Permalänk
Medlem

Motstånd i ESD-skydd?

Jag ska greja med ett moderkort och behöver ESD-skydda det.
Tänkte göra en egen och sätta på en seriellport för höljet är jordat. USB skulle också funka men jag har ingen USB-kabel jag kan vara utan. Ska nog göra en sån också då de är lite mer kompatibel med nyare moderkort.

Har klippt kabeln på en seriellmus och mätt om metallhöljet har nån kontakt genom kabeln nånstans och mycket riktigt fanns det en metallstrumpa runt befintliga kablar som var i konktakt med anslutningen så det skulle funka.

Nu är frågan denna: Bör det vara ett visst motstånd i ESD-skydd?
I det armband jag har, som finns Clas-Ohlson exempelvis, är det ett motstånd om 1000ohm (finns omegatecknet på tangentbordet förresten?), är ett sånt motstånd viktigt då det i är i princip noll motstånd i metallstrumpan på muskabeln.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

det är viktigt det är det som gör att det laddas ur långsamt så det inte blir ljusbågar. (eller har jag fattat det fel?)
mvh jonte

Visa signatur

|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Medlem

Jaha, är det så det ligger till.

EDIT: Då skulle jag behöva en sån här: http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2257/instrument/Rcolorcode/?...

EDIT2: Kanske skulle köpa en sån här:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

EDIT3: Eller en sån här sats om man visste att nån överskred 1kOhm
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett par Megaohm eller så lär väl duga.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Naj den viktigaste anledningen till att man har ett högohmigt motstånd är att du inte ska sitta jordat om du råkar komma åt en strömförande enhet. Inte så kul att ta med en hand i 230 volt och ha den andra jordad. men 1Mohm så blir ju strömmen under 1mA.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
Naj den viktigaste anledningen till att man har ett högohmigt motstånd är att du inte ska sitta jordat om du råkar komma åt en strömförande enhet. Inte så kul att ta med en hand i 230 volt och ha den andra jordad. men 1Mohm så blir ju strömmen under 1mA.

Dels det men också att den eventuella ström som ska laddas ur laddas ur sakta så att den inte skadar komponenterna.

Permalänk
Medlem

Så eftersom inget kommer vara strömförande har det ingen betydelse?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs

japp och för att man inte ska kunna ladda ur elektroniken för snabbt då de är skadligt..
om du ska jorda dej så kan du ju ta en vanlig hane som man stoppar in i väggutagget å skruv fast den i jorden där.. å kapa bort piggarna så om den lossnar så den inte kommer åt dom strömförande piggarna..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Standarden säger 1 Mohm och sen seriekopplas dom olika delarna, man kopplar alltså t.ex. handledsskydd och ESDskyddade verktyg med sin arbetsmatta eller liknande.

Max 10Mohm, alltså max 10 enheter i serie från jorden.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!