X-Bit Labs testar SLI

Permalänk
Melding Plague

X-Bit Labs testar SLI

<font style="font-size: 10pt"><b>X-Bit Labs testar SLI</b></font> <small class="small">lördag 26 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Simon</a></small><br>
X-Bit Labs har publicerat ett långt test där dom tar upp Nvidias nya teknik SLI (Scalable Link Interface). De testar Geforce 6600 GT och Geforce 6800 Ultra i SLI, och ser hur mycket mer det ger i prestanda jämfört med lösningar utrustade med enbart ett grafikkort. De tar också upp eventuella svårigheter som kan förekomma med SLI. Korten testas i en uppsjö av spel med kategorier från actionspel, simulatorer och syntetiska tester. Mycket läsvärt för er som är nyfikna på en SLI-lösning.<br /><br />"<I>NVIDIA returned SLI abbreviation from the ancient days of the Voodoo 2 and Quake II to the modern age of the GeForce 6 and Doom III to once again prove its perfection and ability to deliver the fastest ever graphics solution.</I>"<br /><br />Läs testet hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gf6800u-sli.ht..." target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är tamejfan stört hur klockrent smart Nvidia varit genom att införa denna "gamla" teknik och förbättrat den. ett system med 6800ultra x 2 är ju tamejfan ung dubbelt så effektivt som med ett X800XT-Pe

Men smakar det så kostar det.. Får se hur det blir med ATIs "motsvarighet" som ska till att lanseras snart ifall Nvidia ska kunna få en värdig motståndare inom prestanda toppen.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Det som är bäst med SLI är ju att man kan köpa ett likadant kort sen när det ena inte duger.

Är riktigt sugen på ATIs svar!

Visa signatur

Yeah right

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maua
Det som är bäst med SLI är ju att man kan köpa ett likadant kort sen när det ena inte duger.

Är riktigt sugen på ATIs svar!

Multi rendering?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk

nvidia rulezz. Men skulle aldrig i livet lägga 10.000kr+ på grafik till datorn...

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr så presterar SLI riktigt dåligt i de flesta spel fast det är nog drivrutinerna som spökar men som det är nu så är det bättre att köpa ett X850XT PE för optemal prestanda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att SLI är grymt överskattat???

* ger nästan bara stor ökning i 3dm
* det låter massor med 2 grafikkort
* det drar massa ström med 2 grafikkort
* det är svindyrt med 2 grafikkort

nej, SLI är i stort sett bara till för att folk ska läsa ressentioner och bli imponerad av nvidias höga framerate (vilket ger ökat förtroende för nvidia, vilket är SLIs syfte) men inte många handlar SLI-lösningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
nvidia rulezz. Men skulle aldrig i livet lägga 10.000kr+ på grafik till datorn...

skulle jag

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 - AMD Phenom II X6 1090T - Corsair SSD Force Series 3,Samsung SpinPoint 1TB - Gigabyte Radeon HD5970 2GB - Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Vadå, ingen som skulle lägga 17250kr för 2st kort med vattenkylning?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307140&cks=PRL

För 17250kr får man en jävligt grym dator med skärm och allt.

Permalänk
Medlem

finns det några bra tester med 2 budgetkort? (eller finns det ens budgetkort med sli för den delen?) had evart vettigare för de flesta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

jo, 6600gt SLI går ju men tar hellre ett 6800GT @Ultra istället

Permalänk
Medlem

De är väll inte direkt meningen att man ska köpa två grafikort på en gång med SLI.
Utan att köpa ett till när det börjar bli klent med det man har.
Sedan låter det inte högra bara för att man har en till likadan fläkt i lådan, ljudnivån ökar max med 2 db, inte hörbart med andra ord.

Jag kan bara se bra saker med SLI, extra plus när fler å fler spel kommer stödja den tekniken med. Fint jobbat av Nvidia...

Visa signatur

Jet A1, Bästa doften som finns.

Permalänk
Avstängd

nVIDIAS nya, 3Dfx gamla... mwn skilnaden är att 3Dfx lyckades med 4st kort i SLI, dock PCI (dööh)

Och heter det inte "Scan Line Interleave"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTC
De är väll inte direkt meningen att man ska köpa två grafikort på en gång med SLI.
Utan att köpa ett till när det börjar bli klent med det man har.
Sedan låter det inte högra bara för att man har en till likadan fläkt i lådan, ljudnivån ökar max med 2 db, inte hörbart med andra ord.

