Permalänk
Medlem

Ritningsbanken

Som ett litet komplement till idébanken och FAQ:n så skapas härmed ritningsbanken.

Dessa är reglerna/anvisningarna

1. Beskriv din pryl
2. Posta ditt kopplingsschema/din ritning.
3. Posta _en_ bild, helst inte för stor (vi vill inte ha nån modemdödare), på din pryl.
4. Posta kostnader och artikelnummer på prylar som krävs.
5. Posta länk till sida med mera bilder eller artikel/howto.
Som alla förstår så är det inte alltid punkt 3, 4 och 5 krävs eller kan erhållas. Men det gör ju inget, alla bidrag är välkommna.

Och, till slut måste jag nog säga, håll inte på snacka en massa i tråden, vi försöker att hålla den "ren".

Se till att tråden växer, så får vi se om det blir aktuellt med något klister sen.
----------------------------------------------------------------------------------

1. zies fancontrollers (tack för lånet zie!)
2.

5. www.faster.tk

börjar själv med att inte posta punkt 3 och 4 . Ytterst gott exempel... (de kommer nog sen i en edit)

Permalänk

Kitt Scanner, även kallad Knight Rider

Utförliga ritningar, artikelnummer etc. finns på länkarna nedan...
http://www.t.kth.se/t99_rjs/moddning/
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=37415

Permalänk
Medlem

1. En "förstärkare" för t.ex. Power led eller Floppy led. Denna gör det möjligt att köra leds som kanske kräver 5V då Power led kanske bara levererar 2V.

2.

4. Pris och komponenter varierar beroende på led.

Permalänk
Medlem

En krets som fejkar en RPM singnal från en Fläkt..
bra till märkesdatorer om man vill byta fläktar och
där man inte kan stänga av fläktvarningen i bios.
kosatr ca 40kr och datorn tror att den snurrar i ca 3000rpm

Permalänk
Hedersmedlem

har filat länge på det här inlägget

Min egenhändigt gjorda fancontroller (inte riktigt 100% jag som gjort allt men...(vinkelslipen-saken))

1. Beskriv din pryl
Beskrivning av vippbrytare, från HÖGER (höger när den är placerad i datorn).
[list="1"]
[*]2 st 80mm fläktar längst upp på baksidan av lådan (HQ08) utblås.
[*]1 st 60mm fläkt på I/O moboplatan utblås.
[*]1 st 80mm fläkt insug på standardinsugsplasten nere i fronten.
[*]1 st 120mm fläkt insug i sidan av datorn.
[*]2 st 60mm (tror jag) på processorkylflänsen, har en Slot-A athlon med GlobalWin VOS32 kylare och medföljande AVC fläktar. Detta är till-till brytaren.
[*]1 st CCD rör 10 cm blå (svebry.se) på undersidan av datorn.
[/list=1]

Jag använder en kontakt av den typ som används för att ge moderkortet ström, detta ger en enkel snabbkoppling, bara den och 4pin molex som kopplas in i fancontrollern.
Jag har använt ett cd-rom spelar skal som låda för detta, klädde invändes med vävtejp (sån där matt silver utseende) för isolation. Jag har sockerbitar (kopplingsplint-lister) för att enklare kunna ändra på något ut i fall att. De är fästa med dubbelhäftande tejp.
Skalet var för långt, det petade ut tillräckligt för att man inte skulle kunna fästa 5,25" plastbiten som strömbrytare och lysdioder sitter på, jag använde bågfilen med det var jobbigt. Morbrors vinkelslip gjorde susen (ok..inte jag som "körde" men jag har hållit på med sådanaa förut så jag kan).
btw så är skalet från en självdöd creative 24x.

2. Posta ditt kopplingsschema/din ritning.

Den sjätte vippbrytaren kommer att göra samma sak i båda lägena.
ATX motherboard contact, det är alltså en kontakt av typen som används för att ge moderkortet ström.
De gröna ringarna betyder att ledarna sitter ihop, allt annat är inte ihopkopplat, detta gäller när det är en fyrvägs korsning på schemat. När det är 3 så är det ju självklart ihopkopplat.
De blåa lysdioderna tog slut (eller rättare sagt motstånden) så därför är det en röd till CCD:n (¤kommer bytas¤).

3. Posta _en_ bild, helst inte för stor (vi vill inte ha nån modemdödare), på din pryl.

55 KB dödar inget modem.
Den röda dioden längst till vänster är nätverkstrafik och näst längst till vänster är nätverksanslutning.
Påminner att den ligger upp-och-ner nu eftersom det var enklast att bygga den så i cd-rom-skalet.
Det måste alltså bli NET-TRAFFIC längst till höger i bild och NET-CONNECTION näst längst till höger.

