Permalänk
Medlem

*något* är trasigt

För några veckor sen började datorn stänga av sig utan förvarning, och vägrade starta om tills man drog ut sladden ur uttaget, väntade, och satte i den igen. När detta hade hänt några gånger bytte jag nätagg till ett gammalt och har inte haft felet sen dess.
Igår varnade WinXP för hårddiskfel, och jag kunde sen inte boota pga. "Primary HDD error" efter memory checken. Första gången hörde jag disken spinna upp och sen ner, andra gången var den helt tyst. Det var en fyra år gammal IBM-disk, så jag köpte en ny idag utan att tveka alltför mycket, men när jag kom hem och byter plats på några strömsladdar funkar allting som vanligt igen, *förutom* att mitt BIOS verkar nollställt, datumet står på 11 april 2000 vilket är moderkortets tillverkningsdatum, och när jag startade Windows började det installera om flera drivrutiner som har med moderkortet att göra.

Vad ska jag byta? Å ena sidan verkar det vara nätdelen, å andra sidan undrar jag varför två nätdelar beter sig så konstigt... Processorn är en K7, SlotA, och den och fläkten känns misstänksamma och allmänt fula. Litar inte på moderkortet heller, trött på gamla, buggiga, dammiga prylar. Men vad vet jag egentligen? Om jag byter MB / CPU / RAM, kan det fortfarande vara nätagget, om jag byter nätagget kan det kanske fortfarande vara MB som gör något udda, och så vitt jag kan förstå kan det lika gärna vara disken som håller på att dö och bara startar ibland... Och så som burken hållit på den senaste tiden får jag för mig att om jag byter ut del A kommer del B att braka ihop om en vecka. Kort sagt: Ska jag ta mig samman och byta alla nämnda grejer direkt, eller är det lönt att försöka med någon enstaka pryl, och i så fall vilken?

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte fungerar. Du verkar fått fart på datorn nu igen eller?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Um, jo, om man ser det på det viset så.
Men om bara vissa sladdar funkar på nätagget känns det ju allt annat än pålitligt. Och MB:et är jag riktigt sur på eftersom det sabbade en del när det nollställde sig.

Du har dock en intressant poäng i att om saker inte är trasiga, så fungerar de...

Permalänk
Medlem

Inställnignarna på mb är bara att ställa om det kan inte ta mer än ngn minut max. Installation av olika komponenter tar lite mer tid.

Men du har rätt i att det känns inte direkt roligt när bara vissa sladdar fungerar på nätagget. Så Köp ett nytt nätagg så borde det väll lösas?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