MAC datorer. Är det sant det alla säger?

Permalänk
Medlem

"och dessutom kör han GNU/Linux"..

läste du vad jag skrev?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Angående föregående post bland annat och hur det är med datorvetenskap och PC. Det har alltid varit majoritet. Men man känner vändningen.

Har pluggat på BTH, Security Engineering. Och de flesta, nästan alla faktiskt utav föreläsarna och doktorandera i ämnena 'säkerhet' och 'unix' körde mac.
De genuina tråkiga gamla "doslärarna" som blivit typsiska datorlärare på gymnasium osv. kör kanske fortfarande windows. Men det är på högskolan förändringar sker. Och jag känner att vinden har vänt

högskolan har väl alltid varit unix som gällt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
högskolan har väl alltid varit unix som gällt.

Unix ja. Men PC har varit majoritet. Samt på många datorutbildningar har det varit väldigt windowsbaserat.

Vi har tyvär inte standarden som USA har på sina högskolor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Unix ja. Men PC har varit majoritet. Samt på många datorutbildningar har det varit väldigt windowsbaserat.

Vi har tyvär inte standarden som USA har på sina högskolor.

Que? Jag har pluggat datavetenskap på University of Texas at Austin, som är USAs största universitet och som konsistent rankas bland de 10 bästa när det gäller datavetenskap, och de hade långt fler windowsburkar än vi har i Uppsala. De hade någon svårt avdankad Macsal också, men den var för folk som läste humaniora.

Visst, det är en fler som kör Mac på IT-inst i uppsala än för några år sedan, men det är en ännu större ökning när det gäller Linux.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Que? Jag har pluggat datavetenskap på University of Texas at Austin, som är USAs största universitet och som konsistent rankas bland de 10 bästa när det gäller datavetenskap, och de hade långt fler windowsburkar än vi har i Uppsala.

Kanske där ja. Men kolla på Berkley. Där BSD och Unix grundades. Eller på MIT där mycket annat inom *nix har sina grunder. Eller Stanford som har endel *NIX utveckling också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Visst, det är en fler som kör Mac på IT-inst i uppsala än för några år sedan, men det är en ännu större ökning när det gäller Linux.

Trevligt att se att högskolorna förstår fördelen med att ha tillgänglig källkod till sina OS när de lär ut datorvetenskap.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Trevligt att se att högskolorna förstår fördelen med att ha tillgänglig källkod till sina OS när de lär ut datorvetenskap.

Ehh, än så länge är det tyvärr dock mest de enskilda föreläsarna och doktoranderna som själva kör linux eller kör linux i sina egna projekt, själva IT-inst är fast med Sun. Det är väl inget fel med Sun-maskiner, men med tanke på hur kass ekonomi institutionerna har, vore det kanske vettigt att satsa på ett billigare alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Kanske där ja. Men kolla på Berkley. Där BSD och Unix grundades. Eller på MIT där mycket annat inom *nix har sina grunder. Eller Stanford som har endel *NIX utveckling också.

Har du några säkra källor på det? I alla fall MIT har ett "Bill Gates Building"... Men visst, Stanford och Berkely borde ha en hel del *nix-burkar.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Men visst, Stanford och Berkely borde ha en hel del *nix-burkar.

Appropå Berkeley, vet du vad "B" står för när det gäller BSD Unix?

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
network23: http://en.wikipedia.org/wiki/Berkeley_Software_Distribution

Det kändes ganska underförstått att han redan förstod det

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossefar
Det kändes ganska underförstått att han redan förstod det

Mjo, kanske det, lite seg idag.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Appropå Berkeley, vet du vad "B" står för när det gäller BSD Unix?

Jo, det var därför jag tänkte att Berkely borde ha en del *nix-burkar...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jo, det var därför jag tänkte att Berkely borde ha en del *nix-burkar...

…och MIT väldigt få hemliga rum…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Re: MAC datorer. Är det sant det alla säger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Är det sant det alla säger att om man skaffar en mac dator med os x så vill man absolut inte gå tillbaka till windows.

har hört det på många forum men är det så eller till en viss procent bara, beroende av användaren?

För mig var det så. Jag har arbetat som IT/Nätverkstekniker i 10 år med windows. Köpte Mac privat för att testa för ett år sedan. Kommer inte byta tillbaka såvida inte något otroligt händer. Helt frälst!

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man ens hitta en sån gammal tråd ? =S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Hur lyckas man ens hitta en sån gammal tråd ? =S

Vet inte, men nu tycker jag att vi låter den sova.

*tråd låst*

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.