4. Posta kostnader och artikelnummer på prylar som krävs.
Man kan ju använda vad man vill, bara det blir samma funktion men detta är vad jag har använt (allt är inte inköppt för det här tillfället).
ELFA priser utan moms och Clas Ohlson med moms.
ELFA katalog nummer 50
Clas Ohlson 2002
Clas Ohlson datortillbehör 19 november 2001 - 1 april 2002
Alltså senaste (katalogerna) när detta skrivs. Jag har inte kollat av om priserna har ändrats, men så svårt är det inte att gå in på http://www.elfa.se och http://www.clasohlson.se.

1 st ELFA 35-222-57
pris 29:80 (köp av 10+ st 26:90. 50+ 24:70
Blå DPDT till-till strömbrytare sidan 90

5 st ELFA 35-222-65
pris 32:10 (10+ 26:50 50+ 22:70)
Blå DPDT till-från-till strömbrytare. sidan 90

5 st ELFA 75-005-80
pris 1097/100 = 10:97 st
Blå lysdiod 5mm Everligt 383. sidan 862
20mA 4,9V
Ljusintentsitet vid 20mA: 350 mcd
Strålningvinkel: 12 grader
Ljusintentsiteten beror inte bara på ljuset utan även vinkeln.

5 st ELFA 75-040-87
pris 9:07 st
Panelhållare i metall för 5mm lysdioder. Förkromad. sidan 876
Dom här gillar jag, superbra kvalite! Går inte sönder.

6 st ELFA 60-104-66
pris 288/100 = 2:88 st (10+ blir styck 117/100=1:17 st)
Kolytskiktsmotstånd 1/4 W 560 Ohm.
Till de röda lysdioderna.
Från nätverkskortet så har jag inga motstånd.

5 st ELFA 60-124-21
pris 288/100 = 2:88 st (10+ blir styck 197/100=1:97 st)
Kolytskiktsmotstånd 1/2 W 270 Ohm.
Till de blåa lysdioderna.

8 st Clas Ohlson 22-4241-3
pris 6 kr st, 10-pack 39 kr (som jag köpte)
Röd lysdiod 3mm. sidan 267
10mA 2,1V
Ljusintentsitet vid 10mA: 2,5 mcd

8 st Clas Ohlson 22-743 (säljs 10-pack)
Panelhållare för lysdioder 3mm av svart plast. sidan 267
19:50 kr per förpackning (100st hållare kostar 175 kr)
Om man tar bort och trycker dit plastringen flera gånger så har de tendens att spricka (ringen).
Löstes genom att skära av lite av plasten på en sockerbit (elastisk).
Motsvarande på ELFA: 75-031-47 19:60 kr 10-pack. sidan 875

Sockerbitar, hittade i diverse lådan hemma...
Men har ni för (kolla in sidorna, finns flera)
ELFA sidan 435
t.ex.
Kopplingsplint för skruvanslutning
12 polig. Mjuk böjlig ployeten.
Utan trådskydd. För tråddiameter 6mm^2 48-356-25 13:40 kr
Clas Ohlson sidan 213
12 poler 8mm^2
22-819
10 kr

1 st Clas Ohlson 32-2778 49 kr
"ATX förlängningskabel 20 cm. För förlängning av befintlig ATX-kablage."
Sidan 50 i datortillbehörskatalogen.
Detta är alltså snabbkopplingen. Jag klippte av alla ledare på mitten, skallade och lödde ihop med de andra kablarna.

Är inte 100% att det är dessa kablar men jag tror det.
Clas Ohlson 49-137
RK Area 1,5 mm^2
10m 20 kr
25m 45 kr
Clas Ohlson 49-126
FKUK Area 0,08 mm^2
10m 18 kr
25m 39 kr

1 st Clas Ohlson 34-3140
Vävtejp silver Vattenfast 50mmx10meter 29 kr
Finns även i svart 31-949

1 st Clas Ohlson 36-1004
Monteringstejp, dubbelhäftande skumtejp. 19mmx5meter 29 kr

5. Posta länk till sida med mera bilder eller artikel/howto.
Ska nog ha nått nu på min sida http://www.aqualize.tk

reservation för prisfel och stavfel (så nu får ni inte klaga på det )

Permalänk
Medlem

Kopplingsschema till enkel fläktkontroll

Material:

1 snygg ratt (nåja...)
1 vridomkopplare 4-pol 3 lägen icke kortslutande
1 röd, 1 grön och 1 gul 5mm lysdiod
3 snäppfästen för lysdioder
1 motstånd 180 ohm
En isärklipp Y-adapter
lite sladdar i lämpliga färger och längder
krympslang
spiralslang
1 5,25" frontlucka

Vridströmställaren kostar 38 spänn.
Vad det andra kostar vet jag inte. Det hade jag hemma, alternativt lånade på jobbet.

