Permalänk
Melding Plague

MSI luras?

<font style="font-size: 10pt"><b>MSI luras?</b></font> <small class="small">torsdag 10 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Det damp ner ett oroväckande mail idag på redaktionen. MSI har som bekant lanserat sitt nForce4 SLI-baserat moderkort kallat <a href="http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_..." target="_blank" >K8N Diamond</a>. Enligt den första specifikatonen på detta moderkort skulle det medfölja ett kort som gav stöd till 802.11g WLAN och ett blåtandskort vilket också skulle ge stöd för LAN via blåtand.
<br />
<br />Enligt information som en medlem idag har bidragit med så har inga K8N Diamond-moderkort skeppats med detta kort som ger stöd för WLAN via 802.11g och blåtand.
<br />
<br />Det har också publicerats en tråd borta hos <a href="http://diamondclub.msi.com.tw/eng/forum/viewthread.php?tid=44..." target="_blank" >MSI Diamondclub</a> där MSI har lagt upp information som säger att det finns två stycken SKU:s på moderkortet, en med detta WLAN-kort och ett utan. De visar också bilder på två ettiketter som sitter på moderkorten där modellen med detta "Dual LAN Card" är tydligt är modifierad.
<br />
<br />På MSI:s hemsida står det <i>"NOTE: This card & antenna are only available in some specific area."</i>. Men varför har fel lådor skeppats till Europa där det står klart och tydligt att moderkortet har ett kort för WLAN och blåtand?
<br />
<br />Vi skall undersöka detta och kommer återkomma med mer information kring det. Det är mycket tråkigt när moderkortstillverkare missar stora saker som dessa där vi entusiaster blir lovade dubbla trådlösa WLAN-kort men inte får någonting.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Stort tack till Daniel Mickelsson för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

snålt av MSI med tanke på hur dyra deras nforce4-kort är..

Permalänk
Medlem

Hehe, på mitt nya 939-kort satt det en gigantisk sticker som berättade att det var P4EE-ready ! Skall jag klaga

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Skulle ha köpt diamond, men efter all kritik mot kortet blev det platinum versionen istället.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Hehe, på mitt nya 939-kort satt det en gigantisk sticker som berättade att det var P4EE-ready ! Skall jag klaga

haha, du skojjar va

Permalänk

Gillar inte MSI efter deras hemska 6330 serie, som har problem med multiplar. sedan byte de specifikationer på kt7pro2 modelen flera gånger.
Litar helt engelt inte på dem. Titta bara på deras defekta 6800gt kort.

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Medlem

Nejdå, nog satt den där alltid, måste ha varit en mycket trött kines på paketavdelningen. Hoppas att lödmaskinerna inte var lika trötta ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bara jag som vetat om detta i flera veckor?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Kortet kräve rockså ett nätagg med -5v pin det står inte på nån sida där du kan köpa det men väl i manualen står det och de tär inte många nätagg som klarar det. Utan -5v pin som är nummer 20 på 24pin kontakten så funkar inte ljudet och kortet blir lite ostabilt.

Men kortet är annars helt underbart samt väldigt stabilt med ett OCZ 450Watt som klarar specen. Ljudkvaliten spöar alla andra inbyggda ljudkort samt att det är bra kvalité på det.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
Bara jag som vetat om detta i flera veckor?

Nope, det finns en tråd i forumet.

Permalänk
Medlem

jag har faktiskt vetat detta rätt länge ca 2 veckor ska skicka tips nästa gång

Permalänk
Medlem

Hmm, MSI verkar ju inte veta vad dom sysslar me nu på senaste tiden, först det med deras 6800GT som visst inte var det och nu detta med Diamond, jag e iallafall en nu som kommer leta mig efter andra produkter till mitt s939 system. Köper man saker så ska det vara helt fungerande saker annars borde företaget kolla igenom vad som händer innan dom gör såna här misstag.

Visa signatur

Leadtek Winfast Pro II Nforce 2 | AMD Athlon Barton 2500+ @ 2205 Mhz | 1024MB RAM | C3D Ati Radeon 9800 Pro | Seagate Barracuda 120GB/160GB/200GB/300GB S-ATA | LG 1730B
Laptops: Dell XPS 1530 | Fujitsu-Siemens 3438G | Acer 5021WLMI

Permalänk
Medlem

Samma sak gäller ju NF3... ingen nyhet!

Permalänk
Medlem

Det jävligaste jag tycker är att moderkorten inte passar ihop med ThermalRight XP-120 "GRRRRRRRR"

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Tack till KOMPLETT =)

Jag var en av kunderna som dels köpte kortet för w-lan och blåtand.
Fick inte med detta varpå Komplett.se fick sig ett samtal . Efter lite diskution skickades både ett separat W-lan kort och en usb-blåtanddongle.

Med andra ord: "Ni som inte fått w-lan blåtand -> Gnäll så löser det sig"

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Trevligt att det uppmärksammas iaf

har börjat ge upp hoppet om att få kortet.

Permalänk
Medlem

Är det något överhuvudtaget med till Platinum?, nån som köpt det kortet från komplett som vet ?, och är det något av dess agg som har -5v pin, Fortron Nätaggregat ATX 400W 120mm, 20Pin & 24Pin SATA Special Edition
Hiper Nätaggregat Type R Silver ATX 480W, 120mm Fläkt (14db)

nämligen bara det jag kan välja imellan i datorkonfig på komplett, har läst på hemsidan och pdf,men hittar det inte. (okunnig inom hårdvara)

mvh

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem

Vad tycker vi om det här?

