Felet kvarstår efter 2 reparationer

Permalänk
Medlem

Felet kvarstår efter 2 reparationer

Har en NIKON COOLPIX 2100 ( köpt hos Expert ) som jag såg i December 2004, att en blå rand hade framträdigt på själva displayen. Och eftersom att jag hade garanti kvar på kameran ( till 12 Mars 2005 ) så tog jag i Januari månad och skickade i väg kameran för reparation.

En 5 veckor senare fick jag tillbaka kameran och jag kom hem och fick se att felet fortfarande var kvar, fast man hade bytt display på kameran. Tog mig ner till Expert en kvart senare och sa som det var och bad om att få kameran iväg skickad i gen.

Fyra veckor senare så har jag fått hem kameran igen, och till min stora allmäna förvåning så är felet likförbannat kvar.

Enligt Service Följsedelen så ... jag citerar:

.................................................................

Fel: Det är en lodrätt blå ljus rand i högra sidan av displayen.
Åtgärd: Testad. Injustering och Kontrollerad - garanti.

.................................................................

Men likförbannat så är felet kvar, felet som jag för 9 veckor sen skickade in för att få åtgärdad genom garantin. Och när jag nu för tredje gången går in till Expert och säger att felet fortfarande är kvar så får jag höra efter en stund att jag lär nog själv ringa till NIKON för att få det åtgärdad.

Vad är det för jävla service ? Vore en sak om Expert hade hade en "utlåningskamera" som jag kunde få använda undertiden som min var under service tillsyn, men när man har gått över 2 månader utan att kunna använda en produkt som man har köpt i Expert så kan jag inte bli annat än en anning förbannad över det hela.

Har varit i kontakt med Konsumentrådgivningen här i stan, och endligt dom så är 2 månader åthelvete fel. Från att man har lämnat in en produkt för reparation så ska det högst ta 5-6 arbetsdagar endligt dom normer som Kontumentrådgivningen går efter. Och hon som jag pratade på på just Konsumäntrådgivnigen sa att skulle jag inte höra något ifrån dom inom ett par dagar ( var i Torsdag förra veckan som jag var upp dit sist ) så skulle jag återkomma så skulle dom hjälpa mig.

Men så nu när man entligen får hem kameran i tro om att den äntligen ska vara lagad, så känner man sig en viss besviken endå. Så jag överväger att gå upp till Konsumäntrådgivningen för att höra vad jag kan gör åt saken.

Permalänk
Medlem

häv köpet, köp en ny på annan ort.

Permalänk
Medlem

Hände typ samma sak för mej med min nokiatelefon fast två gånger. Åtgärd: Testad. Injustering och Kontrollerad - garanti. Tredje gången såg jag till att få en ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
häv köpet, köp en ny på annan ort.

Går det verkligen att häva ett köp när man har haft kameran i nästan ( 12 Mars ) i ett år ?

El_Ak: Ja, jag ska upp till Kontumentrådgivningen i veckan för att få all hjälp jag kan få. För det här suger verkligen... Är inte alls roligt.

Och sen , speciellt när man får höra att man själv ska ta kontakt med NOKIA för att få felet åtgärdad, ja...då blir jag bara så lack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Går det verkligen att häva ett köp när man har haft kameran i nästan ( 12 Mars ) i ett år ?

vad är garantin annars till för? det är väl, om jag förstått det rätt, så att den ska vara "felfri" under hela garantitiden, och om de då inte lyckas reparera fel efter flera försök har jag för mig att man ska kunna häva köpet, eller åtminstone få en likvärdig vara istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
vad är garantin annars till för? det är väl, om jag förstått det rätt, så att den ska vara "felfri" under hela garantitiden, och om de då inte lyckas reparera fel efter flera försök har jag för mig att man ska kunna häva köpet, eller åtminstone få en likvärdig vara istället.

Öhhmm.... nu hänger jag inte rikigt med.

En Garanti är väl bara på produktfel ( i det här fallet, en blå lodrätt sträck på höger sida på displayen ) som kommer upp under 12 månader på produkten ifråga.

Det har väl ingenting med att man kan få ut en ny produkt för det, eller ?? Det är väl det som är "öppetköp, 14 dagar" ???

Jag har säkert fel, men... det låter ju rätt så udda. Men stämmer det så har jag ju fördelen på min sida. Men det är väl något jag får fram från Konsumentrådgivnigen. Skulle jag får ut en ny kamera så är det väl inte så mycket att gnäll över, men jag har svårt att tror det dock.

Permalänk
Medlem

om de nu inte lyckas reparera den, ska de säga "nähäpp, det gick inte. tuff tur, men nu får du ha en trasig produkt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
om de nu inte lyckas reparera den, ska de säga "nähäpp, det gick inte. tuff tur, men nu får du ha en trasig produkt"

Det har du ju rätt i , visserligen.

Fan att man ska vara så snäll av sig.
.. man ja.. jag får höra vad som säger på Konsumentrådgivningen.

Men tack så jätte mycket endå.

Permalänk
Hedersmedlem

Häv köpet eller be dom ge dig en ny eller likvärdig kamera.
Eller om du nu går med på ytterligare reparation, testa kameran på plats efter de att dom reparerat kameran.

www.konsumentverket.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Häv köpet eller be dom ge dig en ny eller likvärdig kamera.
Eller om du nu går med på ytterligare reparation, testa kameran på plats efter de att dom reparerat kameran.

www.konsumentverket.se

Ja, jag ska upp till konsumentverket här i stan så snart dom öppnar och höra efter med dom.

