Telia lurade mig

Permalänk
Medlem

Telia lurade mig

Det är värt att nämna att jag just nu är mycket sur och att jag känner mig grovligt våldtagen, så detta kanske är hälften ranting så ni vet det.
In any case, för ca 2 månader sedan så beställde jag ett *PANG* erbjudande från Telia, ett för ungdomar med tunn ekonomi.
Fick prata med en kille på telefon innan jag beställde (tåls att säga att jag vill ringa upp honom just nu och kalla honom för det kvinnliga köns-organet ett par gånger)
Blev lovad att det ENDAST skulle kosta mig ca 150 kr var 3-e månad.. ja plus tele-räkningen.
Hur ser läget ut nu? FYRAHUNDRA varje månad??
Plus ett piratens avtal på 12 månader som påminner om ett kontrakt med jävulen.
Har jag blivit riktigt grundlurad till att köpa en produkt? Vad tycker ni?
Jag vet att många tidigare har klagat på "Felia", så jag är nog långt ifrån ensam..

Borde jag stämma dom?

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem

Re: Telia lurade mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve
Borde jag stämma dom?

Nej, absolut överdrivet. Först Konsumentverket sen ARN. Efter det vetesjutton.

Och du har inte klagat hos Telia alls?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Klagat hos Telia? Det är som att försöka hitta en särskild myra i en myrstack.. men nä, det har jag inte. Det är lätt för dom att säga "DU SKREV UNDER"

Shu! Men konsumentverket verkar vara en ypperlig idé just nu. Tack!

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem

Hej, ska jag hjälpa dig? Jag jobbar på telia

PM:a mig isf

Edit: Antar att du är under 26 år. Antar också att du tagit telias tilläggstjänst "Telia Alltid Ungdom" som kostar 50kr per månad aka 150kr kvartalet. Men dock måste man alltid betala 125kr/månad aka 375kr/kvartalet för telia bas, oberoende vilket abonnemang man tagt. Väldigt dåligt om du inte blivigt informerad om detta. Kan inte mer än att beklaga detta.

Permalänk
Avstängd

Undrar varför man inte vill ha med telia å göra med, har sparkat sönder telejacket bara för att inte falla för frestelsen.. så kabel samt IP-telefoni är symfoni

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hallå!
Jag är nu 21 faktiskt och jag gjorde avtal om ett Telia Bas Ungdom! Fick höra av en tele-operatör (innan köpet) att det skulle kosta si och så. Inga hemliga avgifter..
Nu får jag betala 350+ varje månad?

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem

Bättre med bara mobiltelefon

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve
Hallå!
Jag är nu 21 faktiskt och jag gjorde avtal om ett Telia Bas Ungdom! Fick höra av en tele-operatör (innan köpet) att det skulle kosta si och så. Inga hemliga avgifter..
Nu får jag betala 350+ varje månad?

Dina fasta avgifter per månad är:
Fast avgift för telefon (telia bas) 125kr
Nummerpresention: 15kr
Telesvar: 5kr
Telia Fritid Ungdom: 15kr

Totalt: 160kr

Resterande belopp på din faktura är samtalskostnader

Permalänk
Medlem

Jag måste också fråga nu när vi faktiskt har en telia anställd här

Jag är som trådskaparen under 26 , Min telefonräkning låg på 934kr per kvartal
trots att jag aldrig ringde ett enda samtal. Telefonen var inte ens inkopplad i väggen.

Enligt dina uppgiften ovan är kostanden per kvartal 480kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Jag måste också fråga nu när vi faktiskt har en telia anställd här

Jag är som trådskaparen under 26 , Min telefonräkning låg på 934kr per kvartal
trots att jag aldrig ringde ett enda samtal. Telefonen var inte ens inkopplad i väggen.

Enligt dina uppgiften ovan är kostanden per kvartal 480kr

Behöver veta ditt telefonummer om jag ska kolla det.

Du kan pma mig det

Permalänk
Medlem

Skrota telia o kör tele2´s iptelefon. Det har ingen månadsavgift.
Man betalar endast för det man ringer.

Enda haken är att man måste köpa deras telefonidosa för 699.
Är perfekt för mig som inte ringer så mkt.

Visa signatur

Intel E6750 2.66 @ 3.2 Ghz , 4gb ram, Gainward 8800GT 512mb

Permalänk
Medlem

Jag har INTE råd med detta ... detta gick jag verkligen inte med på!

