Permalänk
Melding Plague

En PPU?

<font style="font-size: 10pt"><b>En PPU?</b></font> <small class="small">onsdag 9 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.com/hardnews/20050308_214530.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> rapporterar att tillverkaren Ageia har avslöjat detaljer om sin senaste processor, eller rättare sagt, en Physics Processing Unit. Den heter PhysX och är en processor som är till för att kalkylera fysiska saker som händer i exempelvis actionspel.<br /><br />Ageia hävdar att processorn kan hantera från 40 till 50 tusen partiklar per frame vilket betyder att man kan göra mycket snygga animationer när det gäller vatten, skador i spel, hår på figurer i spel och mycket mer. Nvidia har tydligen varit lite intresserade men avvaktande när det gäller processorn och en marknadsstrateg hos Nvidia skall ha sagt "<i>We are approaching half a billion transistors in our GPU. I cannot imagine that we will not be able to do that on our side</i>" angående processorn.<br /><br />Om PPU:s blir en hit eller inte återstår att se, tills vidare finns det mer att läsa om PhysX hos <a href="http://www.ageia.com/technology.html" target="_blank" >Ageia</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Patrick Cole för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hmm, kan man använda PhysX kortet MED ett AGP eller PCI-E kort? Eller måste man välja vilket man ska ha? :S

Visa signatur

HEJA ERROLL!

Permalänk
Avstängd

inte agp iaf då det inte är ett grafikkort.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Aww jag förlorade just ett vad med mig själv. :/

Gissade på att A.I. korten skulle komma innan fysikkorten...en chokoladkaka mindre till mig men annars är det ju trevligt.

Med tanke på att grafikkorten redan är bra myckett snabbare än vad CPUn är så är det bara bra att avlasta de senare så myckett som möjligt.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Vadå inte grafikkort? asså ska man ha ett grafikort och ett ppu kort? eller kommer en ppu ersätta en Gpu för så fick jag för mig och i så fall tror jag detta kommer bli mycket intresant hoppas det kommer om nån månad

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

eller menar dom att det kommer bli både och på graffekorten. Är inte så high på engelska

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Avstängd

Detta verkar ju extremt intressant! Jag hoppas att detta inte rinner ut i sanden som 90% av alla andra tuffa projekt gör.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänkte på Neocron när man läste "En PPU?" ?.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Alltså, ska en sådan processor kopplas in i en PCI-E port och hjälpa GPU:n, eller är det tänkt att grafikkortstillverkarna ska integrera den på grafikkorten så den hjälper till redan där?

Gillade nvidias respons, lät som de hade planer på att ha nåt liknande integrerat direkt i grafikprocessorn, vilket naturligtvis vore det bästa (desto färre enskilda kretsar desto billigare. Hmm, närmar de sig en halv miljard transistorer också, det skulle betyda att nästa generations GPU kommer att ha ca dubbelt så många transistorer som de nuvarande

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
... en marknadsstrateg hos Nvidia skall ha sagt "We are approaching half a billion transistors in our GPU. I cannot imagine that we will not be able to do that on our side" angående processorn. ...

Hmmm.. Det är just sådana utalanden som tekniker älskar att höra från marknadsavdelingen. :rolleyes::D

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Man har alltså gjort ett kort som kan beräkna 40 till 50 tusen partiklar per frame men som inte kan visa det, smart... Nämen vad spelar det för roll och det arbetar vid sidan om graffekortet om inte det kan hänga med och rendera allt? Fast vid det laget att ett fysikkort skulle släppas på marknaden lär nog grafikkorten utvecklats en bit. Men om man hittar en balans verkar det riktigt fräckt, men frågan är ju som sagt om inte nVidia och ATi kommer att utveckla liknande lösningar själva och integrera i grafikkortet...

Permalänk
Medlem

Har svårt att se varför en GPU skall behöva ta hand om detta arbete (ev implementeras i GPUn) alls. Fysikberäkningar skall enligt mig beräknas av CPUn. Jag hade gärna sätt multi-core processorer där man avdelat en specialdesignad kärna i processorn för just fysikberäkningar av alla dess former hellre. Cell-processorn verkar ju ha något i den stilen om jag inte misstar mig?

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

Det lär inte sälja tillräckligt bra om det kommer som fristående produkt. Krävs nog integration för att det ska bli populärt.