Och är det så att jag har lagen på min sida, och har rätt att gå och häva köpet, eller få ut en ny kamera för samma belopp som jag köpte min för så gör det jag.

Har sett att dom säljer Nikon Coolpix 4600LP ( 4 miljoner pixlar ) för 1.900 som jag då byter mig in på.

Men, som sagt... jag ska höra med konsumentverket.

EDIT:
Någon som sitter på informationen om det går att använda "CompactFlash" minnes kort till "Nikon Coolpix 4600LP" ?

Permalänk
Medlem

Kanske är det så att servicecentret som Expert skickar din kamera till inte anser att en blå rand i kanten på skärmen är en defekt som ska lagas. Kanske faller den utanför vad som gäller på garantin.

Att Expert ber dig kontakta Nikon direkt är för att de förhoppningvis tror att det är din enda chans att få en ny kamera eftersom servicecentret uppenbarligen inte lagat "felet".

Ni skulle bara veta vilka skumma fel det kan vara på kameror, fel som tillverkaren inte anser ligga inom garantin.

Canon är ett bra exempel, deras små Ixusar får tydligen ganska ofta in damm i optiken, lägger sig detta dammet olägligt till reflekteras den närliggande blixten i dammet vilket resulterar i stora ringar och andra fenomen på tagna bilder. Detta täcks INTE av garantin och inskickade kameror kommer tillbaka orörda. Denna information faxades ut till vår butik efter att vi skickat in ett gäng kameror med liknande symptom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Kanske är det så att servicecentret som Expert skickar din kamera till inte anser att en blå rand i kanten på skärmen är en defekt som ska lagas. Kanske faller den utanför vad som gäller på garantin.

Att Expert ber dig kontakta Nikon direkt är för att de förhoppningvis tror att det är din enda chans att få en ny kamera eftersom servicecentret uppenbarligen inte lagat "felet".

Ni skulle bara veta vilka skumma fel det kan vara på kameror, fel som tillverkaren inte anser ligga inom garantin.

Canon är ett bra exempel, deras små Ixusar får tydligen ganska ofta in damm i optiken, lägger sig detta dammet olägligt till reflekteras den närliggande blixten i dammet vilket resulterar i stora ringar och andra fenomen på tagna bilder. Detta täcks INTE av garantin och inskickade kameror kommer tillbaka orörda. Denna information faxades ut till vår butik efter att vi skickat in ett gäng kameror med liknande symptom.

Har pratat personligen med NIKON i Stockholm och dom bad mig skicka ner kameran yttligare en gång för att se mer ingående på vad felet igentligen kan vara. Och skulle det vara så att dom inte kunde laga felet så skulle dom skicka en likvärdig ny kamera tillbaka.

Så jag får väl hoppas att det blir tredje gången gillt i det här fallet.

Permalänk
Medlem

om man lämnar in nåt för lagning 3 gånger och felet ej blir lagat ska man få en ny produkt.

Permalänk
Medlem

Du har ärtt att häva ditt köpt efter som dom inte har fixat felet.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du på grund av felet vill ha en helt ny spis. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet på plats.

Inom skälig tid

Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade felet. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du normalt rätt att vägra gå med på fler försök.

Utan kostnad

Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat". Om du begär att säljaren ska avhjälpa felet, är han skyldig att göra det, såvida inte hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara proportionerligt mot felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning

Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Vänta med betalning

Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Obs!
Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:

1. Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
2. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
3. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
4. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.

För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Har precis sutderat konsumet rätt i skolan och du har rätt enligt våran bok och konsumentverket.se . Men ta kontakt med din lokala konsumentvägledare och se vad dom tycker..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Du har ärtt att häva ditt köpt efter som dom inte har fixat felet.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du på grund av felet vill ha en helt ny spis. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet på plats.

Inom skälig tid

Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade felet. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du normalt rätt att vägra gå med på fler försök.

Utan kostnad

Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat". Om du begär att säljaren ska avhjälpa felet, är han skyldig att göra det, såvida inte hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara proportionerligt mot felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning

Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Vänta med betalning

Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Obs!
Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:

1. Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
2. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
3. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
4. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.

För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Har precis sutderat konsumet rätt i skolan och du har rätt enligt våran bok och konsumentverket.se . Men ta kontakt med din lokala konsumentvägledare och se vad dom tycker..

Har snackat med konsumentvägledaren här stan, och personligen fått pratat med NIKON i Stockholm, och dom ville att jag skulle skicka in kameran för en tredje gång för att se vad det kan vara som ligger bakom det hela. Då man inte har lyckats hittat felet dom två första gångerna.

Och skulle dom nu på NIKON inte kunna reparera kameran så skulle dom skicka tillbaka en ny likvärdig kamera.

Hoppas då att få hem , vad det nu blir, kameran så snart som möjligt då man har PRIO 1 på den.

Det man undar dock lite över, är väl vad det är man ska kunna hitta en trejde sväng som man inte redan har kunnat hittat dom andra två gångerna kameran har varit på reparation ?

Men,men... jag får se vad som dyker upp.