Betalgarantin på Blocket.se

Permalänk
Medlem

Betalgarantin på Blocket.se

Jag håller på och säljer en laptop på blocket, men paranoid som jag är så är jag är lite skeptisk till att en köpare inte skulle kunna utnyttja betalgarantiprocessen de har där ganska lätt.

En köpare betalar in överenskommen summa till blocket.se.
Säljaren skickar varan.
Om köparen är nöjd så meddelar han det till blocket, och de betalar ut pengarna till säljaren.
MEN (!), om han påstår att han inte är nöjd så får han pengarna tillbaka direkt av blocket (som jag förstått det), och sedan får säljaren snällt vänta på att köparen ska returnera varan.

Vad hindrar en köpare med fuffens i tankarna att helt skita i att skicka tillbaka varan (förutom rättsliga processer, där han kan hävda att han visst gjort det och har postkvitto - ex. skickade en tom kartong - osv.)?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Gissar på att säljaren måste meddela att han tagit emot returen också. Om inte borde vara så om det inte finns någon bättre lösning.

Permalänk
Avstängd

hej

jag sålde mitt PS2 på blocket jag skaffade ett postgiro konto, när han löste ut packetet från posten så betala han summan som sedan gick in på mitt konto! jag tror det va postgiro konto! det var så länge sen jag sålde det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Usch, hittade och läste igenom villkoren i fulltext, som var skrivet med riktig lagparagraftextstil. Fy fan för att vara jurist och läsa sån kryptisk skit. Tydligen så vänds processen helt när köparen erhållit varan.

Nån som använt betalgarantin där då? Funkar den bra tycker ni?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Har s¨ålt några skateboards igenom där och det gick smidigt o bra tycker jag!

Visa signatur

Dator 1: AMD 3k+ 64, 512 ram Nvidia 6600GT.

Permalänk
Medlem

Har sålt ett gtrafikkort med blocket betalgaranti....

Mkt smidigt.