Stor artikel om Pentium M

Permalänk
Melding Plague

Stor artikel om Pentium M

<font style="font-size: 10pt"><b>Stor artikel om Pentium M</b></font> <small class="small">tisdag 8 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har idag publicerat ett stort test på Intels omtalade Pentium M-processor med Dothan-kärnan vilket många entusiaster har prisat de senaste månaderna. Artikeln fokuserar på att ta reda på om Pentium M är en ersättare till dagens Pentium 4-processorer som förbrukar mycket ström och blir varma.
<br />
<br />De klämmer också med lite historia vilket alltid är trevligt. Testerna är välidgt många och alla aspekter av Pentium M-prestanda testas. Pentium M-processorn de använder i testet körs i 2,0 gighertz och ger väldigt intressanta resultat. Med lite överklockning lyckas Anandtech få upp processorn i 2,4 gigahertz där den imponerar ännu mer.
<br />
<br />"<I>Take the first Pentium Ms for example; at 1.6GHz, the first Pentium Ms were faster than 2.66GHz Pentium 4s in notebooks in business and content creation applications. More recently, the first 2.0GHz Pentium Ms based on the Dothan core managed to outperform the Pentium 4 3.2GHz and the Athlon 64 3000+. Pretty impressive for a notebook platform, but what happens when you make the move to the desktop world?</I>"
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Erik för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Presterar i medel strax under Athlon 64 3200+ så det är väl ett gott betyg.
Däremot så är den inte i närheten så billig som en Athlon 64 3200+

Permalänk
Medlem

Det var det perfekta valet för mig som ville ha en Intelbaserad CPU men ville inte ha Pentium 4 pga av värme och oljud. Nu har man en tyst snabb och sval dator.

Prestandan är jag mkt nöjd med. Över 12000 poäng i CPU-score i Aquamark 03 och SuperPi på 33 sek.

Går strax över 40 grader vid maxbelastning i några timmar.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Det är ändå intressant att den presterar så pass bra som den ändå gör mot desktop anpassade processorer. Jag är nöjd med min pentium M i min bärbara, men skulle aldrig köpa en för att ha i en stationär även om pentium M är både sval och srömsnål. Det är inte värt priset.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Här är lite spelprestanda med Dothan, troligtvis intressant för de flesta här:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dothangaming&p...

Ska de sen testa minneskrävande applikationer som databas-sökning osv är 2.1GHz versionen med 533-buss ett bättre val. Moderkort finns väl redan, eller?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Varför måste de köra dothan i så låg fsb? är den multipler låst eller? Annars verkar det konstigt att de inte kör den i högre fsb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
Varför måste de köra dothan i så låg fsb? är den multipler låst eller? Annars verkar det konstigt att de inte kör den i högre fsb.

Den är multipellåst uppåt men ej neråt. Däremot så skickar moderkorten endast 2,5 volt till minnena.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Finns flertalet voltmoddguider på nätet, framförallt till DFI's kort, men det verkar inte vara någon skillnad på det och Aopens.

Jag har inte vågat mig på en voltmodd till minnena, men CPUn ger jag 1.6v via en enkel voltmodd, får då upp min 1.8 i 2.7 Primestabilt, maxxar 33 grader vattenkylt

Med standardvolten (1.3x) maxxar jag CPUn i 2.4 Primestabilt.

Är supernöjd med mitt system, riktigt bra spelprestanda i ett mATX-chassi som har 2 st fläktar i sig totalt just nu

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Finns flertalet voltmoddguider på nätet, framförallt till DFI's kort, men det verkar inte vara någon skillnad på det och Aopens.

Jag har inte vågat mig på en voltmodd till minnena, men CPUn ger jag 1.6v via en enkel voltmodd, får då upp min 1.8 i 2.7 Primestabilt, maxxar 33 grader vattenkylt

Med standardvolten (1.3x) maxxar jag CPUn i 2.4 Primestabilt.

Är supernöjd med mitt system, riktigt bra spelprestanda i ett mATX-chassi som har 2 st fläktar i sig totalt just nu

Najs Oc måste jag säga.. bör ge en riktig ordentlig prestanda boost..?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Pentium M verkar lida ganska mycket av låg minnesbandbredd. Ska bli kul att se vad det nya chipsetet klarar att åstakomma.

OffT: Kul att se att min dator hänger med bra i Cad sammanhang.
Min P4C 2.4Ghz 875P med 2x512 Pc3200 2.5-3-3-6 och 9800PRO@X2 presterar bättre än en FX-55
med 2 x 512MB OCZ PC3200 EL Dual Channel DIMMs 2-2-2-10 och ATI Radeon X800 XT PCI Express i Pro/ENGINEER och Unigraphics.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Här är lite spelprestanda med Dothan, troligtvis intressant för de flesta här:
http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dothangaming&p...

