FAQ - Felsökning av stationära PC-datorer

Permalänk
Medlem

FAQ - Felsökning av stationära PC-datorer

Obs! Efter att man skrivit ett inlägg i denna FAQ och fått svar allternativt fått sitt förslag postat, radera då inlägget man skrivit. På så sätt slipper den som letar efter svar på sin fråga bläddra ner och läsa alla inlägg som finns i tråden. Jag anger den som kommit med svaret/förslaget på lösningen, så den som behöver hjälp enkelt kan söka upp och fråga personen i fråga om det är några oklarheter.

Brukar vara inne lite titt som tätt på "Hela Datorsystem" och ser att en del frågor kommer upp, om och om igen. Fick då denna finfina ide att skriva ner de svar jag vet på dessa "klassiska" frågor. Sedan om någon har haft samma problem men löst det på ett annat sätt så är det bara att skicka mig ett PM så lägger jag in det i tråden. På sådant sätt kommer fler att få hjälp snabbare & enklare.

Frågorna jag tänkte svara på är:

1. Allting startar men skärmen är svart.
2. Datorn startar om när jag spelar spel eller gör annat krävande.
3. Jag får felmeddelande *** STOP: 0x00000 osv. När jag försöker installera windows.
4. Min dator har blivit väldigt seg.
5. Efter ett kort tag när jag spelar får jag felmeddelande: "VPU recover has reset....
6. Hur mycket är min dator värd? / Hur mycket kan jag ta när jag säljer den?
7. Min dator fungerade bra, men nu har den börja bete sig mkt konstigt med omstarter mm.
8. Ljudet i min nya dator hackar som oftast
9. Har precis satt ihop min dator men jag får ingen bild och den piper ....
10. Ett Irriterande högfrekvent ljud framkommer någonstans ifrån när jag gör vissa saker, men vad?
11. När jag försöker starta min dator händer ingenting alls. Inget ljud från fläktar osv.
12. Min dator stänger av sig efter bara några sekunders körning.
13. Jag har uppgraderat BIOS men är jag startar igen så får jag ett meddelande "CMOS Checksum error".
14. Min nya dator visar helt fel processor hastighet eller säger ”Uknown CPU”.
15. Min dator startar men stannar vid BIOS logon och stannar där en bra stund för at sedan starta.
16. Min dator startar upp sig själv några sekunder efter att jag stängt av den, what´s going on?
17. Varför är min bild på skärmen sned eller felfärgad / magnetringad?
18. Allt har fungerat bra men nu kommer jag inte längre in i windows.
19. Jag har bytt skärm men nu är allting svart, fläktarna går och jag hör att jag kommer in i windows.

Obs! Dessa svar som följer nedan kommer från egna erfarenheter, jag tar inte på mig något ansvar om ni försöker åtgärda ert fel och det inte fungerar, eller något går sönder.

1. Allting startar men skärmen är svart.

Här har det varit fem saker som varit felet för mig.
Första gången så var den en kompis som hade detta problem. Då visade det sig att han hade glömt sätta distanserna mellan chassit och moderkortet.
Andra gången var det nätaggregatet som inte gjorde jobbet. Den orkade helt enkelt inte att starta upp allt gissar jag. För när jag bytte ut det så startade datorn upp direkt.
Tredje gången var det moderkortet som inte fungerade. Lampan lyste på moderkortet som visade att den hade ström. Testade systemet med ett nytt moderkort och det fungerade. Jag returerade moderkortet och mycket riktigt var det fel på det och fick ett nytt.
Fjärde gången så hade jag kopplat USB kablarna fel.
Om datorn har fungerat så kan det vara svullna elyter/kondensator som är problemet med moderkortet. (se punkt 7)
Femte gången visade det sig att moderkortet (socket A) Inte hade stöd för duron cpu´s. Detta är väldigt ovanligt men läs i manualen vilka cpu´s som moderkortet stödjer.
"[I]lummis[/I] har även denna lösning på problemet: 4 pinns kontakten till moderkortet inte är i. Av något skäl så användes den inte till mitt gamla. Men det skulle den till mitt nya, ganska irriterande. Men sen gick det igång.

[Ed: Vilken 4 pins kontakt han syftar på vet jag inte...

Om ingen av de fem ovanstående förslagen fungerar för dig, kan man alltid själv göra en felsökning. Jag brukar göra på följande sätt: Koppla ur allting utom, processorn, ramminnet, grafikkortet och powersladden som du kopplar till moderkortet. Får man inte någon bild nu så får man börja byta ut de olika delarna en efter en tills man hittar problemet.