Sen kommer säkert AI-hårdvara också integreras i datorerna när det finns några bra teorier för AI som går att tillämpa. Mekanikens teorier har funnits mer eller mindre färdiga i 1-300 år som jämförelse

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Man har alltså gjort ett kort som kan beräkna 40 till 50 tusen partiklar per frame men som inte kan visa det, smart... Nämen vad spelar det för roll och det arbetar vid sidan om graffekortet om inte det kan hänga med och rendera allt? Fast vid det laget att ett fysikkort skulle släppas på marknaden lär nog grafikkorten utvecklats en bit. Men om man hittar en balans verkar det riktigt fräckt, men frågan är ju som sagt om inte nVidia och ATi kommer att utveckla liknande lösningar själva och integrera i grafikkortet...

Det är just att beräkna ljus och andra partiklar som är det krävande för GPUer. Dagens GPU kan rendera sjukt mycket polygoner på en sekund, men när det samtidigt ska beräkna ljus och andra partiklar är det andra processer i GPUn som arbetar. Dessa processer är de som är mest under utveckling i dagsläget för att avbelasta GPUn så mycket som man kan. Titta bara på pixel och vertex shaders som är en genväg jäntemot raytracing.

Det är ungefär att du skulle spela spel i "software mode" om du vet vad är. Man avbelastar grafikkortet med tunga beräkningar, likadant som man avbelastade processorn med ett grafikkort. Skulle kanske säga att denna PPU är som SLI fast för specifika processer.

Mer att läsa om PPUn http://www.ageia.com/pdf/wp_2005_3_physics_gameplay.pdf

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Om du ser ett skogsbryn med fyra träd som gungar i takt till den vinande vinden så yttrar du kanske "snygg grafik, kolla träden!"
Ponera nu att samma skogsbryn utgörs av 104 träd som alla gungar enligt den spiltternya vind-algoritmen* som får vinden att orsaka realistiska vindpustar genom trätopparna istället för den statistkt animerade föregångaren, då gissar jag att din reaktion blir någonting i stil med "OMG, FFS detta är Teh ShiZnitZ!!! Med vilken knap tar jag en screenshotz?! O M F G!" - Alltså, du upplever en snyggare grafik även om förbättringarna inte rör själva grafikområdet så är det just här, i grafikområdet, du upplever en förändring. Ergo, snyggare grafik, enkel logik

Inlägg snott från fragzone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
Det lär inte sälja tillräckligt bra om det kommer som fristående produkt. Krävs nog integration för att det ska bli populärt.

Sen kommer säkert AI-hårdvara också integreras i datorerna när det finns några bra teorier för AI som går att tillämpa. Mekanikens teorier har funnits mer eller mindre färdiga i 1-300 år som jämförelse

Sant. Men det finns flera sätt för att få ut den i första steget. Exempelvis skulle man kunna tänka sig att Microsoft la in den i xbox2. Förutsatt att det dom skrivit om den stämmer samt att några spelutvecklare använde kraften skulle det tvinga alla andra på marknaden (bl.a. sony) att följa efter på ett eller annat sätt.

Angående AI: Förr eller senare kommer nog ai-revolutionen oxå, men det är inte så lätt. Det är ju först på senare tid som "riktig" fysik börjar användas mer och mer, men om en PPU verkligen blev vanlig skulle utveckligen av AI ta några kliv frammåt, om inte annat för att det blir en massa beräkningskraft över i CPUn

Permalänk
Medlem

Men ett AI kort (som jag vet planeras av nåt företag) ska heltenkelt vara som den här PPUn fast för AI. Det kommer troligtvis vara optimerat för vissa algoritmer, nångon slags randomizer och göra så att säg varje soldat (tusentalls) i nästa totalwar spel kommer kunna ha långt mer advancerad och unik AI. mot vad de har nu. På så sätt kommer det både avlasta CPUn och ge en djupare speluplevelse.

Det hela, lite lättare förklarat, kommer funka så att:

PPU :

När GPUn frågar CPUn var den ska rita objekt X i nästa ruta så måste inte CPUn räkna ut detta som tar massa kraft utan frågar bara PPUn lite snabbt som håller koll på alla objekt hela tiden och kan komma med svar fort.

