Permalänk
Medlem

Starta eget.

Jag och en polare funderar på att starta upp en dator/elektronik-butik. Det enda vi är lite fundersamma över är vad vi ska ha för sortiment. Därför tänkte jag nu fråga er vad ni skulle vilja ha för dator/elektronik-butik och vilka produkter ni eventuellt saknar på marknaden.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Jag saknar mer komplett sortiment av datorrelaterat "fun stuff" och användbara prylar för olika byggen och sånt. Hade personligen sett en butik av det slag som inte säljer en massa hårdvara som alla andra utan mer speciella saker som kan underlätta i kontoret eller bara kul att ha hemma i lyan.
Mer precis vad slags produkter vet jag inte på rak arm, men helst saker som mugghållare/värmare, användbara speciallverktyg i multitänger anpassat för datorer med ficklampa och sånt, bra och smidiga redskap som ESD armband, läskkylar, kaffebryggare etc etc

Permalänk

Brilglam:

Låter som om du beskriver thinkgeek

Permalänk
Avstängd

Re: Starta eget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Jag och en polare funderar på att starta upp en dator/elektronik-butik. Det enda vi är lite fundersamma över är vad vi ska ha för sortiment. Därför tänkte jag nu fråga er vad ni skulle vilja ha för dator/elektronik-butik och vilka produkter ni eventuellt saknar på marknaden.

Har man ingen erfarenhet & därmed inte har ett hum om vad marknaden efterfrågar är det oftast en bättre ide att låta bli... Det stora antalet konkurser i Sverige talar sitt tydliga språk..

Trist.. Visst... Men sant...

Permalänk
Medlem

Men sen är det ju även typiskt svenskt att inte våga prova/satsa, ungefär som att hoppas på lottovinst utan att spela på lotto och sen snacka skit och se snett på dom som vågar

Att det sen är många KK har ju även en massa andra förklaringar, man behöver ju inte starta ett AB direkt, kör igång med HB eller KB i mindre skala och lär dig hur det funkar och vad dina kunder vill ha när du sen har fått så pass mycket kunder/produkter att det är värt att starta AB gör då det

Men vadå det är bara vad jag tycker..... smaken är som baken

/Sampa

Permalänk
Medlem

Kom på något nytt - men ändå gamalt, då menar jag i själva sättet och vara på, satsa stenhårt på reklam, så du inte bara får massa datanördar på dig, utan att du får vanliga svenssons att köpa datorer där.

Låter som en omöjlighet men det är det inte.

Permalänk
Medlem

Tänk på att ni ska kunna livnära er på det så det ska finnas stort intresse för era produkter. Säljer ni samma saker som de övriga i er stad finns det ingen anledning att välja er. Så tänk efter på vad alla svensson köper och även specialprodukter som INGEN annan har.

Jag har själv drivit eget så jag vet vad det handlar om. Själv hade jag enbart kvalitésprodukter, då jag vill ha nöjda kunder

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Till att börja med så hade jag försökt hitta en egen nisch, sen hade jag förmodligen startat en enskild firma (kostar ca 1000:- ) Försök kanske erbjuda nån form av service eller dylikt som gör er unika i er stad, kanske t.om sälja konsult tjänster eller så (beror ju på hur djupa kunskaper ni sitter på).

En sak som är ganska så på tapeten nu är VOIP, så kanske voip grejor kan vara en grej att sälja?

The sky is the limit , lycka till ivarjefall

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Hedersmedlem

Att bara sälja hårdvara är inget bra då marginalerna ligger mellan 5 till 10% nä det man kan göra sig en riktig hacka är vid service och reparationer och för det behöver man inte så mycket.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Till att börja med så hade jag försökt hitta en egen nisch, sen hade jag förmodligen startat en enskild firma (kostar ca 1000:- )

Det kostar nada att starta eget, jag vet... Driver själv en firma.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

Det ända som kostar är ju att regga namnet hos bolagsverket. ca 1000:- tror jag.
Sen går det ofta åt lite till inköp osv..

Visa signatur

xciso

Permalänk

Starta istället ett kommandit- eller handelsbolag. Det främsta skälet till det är att du inte blir personligt ansvarig för firmans verksamhet. Kan vara värt att tänka på i detta fall då det handlar om försäljning av fysiska varor med allt vad det innebär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FusionStar
Starta istället ett kommandit- eller handelsbolag. Det främsta skälet till det är att du inte blir personligt ansvarig för firmans verksamhet. Kan vara värt att tänka på i detta fall då det handlar om försäljning av fysiska varor med allt vad det innebär.

Njae, inget av det du sade var rätt tyvärr.

I ett HB har man ett solidariskt betalningsansvar, dvs att en leverantör kan komma att kräva vem som helst av firmatecknarna om betalningen skulle utebli.

I ett KB så är det minst en som är betalningsansvarig, de resterande är bara ansvariga för lika mycket som de har som kapitalinsats i företaget.

Enda bolagsformen där man slipper ett eget ekonomiskt ansvar är AB, vilket kostar lite pengar att starta.

http://www.skatteverket.se/broschyrer/462/
http://www.nutek.se/sb/d/288
är två bra sidor att besöka

Permalänk

Och även om man har ett AB så kan ju långivare kräva att man går i personlig borgen för ett lån, om företaget i sig inte ser så starkt ut...

Permalänk
Medlem

Sälj en massa displayers(VFD, OLED, LCD o.s.v), många av oss på Swec köper ju sånt

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FusionStar
Starta istället ett kommandit- eller handelsbolag. Det främsta skälet till det är att du inte blir personligt ansvarig för firmans verksamhet. Kan vara värt att tänka på i detta fall då det handlar om försäljning av fysiska varor med allt vad det innebär.

