Ericsson och deras servicepolicy!

Permalänk
Medlem

Ericsson och deras servicepolicy!

Hej,

Måste bara dela med mig av mina äventyr med min Ericsson T610.

Köpte den för 1.5 år sedan. Precis innan garantin gick ut så gick den sönder (det brusade i högtalaren).

Lämnade in den på garantin. De reparerade den. 2 veckor senare var det samma sak. Skickade in den.. Blev reparerad. 1 vecka senare samma fel.
Skickade in den för 3:e gången och fick en "ny" telefon.

Denna höll 1 vecka. Den hängde sig dig hela tiden.. Tillslut startade den inte mera.
Skickade även in denna telefon.
Fick en "ny" igen. De kunde förmodligen inte laga den andra..

Denna 3:e telefon höll i 14 dagar sedan gick kameran sönder.

Pratade med återförsäljaren och de medger att Ericsson skickar ut reparerade telefoner till kund som får nya på garantin. Så jag kunde räkna med att alla telefoner jag får i framtiden på denna garantin kommer säkert att ha något fel på sig.

Nu skulle affären ha en utredning med Ericsson om detta. Och kanske om jag har tur får jag en fabriksny telefon... Men bara om jag har tur. Annars blir det väl en bättre begagnad igen...

Detta är säkert inget Ericsson specifikt, utan förekommer säkert på andra märken.. Men fan va trist det är..... Gillar ju telefonen för övrigt..

/Rille

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Permalänk

Ericsson tillverkar inte mobiler utan operötsutrustning för testningav nätet. Det är en SonyEricsson T610.
Sen enligt ko (eller vad det heter) så får försäljare försöka reparera telefonen 3 ggr, sen är du berättigad en ny mobil eller få låta köpet gå tillbaka. Men det är synd att du inte fick en fungerande direkt.

Permalänk
Medlem

Rätt schysst att återförsäljaren tar hand om reklamation ärendet.
Brukar lösa sig bäst om kunden själv har kontakt med leverantören och gnäller rejält tycker jag och är vad jag har erfarenhet av om man vill ha saker löst

Riktigt surt dock att få flera telefoner som inte fungerar :/, utbytesenhet är ett vilt begrepp som innefattar en begagnad telefon i 9/10 fall.

Permalänk
Medlem

Ericsson verkar inte veta vad det är de skickar till kunderna än märker jag.
När jag lämnade in min telefon som var pajj för andra gången så fick jag en ny i en fin och oöppnad kartong. I kartongen så låg mobilen utan skyddsplast, men det tänkte jag ju inte på förräns jag satte på mobilen och hittade en massa telefonnummer och sms. Dessutom var det fel på telefonen så jag blev förbannad och lämnade in den igen. Fick då en fabriksny telefon. (vad jag tror). Detta var många år sen men det verkar ju som om de inte har riktigt koll än ändå.

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att felet inte uppenbarar sig hos teknikern, visas inte felet inom 1 min så är det inget fel på telefonen helt enkelt.

Policyn är sådan att om telefonen varit inne för samma fel tre gånger så byts den ut.

Om den byts ut så får man antingen en reparerad telefon, eller en fabriksny. Det som avgör vad man får är vad som finns till hands.

Så den nya telefonen du får kan mycket väl ha varit hos två andra kunder innan...

Även telefoner som säljs i butikerna, kan vara reparerade.

Permalänk
Medlem

en annan policy som ni bör veta är att SonyEricsson byter ut en helt ny mobil om du märker att det är nåt fel med din mobil inom 7dagar från den dag du köpte telefonen.. bara att gå in till återförsäljaren och säger att det är fel på den (självklart ett fel som du kan påvisa) så ska dem enligt avtal med SE gå in till lagret och hämta dig en helt fabriksny mobil.. gjorde så med min T610 då knapp 9 inte fungerade.. SE.service telefon sa detta till mig.. gick till SIBA.. och dem försökte lura mig och sa att jag skulle vända mig till SE om jag ville ha en helt ny telefon.. då sa jag att SE service sa att så var inte fallet.. så stå på er.. om ni märker att det är fel..

vet att detta inte hjälper killen i frågan.. men om ni få för er att köpa en SE mobil i framtiden är ju detta guldvärt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Även telefoner som säljs i butikerna, kan vara reparerade.

Telefoner som säljs som nya får inte vara reparedade exemplar. Då måste man skriva "Refurbished" på förpackningen. Säljer man reparerade telefoner som nya så bryter man nog mot både en och annan lag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
en annan policy som ni bör veta är att SonyEricsson byter ut en helt ny mobil om du märker att det är nåt fel med din mobil inom 7dagar från den dag du köpte telefonen.. bara att gå in till återförsäljaren och säger att det är fel på den (självklart ett fel som du kan påvisa) så ska dem enligt avtal med SE gå in till lagret och hämta dig en helt fabriksny mobil.. gjorde så med min T610 då knapp 9 inte fungerade.. SE.service telefon sa detta till mig.. gick till SIBA.. och dem försökte lura mig och sa att jag skulle vända mig till SE om jag ville ha en helt ny telefon.. då sa jag att SE service sa att så var inte fallet.. så stå på er.. om ni märker att det är fel..

vet att detta inte hjälper killen i frågan.. men om ni få för er att köpa en SE mobil i framtiden är ju detta guldvärt..

Det stämmer.
DOA kallas det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squalo

Telefoner som säljs som nya får inte vara reparedade exemplar. Då måste man skriva "Refurbished" på förpackningen. Säljer man reparerade telefoner som nya så bryter man nog mot både en och annan lag.

Då är det många butiker som byter mot en och annan lag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Då är det många butiker som byter mot en och annan lag.

Säljer själv mobiltelefoner, inte fan säljer vi reparerade som fabriksnya.

Som redan nämnts, detta bryter mot konsumentsköpslagen såvida man inte upplyser köparen att det handlar om en beg. reparerad produkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Säljer själv mobiltelefoner, inte fan säljer vi reparerade som fabriksnya.

Som redan nämnts, detta bryter mot konsumentsköpslagen såvida man inte upplyser köparen att det handlar om en beg. reparerad produkt.

Bra att ni inte gör det.
Men det finns andra som gör.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara SE som har den här servicepolicyn, alla har den, för övrigt.

Notera angående Sonyericsson DOA: en telefon räknas bara som DOA om den är köpt de senaste sju dagarna och har ringts på mindre än tre minuter. Nokia till exempel ger DOA om telefonen är en dag gammal och har använts för som mest 40 sekunder samtal (kan vara en minut).