"olirc" här på sweclockers hade en dator som strulade. Det visade sig att att kringutrustingen kan göra så att datorn inte startar heller. Då var det ett trasigt tangentbord som orsaken.

2. Datorn startar om när jag spelar spel eller gör annat krävande.

När detta händer brukar det vara att nätaggregatet inte hänger med. Det kan komma utan att man har installerat något nytt. De ger tyvärr upp efter ett tag. Ett annat sätt detta kan märkas på är att datorn bara går att starta ibland.

Tillägg från "[I]GurkGager[/I]"

Att den startar om utan anledning beror till 90% på att datorn har stött på ett kritiskt fel och svarar då med att starta om. Detta är en funktion som är på som standard och finns i NT/2000/XP. För att ha en chans att lösa ditt problem så måste du får se felmeddelandet och då måste du stänga av denna funktion. Detta görs här: Egenskaper för system -> Avancerat -> Start & Återställning. Kryssa ur rutan "automatiskt omstart". Du måste starta om för att få någon effekt. Sedan väntar du tills du får upp en "blåskärm". Skriv ner meddelandet och sök lite på google på de olika fel koderna så borde du kunna hitta en lösning på just ditt problem. Ett vanligt fel är att minnena är överklockade eller kör för låga timings. Detta kan också vara ett resultat om du har olika typer av hastigheter på minnen och du har satt det snabba i slot1 och det långsamma i slot2. Då löser du det genom att byta plats på dom.

micke2k Tillägger: En annan bov i dramat kan vara att datorn är/blir för varm. Kolla temperaturen i BIOS, där står även vilken temperatur som den slår av datorn på. Hittar du inte detta kan du ta lös sidan av chasst och kolla om det blir bättre. Har du en bordsfläkt kan du sätta den en bit ifrån och låta den kyla ner systemet.

3. Jag får felmeddelande *** STOP: 0x00000 osv. När jag försöker installera windows

Jag löste detta problem genom att helt enkelt låta hårddisken sitta som ensam "master", dvs ingen "slave" bakom sig. Det var ett kompatibelt problem mellan Hitachi (hd) och Samsung (rom).
Det kan även vara fel på ramminnet. Här kan du tanka hem memtest som testar minnet: http://ftp.sweclockers.com/index.php?action=list&dir=Felsökni...

Microsoft flemeddelanden, kan man göra en sökning på här: Search Microsoft.com Det är en hjälp för många. Denna sida: http://aumha.org/win5/kbestop.php rekommenderar "DreamMaan" att man kan söka tips och lösningar på problemet. "joelh" har även hittat denna sida som kan vara till stor hjälp: Felsök och ta reda på vad Windowskraschen beror på | Windows, Drivrutin, Ladda, Behöver, Programmet, Debugging

4. Min dator har blivit väldigt seg.

Om detta kommit smygande så kan man få den snabbare genom att göra några enkla ingrepp. Defragmentering av hårddiskarna, kolla vad som ligger i autostart (start -> kör- > msconfig -> autostart). Om datorn blivit väldigt seg på direkten, så har jag varit med om två saker, ena gången var det virus som tog upp det mesta av datorn och andra gången var det hårddisken som höll på att ge upp livsgnistan.

5. Efter ett kort tag när jag spelar får jag felmeddelande: "VPU recover has reset your grapics accelerator as it was no longer responding to grapahics driver commands.

Detta fel har jag bara fått med ATI grafikkort, jag har aldrig lyckas lösa det och trott att det har varit kompatibla problem mellan ati och moderkortet eller liknande. Men "zomez" här på sweclockers löste problemet genom att sänka volten i bios från 1.6 till 1.5. Om detta problem kommer när du låtit datorn jobba "kraftigt ett tag så kan det även vara värmeproblem för grafikkortet, så var det för "MoNkeY-05". Innan du köper en ny chassi fläkt kolla så att det inte finns en massa damm i kylningen till grafikkortet.
Archimonde säger: Att stänga av fast writes och sänka agp hastigheten till 4x kan hjälpa för att få bort vpu recover problemet. Detta brukar jag att göra för att datorn skall vara stabil, har märkt att detta gäller främst för 9600-9800 korten.