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve
Jag har INTE råd med detta ... detta gick jag verkligen inte med på!

Inte för att låta elak, men du skrev trots allt under ett avtal. Oavsett vad någon säger så skall man alltid ta för givet att läsa eller i allafall skumma igenom kontraktet. Döljer alltid någon avgift. Dock vet jag flera som känner sig lurade, har fått precis samma information, 150 spänn, that´s it. Dessutom så finns det en hel del insändare i tidningar om just samma sak, så du är inte ensam direkt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Om du inte har råd, skit i att betala då. efter ett tag kopplar dom ur ditt abbonemang så slipper du det.

Fast räkna med en betalningsanmärkning och ett samtal från kronofogden.
Men har man redan varit förbi det så känns det rätt skönt att kunna ringa upp ett företag och bara säga att man inte tänker betala deras skitfakturor.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve

Nu får jag betala 350+ varje månad?

Första tanken som slog mig var att jag fick betala så mycket i månaden när jag tittade på min första räkning från telia, men jag missade att det var en kvartalsräkning.. brukar de skicka ut räkningar som avser bara en månad??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
...brukar de skicka ut räkningar som avser bara en månad??

Hrm, enligt Telia killen där uppe så gör dom det? Vilket jag tycker låter konstigt då han på telefon-supporten pratade om betalning var 3.e månad? :/

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem

www.svt.se/plus
Sverker är din vän.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Om du inte har råd, skit i att betala då. efter ett tag kopplar dom ur ditt abbonemang så slipper du det.

Fast räkna med en betalningsanmärkning och ett samtal från kronofogden.
Men har man redan varit förbi det så känns det rätt skönt att kunna ringa upp ett företag och bara säga att man inte tänker betala deras skitfakturor.

Om man inte betalar räkningarna stängs telefonen helt korrekt, efter ett tag annuleras abonnemanget och då blir det fortfarande ett brutet avtal! Så man kommer inte undan detta genom att skita i att betala, så det är verkligen inte att rekommendera!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve
Hrm, enligt Telia killen där uppe så gör dom det? Vilket jag tycker låter konstigt då han på telefon-supporten pratade om betalning var 3.e månad? :/

Vanligtsvis har man kvartalsfakturering, men i ditt fall så ingick det i ditt paket att få en gratis månadsfakturering så du får din faktura varje månad

Permalänk
Medlem

Och detta med avtal på 12 månader går inte att komma undan? :/

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve
Och detta med avtal på 12 månader går inte att komma undan? :/

Jo om man frågar snällt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Undrar varför man inte vill ha med telia å göra med, har sparkat sönder telejacket bara för att inte falla för frestelsen.. så kabel samt IP-telefoni är symfoni

Stackars jack...

Hehe en aning drastisk åtgärd tycker jag
Har ingen fast telefon, är så trött på dessa "gömda" priser man alltid åker på sedan så ringer jag inte så mycket att det rättfärdigar ett sådant abb.

//Anakha

Visa signatur

"Jag har varit i Sverige aldrig. En gång var jag där två gånger"

Permalänk
Medlem

Va med i PLUS på SVT =P

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Jo om man frågar snällt

Om jag frågar dig snällt då?

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem

Re: Telia lurade mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve
Det är värt att nämna att jag just nu är mycket sur och att jag känner mig grovligt våldtagen, så detta kanske är hälften ranting så ni vet det.
In any case, för ca 2 månader sedan så beställde jag ett *PANG* erbjudande från Telia, ett för ungdomar med tunn ekonomi.
Fick prata med en kille på telefon innan jag beställde (tåls att säga att jag vill ringa upp honom just nu och kalla honom för det kvinnliga köns-organet ett par gånger)
Blev lovad att det ENDAST skulle kosta mig ca 150 kr var 3-e månad.. ja plus tele-räkningen.
Hur ser läget ut nu? FYRAHUNDRA varje månad??
Plus ett piratens avtal på 12 månader som påminner om ett kontrakt med jävulen.
Har jag blivit riktigt grundlurad till att köpa en produkt? Vad tycker ni?
Jag vet att många tidigare har klagat på "Felia", så jag är nog långt ifrån ensam..

Borde jag stämma dom?