ILLA ILLA!

Hur illa?

VÄLDIGT ILLA!

Permalänk
Medlem

Det här har jag vetat om innan korten ens kom, shg.biz säljer båda versionen av korten och jag förstod redan innan jul att det skulle bli problem med det här precis som med NF3 korten. Att etiketterna på lådan var fel var ju helt MSI fel men annars tycker jag det är upp till de som köper att verkligen kolla upp det som följer med korten.

Vet inte hur många tillverkare som har skyltat med att de ska optisk ut/in (Vet inte den korrekta termen),och X Usb & firewire portar mm. Sen när man köper kortet så får man ingen bracket för varken USB/firewire eller Optisk ut/in. Utan det är bara "certain areas" som det gäller. Eller så kan det köpas till på tillverkarens site. Jag tycker även att det är lite av nätbutikernas ansvar att kolla upp vad som verkligen finns i lådorna, och inte antyda att det faktiskt följer med. En hel del butiker har gjort det.

På MSI's sida står det även att dubbla GBlan portar är "optional". Om en internetbutik skriver att deras kort har dubbla GBlan portar, ska jag bli arg på MSI då?

Edit: En kompis som bor i tyskland har ett Diamond kort och fick med all lull lull man skulle få till.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardiz
Är det något överhuvudtaget med till Platinum?, nån som köpt det kortet från komplett som vet ?, och är det något av dess agg som har -5v pin, Fortron Nätaggregat ATX 400W 120mm, 20Pin & 24Pin SATA Special Edition
Hiper Nätaggregat Type R Silver ATX 480W, 120mm Fläkt (14db)

nämligen bara det jag kan välja imellan i datorkonfig på komplett, har läst på hemsidan och pdf,men hittar det inte. (okunnig inom hårdvara)

mvh

Nej de har det inte. Vi beställde ett Hiper först men det hade det inte så vi beställde ett OCZ från www.overclockers.se där de är billigast på de nätaggen.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Litee S&M skulle inte skada MSI styret fast dom skulle nog tycka för mycket om det tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

MSI, inte direkt oväntat.

Skönt att äntligen få vatten på sin kvarn....
Först grafikkorten sen detta. Jag gillar det eftersom jag avskyr MSI.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Medlem

Efter att jag hörde om historien med dom defekta 6800GT korten beslutade jag mig för att lägga MSI på min personliga blacklist. Nu är jag än mer övertygad om att jag gjorde rätt!

Det är oacceptablet att ett företag som är så stort som MSI låter sådant här hända, jag funderar starkt på att lägga till "blacklista MSI" i min sig...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Tycker mest det är för jävligt att dom har mage att fejka en bild på deras egen sajt. Det är ju helt uppenbart att texten utan anti-aliasing har lagts till i efterhand.

Permalänk
Medlem

HERREGUD vad lol msi är.. cheap tricks haha.. tappert photoshop försök dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Hehe, på mitt nya 939-kort satt det en gigantisk sticker som berättade att det var P4EE-ready ! Skall jag klaga

haha skojjar du eller?

Permalänk
Medlem

Hittade detta av en snubbe på MSI FORUM.

The problem is that MSI decided to specify that the 24 pin supply must have -5v to support the creative chip. This is in contradiction to atx 2.2, and other PSU specs for 24pin supplys, which say the pin in question is NC (no connection).

What you need is a dual standard 20/24 pin supply.

Theres is a FAQ about this on the diamond forum, but I'm not sure if unregistered Platinum SLI users can read them anymore!

According to the FAQ MSI are promising US diamond users the chance to RMA their diamond boards when modified boards whcih don't require the -5v supply are availble. This isn't much use to us european Platinum SLI users.

I have a Tagan 480w which is dual standard 20/24 pin supply.

-------------

Så det som krävs är alltså ett dual `nätagg ?

tex
Thermaltake Silent Purepower 680W Nätaggregat, 20pin & 24pin
Fortron/Source Power Source Nätaggregat, 550W Special Edition 20pin & 24pin
Fortron Nätaggregat ATX 400W 120mm, 20Pin & 24Pin SATA Special Edition

eller har jag missförstått nåt ?(komplett är det ifrån,hade valt andra agg annars.)

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem

Först försöker MSI blåsa ouppmärksama konsumenter genom att skicka 6800GT kort med fel processorkärna och nu detta. Säger väl en hel del om företaget, sånna här "missar" gör man bara inte. Tyvärr tror jag att det är "går det så går det" mentaliteten som gäller från MSI´s sida.

Kolla bara på komplett tex. inte är det så att de ringt runt till alla som kan ha fått ett defekt MSI 6800GT PCIe (ca 30st) utan de tänker också att dom får väl höra av sig annars skiter vi i det. Antagligen är det exakt det som MSI räknar med.

Ingen jävel bryr sig väl om den stackaren som betalat 4100kr för ett kort som är värt max 3000kr. Man blir bra förbannad alltså.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Först försöker MSI blåsa ouppmärksama konsumenter genom att skicka 6800GT kort med fel processorkärna och nu detta. Säger väl en hel del om företaget, sånna här "missar" gör man bara inte. Tyvärr tror jag att det är "går det så går det" mentaliteten som gäller från MSI´s sida.

yupp, MSi - strike two!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life