Intel Dualcore-test

Permalänk
Melding Plague

Intel Dualcore-test

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Dualcore-test</b></font> <small class="small">tisdag 5 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2388&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har prestandatestat Pentium 4 Extreme Edition 840 som bygger på Prescott-kärnan med varsin nivå 2-cache på 1 megabyte. De testar den i flertalet applikationer mot Athlon64 FX-55 och andra Pentium 4-modeller. Att komma ihåg att det handlar om en förhandstitt och att både prestanda och teknik kan ändras tills den lanseras.
<br />
<br />"<I>Make no mistake, Intel isn't officially releasing their dual core desktop processors today; this is merely a preview. Intel's dual core line is still on track to be released sometime in the April - June timeframe. Intel will beat AMD to bringing dual core to the desktop first, while AMD will do the same to Intel in the server/workstation world.</I>"
<br />
<br />Läs förhandstitten hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2388&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

fx-55 an verkar ha lite svårt att hänga med på vissa ställen...

Permalänk

Dock inte i spel. Sen så har vi inte sett AMDs dualcore lösning ännu.

''AMD should get an even larger boost from the move to dual core than Intel has, simply because AMD doesn't presently have the ability to execute more than one thread at a time.''

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

men prestandan är oftast sämre när bara en proces körs ät gången. styrkan såg man inte fören de börja klödda i bakgrunden. de "vanliga" prollarna mer än dubla sin tid men det hände knapt något med dualcore prollens tid

Permalänk
Medlem

Perfekt till att rippa med tydligen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

I spel verkar den inte ha mycket att säga till om, jämfört med FX-55:an, men det var väl väntat. Trevligt ändå, bra multitaskingprestanda är skönt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

att få nån exta fps i spel är inget mot att ha ett "rappt" system, man vill ju ha bra responsivness, smooooth

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

fin fingervisning, men innan vi ser mer program som stöder 2 processorer, så kommer det ju inte att löna sig så mycket. tror det kommer komma mycket mer sådana program nu när dual core kommer. innan när man var tvungen att ha 2 processorer, vilket brukar kosta för mycket för "svenssons", så har ju inte intresset varit så stort.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Redan inom några år tror jag de flesta program kommer tjäna massvis på dualcore, upp till 80% kommer nog inte var ovanligt.
Fast vissa programtyper är ju svårare än andra att göra flertrådade...

Permalänk
Medlem

o 130w förbrukning på den enda positiva med den är att den är upplåst från X 14 till X 60 heheh... vill nån ha Korv med bröd ??

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet ger inte dual CPU så stor prestandaskillnad när man arbetar i ett program (med undantag för de program som klarar av dubbla cpuer). Den stora skillnaden är att systemet tugger på fint oavsett belastning vilket jag gillar.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Redan inom några år tror jag de flesta program kommer tjäna massvis på dualcore, upp till 80% kommer nog inte var ovanligt.
Fast vissa programtyper är ju svårare än andra att göra flertrådade...

upp till 80%?
kan det stämma? vart har du hört det?
Jag har hört att pc-baserade system tjänar ca 50% på att ha 2 processorer (medans en mac tjänar ca 90% (vilket är ganska imponerande)).

Permalänk
Avstängd

dual opterons blir bättre ... fast det är dock "fattigmans" dual man vill ju ha en dual opteron med numa egentligen ... 2 snabba processorer inte 2 cores så är lågt klockade i samma krets...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
att få nån exta fps i spel är inget mot att ha ett "rappt" system, man vill ju ha bra responsivness, smooooth

Beror ju iofs på vad man har datorn till, men javisst, jag hade också offrat lite prestanda i spel till fördel för multitasking, framförallt då jag ofta ligger på en 20-30% CPU i bakgrunden vilket gör att spel ofta hackar och har sig lite...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
upp till 80%?
kan det stämma? vart har du hört det?
Jag har hört att pc-baserade system tjänar ca 50% på att ha 2 processorer (medans en mac tjänar ca 90% (vilket är ganska imponerande)).

Vad menar du med det?
I vissa appliaktioner så tjänar en PC över 100% på att 2 iställer för 1 CPU, medans i andra fall 0%...
Varför skulle en MAC tjäna så mycket mer överlag?

EDIT: Eller, det finns ju knappt spel till MAC, och i dagsläget tjänar dom inget alls så då är det ju klart att snittökningen blir högre för MAC...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Vad menar du med det?
I vissa appliaktioner så tjänar en PC över 100% på att 2 iställer för 1 CPU, medans i andra fall 0%...
Varför skulle en MAC tjäna så mycket mer överlag?

EDIT: Eller, det finns ju knappt spel till MAC, och i dagsläget tjänar dom inget alls så då är det ju klart att snittökningen blir högre för MAC...