Ska de sen testa minneskrävande applikationer som databas-sökning osv är 2.1GHz versionen med 533-buss ett bättre val. Moderkort finns väl redan, eller?

Varför länka till ett annat test som är sämre än testet som SweClockers.com har postat, anandtech.com är lite bättre än "gamepc". Finns även massor av speltester på anandtech:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=15

En Athlon64 3200+ 2.0Ghz Socket939 spöar PentiumM 2.0Ghz i alla speltesterna och många andra tester och kostar hälften så mycket. Med andra ord fortfarande ingen bra affär.

Man får en Athlon64 3800+ 2.4Ghz Socket939 för mindre pengar än för PentiumM 2.0Ghz och den är även snabbare i alla testen.

PentiumM klockad till 2.4GHz har heller ingen möjlighet att smiska Athlon64 3400+. Synd att dom inte hade med Athlon64 3500+ som är ännu bättre och hälften så billig.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Mycket bra och informativt test.
Det ger en bild av varför trots allt Intel inte pushar M mer för Desktopen.
Dock är det en grym plattform att bygga vidare på, Pentium M med lite P4 tekniker?
SKulle kunna bli riktigt vassa grejjer.

Permalänk

Var hittar man moderkort till dom är processorerna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Varför länka till ett annat test som är sämre än testet som SweClockers.com har postat, anandtech.com är lite bättre än "gamepc". Finns även massor av speltester på anandtech:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2342&p=15

En Athlon64 3200+ 2.0Ghz Socket939 spöar PentiumM 2.0Ghz i alla speltesterna och kostar hälften så mycket. Med andra ord fortfarande ingen bra affär.

Man får en Athlon64 3800+ 2.4Ghz Socket939 för mindre pengar än för PentiumM 2.0Ghz och den är även snabbare i alla testen.

Tja, jag tycker iallafall att det är värt o länka till Gamepc's test.
Att deras test är sämre förstår jag, då AMD ägare får sig en knäpp på näsan av de resultaten

I Anandtechs tester tycker jag CPUn presterar betydligt sämre än vad den är, jag är inte i riktigt i närheten av deras resultat med min CPU när den går i 2480Mhz iallafall... Intel verkar inte vara särskilt populära hos dom.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

En högre FSB bara, HT teknik i dothan så får nog en amd en ordentlig match.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Varför länka till ett annat test som är sämre än testet som SweClockers.com har postat, anandtech.com är lite bättre än "gamepc". Finns även massor av speltester på anandtech:

Testet är sämre därför att Dothan får bättre resultat där eller?

Det finns ingen tvekan om att Pentium M är grymt bra till spel, men A64 ger ju nästan samma prestanda (obs i spel), dessutom billigare, och även bra prestanda till encoding osv. Nackdelen är ju om man vill ha en kall, tyst dator, eller vill överklocka mycket. Då är A64 efter.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Testet är sämre därför att Dothan får bättre resultat där eller?

Det finns ingen tvekan om att Pentium M är grymt bra till spel, men A64 ger ju nästan samma prestanda (obs i spel), dessutom billigare, och även bra prestanda till encoding osv. Nackdelen är ju om man vill ha en kall, tyst dator, eller vill överklocka mycket. Då är A64 efter.

Allt är relativt. Oftast så är inte den värme en Athlon64 med winchester kärna genererar något större problem. Har man en 3200+ Athlon64 med winchester kärna och ett par minnen som klarar 500MHz så är det i princip bara att dra upp fsbn till 250MHz så har man en mycket snabb och förhållandevis sval dator som utan problem går att få ganska tyst.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av autoconfig
Var hittar man moderkort till dom är processorerna?

http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=i855GMEm-LFS

Själv är jag lite "Intel fan" och var oerhört besviken på P4:an när Prescotten kom. Detta blev då ett väldigt bra alternativ för mig.

Sledgehammer: Jag tyckar man redan nu kan jämföra ett system med Athlon 64 3500+ mot ett Pentium M 1,8GHz system. Du hamnar ungefär på samma slutsumma eftersom till Athlon 64 behöver du dyrare kylning, låda (ATX vs mATX), PSU och fläktar. Det väger upp det dyrare priset för moderkortet till Pentium M. När jag säger jämföra så menar jag båda systemen maxöverklockade eftersom det är det de flesta gör här på Sweclockers.