Jag kan bara se bra saker med SLI, extra plus när fler å fler spel kommer stödja den tekniken med. Fint jobbat av Nvida...

ok, ponera att jag köper ett 6800gt och det går ett år eller 2 och jag då vill köpa ett till för att få bättre prestanda. Vid det laget kostar ett kort som är bättre än 2 gf6800gt i SLI inte mycket så frågan är om man inte väljer det i stället med alla dess fördelar (som kanske DX 10, lägre ljudnivå mm)

Och jag tror knappast på ditt 2 dB-ressonomang...

Permalänk
Hedersmedlem

I några spel får SLI se sig totalt sönder sparkat av ett ATI kort...SLI får stryk av ett Ultra kort också här och där...

Inget SLI för mig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
ok, ponera att jag köper ett 6800gt och det går ett år eller 2 och jag då vill köpa ett till för att få bättre prestanda. Vid det laget kostar ett kort som är bättre än 2 gf6800gt i SLI inte mycket så frågan är om man inte väljer det i stället med alla dess fördelar (som kanske DX 10, lägre ljudnivå mm)

Och jag tror knappast på ditt 2 dB-ressonomang...

eftersom 3db (roten ur 10 lr vad det nu är) är dubbelt så högt så stämmer det nog ganska gra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
I några spel får SLI se sig totalt sönder sparkat av ett ATI kort...SLI får stryk av ett Ultra kort också här och där...

Inget SLI för mig.

Förstår tankegången i ditt tänkande, men samtidigt måste jag tillägga att jag inte riktigt är ense med dig, då det inte skadar på något vis att ha ett SLI kompatibelt moderkort, då man känner att möjligheten finns, man är inte låst vid ett moderkort som inte har stöd för det.

Idagsläget, så som någon här yttrade sig, är det drivisarna som sätter spärrarna, samt att få spel utnyttjar dess "inom framtiden" potential.

Ska i dagarna uppgradera min dator, och byta ut mitt nuvarande system, emot ett A64 system, och måste säga att man är sugen på ett SLI-kort, inte för att jag kommer sitta med 2st SUPERKORT, utan för att möjligheten finns där, känns skönt att veta att man inte behöver uppgradera på bra lång tid, utan man kan byta ut annat runtom. Lutar nog åt att det blir ett 6600GT för mig, då det har visat sig att det klarar mer än godkänt för dagens samt framtidens spel, som lockar mig, förövrigt är jag inte beredd att lägga ut 1-2000SEK x-tra för att se mer pixlar i spel, köpa ett sk "vörsting" kort

shysst btw, att swecarna sätter upp dessa resencioner.

Visa signatur

Athlon 64 x2 4200+ 2.2 ghz 2048 ddr Corsair TwinX pc 3200,XFX 7800GT 256mb, Samsung Spinpoint 120 250 gb ncq 7200 rpm, Creative Soundblaster Audigy 2 Zs platinum, chassi: Antec Sonata, nätdel: Seasonic S12 430w.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
I några spel får SLI se sig totalt sönder sparkat av ett ATI kort...SLI får stryk av ett Ultra kort också här och där...

Inget SLI för mig.

Att du ens kan påstå något som till exempel x800XT PE smiskar 2 stycken Ultra är patetiskt.
Enda spelet som jag känner till är Half-Life 2 där ATI är optimerat för det. Där vinner x800XT pe smiskar Ultra med hästlängder. Om vi tittar på mer krävande spel så kommer SLI smiska sönder x800XT PE _BRUTALT_.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Det känns som om jag kommer att klara mej med mitt Geforce 6800GT ett tag till...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

He he... Vet inte vad det är med hårdvaruvärlden inom pcbranchen... Men ibland tittar man sig så fruktansvärt blind på siffror och fps så man helt glömmer bort vad de är man egentligen tittar på.

Spel är en subjektiv upplevelse och att lägga ut dryga 17000 på enbart grafikkort gör inte den upplevelsen per automatik bättre. Det är samma jävla spel... Åtminstone om man "bara" köper ett x800 eller 6800gt som i det här fallet i det närmaste kan ses som växelpengar.

