Subtraktion i Excel?

Permalänk
Medlem

Subtraktion i Excel?

Detta är konstigt. Det måste ju finnas ett kommando i microsoft excel, liknande =summa(A1:A7) för subtraktion! Nån som kan det? Jag kommer inte på det hur jag än försöker och googlar...
/Andreas

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

testa '=A1-A7' ?

Visa signatur

Sign raderad, läs reglerna!!
o reglerna säger 3 rader i storlek 1 eller ? Läs dom själv...

Permalänk
Medlem

testa =differens(A1:A7)
jag har inte använt excel på 2 år så jag vet inte om det funkar.

Permalänk
Medlem

Jag hittar faktiskt inget heller, men du kanske kan använda =SUMMA(A1; (A2)*-1)?

Hur hade du tänkt tillämpa det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte
testa =differens(A1:A7)
jag har inte använt excel på 2 år så jag vet inte om det funkar.

finns inget argument som heter så...

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Avstängd

Re: Subtraktion i Excel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
Detta är konstigt. Det måste ju finnas ett kommando i microsoft excel, liknande =summa(A1:A7) för subtraktion! Nån som kan det? Jag kommer inte på det hur jag än försöker och googlar...
/Andreas

Hur skulle den formeln fungera? Vad ska subtraheras från vad?

Permalänk
Medlem

Om du har tre celler
A1 som innehåller: 123
A2 som innehåller: 56
A3 som innehåller. 34

i A4 vill du visa vad 123-56-43 blir då skriver du i A4:
=A1-A2-A3

(det är viktigt att ha med likamedstecknet)..
med andra ord precis så som ZeeDee beskriver det... Eller vad är det som du är ute efter??

Permalänk
Medlem

jo, men t.ex. =SUMMA(A1:A32) summerar ju 32 tal i första kolumnen. finns det inget sånt kommando man kan skriva utan att specifiera varje enskild cell?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
jo, men t.ex. =SUMMA(A1:A32) summerar ju 32 tal i första kolumnen. finns det inget sånt kommando man kan skriva utan att specifiera varje enskild cell?

Du får väl helt enkelt först summera de celler du vill subtrahera med SUMMA(), exempelvis A2:A4, och sen skriva A1-[cellen med SUMMA()] där du vill ha resultatet (i ex A5).

Eller har jag fattat fel hur du menar?

Permalänk
Medlem

typ:
=A1-(summa(a2:a32))

då borde du uppnå vad du är ute efter...

[edit][/edit]

Nu läste jag svaret av Kanel.. Vi menar typ samma sak.

Permalänk
Medlem

Skriver man inte (inte exakt syntax här) på detta sätt:
=SUMMA(A1;-A2) för att subtrahera A2fr. A1 dvs A1-A2?

Då borde det bli nåt som:
=SUMMA(A1;-(=SUMMA(A2;A5)) subtraktion av cell A1 minus summan av celler A2 till A5

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Sista förslaget var ju helt uppåt väggarna.... som Björne skrev är ju enklast:

=A1 - summa(område)

Det finns ingen färdig funktion för detta eftersom du efterfrågar något som är rent matematiskt odefinerat. Du måste ju ha ett tal definerat för att sedan dra bort något. "Differens" syftar ju just till detta. Skillnad mellan två tal. Att ta en massa tal och "ta differansen på dem alla" är ju helt odefinerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dog
Det finns ingen färdig funktion för detta eftersom du efterfrågar något som är rent matematiskt odefinerat. Du måste ju ha ett tal definerat för att sedan dra bort något.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, speciellt inte med "rent matematiskt odefinerat". På villket sätt är det skillnad mellan x+x+x och x-x-x? Varför skulle det ena vara mer logiskt än det andra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som sagt med förbehåll för syntaxen så är det vad jag försöker åstadkomma. Det som skiljer excel från "vanlig" matte är att det använder cell-innehållet, dvs talet definieras av vad den pekade cellen innehåller. Kanske inte helt exakt uttryckt men det är nåt åt det hållet.
=SUMMA(A2;A5) definierar talet som är summan av innehållet i cellerna A2 till A5, möjligen ska det vara : istället för ; men som sagt syntax...
Vill du göra det lite mer lätt att läsa kan man ju göra såhär:
B1=SUMMA(A2;A5)
=SUMMA(A1;-B1)
MAO en differens är summan av ett positivt och negativt tal. På samma sätt som en kvot är produkten av ett tal och ett annat tals invers.

När jag använder excel, (på pocketpc förvisso) behöver funktionen definieras:
=SUM(), =PRODUCT(), =SIN() osv. Det räcker inte med att bara skriva ut =A1-A2, då får jag syntaxfel.

EDIT: har för mig att =SUM(A1:A4) ger summan av celler A1+A2+A3+A4 och =SUM(A1;A4) ger summan av cellerna A1 och A4.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!