Så som det är nu har de flesta CPUn bara resurser till att hålla koll på kanske 30-40 objekt. Dvs du kan bara kasta 30-40 ellement omkring i ett rum sammtidigt utan att datorn börjar fuska med fysiken. Med de här ny korten kan du altså hålla koll på tusentalls objekt. Du kan göra flytande vatten av säg 3000 microobjekt, eller rök av 5000 till och varje litet objekt kommer dela fysik med alla andra objekt i spelet. T.ex. om du skjuter en slava igenom ett rökmoln så kommer du kunna få tunlar igenom röken som på riktigt, regn kan studsa värklighetstroget mot fasader, eller hagel, osv.

AI kortet/chippet:

Kommer helt enkelt hålla koll på all AI så att CPUn bara behöver referera till det när den ska sägga till GPUn vad en figur ska göra näst. Istället för att CPUn måste räkna ut det själv.

Vem vet de kanske tom kommer kunna göra så fysikdata skickas vidare till ljudkortet som i sin tur kunnde ge 100% enviromental audio! Tänk er själva att varenda droppe från ett vattenfall återges som på riktigt. Sånahär saker kommer kanske CPUn at ha tid över till när den avlastats tillräckligt. Dock tror jag itne riktigt dagens ljudkort klarar av at spela upp och behandla 7000 buffrade samples samtidigt, så det skulle behöva hända lite på den fronten med.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir nåt av detta nu, verkar ju vara intressant,
och vilka realistiska bil och flygsim det skulle bli

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erroll
Hmm, kan man använda PhysX kortet MED ett AGP eller PCI-E kort? Eller måste man välja vilket man ska ha? :S

kollar du in på bilden så är den både PCI-E och standard PCI som finns t.om i farfars P2.
du behöver inte uppgradera till PCI-E system för nästkommande grejer de närmaste 1-2 åren. http://www.theinquirer.net/images/articles/ppu.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Har svårt att se varför en GPU skall behöva ta hand om detta arbete (ev implementeras i GPUn) alls. Fysikberäkningar skall enligt mig beräknas av CPUn. Jag hade gärna sätt multi-core processorer där man avdelat en specialdesignad kärna i processorn för just fysikberäkningar av alla dess former hellre. Cell-processorn verkar ju ha något i den stilen om jag inte misstar mig?

Det du säger om Cell stämmer, de olika s.k Cellerna väntas få en oerhörd datorkraft tillsammans, historiskt sätt så varje gång en ny spelkonsol kommer så brukar de i regel dra ifrån rent grafikmässigt och tekniskt PCn i inledningen. PS3 & Xbox2 blir inget undantag. Jag vågar slå vad om att en PPU kommer bli lika vanlig grej som ljudkort.

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli ett stort steg inom speltekniken

just nu tycker jag de lite trist med alla statiska saker

och naturlighets uträkningar kräver massor

Permalänk
Medlem
Citat:

historiskt sätt så varje gång en ny spelkonsol kommer så brukar de i regel dra ifrån rent grafikmässigt och tekniskt PCn i inledningen.

Håller inte med, om du kör tv upplösning så brukar PCn vara snabbare/snyggare vid releasen av en ny konsol. Tror dock att PS3 kan ändra på detta.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

jobbigt... en till sak att hålla ner temperaturen på

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Men samtidigt så är det ju iaf mer yta som den är spriden på.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Fast de kommer ju krävas en del av spelutvecklarna med då. Tror dom såsmåniningom kommer tillverka spelen med stöd för sånna saker, och om man sen inte har en sån enhet så kommer man få köra "software emulated physics" läge istället..

Eld som brinner, vatten som droppar, rök som flyr, träd som vajar i vinden, olika densiteter i material, genompenetrerbara väggar etc etc... möjligheterna är många för dem som orkar avända dem.

Permalänk

Här har vi en bild På en 128MB PPU

Den har både PCI och PCI-E portar, antagligen för att det är en prototyp.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Härligt nu blir det ytterligare en sak man måste hålla sig uppdaterad i, alltså ännu ett $150-$400 kort att införskaffa, härligt

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Det är just att beräkna ljus och andra partiklar som är det krävande för GPUer. Dagens GPU kan rendera sjukt mycket polygoner på en sekund, men när det samtidigt ska beräkna ljus och andra partiklar är det andra processer i GPUn som arbetar. Dessa processer är de som är mest under utveckling i dagsläget för att avbelasta GPUn så mycket som man kan. Titta bara på pixel och vertex shaders som är en genväg jäntemot raytracing.