Mer spännande blir det när Aopen släpper http://aopen.jp/products/mb/i915gmm-hfs.html

Då får vi se om Pentium M är begränsad av dålig minnesbandbredd osv.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Testet är sämre därför att Dothan får bättre resultat där eller?

Det finns ingen tvekan om att Pentium M är grymt bra till spel, men A64 ger ju nästan samma prestanda (obs i spel), dessutom billigare, och även bra prestanda till encoding osv. Nackdelen är ju om man vill ha en kall, tyst dator, eller vill överklocka mycket. Då är A64 efter.

Jag får lov att hålla med dig här.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jaa, jag tror jag har trott för mycket på Pentium M, den har inte den potential jag trodde den skulle ha...

Men alltså, jag ser inte vad Intel ska göra, tycker inte dom har något speciellt att komma med...

Dual core då, men där är AMD i princip lika långt fram så det är ju ingen fördel för Intel...

Ska iaf bli riktigt spännande och se hur "Pentium 5" kommer att se ut...

EDIT: Eh, A64 är ju iaf 10% bättre än Dothan vid samma klockfrekvens i spel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jaa, jag tror jag har trott för mycket på Pentium M, den har inte den potential jag trodde den skulle ha...

Men alltså, jag ser inte vad Intel ska göra, tycker inte dom har något speciellt att komma med...

Dual core då, men där är AMD i princip lika långt fram så det är ju ingen fördel för Intel...

Ska iaf bli riktigt spännande och se hur "Pentium 5" kommer att se ut...

EDIT: Eh, A64 är ju iaf 10% bättre än Dothan vid samma klockfrekvens i spel...

Nja, en Athlon 64 på 2GHz är snabbare än Pentium M 2,0GHz. Pentium M kommer däremot ikapp vid 2,4GHz. Om båda kör 2,6GHz, har Pentium M då passerat Athlon 64?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är direkt impad av Dothan ännu. Kanske blir om det kommer en 3,0 med 800 buss och HT.

En Pentium IV 3,4GHz presterar bättre för mycket bättre pris i dagsläget, och värmen får man på köpet dessutom.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Testet är sämre därför att Dothan får bättre resultat där eller?

Det finns ingen tvekan om att Pentium M är grymt bra till spel, men A64 ger ju nästan samma prestanda (obs i spel), dessutom billigare, och även bra prestanda till encoding osv. Nackdelen är ju om man vill ha en kall, tyst dator, eller vill överklocka mycket. Då är A64 efter.

Jag gör det enkelt för dig,

1. Anandtech är en av dom mest tillförlitliga siter på internet för datorrelaterat.
2. På anandtech så behöver i alla fall Athlon64 inte vara begränsad av något jäkla VIA chipset som det är på gamepc.
3. Sedan när är gamepc lika bra som anandtech?
4. Pentium M är bra till spel men Athlon64 är bättre.
5. Athlon64 klockar mycket bra och är mycket sval. Det går alltid även att få en varm processor att passa i en tyst dator.

Kan tilläggas att jag byggde en Athlon64 dator i helgen, en Winchester 3000+ med MSI K8N Diamond nForce4 SLi och Zalman CNPS7000-cu. Den klockar 310*9 (2.8Ghz) 1:1 primestabilt med 1.55vcore och går inte över 39c. Kylaren är mycket tyst som du säkert redan vet och man kan inte ens känna att den är ljummen vart man än tar på den.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Jag gör det enkelt för dig,

1. Anandtech är en av dom mest tillförlitliga siter på internet för datorrelaterat.
2. På anandtech så behöver i alla fall Athlon64 inte vara begränsad av något jäkla VIA chipset som det är på gamepc.
3. Sedan när är gamepc lika bra som anandtech?
4. Pentium M är bra till spel men Athlon64 är bättre.
5. Athlon64 klockar mycket bra och är mycket sval. Det går alltid även att få en varm processor att passa i en tyst dator.

Kan tilläggas att jag byggde en Athlon64 dator i helgen, en Winchester 3000+ med MSI K8N Diamond nForce4 SLi och Zalman CNPS7000-cu. Den klockar 310*9 (2.8Ghz) 1:1 primestabilt med 1.55vcore och går inte över 39c. Kylaren är mycket tyst som du säkert redan vet och man kan inte ens känna att den är ljummen vart man än tar på den.

Låter mycket bra. Vilka minnen användes vid överclockningen, är själv intresserad. Den datorn måsta vara ganska snabb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
Varför måste de köra dothan i så låg fsb? är den multipler låst eller? Annars verkar det konstigt att de inte kör den i högre fsb.