6. Hur mycket är min dator värd? / Hur mycket kan jag ta när jag säljer den?

Det är sällan man blir nöjd som säljare när man får veta hur mycket datorn har sjunkit i värde. Men eftersom tekniken går framåt i ruskig takt så sjunker priserna där efter också. Jag brukar ha som tumregel att kolla upp vad delarna i dagsläget kostar. En bra sida att göra det på är: SweClockers.com - Sveriges största webbtidning om datorer och hårdvara Efter man har gjort det drar man av en viss % (10-20) beroende på om man har kvar, garanti, kvitto & orginalkartonger + tillbehör. Ibland är det så att vissa komponenter inte finns längre, då får man själv uppskatta priset, eventuellt gämföra med liknande komponent.

Sedan kan man tillägga att om man lägger ut datorn på t.e.x blocket så brukar man kunna få mer för den, men tänker man sälja den till någon i sin bekantskapskrets så är 10-20% under ny pris att rekommendera.

7. Min dator fungerade bra, men nu har den börja bete sig mkt konstigt med omstarter mm.

Om datorn fungerat bra, men helt plötsligt börjar den bete sig konstigt med blåskrämar, omstarter, svart skärm osv. Öppna då chassit och kolla på moderkortet om det har börja få "svullna" elyter/kondensator. Har den det så är mitt tipps att försöka spara de viktigaste dokumenten och sedan byta ut moderkortet. Annars är "clear cmos" en sak man ska prova. Det nollställer bios till ursprunginställningarna. Det kan man göra på två sätt. 1. Man plockar försiktigt ut bateriet från moderkortet i 30-45 sekunder och stoppar sedan in det igen. 2. Det finns en jumper på moderkortet man ska ändra på, vilken det är står i manualen till moderkortet. Det kan även vara så att nätagget inte hänger med längre. Koppla bort några komponenter och kolla om den blir stabilare.

Här ser du vad jag menar med en "svullen" elyt/kondensator:

8. Ljudet i min nya dator hackar som oftast

Detta har bara hänt mig med inbyggda ljudkort på moderkortet. Detta problem har framförallt de lite äldra moderkorten. När det blev mer och mer vanligt med inbyggda ljudkort var de inte bästa kvallite på dem. Vilket gjorde att när man tex spelade spel och lyssnade musik samtidigt så började ljudet hacka. Detta kan även hända på nya moderkort men det är väldigt sällan. De inbyggda ljudkorten idag brukar som regel hålla hög kvallite. Om så är fallet för dig, kolla då på din moderkorts hemsida efter uppdateringar som kan ev lösa problemet. Om det inte finns så är mitt enda tips att du köper ett pci ljudkort. De billigaste brukar inte kosta mycket (ca: 150:-) och jag har aldrig haft detta problem med ett sådant.

9. Har precis satt ihop min dator men jag får ingen bild och den piper ....

Då är det vanligast något som är felkopplat. Beroende på hur pipen är så försöker datorn förklara vad som är fel. Vad pipen betyder brukar stå i bruksanvisningen. Annars kan du kolla vad denna sida har att erbjuda: Computer Post / Beep codes
Fick reda på från "kriller007" att det finns även moderkort som har en display som visar direkt vad felet är.

10. Ett Irriterande högrekvent ljud kommer någonstansifrån när jag gör vissa saker, men vad?

Jag har haft detta fel en gång. Då var det min skärm som levde om irriterande när jag surfade på sidor eller spelade spel som var ljusa. För när jag köpte en ny skärm försvann ljudet helt. Tänk på att låna en skärm och kolla innan om ni har detta fel, så ni inte får lägga ut en massa pengar också återstår problemet efteråt. Det är aldrig roligt. NexiZ Fick bort sitt irriterande ljud från skärmen genom att ändra upplösningen.

11. När jag försöker starta min dator händer ingenting alls. Inget ljud från fläktar osv.

Börja med att kontrollera om moderkortet har ström. Oftast sitter det någon form av indikerings diod eller liknande någonstans. Om det inte finns det eller att den inte lyser så kan nätaggregatet vara trasigt. Prova tryck i alla kablar lite extra och prova även med et annat nätaggregat. Kan också vara et jordfel. Om du inte har datorn I ett jordat vägguttag, prova sätt den i ett sådant.