Lite bilder på den jag byggt, innan eliminering av 2 motstånd och modifiering av fläktutgång 2. Här är den 5 volt hela tiden...
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6

Permalänk
Medlem

Vattenkylningssystem

Här är en enkel vattenkylningssystem som jag målat i MS paint
Citera gärna om det är något jag gjort galet.

http://w1.319.telia.com/~u31920193/crap/vattenkylningssystem....

Permalänk
Medlem

1. 7-12V fanbus för enkanals strömbrytare, bra att använda om man vill köra med mycket små vipp-brytare t.ex.

2.

Permalänk
Medlem

Skrivarkabel

Har sett att det är ganska många som vill veta vilken färg i skrivarkabeln som går till vilken pin, så jag kollade på min.

1: Brun 2: Brun / Vit 3: Röd 4: Röd / Vit 5: Röd / Svart 6: Orange 7: Orange / Vit 8: Orange / Svart 9: Rosa 10: Rosa / Svart 11: Gul 12: Gul / Svart 13: Grön 14: Grön / Vit 15: Grön / Svart 16: Blå 17: Blå / Vit 18: Lila 19: Lila / Vit 20: Grå 21: Grå / Svart 22: Svart 23: Svart / Vit 24: Vit 25: Turkos

det är så det ser ut i min skrivarkabel iaf.

Permalänk
Medlem

Eftersom att m46i0n har lagt upp en liten hänvisning till sin skrivarkabel lägger jag upp en till min, då den är annorlunda.

1. Brun 2. Röd 3. Orange 4. Rosa 5. Gul 6. Grön 7. Ljusgrön 8. Blå 9. Ljusblå 10. Lila 11. grå 12. Vit 13. Svart 14. Brun / Svart 15. Röd / Svart 16. Orange / Svart 17. Rosa / Svart 18. Gul / Svart 19. Grön / Svart 20. Ljusgrön / Svart 21. Blå / Svart 22. Ljusblå / Svart 23. Lila / Svart 24. Grå / Svart 25. Vit / Svart

Permalänk

Då kommer jag med en till då.
1. svart
2. svart/vit
3. brun
4. brun/vit
5. röd
6. röd/vit
7. orange
8. orange/vit
9. gul
10. ljusgrön
11. grön
12. grön/vit
13. blå
14. blå/vit
15. lila
16. vit
17. grå
18-25. rosa (lite egen koppling)

Permalänk
Medlem

NE555N Timer modul.

NE555N Timer modul.

Uppdatering med nya bilder kommer inom kort från den 9 Februari 2005.

Permalänk
Medlem

Min braiga FCU!

FCU, Fan Controlling Unit :D, med spänningsregulatorn LM317T, ( funktion: 5-10V / OFF / 12V )

[edit] Har skrivit en artikel om denna fläktkontroll på The Mad Modders.
Ramla in där för att se ett snyggare schema, kretskortslayout och många fina bilder.
Se länk i min signatur.

Först ett schema:
(klicka för högre upplösning)

F1...F4 är fläktarna.
Man kan givetvis parallellkoppla flera fläktar till samma strömställare.
Den här reglerar spänningen från 5V till 10V, då en del av mina fläktar inte startar förrän vid 4,5V och med mycket belastning blir spänningsfallet över LM317T drygt en volt, så det blev ändå bara 10V kvar. Funktionen är sådan att man ställer in spänningen med potentiometern, och väljer med strömställarna ifall man vill ha reglerad spänning, ingen spänning, eller 12V direkt till fläktarna kopplade till den strömställaren. Man kan alltså INTE ställa fläktarna steglöst oberoende av varandra. Det enda man kan ställa oberoende, är om de ska ha den inställda spänningen, AV, eller 12V. Likriktardioderna 1N4002 skyddar LM317T mot backspänning från fläktar som skickar ut spänning bakvägen när man stänger av datorn och de tar lång tid på sig att varva ner. Man ser tydligt hur man kan bygga ut den med fler än 4 strömställare, eller ha färre, t.ex 2 st ;). Jag har 6 st.