Det är ungefär att du skulle spela spel i "software mode" om du vet vad är. Man avbelastar grafikkortet med tunga beräkningar, likadant som man avbelastade processorn med ett grafikkort. Skulle kanske säga att denna PPU är som SLI fast för specifika processer.

Mer att läsa om PPUn http://www.ageia.com/pdf/wp_2005_3_physics_gameplay.pdf

Jorå jag inser fördelen med PPU, det första jag skrev var mer det första som dök upp i mitt huvud Men som SLI är det väl ändå inte, SLI är ju två identiska kort som delar på samma arbete vad jag vet. Garfikkort kombinerat med ett PPU kort är ju två kort som utför två olika arbeten som sedan kombineras... Eller är det jag som tänker fel?

Permalänk
Medlem

Vad en CPU gör i spel: Sköter allt man inte ser. I dagsläget innefattar detta bl.a objekts position. CPUn beräknar var objekten kommer befinna sig i nästa frame, kinetisk fysik av varierande komplexitet med andra ord. Utöver detta sköter CPUn även objekts egenskaper (t.ex "materials" i HL2 som gör att man kan skjuta sönder en bräda men inte en stenvägg). CPUns arbetsuppgifter inkluderar även Artificial Intelligence, vilket är det som alla aktörer i spel (monster, fiender, allt som inte styrs av spelaren) agerar utefter, exempel: Monstret Rolle ser en tungt beväpnad riddare komma med ett svärd i högsta hugg och gör ett val mellan att retirera, be om nåd eller försöka besegra riddaren. Detta är inte allt en CPU gör, men det borde stå klart vad en CPU har för sorts uppgifter.

Vad en GPU gör i spel: Renderar och tillhörande grafiska beräkningar. Det är enda uppgiften en GPU har, något som alltid brukade skötas av CPUn en gång i tiden. Det är på grund av denna fokusering som GPUn är så många gånger effektivare än CPUn på att sköta grafiska beräkningar. GPUn frågar CPUn var den ska rita ett visst objekt, och vad det är för sorts objekt och om objektet har någon sorts "shader" på sig (exempel: vatten med reflektioner, ljuskälla med high dynamic range). GPUn sköter alla beräkningar som har med sådana shaders att göra, vilket avlastar CPUn enormt och ger rum för spektakulära specialeffekter som kan avnjutas av ögat.

Sidenote: Nästa steg när det gäller grafik kommer mest troligt vara en RPU (Raytracing Processing Unit). Det här är ett steg mot fysiska beräkningar kombinerat med grafiska beräkningar som ger ett otroligt resultat. En prototyp till hårdvara som fokuserar på raytracing och kör i 90MHz med en pipeline klarar att raytrace:a lika snabbt som en tänkt P4 @ 12GHz. www.saarcor.de

Vad en PPU kommer göra i spel: PPUn bör enligt vad jag förstått helt och hållet ta över objekts positionsförändringar (kinetisk/rörelsebaserad fysik) och dess egenskaper. Om vi säger att dagens CPUer klarar att simulera 20 ragdoll-aktörer inom en spelmiljö som t.ex HL2 så skulle en PPU klara mer än 5000 ragdoll-aktörer. Det är inte så ofta man behöver 5000 döda gubbar som ramlar nerför en trappa, men däremot kan man börja låta t.ex vatten ha lite fysiska egenskaper. Vad detta innebär är t.ex att man kan ta en hink och gå till en vattensamling i ett framtida spel, sätta ner hinken i vattnet för att få med sig en del av vattnet och kanske bygga sig en vallgrav eller nåt. Dammbyggen, realistiskt rinnande vatten osv, möjligheterna är många och än så länge har jag bara nämnt vatten.

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)

Permalänk
Medlem

Ja, multi-core verkar bli framtiden mer och mer...

2-4st main-cores och sedan 10-20st specialliserade kärnor...

Men, just detta verkar vara lite stora ord och lite inenhåll...

Men utvecklingen är väll bra...

Men jag kommer och tänka på den där komprimeringsalgoritmen som skulle komprimera allting ner till 1% av urssprungstorleken, den skulle varit här för ett par år sedan, jo, troligt...