Permalänk
Medlem

Ångerrätt?

Jag har köpt en tft-skärm i en nätbutik och vill nu utnyttja ångerrätten.
Det är inga problem att packa in skärmen i originalkartongen igen så att det ser ut som nytt, förutom att nätkabeln och vga/dvi-kablarna låg i varsin föseglad plastpåse som jag har öppnat.. Kan jag nu helt fräckt stoppa tillbaka kablarna i påsarna och tejpa/häfta igen dem? Eller kan jag bara vika ihop och lägga tillbaka kablarna utan plastpåsar?

Permalänk

du får inte utnyttja ångerrätt på använda varor egentligen.
om du ändå skickar tillbaka den så den ser ut som ny på utsidan så kommer butiken sälja den som ny, vilket i sin tur leder till att nån kund får tejpade/häftade påsar till sin "nya" skärm.
jag tycker du ska maila butiken och fråga om dom vill ta tillbaka den

Visa signatur
Permalänk

Om du beställt via nätet ger distansavtalslagen dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Du får prova varan och butiken ska inte kunna neka dig för att påsarna är öppnade.
Din rätt att prova varan är själva orsaken till ångerrätten. Varan ska skickas tillbaka i ”väsentligen oförändrat skick” och den betyder att nödvändiga ingrepp för att prova varan får göras.
Du behöver bara ringa butiken för ett RMA-nummer och behöver inte ange ngn orsak till att du vill ångra köpet.

Permalänk

Är du konsumentombudskvinnna/Man?

Det är ju inte riktig sanning du säger här. Ex att du får prova varan. Beror ju också på vad det är för vara och hur företaget i sin tur hanterar varan, generellt borde sunt förnuft råda. Fråga butiken innan, inte tvärtom som en annan har gjort, då blir det bara jobbigt.

Så rådfråga först din närmsta konsumentombudskvinna/man läs även nedan /länk/

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skeptison
Om du beställt via nätet ger distansavtalslagen dig rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Du får prova varan och butiken ska inte kunna neka dig för att påsarna är öppnade.
Din rätt att prova varan är själva orsaken till ångerrätten. Varan ska skickas tillbaka i ”väsentligen oförändrat skick” och den betyder att nödvändiga ingrepp för att prova varan får göras.
Du behöver bara ringa butiken för ett RMA-nummer och behöver inte ange ngn orsak till att du vill ångra köpet.

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk

sunt förnuft e bra, men konsumentlagarna är till för dig som kund. Jag har skrivit om och diskuterat detta i flera andra trådar. Det är bara att söka.
Det kan förtydligas att din rätt at t.ex prova ett grafikkort gäller i teorin med stöd i lagen, dess förarbete och av KO:s distansavtalslagsjurist, det har inte provats i domstol.
Lagen gör visserligen skillnad på vissa varor som ljudupptagningar, men de tillhör undantagen. Har du t.ex öppnat o installerat drivrutiner till skärmen, bör du i teorin få ångra skärmen men inte cd:n. Som sagt, det här är i teorin och i kontakten med säljaren kan det ju tänkas att du stöter på patrull, men då gäller det att stå på sig och veta sina rättigheter. Det är ju förstås upp till var o en om de vill dra saken inför domstol. Jag ser iaf framemot att saken prövas där någon gång.

Jag tycker att det är beklagligt när folk börjar argumentera till företagens fördel och försöker trolla bort lagen. Det är konsumenterna som behöver skydd eftersom det är de som hamnar i kläm. Man kan ju börja undra om de som för den argumentationen egentligen driver företag själva.
Som Arja säger: Vem är du, vem är jag?

Konsumentombudsmännen är en bra tillgång, men tyvärr är min erfarenhet att deras kunskaper ofta är mkt bristfälliga. Det är ett problem. När jag pratat med de har de i princip bara läst lagen o det kan man ju göra själv.
Hela datorområden är förövrigt lite knepigt med många specialfall.

Permalänk

Rätt
Hela datorområden är förövrigt lite knepigt med många specialfall. [/B][/QUOTE]

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB