Permalänk
Medlem

Hårddiskminnet äts upp inifrån!

Jag har en dator vars hårddisk är mindre än sig bör, och detta kan ha ett samband med en ominstallation(av XP). Vad har jag gjort för att åtgärda detta då?

1. Jag har tömt alla tillfälliga sidor.
2. Fixat till och kollat vad alla program mm. upptar så att allt är i sin ordning.
3. Kollat efter så att det inte finns några dolda partitioner.
4. Har gjort allt upptänkligt som står i min makt för att hitta mitt förlorade minne och det rör sig om en jäkla massa minne.

-vad skall jag göra! Minnet börjar bli riktigt knappt nu..

Permalänk
Medlem

Menar du att den totala utrymmet på hddn försvinner eller e det de du har använt som tar mer och mer plats??

För är de så att de du tar bort inte försvinner ordentligt kan de vara norton som äter upp de.. (fall du nu har norton:))
Så va de för mig engång iaf, å då handlade om nästan 20gb

Permalänk
Medlem

Det jag har sparat nu borde ta upp nästan 20gig mindre plats än det gör i realiteten, så det måste alltså finnas något dolt. Norton har jag ej, tyvärr.

Det måste ju gå att göra någonting åt, men jag kan banne mig inte lista ut vad detta kan vara.

Ojdå! Det var lika mycket i minne som vi båda hade/har förlorat, så det kanske borde vara Norton men det har jag tyvärr ej, konstigt..

Permalänk
Medlem

Då kan ja nog inte hjälpa dig tyvärr..

Men kolla på ditt virus program om den har nåt liknande som norton hade så att den sparade filerna man tog bort. För att få bort dom va man tvungen å högerklicka på papperskrgen å ta "Purge all" eller nått sånt.

Du kan ju se om de finns nått liknande för dig..

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inget virusprogram. Däremot så har jag detta nya som följer med windows update, alltså 2säkerhetscenter" och enligt säkerhetscenter så hittar dom heller inget virusprogram på datorn, så jag tror inte det, tyvärr.

En sak till också. Jo, det lustiga är att minnet jag har förlorat nästan/eller exakt stämmer överens med det jag hade sparat på hårddisken innan ominstallationen av XP. Det är därför jag lurar på ifall det inte ändå finns kvar någonstans, fast eftersom det inte verkar finnas någon extra partition så vetti fasiken.

Permalänk
Medlem

du skulle ju kunna testa att formatera den ordentligt och sedan installera windows igen.

Permalänk
Medlem

Vad menas med att formatera? Du menar att kolla så att allt står rätt till genom att defragmentera/rensa etc., för att sedan göra en ominstallation?

-jag är tilbaks ikväll igen, jag har brådis och måste sticka nu men ifall någon skulle svara ytterligare i tråden(tackar i sådana fall). Så har jag möjlighet att svara först ikväll.Hejdå sålänge..

Permalänk
Medlem

Har du norton? Om du har det så finns norton protect nånting. Högerklicka på paperskorgen och gör nåt där för att tömma den helt. Annars är filerna "nästan" kvar, så de går att få tillbaka, men de tar plats, men syns inte i utforskaren.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Nej, inget Norton. Hej så länge.

Permalänk
Medlem

högerklicka på den här datorn>hanter>diskhantering

fins det något opartitionerat utrymme där?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Oj hitta någon som kan kolla din dator Jimmy_28 för detta låter som det är bortom din kunskap inte för att jag vill dissa dig eller så.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Kolla så att det inte är systemåterställning som käkar upp dina gb.

Visa signatur

Supportens värsta mardröm | Programmerare eller seriemördare?
MSI Neo2 Platinum | AMD 3500+ 90nm | 1GB Corsair VS | Seagate 120GB | EVGA 7800GS 256MB AGP

Permalänk
Medlem

isak88. Det enda som står är "Disk 0" och där är hela minnet redovisat, alltså verkar det endast finnas en partition och inget som är dolt.

hardrocker. Ett mystiskt sammanträffande detta. Precis i dagarna innan jag skulle till att ominstallera XP så testade jag att systemåterställa datorn, som jag gjort flera gånger tidigare. Det gick inte! Datorn sade till mig efter omstart att systemåterställningen blev misslyckad, så kanske kan det ha något att göra med detta?

Permalänk
Medlem

Finns ett program som heter easy recovery som kan hitta det mesta spännande på diskarna Kan ju pröva det programmet för att försöka få fram lite info om vad det kan vara som ligger där och utgå ifrån det. Ligger det inget så är det något med systemet som knasar sig lite.

Hade ett liknande problem med en av mina diskar och efter en ihärdig formatering och fylla disken så gott det gick å formatera igen å så höll jag på så till slut funkar den som den ska.

Ps. för att kunna köra easy recovery behöver du ha en disk med lika mycket utrymme som den disken du ska köra det på

Permalänk
Medlem

Jag tycker, precis som Hardrocker, att det låter som system recovery käkar upp hd-plats.
Tror att default är typ att system restore får använda 10% av varje partion för system restore filer.
Helt sjukt om man har stora HDs och behöver det.

Efter en stund så anpassar windows även swapfilen till rätt stor ifall man kör stora applikationer ofta.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Paxmax 99. Går det att rätta till eller är det kört?

Som sagt, går det att göra något åt ifalld et är system recovery som spökar?