12. Min dator stänger av sig efter bara några sekunders körning.

Detta beror oftast på att BIOSet upptäcker ett fel och stänger av datorn som en säkerhetsåtgärd. Detta följs också ibland av et pipande varnande ljud. Kontrollera att CPU kylaren sitter som den ska och att CPU fläkt och Nordbrygge fläkt sitter rätt och är inkopplade. Denna funktion går oftast att stänga av inne i BIOS när man väl får igång datorn igen. Det kan även bero på att nätaggregatet inte har tillräcklig effekt för att orka starta systemet. Det kan också bero på en kortslutning av moderkortet på grund av felkoppling, exempelvis att man skruvat i distanser fel. De två sista förslagen tackar vi "Kr^PacMan[B][/B]" för

13. Jag har uppgraderat mitt BIOS men är jag startar igen så får jag ett meddelande "CMOS Checksum error".

Detta löses genom att göra en ”clear CMOS” med hjälp av jumpern som sitter på moderkortet. Efter det så startar man och går in I BIOS och ändrar till rätt datum och rätt processorhastighet osv, sparar och startar om.

14. Min nya dator visar helt fel processor hastighet eller säger ”Uknown CPU”.

Felet med hastigheten kan oftast rättas till inne i BIOS. Jag vet att Athlon XP processorer har en förmåga att ställa in sig på 1500+ varje gång som man bootar upp ett nytt system.
Om du får ett Unknown CPU medelande så beror det oftast på at ditt BIOS inte känner igen processorn. Detta kan skapa problem men behöver inte nödvändigtvis göra det. Enklaste är att gå in i BIOS och ändra så du får rätt klockfrekvens på processorn och sedan köra för fullt och se om det funkar. Oftast fungerar det utan problem. Om det inte skulle göra det så bör du uppdatera till senaste BIOSet och kontrollera att ditt moderkort verkligen har stöd för den processorn som du har valt.

15. Min dator startar men stannar vid BIOS logon och stannar där en bra stund för at sedan starta.

Detta beror oftast på att du har en IDE disk/CD som krånglar. Ofta på märkes datorer så har vissa delar av BIOSets bootup sekvens ersatts med en stor bild från tillverkaren (typ DELL). Under tiden som denna visas så utför BIOSet en massa saker. Och anledningen till att den stannar är att den inte kan hitta en eller flera IDE diskar. Om alla diskar fungerar som de ska utan problem när datorn väl startat , så bör du sätta None på de IDE kanaler som inte används av någonting.

"GurkGager" Har skrivigt en kompleterande FAQ till denna som hjälper en vid BOOT/Start problem (Punkterna 11-15)

16. Min dator startar upp sig själv några sekunder efter att jag stängt av den, what´s going on?

Detta problem löste "[I]Nightborn[/I]" på följande sätt:

Om du har stäng av alla "Wake On <aktivitet>"-funktioner i BIOS och ändå kvarstår problemen?, Då kan vara så att ditt moderkort har en dold "Wake On <aktivitet>"-funktion. Så här kan du lösa det om du har ett MSI K8N Neo4:
Gå in i kontrollpanelen > system > maskinvara > enhetshanteraren
Högerklicka på nätverkskortet (Marvel Yukon heter det på K8N Neo4) och gå in i Egenskaper > Avancerat
Där ser du "Wake up capabilities". Sätt den till "None".

17. Varför är min bild på skärmen sned eller felfärgad / magnetringad?

Magneter nära en skärm är aldrig bra, kolla så att inte dina högtalare står för nära, flytta dem en bit ifrån så kan problemet varalöst. Om du/ni ska på LAN tänk då på att alltid frakta skärmen och datorn i bilen, skärmen samt hårddiskarna kan bli förstörda för livstid tack vare högtalarna har ett enormt magnetiskt fält som amplifieras av datorer (alluminium). Detta gör det hela till en "magnet studsare", detta gäller speciellt äldre bilar men man kan aldrig vara helt säker så än om ni har en "nyare" bil så frakta datorn i bilen

Svaret på denna fråga (17) kommer från "s1_82"

18. Allt har fungerat bra men nu kommer jag inte längre in i windows

Detta brukar som oftast hända efter att datorn har hängt sig och man slår av datorn direkt med strömbrytaren, allternativ strömavbrott. Felmeddelandet som brukar komma upp brukar lyda: "felmeddelande:
Windows inte kunde startas.Detta beror på en ändring i program-eller maskinvara.Om detta beror på att datorn inte svarade,startade om oväntat eller stängdes automatisk för att skydda dina filer och mappar kan du välja Senast fungerande konfiguration för att återställa de inställningar som användes förra gången som datorn startas.Om ett tidigare startförsök avbröts på grund av ett strömavbrott och eller att strömknappen trycktes in eller om du är osäker på varför datorn inte kan starta så kan du välja Starta Windows normalt.
"
Vad man kan testa då om man har windows XP är att man bootar upp med XP-skivan och då välja att reparera Windows. Efter att du valt det kommer du ut i "DOS"/"Consolen" där ska du skriva chkdsk /r eller chkdsk för att försöka reparera de filerna som är skadade.

