Hjälp! Min 2800+ ligger på 72 grader idle!!!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Min 2800+ ligger på 72 grader idle!!!

Som topic säger, min oklockade Athlon xp idlar på ca 70 grader, och försöker jag spela så går den snabbt upp till 75 grader och då varnar systemet att den är för varm.

Vad kan det vara för fel?

Jag har kollat cpu-fläkten (en Spire whisperrock IV) och den verkar sitta ordenligt fast.

Ibland kan den dessutom hoppa ner till 60 och sen upp till 70 grader igen på 10 sekunder.

För några månader började en fläkt i min dator att burra ordentligt varje gång jag satte igång datorn, men slutade burra efter nån minut, men då var tempen på prollen aldrig så hög. Jag kunde inte lokalisera vilken fläkt det var, då cpu- och nordbryggefläkten samt fläkten på min HiS Radeon 9800 pro IceQ sitter väldigt nära. Kan det ha varit cpu-fläkten som började strula för mig.

Jag vet ej vad jag ska göra. Vill inte köpa ny fläkt förrän jag vet säkert att det är det som är felet.
Moderkortet är Abit AN7.

Snälla, behöver hjälp!!

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det är typ 1cm tjock damm där?

Kolla så att den sitter ordentligt mot processorn. Eller känn först på den och om den är riktigt varm (typ så att du bränner dig) så sitter den ordentligt. Då är nåt annat fel. Om den är kall så kan felet vara det.

Annars så kan du ju chansa på att avläsaren är fel på (särskilt eftersom den kan gå 10 grader upp/ner då o då). Då kan du gå in i biod (tryck delete när du startar datorn) och sök reda på cpu varning temperature (tror det finns på 2 ställen) och cpu shutdown temp. och he dem till disabled eller typ 150 grader :D. Om mätaren är fel så är det ju lungt, men om inte så kan din processor bli överhettad och den och moderkortet pajar, så testa det andra först.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

prova och byta kylpasta?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Jag har tagit bort damm med jämna mellanrum i burken, så jag tror inte det är pga damm.
Misstänkte också att bios visade fel, men det är Motherboard monitor 5 som mäter tempen o jag antar att det är ganska korrekt. Jag har dessutom bra genomflöde i burken, tempen i case är mellan 25 och 30 grader.

Jag beställde burken färdigbyggd från datorbutiken så jag vet inte vilken pasta om använts.
Om jag köper ny kylpasta, skall den appliceras mellan prollen och flänsen eller mellan flänsen och fläkten?
Är det ok att ta på fläkten eller kylflänsen när datorn e igång?

Permalänk
Medlem

pastan ska mellan flänsen och prollen..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kände precis på flänsen och det var väldigt sval. Kändes inte ett dugg varm.

Vad kan då vara felet?

Är väldigt förbryllad...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiger79
Kände precis på flänsen och det var väldigt sval. Kändes inte ett dugg varm.

Vad kan då vara felet?

Är väldigt förbryllad...

då sitter den inte fast ordentligt, eftersom den inte leder bort värmen.
Hade flänsen varit 75grader hade du bränt dig om du nuddat den.
Ta bort flänsen och försök igen. Finns nån guide här på swec har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hittade felet. Vcore var satt till 1,85 volt i bios av nån mystisk anledning. Jag vet att jag själv aldrig rört dom dära inställningarna. Jag satte ner den till 1,65 vilket jag tror e standardvärdet Nu e tempen nere på 53 grader vilket e hyfsat normalt iaf o datorn har varit stabil än så länge!

Tack för alla svar!