Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Jag har installerat Xvid-codecs för Quicktime, men jag får inget ljud i mina xvid-klipp. Ljudet fungerar fint i vlc, så klippen har ljud. Någon som vet hur man löser det?

Installera AC3 codec till quicktime kanske?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om Camino som webbläsare. Den är, tycker jag, trevligare än Firefox och på god väg att ersätta Safari för min del.

www.caminobrowser.org

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Jag har installerat Xvid-codecs för Quicktime, men jag får inget ljud i mina xvid-klipp. Ljudet fungerar fint i vlc, så klippen har ljud. Någon som vet hur man löser det?

Vilken codec använder du? Googla "divx fusion mac", den ger mig alltid bild+ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Installera AC3 codec till quicktime kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Vilken codec använder du? Googla "divx fusion mac", den ger mig alltid bild+ljud.

Installerade divx (från www.divx.com) och ac3, och nu fungerar ljudet utmärkt. Tackar.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Finns det något bra och enkelt program för att rippa in cd-skivor till MP3-format i OSX?
(Backup på sina befintliga skivor alltså)
Vilket är det bästa och som är relativt gratis?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Finns det något bra och enkelt program för att rippa in cd-skivor till MP3-format i OSX?
(Backup på sina befintliga skivor alltså)
Vilket är det bästa och som är relativt gratis?

Jag använder iTunes. Fungerar utan problem.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Jag använder iTunes. Fungerar utan problem.

Aha okej.. mer än jag visste, men det är bra=)
Nästan så man knappt behöver några tredjepartsprogram när man kör OSX, allt finns ju

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Aha okej.. mer än jag visste, men det är bra=)
Nästan så man knappt behöver några tredjepartsprogram när man kör OSX, allt finns ju

bara starta iTunes, ställa in i inställningar vilket format den ska konvertera till. peta i skivan i datorn, iTunes hittar den o börjar spela den. troligen komemr den hitta namnen på alla låtar om det inte är nån väldigt ovanlig som inte nån i världen lagt in förut (finns stora register över sånt på nätet som många mp3 program kan cheka namn mot). så kan man antingen högerklicka (kommer inte ihåg vad motsvarande va på mac om man nu inte kör 2-knappsmus) o välja "konvertera till mp3" eller va det nu står. eller så om man ska lägga in hela skivan så längst upp till höger, där ögat brukar vara står det "lägg in skivan" eller liknande. lätt som vanligt näre gäller apple. o har den hittat låttittlarna så så behöver man inte ens röra ID3 taggarna.:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Och har man något högre krav på ljudkvaliteten på sina mp3or än vad itunes kan leverera så kan jag rekommendera iTunes-LAME Encoder, ett script som gör att man kan rippa låtarna med LAME direkt från itunes. http://www.blacktree.com/apps/iTunes-LAME/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Installerade divx (från www.divx.com)

http://www.divx.com/divx/mac/
DivX 5 does not support Mac OS X 10.4 or QuickTime 7. We are working with Apple to resolve several compatibility issues

Var det verkligen det du installerade?

Permalänk
Medlem

Vad gör man om skivan har något skydd? Vi var på en pianokoncert för några veckor sedan och jag betalade hyfsat för en dual nånting skiva.. Ena sidan DVD, andra CD - men CD-sidan kan inte läsas i datorn. Tips? Om detta är utanför SweCs regler, please ignore.

Vad finns det för BitTorrent-klienter som har stöd för proxy? Både för tracker och peerkommunikation. Just nu kör jag Azureus..

Permalänk
Medlem

SunriseBrowser, ett rappt och trevligt komplement till Safari.
http://www.sunrisebrowser.com/en/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
http://www.divx.com/divx/mac/
DivX 5 does not support Mac OS X 10.4 or QuickTime 7. We are working with Apple to resolve several compatibility issues

Var det verkligen det du installerade?

Jupp det var den. Och det verkar fungera prima, finns säkerligen några småbuggar någonstans som jag inte märkt av än någonstans. Är väl därför de inte vågat säga att de stöder Tiger fullt ut.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Jupp det var den. Och det verkar fungera prima, finns säkerligen några småbuggar någonstans som jag inte märkt av än någonstans. Är väl därför de inte vågat säga att de stöder Tiger fullt ut.

Testa att minimiera Quicktime och se ifall det buggar ur

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Testa att minimiera Quicktime och se ifall det buggar ur

Då buggade det ur ja, gick inte att få upp ur docken igen.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phase
Transmission är en utmärkt BitTorrent-klient till Mac OS X. Tar väldigt lite resurser och är inte bloatad.
http://transmission.m0k.org

Laddade ner senaste nightly, och det var en riktigt trevlig klient! tack för det tipset! Saknar vissa funktioner ännu, men programmet är litet, känns "maccigt" och reagerar direkt.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ske
Tänkte bara tipsa om Camino som webbläsare. Den är, tycker jag, trevligare än Firefox och på god väg att ersätta Safari för min del.

www.caminobrowser.org

camino = firefox

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
camino = firefox

Fel. Camino använder samma motor som Firefox, men är skrivet för och endast för Mac OS X

"Camino integrates into your Mac OS X computing environment. The native Cocoa interface and the beautifully designed icons make Camino a decorative desktop citizen.