Detta fungerade för bla mig själv & "stormtranz"

19. Jag har bytt skärm men nu är allting svart, fläktarna går och jag hör att jag kommer in i windows.

Enligt [I]"Nelari" & "Xylion"[/I] beror detta på att upplösningen du hade innan inte stöds av den nya skärmen du bytt till. Byt tillbaka och välj en "normal" standardupplösning som stöds av de flesta skärmarna. (640x480, 800x600, 1024x768 & 1280x1024). Under vissa operativsystem (inte alla) kan du även fixa till det genom att starta datorn i felsäkert läge (Tryck in "F8" när du startar datorn).

Sådär, då hoppar jag att fler vill hjälpa till att få denna tråd att lösa problemen som finns för många.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

OBS! TA BORT ERT INLÄGG I DENNA TRÅD NÄR DEN BLIVIT UPPSATT.

OM NI HAR EN FRÅGA STÄLL INTE DEN HÄR I FAQ:EN. STARTA EN TRÅD ISTÄLLET OM SVARET INTE FINNS. OM NI FÅR SVAR PÅ FRÅGAN SKICKA MIG ETT MEDDELANDE LÄGGER JAG IN DET I FAQ:EN.

Tack för att ni vill föra detta forum framåt.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd klistrad*

Om det är något ni tycker bör läggas till i denna tråd får ni gärna kontakta Frantic.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

att datorn startar men skärmen är svart kan även bero på skärmen, som t ex denna dåliga som jag precis bytte till. Jag hade en annan skärm innan och körde på upplösingingen 1280x1024 och på 90hz, när ja då bytte till den gamla (riktigt kassa) skärm så funkade allt, såg windowsladdningen men sen blev allt svart, och eftersom det hänt innan så visste ja vad som var fel. denna skärm stödjer inte varken 1280x1024 eller 90hz så definitivt inte båda tillsammans!

så de man kan göra är då att byta till en annan skärm och ändra upplösningen och sen köra igen

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på trådskaparens begäran*

Som en liten reminder: observera att detta är en FAQ, frågor skall med andra ord inte ställas i tråden. Denna tråd är till för att besvara tidigare ställda frågor. Finner ni inget svar i tråden på Erat problem skapar man en Ny tråd.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Det där med VPU recover och ATI är ju väldokumenterat på ATI hemsida och det verkar som att har man en gång fått det så är det pratiskt taget omöjligt att få bort problemen okej för vissa kan det räcka med att ställa ner volten vissa får dra ner till typ agp 4 som ATI säger men det är ju helsjukt ju man köper ett kort med agp-8 då ska det ju funka med det oxå .....problemet är faktiskt vad jag har kommit fram till att det är rent av kompalitet problem med dom flesta moderkorten och ATI...jag hade ett ATI x800 blev så less bytte ut det till ett nividia har aldrig haft problem sen dess..kommer aldrig att köpa ett ATI igen så länge inte ens ATI vet eller bryr sig om VPU recover problemet. det är ju sjukt var och varannan har det problemet och ingen vet igentligen vad det bero på......

Visa signatur

DELL CPU 6000+, 3gig ram, Ati HD5830, Linux Mint

Permalänk
Medlem

jag fick VPU recover skiten efter att ha plockat ut min grafikkort (Radeon 9600) och tagit bort allt damm i fläkten, men det löste sig med att jag formatera datorn, vilket jag ändå hade planerat att göra så det var inte särskilt jobbigt för mig.

Permalänk
Medlem

Datorn postade, sen svart vid laddning av windows,
löstes genom att byta strömkabel till hårddisken.

Visa signatur

blabla....

