Värt att handla på eBay?

Permalänk
Medlem

Värt att handla på eBay?

Har just fått mitt VISA kort
Så nu ska det handlas på eBay... eller kanske inte.

Vilka plus/minus har ni därifrån?
Har ni blivit lurade där? och gör admin nåt åt det då(t.ex tvingar dom att ge pengarna tillbaka osv..)?

*lägger till*
Nån som vet vad det kostar att frakta en bil från USA
Inkl. frakt + import avgifter osv..

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Har shoppat MINST 100 pryttlar därifrån och aldrig blivit "lurad", missförstånd händer men fixas lätt med lite god affärsengelska. Kort och gott; Man blir lurad om man är en idiot och inte tänker efter.

Permalänk
Medlem

Re: Värt att handla på eBay?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL

Jag tror att det är rätt dyrt - men billigare än man anar. Skulle säga att det kostar ungefär lika mycket som en kryssning

Permalänk
Medlem

Man kan bli lurad på eBay. Köp inte saker som är "för billiga" av folk som har väldigt lite eller ingen feedback.

Permalänk
Medlem

Endast blivit lurad när jag sålt saker...

Permalänk

Jag har köpt ett grafikkort från USA och en mobiltelefon från England, båda affärerna gick kanon.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Höll på att bli blåst på 8300:- första och sista gången jag handlade något på ebay. Tog 3 månader innan jag fick tillbaka pengarna. Då hade jag fått lägga ner flera dagar sammanlagt på att prata med folk, ringa runt osv.

Killen som jag köpte av hade nästan bara possitiv feedback, dessutom var han ID-verifierad.

Nu fick han dock en jävla negativ feedback av mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låt bli att göra affärer med folk utan en feedback som talar för sig själv. Betala dessutom med PayPal så får du en försäkring som iaf på "pappret" verkar ganska bra.

Och så, inse vad det är för nåt som gäller kring införselmoms och den biten, så du inte blir "lurad". En hel del verkar missa det.

Permalänk
Medlem

Fel forum, läs i Butik - Konsument, där är alla dina frågor redan besvarade och en hel del till

Permalänk
Medlem

Min bror köpte 8 Cymbaler på eBay igår till ett väldigt bra pris.

Han ska nog sälja häften och gå +- noll.

Permalänk
Medlem

Citat:

Har ni blivit lurade där? och gör admin nåt åt det då(t.ex tvingar dom att ge pengarna tillbaka osv..)?

*lägger till*

Vad gäller frakten kan den här sajten vara bra att ha...
http://www.magnum.no/Default.asp?lang=46
"Med JetCarrier kan du skicka ett paket* från USA till Sverige för så lite som 179 kronor**, detta är inklusive förtullning och försäkring, inga extra avgifter! Registrera dig som kund kostnadsfritt, din Magnum Mailbox upprättas omedelbart."

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Datorvinnare

+ Man kan få tag på saker som inte finns i Sverige
Jag har köpt ett iPodskin, en GIR-nalle (fr. serien Invader Zim) och en Plexiglasskyld som det står NIN på, blått lyse som träffar bokstäverna..

Jag har haft problem med leveranser för både GIR-nallen och iPodskinnet.
GIR-nallen tog TID, måste ha fastnat nånstans, sen glömde posten här i Sverige skicka ut en Avi.. *suck*

iPodskinnet tog 4 månader att få, var HELT SÄKER på att jag blivit lurad, men POFF så låg det i lådan.. Jag gjorde dock ett superfel, kollade inte Feedbacken och den var +++++ av samma person hundra gånger och sen alla andra förutom den personen vad -, de hade inte fått varan.

NIN-skylten fungerade jättebra.
Alla produkter har varit i bra skick.

En Reminder
KOLLA FEEDBACK! ordentligt! det var så jag gjorde fel, jag kollade inte.
Annars har det fungerat bra

Visa signatur

"Oooh noo, my piggies!
I Loveded you piggie, I Loveded you!"

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen inte förstå varför alla ska skriva "jätte bra super ++++++" "++++++++++++++++++" och så vidare.
Det normala ska vara att man får varan på ett smidigt sätt. Alltså om det funkar ska man skriva " Bra att göra affärer med" (eller liknande). Är enbart töntigt med massa +-tecken....

Bara min åsikt.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Re: Re: Värt att handla på eBay?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moody
Vad gäller frakten kan den här sajten vara bra att ha...
http://www.magnum.no/Default.asp?lang=46
"Med JetCarrier kan du skicka ett paket* från USA till Sverige för så lite som 179 kronor**, detta är inklusive förtullning och försäkring, inga extra avgifter! Registrera dig som kund kostnadsfritt, din Magnum Mailbox upprättas omedelbart."

Inte så billigt.