Camino supports the services inside the application menu to provide quick access to other tools and utilities installed on your machine. It also integrates the Address Book into its bookmark manager, so you'll never forget the URLs of your closest friends again."

läs mer här:
http://www.caminobrowser.org/features.html

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Re: Program för Mac OSX?

Webbläsare: FireFox, utan tvekan
MSN: msn messenger, inte jätte bra men. testa Adium X som omnämts tidigare
DC: ShakesPeer (fd MacDC)
Bittorrent: Azareus, käkare en del minne dock
Musik: iTunes, enda alternativet
Mediaspelare: VLC eller OSX förinstallerade DVD-spelare om det är DVD filmer.

Ja, det var väl det
Så kör jag iaf.

PS. ni kan kolla lite bilder på min mac här: http://hultsberg.se/users/klerox/

Visa signatur

» Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare
» Mac mini, G4 1,42GHz, 512MB ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Fel. Camino använder samma motor som Firefox, men är skrivet för och endast för Mac OS X

"Camino integrates into your Mac OS X computing environment. The native Cocoa interface and the beautifully designed icons make Camino a decorative desktop citizen.

Camino supports the services inside the application menu to provide quick access to other tools and utilities installed on your machine. It also integrates the Address Book into its bookmark manager, so you'll never forget the URLs of your closest friends again."

läs mer här:
http://www.caminobrowser.org/features.html

Tja, vad säger man!

Visa signatur

Jag drar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Laddade ner senaste nightly, och det var en riktigt trevlig klient! tack för det tipset! Saknar vissa funktioner ännu, men programmet är litet, känns "maccigt" och reagerar direkt.

en varning bara angående det.. visst det drar lite resurser men har ingen som helst funktion för att blocka folk som som skickar pissig data.. så man laddar i många fall ner bra mycket mer än vad man skulle gjort med t.ex.azureus.. brukar snitta på 100 meg över filstorleken minst på filer över 600 meg enbart på grund av detta. annars rätt trevlig

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
en varning bara angående det.. visst det drar lite resurser men har ingen som helst funktion för att blocka folk som som skickar pissig data.. så man laddar i många fall ner bra mycket mer än vad man skulle gjort med t.ex.azureus.. brukar snitta på 100 meg över filstorleken minst på filer över 600 meg enbart på grund av detta. annars rätt trevlig

ajdå - azureus ligger kvar på macen ett tag till med andra ord. Bits on wheels verkade också intressant, men då sade trackern att jag försökte fuska

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Fel. Camino använder samma motor som Firefox, men är skrivet för och endast för Mac OS X

"Camino integrates into your Mac OS X computing environment. The native Cocoa interface and the beautifully designed icons make Camino a decorative desktop citizen.

Camino supports the services inside the application menu to provide quick access to other tools and utilities installed on your machine. It also integrates the Address Book into its bookmark manager, so you'll never forget the URLs of your closest friends again."

läs mer här:
http://www.caminobrowser.org/features.html

Det blir inte en ferrari bara för att du byter ratt på din gamla cheva

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det blir inte en ferrari bara för att du byter ratt på din gamla cheva

Men du är ett steg närmare en trevlig bilupplevelse
Till Windows är Firefox bäst, men till Mac föredrar jag Camino över Firefox för att den använder maciga textrutor och checkboxar och liknande istället för fula fyrkantiga saker samt att jag tycker verktygsfältet och liknande är snyggare i Camino, klicka:

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Webbläsare: Opera

Främst kanske eftersom jag använt Opera i några år nu på pc. Har försökt nu sen jag fick datorn att vänja mig vid Safari men det går bara inte. Testade Camino också men den buggade ur för ofta för mig, hängde sig och höll på.

Edit: Hur gör man för att sätta Opera som default-webbläsare? Hittar ingenting i Operas egna inställningar.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Edit: Hur gör man för att sätta Opera som default-webbläsare? Hittar ingenting i Operas egna inställningar.

I Safari's inställningar

Opera <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
I Safari's inställningar

Opera <3

Ahh, tack. Visste att jag sett det någonstans. Kunde inte placera det bara, har letat runt som en galning bland alla mindre troliga och otroliga systeminställningar.

Går det att få Finder att visa thumbnails av .png- och .jpg-bilder?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Går det att få Finder att visa thumbnails av .png- och .jpg-bilder?

I kolumnvyn…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
I kolumnvyn…

Ja men jag tänkte mer då på i symbolvyn.

Photoshopbilder (.psd) visas ju utan problem, likaså ikonfiler. Skulle vilja se detta beteende hos .jpeg och .png också. Gärna fler men de är de två "kritiska".

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Öppna dom och spara dom med PS eller GC eller så… …då kommer bildikonen.
Det är ikonen som har bild och inte någon thumb…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!