För att moderkorten kör ett chipset tillverkat för 100MHz FSB (för bärbara), men med överklockning (den klarar inte allt för högt) och 5:3/5:4 divider så får man fin bandbredd iaf för att vara single channel med QPB-bussen som de tagit från P4an.

Riktigt fin Super Pi 1M prestanda på PM:arna, som egentligen inte är mer än en P3 med P4ans buss och större cache och P3 arkitekturen är den som utvecklades för P2/PPRO (P6) för över 10 år sedan :D. Ska dock bli kul att se hur en prescottbaserad dual core-kärna kommer se ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer

Jag gör det enkelt för dig,

1. Anandtech är en av dom mest tillförlitliga siter på internet för datorrelaterat.
2. På anandtech så behöver i alla fall Athlon64 inte vara begränsad av något jäkla VIA chipset som det är på gamepc.
3. Sedan när är gamepc lika bra som anandtech?
4. Pentium M är bra till spel men Athlon64 är bättre.
5. Athlon64 klockar mycket bra och är mycket sval. Det går alltid även att få en varm processor att passa i en tyst dator.

Kan tilläggas att jag byggde en Athlon64 dator i helgen, en Winchester 3000+ med MSI K8N Diamond nForce4 SLi och Zalman CNPS7000-cu. Den klockar 310*9 (2.8Ghz) 1:1 primestabilt med 1.55vcore och går inte över 39c. Kylaren är mycket tyst som du säkert redan vet och man kan inte ens känna att den är ljummen vart man än tar på den.

Jippi! Nu gör vi om hela tråden till en "AMDärbästpåallt"-tråd istället, som vanligt när sledge ska säga sitt.

Tycker för övrigt att det bara är skit att jämföra en mobil-cpu mot desktop-prollar, varför undrar jag bara.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Sledgehammer

Och på vilket sett kollade du att tempen blev ordentligt? Och hur vet du att du fick en korrekt avläsning på det viset du gjorde? Hur varmt/kallt var det i rummet, vilket chassi/hur många fläktar och vilken rpm/ljudnivå/ hade du många saker i chassit som bidrog med värme?

Du kanske förstår vart jag vill komma med detta?

Vill säga också att på dig verkar det som att om cpu är stabil vid prime så är den stabil vid allt man kan göra? Är det så du menar?

Zalman CNPS7000-cu är en bra kylare men hur stor är den inte då? Ta en mindre o sämre kylare och se vad tempen blir då. Om man ska använda dom i små Barebone system eller små trånga system generellt.

Nu har jag i alla förstått att du tycker att Anandtech är bäst o då absolut bäst på allt när det gäller datorer alltså? Och om någon eller många andra sidor får ett annorlunda resultat med något dom gör så har dom fel i så fall? Samt kan ingen sida bli lika bra som Anandtech bara för att Anandtech varit och är så bra som dom är?
-----------------

Jag bryr mig inte om vilken cpu som är bäst här, och jag själv är en amd fanboy då det är amd processorer i alla mina datorer nu och den nästa datorn kommer att använda en amd cpu också. Men jag måste ju få ifrågasätta eller kommentera också.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Sledgehammer: Jag tyckar man redan nu kan jämföra ett system med Athlon 64 3500+ mot ett Pentium M 1,8GHz system. Du hamnar ungefär på samma slutsumma eftersom till Athlon 64 behöver du dyrare kylning, låda (ATX vs mATX), PSU och fläktar. Det väger upp det dyrare priset för moderkortet till Pentium M. När jag säger jämföra så menar jag båda systemen maxöverklockade eftersom det är det de flesta gör här på Sweclockers.

Blir ett system dyrare i kylning, chassi och PSU bara för att det bygger på Ahtlon64?

Pentium M säljs boxade, precis som Ahtlon64. mATX chassin är la snarare dyrare än vanliga ATX chassin då det inte säljs lika många mATX chassin? Man behöver oftast en fläkt i en dator för att kyla hårddisken, även fall det är en Ahtlon64, Pentium M eller 4.
Andgånde nätaggregat kan du nog köra ett Pentium M system på samma nätaggregat som ett Ahtlon64 och tvärt om.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Tycker att det var en intressant artikel. De visar både det som är bra och dåligt och förklarar också varför på ett bra sätt. Tycker man att bokstavskombinationen på kartongen är det viktigaste och att det absolut inte ska stå AMD på den kan det ju va ett alternativ om man vill ha en tyst och sval dator istället för en Prescott.