Itbutikken funderingar

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Jan 2004

Itbutikken funderingar

Min Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB SATA hårddisk som jag köpt från www.itbutikken.se gick sönder, då gick jag in och RMA-anmälde den som trasig. Då fick jag en lapp hemskickad som jag klistrade på en låda och skickade till itbutikken. Efter en månad så kom paketet fram (detta var postens fel). Och dom konstaterade att det var fel på hårddisken så skickade dom en ny, fast nu skickade dom en DiamondMax Plus 9 120GB PATA hårddisk till mig.

Ska jag vara nöjd med att få en PATA hårddisk istället för en SATA hårddisk? Jag har i och för sig skrivit och förklarat för dom hur det ligger till, fast jag har inte fått svar än.

Anledningen för att jag vill ha en SATA-disk är för att jag kommer att köra dom i raid0 (jag har en annan maxtor diamo.... 120 gb sata).

Eller får dom välja och skicka ut en vara som tycker är likgiltig med den som jag skickat tillbaka?

EDIT: Menade givetvis PATA

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
bakom tgb.
Registrerad
Jun 2002

Vid garantiretur ska man ha tillbaka likvärdig vara. SATA och ATA är ju inte likvärdiga då de kräver olika gränssnitt i datorn. Så för allt i världen, var inte nöjd med den disk de har skickat. Rekommenderar dig att ringa till dem. Kostar iofs några kr att ringa Danmark, men ärendet hanteras snabbare vid telefonkontakt.

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Vid garantiretur ska man ha tillbaka likvärdig vara. SATA och ATA är ju inte likvärdiga då de kräver olika gränssnitt i datorn. Så för allt i världen, var inte nöjd med den disk de har skickat. Rekommenderar dig att ringa till dem. Kostar iofs några kr att ringa Danmark, men ärendet hanteras snabbare vid telefonkontakt.

Sen har jag lite svårt att förstå danska också :p, jag var hos en läkare som var dansk, kunde nog inte förstå ett ord av det han sa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2002

Klart du ska ha rätt disk. Du har köpt en SATA och då ska du ha det också. Det är inget snack om saken. Är de seriösa affärsidkare kommer de att lösa problemet utan snack.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001

Som redan konstaterats så skall du givetvis få rätt gränssnitt.

För att utbilda lite, med ATA menar du PATA

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Som redan konstaterats så skall du givetvis få rätt gränssnitt.

För att utbilda lite, med ATA menar du PATA

Jo tack det visste jag, fast hade glömt bort det ;).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Pja.. Raid är väl trevligt.

F.ö. så pratar jag bara Engelska med supporten på ITbutikken... men det är ändå svårt att fatta vad dom säger

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Borgholm
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
Pja.. Raid är väl trevligt.

F.ö. så pratar jag bara Engelska med supporten på ITbutikken... men det är ändå svårt att fatta vad dom säger

hehe okej, fast jag har fått kontakt med dom via mail så allt går bra hittills. Jag skickade iväg paketet i förmiddags.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Internet
Registrerad
Jul 2001

Re: Itbutikken funderingar

Om du behöver hjälp med vad Konsumentlagstiftningen säger så hjälper jag dig gärna. Min e-mailadress ser du i min signatur. Det kan många gånger vara svårt som konsument att veta vad som egenligen gäller men då vi jobbar med detta dagligen så vet vi vad som gäller och hur man bör gå tillväga om man någon gång behöver "krångla" med en butik man gjort affärer med - maila gärna mig så svarar jag på dina frågor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Min Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB SATA hårddisk som jag köpt från www.itbutikken.se gick sönder, då gick jag in och RMA-anmälde den som trasig. Då fick jag en lapp hemskickad som jag klistrade på en låda och skickade till itbutikken. Efter en månad så kom paketet fram (detta var postens fel). Och dom konstaterade att det var fel på hårddisken så skickade dom en ny, fast nu skickade dom en DiamondMax Plus 9 120GB PATA hårddisk till mig.

Ska jag vara nöjd med att få en PATA hårddisk istället för en SATA hårddisk? Jag har i och för sig skrivit och förklarat för dom hur det ligger till, fast jag har inte fått svar än.

Anledningen för att jag vill ha en SATA-disk är för att jag kommer att köra dom i raid0 (jag har en annan maxtor diamo.... 120 gb sata).

Eller får dom välja och skicka ut en vara som tycker är likgiltig med den som jag skickat tillbaka?

EDIT: Menade givetvis PATA

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se