Inköpslista för sån med 4 strömställare (*=beroende av antal fläktutgångar)

Art.nr Antal Benämning 38-228-55 1 Metallratt K14ML d=15mm 64-252-27 1 Kolpot 1,0kohm lin lödöra 65-226-84 1 Kond 0,1uF/63VDC MKT 67-013-12 1 Rad ellyt 1,0uF/50V 2mm 67-013-53 1 Rad ellyt 10uF/50V 2mm 70-003-75 2 1N4002 diod 1A 100V DO41 73-120-77 1 LM317T pos just sp reg 75-012-40 5 * EL264-7SRC LED 3mm röd 75-628-46 1 KS32-50E kylelement 35-229-19 4 * Strömställare pcb 5239AB 60-716-25 1 Motst 274ohm 1% 0,6W 60-719-63 5 * Motst 523ohm 1% 0,6W 60-722-50 1 Motst 931ohm 1% 0,6W

Jag tror listan ska vara korrekt. Fick knåpa ihop den från flera ELFA-kvitton, då jag köpte fel motstånd mm första gången. Hade räknat fel...
Strömställarna är av kretskortsyp, utan lödöron, men det funkar ju ändå.
Det är möjligt att kylelementet KS32-50E är lite overkill. Storleken mindre räcker kanske.
Sen får man ju komplettera med saker som kontakter, skruvplintar, kablar, skruvar och muttrar och allt vad det kan vara

Permalänk
Medlem

Här är det fläktströmbrytarschema jag själv gjort och som jag använder.

Jag har gjort så att det alltid är 5V för 5V-fläktar, och sedan kan man ändra mellan 12V/5V/off för 12V-fläktar

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: har filat länge på det här inlägget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pawa00

det var iof bra en "ATX" kontakt det behöver ju inte vara den som går till mobot dom finns säkerligen att köpa hos elfa....

exakt, nästan köppte på claes ohlsson. Jag har endel kablar lite hit å dit i datorn (tunnare) så jag ska nog köpa D-sub kontakter för att koppla en del (t.ex. kalbar till fronten).

har en ritning på mina lysdioder kopplade till parallellporten:

anledningen att lysdioderna är kopplade med transistorer istället för direkt på parallellports pinnarna är att i inlägg i forumet har det pratats om hur mycket ström parallellporten klarar att leverera, och nu kör jag ju med 16 lysdioder med.

inköpslistan för det här (utan moms):

44-055-77
D-Sub med lödkoppar, lågpris
12.70 kr
Hankontakten som sitter i parallellporten på mobot

44-093-71
Kåpa med låsskruvar
15.00 kr
En kåpa över det så det inte blir för ghetto och bärckligt (tunna ledare i lödningar)

55-054-33
PVC-slang
Per meter 441.00 / 100 = 4.41 kr
Det är alltså slangen som ledarna går från dsub hanen till fronten på lådan (till ett exprimentkort med sakerna på). Genomskinlig.

71-055-13
Småsignaltransistorer, kisel BC546A/Ph NPN
1.49 st

75-032-20
Panelhållare för 5 mm runda lysdioder
14.80 x 2 = 29.60

75-020-99
5 mm, EL 333 röd lysdiod
2.50 st

60-729-53
Metallfilmsmotstånd 3,92K Ohm
12 st, 1.20 kr st vid mer än 10 st
(utifall man pajjar lite, och skulle ha till en annan sak)

60-714-68
Metallfilmsmotstånd 200 Ohm
14 st, 1.20 kr st vid mer än 10 st
Samma här, köper hem lite extra

Tror det var allt, sen är det ju såklart lödprylar man behöver och tunna elkablar. Ihopmonterad på en exprimentplatta, blev jävligt trångt kan jag säga och fick göra om en del efter att jag kommit på det när jag var halvklar (hatar sånt).

Permalänk
Medlem

En variant på en IR-mottagare: http://www.cesko.host.sk/girderplugin.htm

Permalänk
Medlem

Fläktstyrning

Simpel fläkt styrning.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt in en LED i mitt schema (enkelt men fungerande) nu. En tvåfärgad LED.