Helt fel, det är prcis vad man är... Endast i ett AB är du inte personligt ansvarig, men du kan vara det om du har gått i borgen för bolaget.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk

Har själv varit i tankarna på att starta en datorbutik ett par gånger, först bara via internet men då blir marginalerna för små. Startar man en fysisk butik så kan man tjänna sig en rejäl hacka på att göra reparationer och service, det är där pengarna egentligen kommer. Det man säljer är inte stor förtjänst på precis.

När jag praktiserade i en butik i närheten så gjorde man kanske drygt 10-15 ominstallationer av Windows inklusive backup, bara ominstallationen tog den här butiken 990 kr för sen en backup på 495 kr, alltså drygt 1500 kr för att bara installera om en kunds dator, en installation går hyffsat automatiskt och eftersom man inte skall stå och installera massa separata program efteråt eller göra speciella inställnignar är det en bra förtjäst på detta.

Ett alternativ till AB/HB och allt vad det heter i Sverige är att starta upp ett helt lagligt Engelskt Ab med hjälp av en firma som finns i England och Sverige, detta gör att du slipper satsa 100k i företaget men ändå för ett helt äkta AB, det kostar runt 3000-8000 kr om jag inte minns fel. Mer information kan du hitta på deras webbsida http://www.abdirekt.com/

Just försäljning av hårdvara och liknande är en ganska tuff bransch med hårt motstånd så det gäller att hitta en helt egen unik nisch för att få kunder.

Mvh,
Viper

Permalänk

Visste väl att det fanns fler som hade planer på detta

Jag skulle definitivt handla om du plockade in följande,

Coola produkter ifrån asien, allt ifrån små tft skärmar till usb tillbehör och andra wierd stuff.
Möss som passar laptops utan sladd och utan mega stor sändare som är en klass bättre än microsoft/logitech modellen. Borde finnas i asien kanske?
Extremt stilrena datorchassin, inget jidder där tack.
Kvalitativa kylningar. Ingen billig skit här inte. Ska det vara tyst skall det kosta har jag märkt.
Lösningar för externa hårddiskar som är snygga.
Sedan kan du köra med slimmade tangentbord så kan man kasta med ett par sådan vid beställning också.

Nu kommer jag inte på mer för stunden men du hajar modellen. (Roliga unika varor ifrån asien, snygga produkter, dyr kylning som är fett tyst annars betalar ingen för skiten)

Lycka till och tipsa oss när du kört igång.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

kraspor är precis i samma tankebana som jag själv!
Det är exakt en sådan butik med humana priser jag/vi vill ha, så snälla er som ligger i tankarna att öppna en sådan butik DO IT!

Permalänk
Medlem

Det enda negativa med att driva eget företag är att man gråter blod varje gång man ska betala ut lön till sig själv. Alla som har firma vet säkert vad jag menar. Jag ser dock positivt på alla som vill starta eget, finns inget bättre än att jobba för sig själv.

Funderade ett tag på att starta eget, men efter lite kalkylerande så lade jag ner den idén. Fick bli ett heltidsjobb och en hobbyverksamhet istället.

Lycka till, hoppas det går vägen.

Permalänk
Medlem

Enda tricket är att det kostar massor att köpa in det man ska sälja, kunden vill inte vänta medan du beställer i asien...

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Gäst

Men frågan är, vill kunderna betala för kvalite, service och exklusiva saker eller skall man pressa priserna och inte köra telefonsupport och skicka grejer med posten.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av peppelorum
[B]Njae, inget av det du sade var rätt tyvärr.

I ett HB har man ett solidariskt betalningsansvar, dvs att en leverantör kan komma att kräva vem som helst av firmatecknarna om betalningen skulle utebli.

I ett KB så är det minst en som är betalningsansvarig, de resterande är bara ansvariga för lika mycket som de har som kapitalinsats i företaget.

Enda bolagsformen där man slipper ett eget ekonomiskt ansvar är AB, vilket kostar lite pengar att starta.

Helt rätt. Jag hade fel. Jag menade givetvis aktiebolag. Ett privat sådant. 100k måste anses som en billig investering i detta fall. Dock är det bra mycket mer pappersarbete om man väljer denna bolagsform.

on topic: för att kunna konkurrera med de stora bjässarna krävs det nog att man erbjuder unika produkter. Att satsa på support om man väljer att kränga högprestandagrejor är lite att skjuta sig i foten, eftersom konsumenterna är så pass kunniga att support inte kommer nyttjas i någon större utsträckning. Istället bör man fokusera på snabba leverenser och regelbunden uppdatering av sortiment. Men va fan vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Det ända som kostar är ju att regga namnet hos bolagsverket. ca 1000:- tror jag.
Sen går det ofta åt lite till inköp osv..

Man behöver inte ens regga sig hos bolagsverket om man ska starta en enskild firma. Driver själv eget företag vid sidan av skolan, och har ej registrerat mig hos bolagsverket. Räcker med att du registrerar dig hos skatteverket för moms.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Låter instressant =P vart isåfall sak du starta upp denna butik?

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk

även om du har ett AB är du personligen ansvarig för skatter och löner, litet tips bara. Läs lite företagsekonomi innan ni drar igång så blir det nog bra.

Visa signatur

//Andreas

Permalänk
Medlem

Prata med ett nyföretagarcentrum på er ort så får ni massor av tips och hjälp med kontakter.

AB är bra men i början kommer alla leverantörer mm ändå kräva att ni som ägare går i personlig borgen eftersom företaget inte har någon historik. I princip omöjligt att komma undan personligt ansvar i början.

Visa signatur

Do I come into your bedroom and tell you how to blow your boyfriend?