Permalänk
Medlem

nedersta länken till STOP... problemen är död.

ifall någon har mera tips på såna fel vore det nice, har bråkat med samma burk i en månad, snart inget kvar att testa

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

12. Min dator stänger av sig efter bara några sekunders körning.

--

Ändrat :

Nätagget är brukar felet. Men även kan distanserna sitta fel eller kan någon skruv råka lika undermorderkortet vilken miss

Visa signatur

-(E6600)-|-(Asus P5K WS)-|-(4gig pc6400 A-data)-|-(Asus Geforce 8800Gts 640mb)-|-(WesterDigital 74gig Raptor)-|- (x2 WesternDigital Raid Edition 500gig)-|-(Cooler Master 650)-|-(Windows XP Proff 64bits)-

Permalänk
Medlem

Båda mina cd/dvd-läsare och möjligheterna att emulera försvann på något mystiskt sätt på en gång, utan att jag till synes gjort något själv. Har felsökt, installerat om drivrutiner osv, utan resultat.

Permalänk
Medlem

# 11

Hej! Har problem nr 11. Min dator e helt död, inga fläktar eller startljud alls. Lampan på moderkortet som visar att det har ström lyser, jag har testat att sätta fast cpun ordentligt o kollat alla sladdar men inget verkar hjälpa. Den lilla sladden som går från moderk. till on-knappen sitter oxå fast ordentligt.. Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel?

Har ett Asus A7N8X-e Deluxe moderkort om det hjälper.. resten tror jag e oväsentligt?!

Visa signatur

fixar senare

Permalänk
Medlem

Det kan vara kondensatorerna. då kortet är, 3-5 år gammalt.
Fast nätagget kan ha blivit trött det med.
Korrupt bios är ju vanligt på N-force 2 korten.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Bilden under punkt 7

Kan någon se bilden under punkt 7 eller är det bara jag som inte ser den? Om någon kan se bilden så skicka den till mig: it_lindeberg@hotmail.com

Permalänk
Medlem

http://search.microsoft.com/search/search.aspx?View=en-us Fungerar inte längre, då kan jag istället rekommendera detta vid felsökning av BSOD;

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoekning-hardvara-och-...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

1. Allting startar men skärmen är svart.

Felsökning 1A är att köra med så lite prylar som möjligt. Dvs inga hdds, inga CD-rom. Inga extra kort, enbart grafik. Enbart en minnes sticka.

2. Datorn startar om när jag spelar spel eller gör annat krävande.

Ett mycket vanligt fel är faktiskt minnena. Prova att sänka hastigheten på dom i bios och se om felet återkommer. Det kan också vara en sticka som inte är 100% felfri. Prova att köra minnena en och en i datorn om du har problem.

4. Min dator har blivit väldigt seg.
Ladda hem Ccleaner.

8. Ljudet i min nya dator hackar som oftast
Det beror på att ljud både är tidskritiskt och skapar mycket IRQ's (maskin avbrotts signaler) i system bussen, även dom interna ljudkretsarna fungerar på samma sätt. Problemen är nästa bort med nyare PCI-X ljudkort / inbyggda ljudkort i PCI-Express maskiner.

10. Ett Irriterande högfrekvent ljud framkommer någonstans ifrån när jag gör vissa saker, men vad?

Har du belysning i datorn? Prova att köra utan den. Störningar kan ta sig in i mic kretsarna på ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Problem med datorn

Tänkte höra här om någon kan förstå vad som har hänt med min dator.
Häromdagen när jag startade datorn så fungerar datorn perfekt, men skärmen, tangentbordet och musen reagerar inte. Jag har provat att ta i och ur sladdarna och ingen utav dom är glappa.
Har provat med en annan skärm och annat tangentbord. Men de funkar inte det heller.

+ att två av mina vänner öppnade datorn. Och allt verkade funka invändigt också :S

Vad kan det vara för fel?
tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Datorn stänger ner efter några sekunder

Hej.
Om jag är i fel forum(eller i rätt forum men med fel fråga:-)) så ber jag om ursäkt.
Men jag köpte en gång en Big ShurikeN fläkt för att vid tillfälle montera den i min Copmaq Presario 9000SE men tiden gick och nya burkar köptes.
I går kväll så tänkte jag att det är ju synd att fläkten ligger och samlar damm så jag har monterat den men vid uppstarten så bootar den bara upp så pass att den hinner rapportera att det inte finns någon fläkt kopplat för CPU:n.
Men det lustiga är att jag med mina egna ögon kan se att fläkten snurrar igång.
Så strömförsörjningen till fläkten funkar men av någon anledning så funkar inte "återrapporteringen" till Bios.
Fläkten har 4 kontakter och moderkortet har 3 men kontakten är ju utformad så att den bara går att sätta på ett sätt och den får ju matning.
Är det någon som har något tips hur man löser det hela?
Även om burken är antik så kan den vara bra att ha kvar som nödlösning om någon laptop behöver rep.