Permalänk
Medlem

Styra Winamp med Serieporten och massa strömbrytare:

http://diba.by.ru/comctrl/index.html

Permalänk
Medlem

styrning av vattenpump

[size="3"]styrning av Eheim 1048 via relä[/size]

[b]OBS! detta involverar starkström, så du kommer förmodligen att dö en plågsam död om du inte har koll på vad du gör, tänk på det! [/b]

funktion:

1--> startar automatiskt pumpen samtidigt som datorn.
2--> gör det möjligt att starta vattencirkulationen via strömställare på tex frontpanel när datorn är avstängd.

hur?

1--> relä (A2) aktiveras av 12V från PSU'n och sluter i sin tur pumpkretsen
2--> relä (A3) aktiveras med strömställare (S1) och 5V Standby från PSU'n...

De båda relänas respektive slutande poler är parallellkopplade för att verka oberoende av varandra.

Standbyspänning går att plocka från PSU't oavsett om det är påslaget eller inte, så länge man har kabel i väggen och knappen därbak inte är OFF. Leta reda på en rosa kabel i den 20faldiga kabelsamlingen från PSUn till moderkortet, försäkra dig om att det är rätt kabel på lämpligt vis.

komponenter:

A2 = Relä - G6C-12V (ELFA:37-038-32)
A3 = Relä - G6C-5V (ELFA:37-038-65)
S1 = Strömställare - givetvis vilken som.

Förutom dessa fundamentala komponenter har jag använt sockerbitar, blackbox (ELFA:50-211-26) samt lämpliga kablar och lim. krympslang är också bra att ha.

räkna med en kostnad på c:a 150kr

glöm inte att reläerna kan vara underdimensionerade om du har en annan konfiguration, vilket inte är så nyttigt.

Kablarna till vänster är 5 resp. 12 Volt.
Till höger är 2 hål gjorda för 230V IN och UT

Permalänk
Hedersmedlem

Tempraturreglering till fläktar

Nu har jag tillslut fixat schemat för hur man tempraturreglerar fläktar och liknande på ett ganska enkelt sätt. Jag hoppas att jag har ritat rätt.

Detta är grunden i hela tempraturregleringen. Motståndet som bildar en spänningsdelare tillsammans med NTC-motståndet går att byta ut mot en potensiometer (20k) om man vill kunna ändra brantheten på regleringen. Potensiometern som sitter kopplad till första operationsförstärkaren är till för att ställa max och/eller min spännings på utgången. Det krävs en del skruvande innan man får till det bra.

Vill man ha full spänning till fläktarna när man start kan man koppla in en kondensator över NTC-motståndet, 220 uF ger full spänning i ungefär 10 sek.

Se till att kyla transistorn ordentligt, kylfläns är ett krav.

Komponenter

1 st Operationsförstärkare LM358, ELFA art. NR 73-321-17 Pris 5,37kr
1 st NTC-motstånd, 47k vid 25 grader, ELFA art. NR 60-260-82 Pris 7,68kr
1 st Transistor NPN, BD139, ELFA art. NR 71-041-36 Pris 11,00 kr
1 st trimpot, 1 varv, 10k, ELFA art. NR 64-370-65 eller 64-373-62 Pris 13:30
ev 1 st trimpot, 1 varv, 22k, ELFA art. NR 64-370-73 eller 64-373-70 Pris 13:30
3 st Motstånd 10k
1 st Motstånd 1k
1 st Motstånd 4,7k
ev 1 st elektrolytkondensator 220 uF, min 16v, ELFA art. NR 67-182-82 Pris 4,63kr

Totalt 37,25 - 55,28kr

Dessutom behövs kontakter för spänningsmatning till kretsen (vanlig molex) och kontakter för att koppla in fläktarna till (använd INTE molex här, risk för förväxling). Ett experimentkort att löda fast allt på. Lite sladdstumpar. Kylfläns till transsistorn.

Detta är inte något bra bygge för nybörjare eller personer utan elektronikkunskaper. Motstånd och exeperimentkort antar jag att dom flesta med lite elektronik intresse har hemma.

Tänk på att testa ordentligt innan du kopplar in den på 12-volten i datorn. Bäst är det att använda ett strömbegränsat likspännings aggregat eller liknande när man bygger och experimenterar. 12-volten man får från nätagget i datorn är inte bra att leka med (även om det är kul med ljusbågar )

Lycka till med byggande!

ICQ# finns i profilen vid eventuella frågor.

EDIT: Uppdaterat länkarna till bilderna.

Permalänk
Medlem

Den ena poten är panelmonterad och styr spänningen till fläkten. Den andra är en trimpot som används för att ställa in den lägsta utspänningen.

