Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Datorval: Velar!

Jag har väldigt svårt att bestämma mig...

AMD versus Intel tex.

Om man bortser från nackdelen att Intel går mycket varmare så är Intel bättre på multitasking och video (tex encoding) medan AMD är bättre på spel.

Är det så här enkelt? I så fall borde ju mitt val vara enkel. Nämligen Intel då jag huvudsakligen använder min dator för nytta.

MEN... totalpriset spelar stor roll också. Jag vill ju betala mellan 4500 - max 7000 (förutom skärm). (minst 1 gb minne)

Om man köper en AMD 64 3000, med bra mb och minne så kan man väl enkelt (och riskfritt) överklocka denna en del och få bra prestanda?

Ett motsvarande Intel alternativ (om man ser till prestandan) kanske blir mycket dyrare?

Sedan valet mellan nforce4 eller inte... (SLI). Det är också lite klurigt, minst sagt. Historiskt sett brukar jag inte uppgradera min dator så mycket utan köper istället nytt. I så fall kanske jag inte behöver ett PCI-E moderkort? AGP korten är mer prisvärda? Eller?

Famlar i mörkret...

Permalänk
Medlem

* En AMD 64 3000+ ligger på 1250-1400:- beroende vilken socket man väljer.

* En Intel Prescott 3.0 ligger på 1500-1600 beroende på vilken socket man väljer.

AMDns moderkort är generellt sett några hundringar billigare.

I övrigt har du samma pris på övriga komponenter till burken.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Ok, hmm blir kanske 500-1000 kr dyrare sammanlagt med ett intel alternativ (3.0 eller 3.2 Ghz) jämfört med amd 3000? Är det ddr minne eller det dyrare ddr2 minnet man ska ha till Intel P4 Prescott 3.0 eller 3.2? Vad finns det för sockets att välja mellan av dessa båda intel processorer? Vilken rekommenderas? Moderkort som rekommenderas?

Fast nu är frågan om det verkligen är värt det eller om skillnaden är försumbar. Som jag skrev i mitt första inlägg kommer jag sannolikt inte spela mycket. Men jag kan absolut ha nytta av bra multitasking då jag ibland kör tex en db + en appserver + utvecklingsmiljö + mail + internet explorer osv... Alla borde väl ha behov av bra multitasking som inte bara använder datorn till spel?

Stämmer min något förenklade slutsats att Pentium 4 är bättre på multitasking samt video (enkoding mm) medan AMD är bättre på spel? (Om man jämför AMD 64 3000, 3200 med Pentium 4 Prescott 3.0 eller 3.2?)

Permalänk
Medlem

Faller lotten på Intel så har du Socket 478 och 775 att välja emellan.
775 är den nyaste.

Jag är inte speciellt kunnig inom just 775 området, men det finns moderkort som både klarar DDR och DDR2.
DDR2 är såpass mycket dyrare än DDR så jag skulle inte satsat på det.
Det är även vissa S775 CPU'er som har 64-bitars instruktioner (EMT64).
Fråga på Inteldelen här på Swec angående moderkort, där finns det bättre kunskap inom det området

Socket 478 är den äldre sockeln, moderkorten som finns till den sockeln idag samt är baserade på i865PE / i875 är väl beprövade och funkar alla bra, ett minus för framtida uppgraderingar av systemet dock.

AMDn är bättre i spel, spelbenchmarks mm, så för en som spelar är den burken det självklara valet.

Men dina behov täcks nog lika bra av en Intel som en AMD.
Multitaskingen blir ju något smidigare med en intel tack vare HT, satt
en del i Photoshop6 / Maya med min gamla P4 2.4 och det funkade prima.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Du är nöjd med din Pentium M???

Hur är det? Det finns inte så mycket moderkort för Pentium M? Dessutom är både korten som finns och själva processorn ganska dyrt? Men Pentium M har stor potential i framtida prestanda tester?