Det var nått vi fick lära oss i skolan (under kursen datakommunikation på umeå universitet). Det var väldigt generelt menat och kanske gällde det bara servrar.
Om det stämmer kan inte svära på men det var vad föreläsarna sa. Och varför en mac tjänar mer vet jag inte heller men ATT den gör det stämmer iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Det var nått vi fick lära oss i skolan (under kursen datakommunikation på umeå universitet). Det var väldigt generelt menat och kanske gällde det bara servrar.
Om det stämmer kan inte svära på men det var vad föreläsarna sa. Och varför en mac tjänar mer vet jag inte heller men ATT den gör det stämmer iaf.

Påminn mig att inte läsa datakurser vid umeå universitet. Verkar helt värdelösa...

Kilrot> Vad menar du med "över 100%"? Förklara gärna hur det skulle gå till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
Påminn mig att inte läsa datakurser vid umeå universitet. Verkar helt värdelösa...

Kilrot> Vad menar du med "över 100%"? Förklara gärna hur det skulle gå till...

Kursen var det inget fel på, det var inget som belystes utan nämndes mer i förbifarten, men hursomhelst så var nog mest poängen att Mac tjänar mer på att ha 2 processorer än x86-arkitekturen.

Och om du vet mer om hur många procent ett system tjänar på 2 processorer så, be my guest... förklara gärna...

Edit: ett x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
fin fingervisning, men innan vi ser mer program som stöder 2 processorer, så kommer det ju inte att löna sig så mycket. tror det kommer komma mycket mer sådana program nu när dual core kommer. innan när man var tvungen att ha 2 processorer, vilket brukar kosta för mycket för "svenssons", så har ju inte intresset varit så stort.

Med ett riktigt bra grafikkort så betyder ju processorn ändå ganska lite i spel (i förhållande till GK't alltså) , däremot kan man ju med dualcore göra vad tusan man vill sammtidgt man spelar utan och oroa sig det minsta. Är nästan alltid saker jag avbryter när jag ska spela, dual core hade fixat det problemet. Sen när de väl implemeterar stöd för det i spel så blir det ju en fin bonus och singlecore kan hälsa hem för alltid.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Kursen var det inget fel på, det var inget som belystes utan nämndes mer i förbifarten, men hursomhelst så var nog mest poängen att Mac tjänar mer på att ha 2 processorer än 486-arkitekturen.

Och om du vet mer om hur många procent ett system tjänar på 2 processorer så, be my guest... förklara gärna...

Du menar x86-arkitekturen?

Tja, hur mycket man tjänar på dual-/multicore beror egentligen inte på de enskilda processorkärnorna, utan snarare hur dessa kommunicerar med varandra och omgivningen (bussar, cachar, m.m.). Dessutom är prestanda naturligtvis i högsta grad beroende på operativsystem och hur programmet i fråga är skrivet.

Kan tänka mig att generaliseringen att MAC skulle tjäna mer på SMP är grundad i att MAC OS skulle vara bättre på att hantera flera trådar. Huruvida generaliseringen stämmer kan jag dock inte svara på...

Permalänk
Medlem

visst va det att till s939 att man kunde köra dual amds i dom med bara en bios uppdatering ?
blir orolig att mitt system ska bli gammalt allt för fort, pcie klarar jag mej utan men prollen är viktig

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Om det stämmer kan inte svära på men det var vad föreläsarna sa. Och varför en mac tjänar mer vet jag inte heller men ATT den gör det stämmer iaf.

Hur vet ATT det stämmer när du inte vet något mer?
Litar du på allt någon säger utan att dom förklarar varför?

Jag förstår inte riktigt varför MAC skulle tjäna mer, eller, förstår inte alls, beror ju på vad man kör för program...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
Kilrot> Vad menar du med "över 100%"? Förklara gärna hur det skulle gå till...

Att 2 trådar slåss om kraften i en CPU kan dra ner prestandan, så när varje tråd får var sin CPU så kan det bli mer en dubbelt så snabbt, men det är ju väldigt sällan det blir så i praktiken...

Permalänk
Medlem

Att macar och dualproppar fungerar bra beror på flera saker.

Men den största faktoren varför macar och dualproppar fungerar bra är att OS X är bra på att hantera det samt att de flesta program för mac har stöd för flera processorer.
Man satsade på dualprocessorer tidigt i persondatorer. För multitasking ger det mycket prestanda.

Sedan är PowerPC arktitekturen är väldigt bra utvecklad för just att arbeta tillsammans i grupp.
PowerPC servrar kör i stort sätt alltid dual eller fler.

[flame]Och kollar man på top500 värdens snabbaste datorer är det PowerPC som leder[/flame]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Att macar och dualproppar fungerar bra beror på flera saker.

Men den största faktoren varför macar och dualproppar fungerar bra är att OS X är bra på att hantera det samt att de flesta program för mac har stöd för flera processorer.
Man satsade på dualprocessorer tidigt i persondatorer. För multitasking ger det mycket prestanda.

Sedan är PowerPC arktitekturen är väldigt bra utvecklad för just att arbeta tillsammans i grupp.
PowerPC servrar kör i stort sätt alltid dual eller fler.