Artikelnr på Elfa:
67-005-04 0.1µF miniellyt 3.12 kr
67-005-46 1.0µF miniellyt 3.12 kr
60-722-84 1.0kohm mots 12.00 kr
73-317-05 LM317AT 24.10 kr
75-617-31 kylelement 10.20 kr
64-258-47 10kohm panelpot 15.50 kr
64-414-63 10kohm trimpot 5.44 kr
43-808-04 fläktkontakt 7.31 kr
44-188-28 strömkontakt 5.06 kr
44-189-27 stift t kontakt 1.97 kr * 2 st
Totalt: 86.67 kr
Moms: 21.67 kr
Totalt: 108.34 kr

Du kan också byta ut panelpoten mot en 64-274-88 för 32.40 kr. Den har en brytarfunktion som kan vara bra å ha. Jag kör med brytarvarianten på alla fläktar utan processorfläkten.

Permalänk
Medlem

Eftersom det har varit en del frågor om det så tänkte jag posta en enkel monoförstärkare.

Det ni behöver veta står på http://home.student.uu.se/k/karu4825/helvetesmaskinen.htm
Får ni det att fungera meddela gärna mig då jag är på jakt efter en subförstärkare.

Permalänk
Medlem

Power Controle Box

Får ta och göra ett bidrag till ritningsbanken.

HIT ME! - Mer info - ritning, mm

Ville ha lite mer koll på vad jag egentligen höll på med, så det blev denna lilla lådan.

Permalänk
Medlem

Hårddisk väljare

Har visat denna förut, men det är väl lika bra jag stoppar in den här så allt bra är på samma ställe.

HIT ME! - Info - Ritning, mm.

Detta bygge är tänkt för att ha två diskar med helt olika grejer på utan att påverka varandra alls. Men ändå med möjligheten att komma åt båda diskarna från båda systemen.
Det är inte tänkt att man ska byta disk när strömen är på!

Permalänk
Medlem

LCD Display

Äh, jag lägger till denna åxå. Ser att folk frågar fastän det finns massor med inlägg om det. Antar att någon inte förklarar så folk förstår. För lite bilder eller otydligt. Jag försöker gör det så enkelt som möjligt med bild och text.

HIT ME! - Info - Ritning, mm

Inget nytt, men om jag får säga det själv, bra förklarat och lite tips och trix.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara bidra med en nätaggsmuffel byggd efter denna princip:

Resultat blev något ghettoaktigt och tentaP-insperat:

Dämpmatta är Biltemas 30mm, 109:- för 0,5m^2.
"Silvertejpen" även den Biltema, "vävtejp" 15:-
Hela faderuttan är fäst på ett hörn från en Lapin Kulta-platta
för att lätt kunna tas av från burken eller flyttas vid köp av nytt chassi.

Åtgång av dämpmatta, ca: 30x30cm. Även insidan av burken besatts med dämpmatta, 30mm där det gick och 13mm där det var smått om plats.
Vad gäller värmen före/efter så steg både processor- och mobo-fläkt med 2,5 grader efter installation av all dämpmatta, inklusive nätaggsmuffeln.

Permalänk
Hedersmedlem

har börjat rensa denna tråd lite men det återstår några sidor.
det var mycket skitsnack här och mängder med onödiga inlägg, dyker sådant upp igen så blir det varningar

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag slutfört rensningen, jag har tagit bort alla inlägg med "trasiga" länkar och bilder + alla offtopic och chatt inlägg. Totalt har pawa00 och jag rensat bort 250-300 inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

IR-mottagare med seriell anslutning

IR-mottagare med seriell anslutning

Väldigt enkel, billig och fungerar helt perfekt.
Styr muspekaren i Windows med en fjärrkontroll, styr winamp, styr powerdvdv osv...

ID Antal Typ Beskrivning ELFA
IR 1st ELIRM 8601 Avstämd IR-mottagare 75-303-89
IC 1st L78L05ACZ/ST 5V spännings regulator TO-92 73-264-08
D 1st 1N4148/Ph Switchdiod 70-005-57
C 1st Kondensator 100µF 16V Elektrolyt 67-010-80
R 1st Motstånd 10K Ohm 60-106-15
D-Sub 1st D-Sub Hylsdon Polantal: 9 44-055-02
1st Experimentkort Ledningsmönster: Länkar 48-396-92*

Jag rekommenderar även en kåpa till D-Subkontakten.
Kåpa 1st Grå kåpa För poltal 9 44-122-01

Rekommenderade program:

WinLIRC: http://winlirc.sourceforge.net/
Girder: http://www.girder.nl/