycket processorn belastas.
Speedfan - Låter dig reglera hastigheten på dina fläktar och se cputemp m.m.
Nero Drivespeed: Sänker hastigheten på dina optiska enheter och därmed också ljudnivån.
Smörj dina fläktar(tips från losdrivare): "Smörj fläktarna.
Jag använde tunnflytande motorolja (delsyntet 5/40), men man kan nog använda i stort sett vilken olja som helst som inte är för tunnflytande. Jag skulle tro att WD-40, MoS2 och sånt är lite för lättflyktigt. Symaskinsolja har jag hört rekommenderas tidigare.
Pilla bort klisterlappen i centrum på fläkten, smörj i hålet, torka rent och sätt tillbaka lappen eller sätt dit en bit tejp. Voila!"
7. Produktrekommendationer
Cpukylare: Zalman CNPS 7000 / 7700-CU/ALCU, ThermalRight XP-120(med tyst fläkt), Thermaltake SP-97/94
GPUkylare: AC VGAsilencer på 5V, Zalman VF700, Zalman ZM80D
Vattenkylning: Zalman Reserator 1
Chassifläktar 80mm: Papst 12dBa, Panaflo L1A, Arctic Cooling Pro TC
Chassifläktar 92mm: Panaflo L1A,
Chassifläktar 120mm: Papst 26dBA, Adda 16dBa
Hårddiskar: Samsung P80, Seagate Barracuda
Chassi: Acousticase C6607B, Antec 3000B
Nätaggregat: Tagan Black Silence 480W, Seasonic Super Tornado 300
8. Länkar
Guider
Bygge av hårddiskkylare/dämpare på TzOOM
Guide: Så får du 7V till dina fläktar.
Guide:5/7/12V switch till dina fläktar.
Guide: Bungeupphängning av flera hårddiskar
Bygge av reobus
Sweclockers artikel om att bygga en tyst dator
Datorbyggen
Länk till Thinkers passiva dator
[URL="http://www.sweclockers.com/html/rec...ence.php?page=1[Swecs recension av MCubed Vertical Silence[/URL"]
Recension: Fläktlöst htpcchassi
Sidor om tysta datorer
SilentPCreview
Affärer
Gtek.se
Webhallen
Kylning.com
Tystpc.nu
9. Övrig Info
Decibelskalan är en ickelinjär(logaritmisk) skala.
*1dB är generellt sett den minsta skillnaden det mänskliga örat kan uppfatta.
*En skillnad på 3dB(6dB?) hörs tydligt av i stort sett alla med normal hörsel.
*En skillnad på 10dB ger en upplevt skillnad av en halvering/fördubbling.
*Extremt tyst passivt kyld dator: 15-20dB
*Väldigt tyst dator(och bakgrundljudet på en tv): 20-25dB
*Tyst dator(tyst sovrum): 25-30dB
*Vanlig dator(som tyst bibliotek): 35-45dB
*Högljudd arbetsstation(vanligt samtal på 1m): 50dB
*Extremt högljudd "speldator: 60dB
Varje gång man fördubblar antalet ljudkällor med samma ljudnivå ökar ljudnivån med 3dB.
*Två 30dB ljudkällor låter 33dB
*Fyra 30dB ljudkällor låter 36dB
*Åtta 30dB ljudkällor låter 39dB
*Sexton 30dB ljudkällor låter 42dB
Uppdatering220405: Uppdaterat länkar efter bla tips från Juno Reactor. Hoppas att i alla fall någon haft nytta av FAQen :).
Kom gärna med förslag på förbättringar och säg vad ni tycker :).
[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]