[flame]Och kollar man på top500 värdens snabbaste datorer är det PowerPC som leder[/flame]

Dom måste mena programstödet ja. Men när man väl har program som stödjer dual så borde det inte vara någon skillnad till Macs favör
Snarare tvärt om. Då Opteron har bättre stöd för flera processorer än Apple. Båda kör på HT-länkar vilket är bättre än intels lösning. Men opterons överlägsa bandbredd i dual och multisystem ger Opteron en fördel som inte apple har.

Men jämför man G4 mot P3/P4 och Athlon MP. Så borde dom kunna tjäna lika mycket. Men G5 är bätttre än dessa tack vara HT. Och Opteron har också HT, med har dessutom sin minneshatnering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men opterons överlägsa bandbredd i dual och multisystem ger Opteron en fördel som inte apple har.

Det är sant, Opterons L1 cache är betydligt snabbare än PowerPC 970. Men L2 Cache är de jämt.
Så minnesbandbredden har opteron fördel. HT bussarna har dock PowerPC 970 snabbare utav. Samt att vi får se nu när det kommer nya PowerPC processorer vad som händer, det har ju inte kommit på ett tag nu.

Opteron försöker ju slå sig upp på marknaden för stordatorer så det är förståligt att de är snabbare som server än PowerPC i endel saker. Opteron har ju börjat tävla med PowerPC's storebror Power och då är det helt klart att Opteron borde prestera bättre än PowerPC.
Tyvär för privatpersoner som inte har enorma mängder pengar har opteron långt kvar för att kunna nå upp till processorer som Power5. Men de börjar åtminstone ta upp kampen. Men vi fattiga får ta del utav det vi kan ha råd med.

Enda nackdelen med Opteron är att det inte är en så skalbar processor som PowerPC. Så gigantiska kluster är det inte så jätteenkelt att bygga.

Permalänk
Medlem

När du läste kursen kanske Opteron inte fanns, eller läraren inte hade koll på den, och Intels Dual-lösningar har ju den nackdelen att dom delar minnesbandbredd, och dom nyare macarna har väll precis som AMDs lsöning var sin "FSB"?

Har ingen koll på Mac hårdvara, men har för mig det iaf...

Men jag måste bara säga att jag verkligen verkligen ogillar när någon säger saker som:

"Jag vet inte VARFÖR det är är så, men det ÄR så, för det har jag lärt mig på nån kurs."

Jag blir rent av förbanannad, av så många anledningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

"Jag vet inte VARFÖR det är är så, men det ÄR så, för det har jag lärt mig på nån kurs."

Jag blir rent av förbanannad, av så många anledningar...

Eftersom vår föreläsare har en civilingengörsexamen innom datavetenskap och dessutom backade upp det med en bok skriven av 2 professor innom data. Räcker det...?
(Mikalsen & Borgessen tror jag det var...)

Permalänk
Medlem

mac e bättre på att utnyttja 2 processorer pga osX

Windows baserade pc system är skitdåliga på att hantera 2 processorer i jämförelse

men om mna kör dubbla cpuer i tex Unix eller linux så kan man utnyttja kraften betydligt bättre

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Att 2 trådar slåss om kraften i en CPU kan dra ner prestandan, så när varje tråd får var sin CPU så kan det bli mer en dubbelt så snabbt, men det är ju väldigt sällan det blir så i praktiken...

Varför är det så? Det enda som borde dra ner är när processorn byter tråd, men det tar ju inte mycket om man hanterar trådarna rätt, d.v.s. inte byter för ofta.
Tycker det där är mysko..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är sant, Opterons L1 cache är betydligt snabbare än PowerPC 970. Men L2 Cache är de jämt.
Så minnesbandbredden har opteron fördel. HT bussarna har dock PowerPC 970 snabbare utav. Samt att vi får se nu när det kommer nya PowerPC processorer vad som händer, det har ju inte kommit på ett tag nu.

Opteron försöker ju slå sig upp på marknaden för stordatorer så det är förståligt att de är snabbare som server än PowerPC i endel saker. Opteron har ju börjat tävla med PowerPC's storebror Power och då är det helt klart att Opteron borde prestera bättre än PowerPC.
Tyvär för privatpersoner som inte har enorma mängder pengar har opteron långt kvar för att kunna nå upp till processorer som Power5. Men de börjar åtminstone ta upp kampen. Men vi fattiga får ta del utav det vi kan ha råd med.

Enda nackdelen med Opteron är att det inte är en så skalbar processor som PowerPC. Så gigantiska kluster är det inte så jätteenkelt att bygga.

Opteron har väl samma möjlighet som PowerPC att köra jättekluster. Dom är ju inte direkt begränsade till 8 processorer per moderkort. Det går att köra på med HT-länkar i massor.
Men Opterons har fortfarande en enorm fördel. Och det är Ramhanteringen. Det är mycket enklare att bygga system med snuskig bandbredd med opterons, rent teoretiskt skulle du kunna bygga enorma moderkort med bara en nordbrygga och ändå ha hundratals GB/s i minnesbandbredd. Ska man göra det på andra system så får man kasta in en massa minneskontrollers överallt.