Dom är totalt sjuka I huvudet. Nu läste jag dock att DU slog till på eget iniativ och beställde; men blev lurad endå. Det är ju fel bara det.

Det jag är totalt sinnesjukt arg över är att jag blir uppringd säkert tre dagar i veckan av någon liten idiot som vill "sälja mig det billigaste abonnemanget som finns!!!!!" osv. med en massa ointressanta detaljer som man mest "hummar" över. Dom första fem gångerna som dessa personer ringde upp mig tänkte jag "Ja ja, dom tröttnar väl." men efter tionde gången då började jag bli allvarligt irriterad, jag har redan problem med att kontrollera ilska sen tar jag också blodtrycks medicin så det gör inte saken bättre alls! Hursomhelst. Den här personen, efter tionde gången, drog den vanliga smörjan om att allt kommer bli så mycket bättre och billigare, men som tur är så är jag lite cynisk så jag fattade ju givetvis direkt att det är lögn. Jag svarade att jag får väl tänka på det lite mera och gå igenom detaljerna och kontakta dem senare och ge mitt svar, men nej då, då säger han att vi kan ta det muntligt här och nu "Säg bara ditt namn så är allt klart"; ja då fattade jag ju att hela samtalet antagligen var inspelat, dom måste ju ha någon form av bindning, men jag la bara på luren.

Så varje gång idioterna ringer sitter jag bara och "hummar" med och säger spontant "Oj! Det låter intressant" osv. men när dom kommer till den punkten då dom vill att jag ska uppge mitt fullständiga namn då slänger jag bara på. Som om ingenting har hänt. Dom ringer fortfarande och försöker, varje vecka. Vilka idioter. Jag kan bara drömma om vad som skulle ha hänt om jag sa "ja" till dessa erbjudanden. Min ekonomi hade knappast skrattat iallfall.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Telia lurade mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Dom är totalt sjuka I huvudet. Nu läste jag dock att DU slog till på eget iniativ och beställde; men blev lurad endå. Det är ju fel bara det.

Det jag är totalt sinnesjukt arg över är att jag blir uppringd säkert tre dagar i veckan av någon liten idiot som vill "sälja mig det billigaste abonnemanget som finns!!!!!" osv. med en massa ointressanta detaljer som man mest "hummar" över. Dom första fem gångerna som dessa personer ringde upp mig tänkte jag "Ja ja, dom tröttnar väl." men efter tionde gången då började jag bli allvarligt irriterad, jag har redan problem med att kontrollera ilska sen tar jag också blodtrycks medicin så det gör inte saken bättre alls! Hursomhelst. Den här personen, efter tionde gången, drog den vanliga smörjan om att allt kommer bli så mycket bättre och billigare, men som tur är så är jag lite cynisk så jag fattade ju givetvis direkt att det är lögn. Jag svarade att jag får väl tänka på det lite mera och gå igenom detaljerna och kontakta dem senare och ge mitt svar, men nej då, då säger han att vi kan ta det muntligt här och nu "Säg bara ditt namn så är allt klart"; ja då fattade jag ju att hela samtalet antagligen var inspelat, dom måste ju ha någon form av bindning, men jag la bara på luren.

Så varje gång idioterna ringer sitter jag bara och "hummar" med och säger spontant "Oj! Det låter intressant" osv. men när dom kommer till den punkten då dom vill att jag ska uppge mitt fullständiga namn då slänger jag bara på. Som om ingenting har hänt. Dom ringer fortfarande och försöker, varje vecka. Vilka idioter. Jag kan bara drömma om vad som skulle ha hänt om jag sa "ja" till dessa erbjudanden. Min ekonomi hade knappast skrattat iallfall.

-k0nsl

Gör som jag Låt dom rata på i sina 5 minuter medans man ser på filmen, sen säger man. Vänta ett tag så ska du få prata med farsan, sen e det bara för dom att mala på igen tills farsan säger, "inte intresserad".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Telia lurade mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Dom ringer fortfarande och försöker, varje vecka. Vilka idioter.

-k0nsl

Om det är någonting som irriterar dig, så kan du be dem -sluta- ringa.

Permalänk

Re: Re: Telia lurade mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Dom är totalt sjuka I huvudet. Nu läste jag dock att DU slog till på eget iniativ och beställde; men blev lurad endå. Det är ju fel bara det.