Själv så sitter jag här och spelar kotor 2 med datorn i sign. Känns jättebra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Att du ens kan påstå något som till exempel x800XT PE smiskar 2 stycken Ultra är patetiskt.
Enda spelet som jag känner till är Half-Life 2 där ATI är optimerat för det. Där vinner x800XT pe smiskar Ultra med hästlängder. Om vi tittar på mer krävande spel så kommer SLI smiska sönder x800XT PE _BRUTALT_.

Krävande spel? Du menar kanske *Optimerade* för NVIDIA kort spel kanske?
http://www.nzone.com/object/nzone_twimtbp_gameslist.html
Kanske är inte så rättvis då de flesta spel dom har valt är optimerade för NVIDIA kort.
Men vem vet, kanske för ATI oxå. Eller så har NVIDIA och spelmakaren en avtal~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Att du ens kan påstå något som till exempel x800XT PE smiskar 2 stycken Ultra är patetiskt.
Enda spelet som jag känner till är Half-Life 2 där ATI är optimerat för det. Där vinner x800XT pe smiskar Ultra med hästlängder. Om vi tittar på mer krävande spel så kommer SLI smiska sönder x800XT PE _BRUTALT_.

I många spel fungerar inte SLI på ett eller annat sätt och då kan X800XTPE mcyket väl få högre FPS än 2 st 6800U.

bomber3: 3DFX variant kallade Scan Line Interleave. Nvidias SLI har inte mycket mer än namnet gemensamt med 3DFX tekonlogi.

Jag tycker fortfarnade att SLI är tämligen meningslöst om du inte är villig att betala 8000+ kontant dirket och hur många vill egentligen det?

Komabiliteten är dålig, i säkert hälften av spelen fungerar inte SLI korrekt, ofta i form av utebliven prestnada ökning. Sen är jag riktigt irriterade på nvidia sköter hela SLI grejen. SLI-skatten t.ex, det kostar moderkorts tillverkaren 30$ per kort om man vill ha SLI stöd. Detta är inte pga. högre produktions kostnader eller något utan bara ett sätt att få extra pengar. Självklart blir det i slutändan kunden som åker på räkningen på 30$. Än mer irriterad är jag på det faktum att dom skriker ut siffror som 80% bättre prestanda och visar imponerande tester i 3Dmark medans dom knapp brytt sig om att stödja några spel. Sen finns det väl fortfarande bara en drivrutin som stödjer SLI (66.93 tror jag) alla beta drivrutiner som för det mesta ger bättre prestanda stödjer inte alls SLI.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Vill minnas att t.ex UT2004 går LÅNGSAMMARE med SLI än med ett kort.

Och... trodde SLI stog för Scan Line Interleave som det gjorde på 3Dfx-korten. Konstigt att de använder samma förkorting men annan betydlse. *suck* Dessa marknadsföringsavdelningar...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

dom suger ur oss för mycket pengar, ush..

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Har aldrig fattat det här med att lägga ut uppåt 10 000 spänn på 2 st SLI-graffe.

Måste vara nåt fel nånstans?!

Kan nån vettig människa förklara!

Permalänk
Medlem

tja går det att förklara? har 2st 6800gt på väg in fick tag på dem rätt billigt ändå 7400:- för båda sen klockar man dem till ultra hastighet & ger en liten volt mod i biosen

som sagt finns ingen vettig förklaring

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

On the decibel scale, the smallest audible sound (near total silence) is 0 dB. A sound 10 times more powerful is 10 dB. A sound 100 times more powerful than near total silence is 20 dB. A sound 1,000 times more powerful than near total silence is 30 dB.

3db är rent procentuellt alltså rätt mycket mer. Och det låter ju trots allt mer ju fler ljudkällor du har, även om dessa ljudkällor är på samma styrka i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Det känns som om jag kommer att klara mej med mitt Geforce 6800GT ett tag till...

ja det tror jag och hoppas på, vi har nästintill likadana system det lär hålla ett tag

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

Efter att ha skummat igenom artikeln blev min skepsis till SLI stärkt.
Ingen som tänkt på att om man nöjer sig med att köpa det ena kortet först för att uppgradera senare så kan det vara svårt att hitta ett exakt likadant kort?

Permalänk
Medlem

Ingen av er som tänkt på att det är trist att nVidia inte stödjer HDTV med sina 6800, inte ens på PCI-E versionen (http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga_index.php et al) men med det sämre 6600 stödjs HDTV! En standard som kommer redan i höst (http://di.se/Nyheter/?page=http%3a%2f%2fdi.se%2fAvdelningar%2...)

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8