Citat:

Över 35 kg 1549 kr+ 30 kr / kg (volymberäknad vikt)

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

handlat ett 10-tal saker och det har alltid funkat smärtfritt utom en gång. Då fick jag inte varan, och företaget som sålde går inte att nå. Ebays och paypals olika funktioner för att kräva dem på produkt/pengar åter har inte alls fungerat och jag är fortfarande 400kr fattigare... men men...

finns det saker på ebay som kostar 150kr mot 600kr hemma så är det risker man får ta. Köpte senast två batterier till dig. kameran och ett case till min Ipod shuffle.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Så fick man "Weird Al Yankovic - eBay" på huvudet

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hypnotized
+ Man kan få tag på saker som inte finns i Sverige
Jag har köpt ett iPodskin, en GIR-nalle (fr. serien Invader Zim) och en Plexiglasskyld som det står NIN på, blått lyse som träffar bokstäverna..

Bild, bild, förhelvete BILD på GIR nallen.

Det är allt som oftast värt att handla utomlands och man brukar få en hel del kap på Ebay. Minneskort, spel och konsoler är i regel mycket billigare och eftersom man har direktkontakt med säljaren skriver han GIFT på paketet ifall man frågar honom snällt. Angående luredrejare så finns dem överallt, men såvida man tänker sig för en extra gång eller inte har extrem otur, så brukar det inte vara några problem.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Korsordsguru

Re: Re: Re: Värt att handla på eBay?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel_Power
Inte så billigt.

Grejen är att de "tar hand" om tullen. Så om du ska köpa t.ex elektronik för 10k och du inte vill tulla nästan 3k för sakerna så blir det billigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja de tar väl hand om alla procedurer kring det, men du måste ändå betala. Det som ingår är väl administrationskostnaden som tullen brukar ta ut (många gånger större än själva tullen)

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Citat:

*lägger till*

Jag har inte själv handlat nåt från ebay men har en bekant som handlar mycket där, även bilar. Hans affärer har varit lyckade iallafall.
Han räknar med att det kostar 16.000:- att få en bil hem från USA, körklar i sverige med besiktning, skatter och alla papper klara.
Men då har han lite kontakter så han betalar bara 8000 för båtfrakten medans de flesta tar 12000:-. Men räkna runt 15-20 papp.

Jag hittade en kanonfin AE85:a jag ville ha hem. Slutnotan skulle hamna på 22.000 inkluderat inköp. Inte så fasligt dyrt. Men lite för mycket för mig tyvärr. Och den stora förtjänsten ligger i dyrare bilar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Värt att handla på eBay?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag har inte själv handlat nåt från ebay men har en bekant som handlar mycket där, även bilar. Hans affärer har varit lyckade iallafall.
Han räknar med att det kostar 16.000:- att få en bil hem från USA, körklar i sverige med besiktning, skatter och alla papper klara.
Men då har han lite kontakter så han betalar bara 8000 för båtfrakten medans de flesta tar 12000:-. Men räkna runt 15-20 papp.

Jag hittade en kanonfin AE85:a jag ville ha hem. Slutnotan skulle hamna på 22.000 inkluderat inköp. Inte så fasligt dyrt. Men lite för mycket för mig tyvärr. Och den stora förtjänsten ligger i dyrare bilar.

Bilar. Det låter intressant.
Dock så är Delorean DMC-12 den enda Amerikansk tillverkade bilen jag skulle tänka mig att köpa.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1...

Har i alla fall handlat endel från ebay och det har alltid gått mycket bra. Snabba frakter och bra service.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog kostar en del bilar mer i USA än här, exempelvis delorean. Även äldre välskötta jänkare kostar mycket. Däremot 5-10 år gamla bilar är superbilliga.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Värt att handla på eBay?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Bilar. Det låter intressant.
Dock så är Delorean DMC-12 den enda Amerikansk tillverkade bilen jag skulle tänka mig att köpa.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1...

Har i alla fall handlat endel från ebay och det har alltid gått mycket bra. Snabba frakter och bra service.

Tillverkades inte Delorean på Irland?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Värt att handla på eBay?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moody
Tillverkades inte Delorean på Irland?

Jo, det stämmer.

Permalänk
Medlem

Påtal om ebay så kom www.ebay.se idag

Hela sidan på svenska och med auktioner som svenskar har.

Väldigt lite prylar där nu.. men det fixar sig väl

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scoc
Påtal om ebay så kom www.ebay.se idag

Hela sidan på svenska och med auktioner som svenskar har.

Väldigt lite prylar där nu.. men det fixar sig väl

hehe inte mycket prylar där inte.. Men frågan blir om det blir billigare än ebay.co.uk eller .com då många prylar är mycket billigare där, även i andra hand.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

undra vad tradera tycker om att ebay öppnar svensk site? Personligen har jag mer förtroende för ebay.com än för tradera.se. Har suttit en del i telefon med traderas personal och kommit fram till att de inte är det minsta rädda om sin annonsörer iallafall.

*detta är bara en persons åsikt, inga påhopp tack.*