Det jag är totalt sinnesjukt arg över är att jag blir uppringd säkert tre dagar i veckan av någon liten idiot som vill "sälja mig det billigaste abonnemanget som finns!!!!!" osv. med en massa ointressanta detaljer som man mest "hummar" över. Dom första fem gångerna som dessa personer ringde upp mig tänkte jag "Ja ja, dom tröttnar väl." men efter tionde gången då började jag bli allvarligt irriterad, jag har redan problem med att kontrollera ilska sen tar jag också blodtrycks medicin så det gör inte saken bättre alls! Hursomhelst. Den här personen, efter tionde gången, drog den vanliga smörjan om att allt kommer bli så mycket bättre och billigare, men som tur är så är jag lite cynisk så jag fattade ju givetvis direkt att det är lögn. Jag svarade att jag får väl tänka på det lite mera och gå igenom detaljerna och kontakta dem senare och ge mitt svar, men nej då, då säger han att vi kan ta det muntligt här och nu "Säg bara ditt namn så är allt klart"; ja då fattade jag ju att hela samtalet antagligen var inspelat, dom måste ju ha någon form av bindning, men jag la bara på luren.

Så varje gång idioterna ringer sitter jag bara och "hummar" med och säger spontant "Oj! Det låter intressant" osv. men när dom kommer till den punkten då dom vill att jag ska uppge mitt fullständiga namn då slänger jag bara på. Som om ingenting har hänt. Dom ringer fortfarande och försöker, varje vecka. Vilka idioter. Jag kan bara drömma om vad som skulle ha hänt om jag sa "ja" till dessa erbjudanden. Min ekonomi hade knappast skrattat iallfall.

-k0nsl

Du har inte funderat på att skaffa nix (www.nix.nu) så slipper du sånt där, förutom undersökningar eller företag du redan är kund hos. Kan ju vara bra med tanke på blodtrycket...

Permalänk
Medlem

Re: Telia lurade mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahve

Blev lovad att det ENDAST skulle kosta mig ca 150 kr var 3-e månad.. ja plus tele-räkningen.
Hur ser läget ut nu? FYRAHUNDRA varje månad??
Plus ett piratens avtal på 12 månader som påminner om ett kontrakt med jävulen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion

Dina fasta avgifter per månad är:
Fast avgift för telefon (telia bas) 125kr
Nummerpresention: 15kr
Telesvar: 5kr
Telia Fritid Ungdom: 15kr

Totalt: 160kr

Resterande belopp på din faktura är samtalskostnader

Om du säger att försäljaren endast sa att det skulle vara var tredje månad a 150:-
Så, visst antingen fel från försäljaren eller, en missuppfattning från dig. För grundavgiften för ett vanligt abonnemang är 125kr. Oavsett om du är 12 år gammal, eller 92 år gammal.

Så det hela var 160 kronor i månaden. Okej, kanske fel av försäljaren där då, om han verkligen sa var 3-e månad.
Men du var ju sedan som du sa i ditt första inlägg medveten om att telekostnader tillkom. Och att fakturan var på 400:- det innebär ju att du ringt för 240:- på en månad. Dom kostnaderna måste du ju varit full medveten om? eftersom du visste att det kostade pengar att ringa.

Sen är det som vanligt, ett avtal du skriver under. Ta för vana att LÄS avtalet INNAN du skriver under, för då vet du om dom uppgifterna du har, stämmer överens med avtalet.

Xtenzion:
Kunders faktura uppgifter hämtade från Telias interna system får under inga omständigheter postas på ett publikt forum, det står i sekrettes avtalet du skrev under när du började din anställning!

EDIT:
Stavfel utav bara den, orkar inte bry mig just nu!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Telia lurade mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Du har inte funderat på att skaffa nix (www.nix.nu) så slipper du sånt där, förutom undersökningar eller företag du redan är kund hos. Kan ju vara bra med tanke på blodtrycket...

Tack för tippset! Ska skaffa det direkt. Tack igen.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Telia lurade mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Du har inte funderat på att skaffa nix (www.nix.nu) så slipper du sånt där, förutom undersökningar eller företag du redan är kund hos. Kan ju vara bra med tanke på blodtrycket...

Jag satte upp mig där för drygt ett år sedan. Tror knappt jag har fått en försäljare på tråden efter det. Väldigt skönt. Innan dess var det minst några samtal i veckan.