får man verkligen göra såhär?

Permalänk
Medlem

får man verkligen göra såhär?

Jo, det är så att jag lite fundersam över mitt sätt att bli behandlad
som kund av dom som sålde min MP3 spelare till mig. Kan hända att jag har blivit behandlad alldeles riktigt, men vill ändå höra mig om lite för jag tycler detta e lite skumt.
Detta är min "situation":

För ganska exakt ett år sen så köpte jag en MP3 spelare från
mp3spelare.com för ca 900 kr inklusive frakt. Den funkade fint i 8
månader då hörlurskontakten la av. Detta kunde dom tydligen inte laga
utan skickade mig en ny MP3 spelare av samma märke med samma
lagringskapacitet men som var värd runt 600 kr. Värdet va ju avsevärt
lägre, och jag hade ju betalt 900 kr för en produkt som var värd 600
kr även om detta var 8 månader senare och värdet på MP3 spelare har
sänkts i allmänhet.

Men jag tänkte inte så mcyket mer på det utan lyssnade på min nya MP3
spelare i lungn o ro. Efter ca 2 månader krachade även denna
musikmaskin och jag skickade tillbaka även denna. Och efter ca 2
veckor fick jag idag tillbaka en annan MP3 spelare av samma märke och
samma lagringskapacitet men en annan modell. Det var väl okej tänkte
jag, men nu var det ju det där med värdet... Hur mycket var denna MP3
spelare värd? Jag surfade in på deras hemsida och såg till min stora
förvåning att denna var värd 200 kr!! 200 kr!! Hela 700 kr mindre än
vad jag betalade från början!!

Självklart förstår jag ju att värdet på MP3 spelare har sänkts, men
kan man verkligen göra så här? Även om detta nu är det märkets
motsvarande modell av den jag köpte från början så har jag ju gått
miste om 700 kr. Så nu undrar jag om jag ska behålla min 200 kronors
MP3 spelare eller opm jag har rätt att kräva tillbaks mina 900 kr
eller 800 kronor utan frakt?

edit:kanske fel forumsdel... kan nån moderator flytta om det e till besvär?

Permalänk
Medlem

är du dum i huvudet eller? om man köpte en dator för 15000 för 3 år sedan och den går sönder idag tror du då att du ska få en ny som är tusen ggr bättre för 15000, nej du får ju såklart en som e lika bra.
jag vet inte hur bra spelarna du pratar om e men det är självklart att du inte ska få en sämre spelare än den du köpte från början men vad du betalade har verkligen ingen betydelse. Du ska ha en lika bra produkt eller bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willan
är du dum i huvudet eller? om man köpte en dator för 15000 för 3 år sedan och den går sönder idag tror du då att du ska få en ny som är tusen ggr bättre för 15000, nej du får ju såklart en som e lika bra.
jag vet inte hur bra spelarna du pratar om e men det är självklart att du inte ska få en sämre spelare än den du köpte från början men vad du betalade har verkligen ingen betydelse. Du ska ha en lika bra produkt eller bättre.

Självklart är han inte i dum i huvudet jag hade blivit lika förvånad.

Hur länge gällde garantin? Läst igenom deras avtal? Om inte jag minns helt knas skall du få en produkt som motsvarar orginalet, detta kan självklart alltid tolkas snålt

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att värdet spelar roll, men jag tycker att du ska få en produkt som är så lik din gamla som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Testlan
Jag tycker inte att värdet spelar roll, men jag tycker att du ska få en produkt som är så lik din gamla som möjligt.

... vilket då innebär en värdeminskning om det har gått en längre tid. Har varit med om samma sak men med en Sony Discman, men tyckte inte det var något konstigt. Fick den mest likvärdiga modell som fanns på marknaden just då, även om värdet på den var lägre en nypris på min trasiga Discman.

Permalänk
Medlem

jao jao... får ursäkta mig för dom som inte förstår sig på min dumhet och tacka dom som har kommit med vettiga svar ni har såklart rätt kändes baa lite snopet när man såg att den va värd 200 kr.....

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att du antingen skulle få en precis likadan eller en ny bättre.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt uppenbart att det du skall få är en likadan, och om en sådan inte längre finns, skall du få en som har en specifikation som motsvarar din gamla. Vad en sådan kostar har ingen som helst betydelse...

En mp3spelare med 1gb minne kostade säkert 3000kr minst för ett år sedan... nu kostar en sådan 1300 spänn... Om du skulle byta en sådan på garantin kan du ju inte räkna med att få en mp3spelare värd 3000kr idag... Det hade ju blivit en hårddiskspelare då typ...

Däremot om din nya spelare är av betydligt sämre kvalitet än den du köpte ursprungligen så tycker jag du skall klaga... Men priset har alltså ingen betydelse.

/hulle.

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköplagen så har du rätt till en ny vara eller till en likvärdig produkt. Värdet på produkten spelar ingen roll så länge den enligt specifikationer är i samma klass som din tidigare. Så de har handlat helt rätt i detta ärendet.

Så var det med det!

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är den här du har nu?
http://www.mp3spelare.com/product.asp?intProdID=160

Självklart ska du få en likvärdig som alla andra har sagt.

Permalänk
Medlem

Vilken var det du hade tidigare? eller snarare vilka?

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Permalänk
Hedersmedlem

Värdet är inte egentligen det man går efter när man byter ut produkten.
Du skall få en likvärdig produkt om dom inte kan reparera den.

Så första bytet hade jag helt klart inte accepterat eftersom du fick mindre lagringskapacitet, fast du kanske inte behöver så mycke.
I ditt andra byte om spelaren verkligen är likvärdig: ljudmässigt, outputeffekt osv så är de ganska svårt neka bytet. Iof man kanske kan säga att den va mycke fulare än den förra eller större i storlek, sämre batteritid eller liknande.

ANG detta med värde osv. Saker o ting blir billigare med tiden, då tekniken går framåt. En mp3 spelare som kostade 2500kr för för 2år sedan kostar idag ca 1000kr.

Permalänk
Medlem

Du skriver samma märke och lagringskapacitet , Betyder inte det att du fått en helt likvärdig produkt ? Förstår inte vad du gnäller om.

Permalänk
Medlem

hulle: fattar vad du menar... sen förstår jag inte vad du yrar om 300 kr o 1 gb o hårdiskspelare, men de vet väl du antar jag....

persa: jepp

skaliz: ja, det var väl allok 128 mb antar jag...

airwolf: skrev jag att det första bytet så fick jag en med sämre lagringskapacitet? i sådana fall skrev jag fel... det var samma lagringskapacitet.....

zoloth: jo, men grejen var ju den att jag var tveksam om värdet, men det är jag inte längre....

även om jag inte har störst erfarenhet av reklamationer o grejer så måste man väl ändå kunna lägga upp en fundering utan att bli dumförklarad? please