Koncept för att ta hand om sina kunder, existerar detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Koncept för att ta hand om sina kunder, existerar detta?

Tänk er följande, en elektronikkedja lägger undan låt säga 100.000 kr i en fond.
Ur denna fond kan utbetalningar ske till kunder som på något vis blivit felaktigt behandlade, ex alldeles för långa leveranstider eller felaktigt innehåll i leverans.
Företaget är tydliga på att deras kunder är i "säkra händer" och om något skulle gå fel kan de få ersättning (till en viss gräns naturligtvis).
Kunderna tänker "det här företaget skulle förlora på att inte behandla mig väl, det är en garanti för att de kommer behandla mig väl".

I slutet på varje år så delas det som finns kvar i fonden upp bland personalen på företaget. Ju bättre deras kunder har blivit behandlade desto mer kommer de få vid årets slut.
Detta kommer trigga personalen att se till så att kunderna behandlas väl, detta ger massor med goodwill och word of mouth till företaget.

Finns det något elektronikföretag med detta konceptet? Om inte, tror ni det skulle fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

det finns redan i det elektronikföretaget jag jobbar på, dock är det ingen fond utan pengarna tas direkt ifrån vinsten. vi ha en såkallad "nöjd kund" garanti där du som kund ska vara nöjd med den produkt du köpt och med den service vi handhaver. är du inte nöjd med produkten har du 30 dagars öppet köp, är du inte nöjd med den service vi ger så löser vi det på det sätt som är smidigast för dig som kund.

glömde skriva att jag jobbar på el-giganto...

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
det finns redan i det elektronikföretaget jag jobbar på, dock är det ingen fond utan pengarna tas direkt ifrån vinsten. vi ha en såkallad "nöjd kund" garanti där du som kund ska vara nöjd med den produkt du köpt och med den service vi handhaver. är du inte nöjd med produkten har du 30 dagars öppet köp, är du inte nöjd med den service vi ger så löser vi det på det sätt som är smidigast för dig som kund.

glömde skriva att jag jobbar på el-giganto...

ser man på, att ni inte marknadsför er lite mer på det... nu gillar jag helt plötsligt elgiganten lite extra..:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

Fin Fina garantier :]

/ el-giganto kc

xp2200 @ xp2800
SkeaggbiEF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
Fin Fina garantier :]

/ el-giganto kc

klart vi har fina garantier

jag tror nog att el-giganto har dom bästa garantierna för kund på marknaden, vårt mål är att ha nöjda kunder och låga priser. något dom flesta aktörer på marknaden efterströvar men få klarar av att hålla.

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
klart vi har fina garantier

jag tror nog att el-giganto har dom bästa garantierna för kund på marknaden, vårt mål är att ha nöjda kunder och låga priser. något dom flesta aktörer på marknaden efterströvar men få klarar av att hålla.

om ni nu tar pengar från vinsten så kan ni inte dela upp resterande bland personalen antar jag? då försvinner ju halva effekten=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
om ni nu tar pengar från vinsten så kan ni inte dela upp resterande bland personalen antar jag? då försvinner ju halva effekten=)

hur menar du då? det finns ju i budgeten en viss summa som är beräknad för exempelvis milersättning till kunder och liknande. även den del av varor vi får tillbaka ifrån "öppet köp" blir där ibland förlust på och är också inräknat i budgeten...

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
hur menar du då? det finns ju i budgeten en viss summa som är beräknad för exempelvis milersättning till kunder och liknande. även den del av varor vi får tillbaka ifrån "öppet köp" blir där ibland förlust på och är också inräknat i budgeten...

tanken bakom var dels att personalen skulle vinna på att behandla sina kunder väl... kunderna behandlas väl--->få utbetalningar till kunder--->större fond--->mer pengar åt personalen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

ok, det vi vinner på är ju nöjda kunder... nöjda kunder ger mer försäljning och mindre support arbete... så visst visas det för oss anställda när vi får vår bonus...

det som man vinner mest på är ryktet, många nöjda kunder ger företaget gott rykte och ett företag med gott rykte är en bra bas för anställda om dom senare vill söka jobb någon annanstans...

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
ok, det vi vinner på är ju nöjda kunder... nöjda kunder ger mer försäljning och mindre support arbete... så visst visas det för oss anställda när vi får vår bonus...

det som man vinner mest på är ryktet, många nöjda kunder ger företaget gott rykte och ett företag med gott rykte är en bra bas för anställda om dom senare vill söka jobb någon annanstans...

jo, det är klart.. jag undrade bara om det fanns någon typ av ekonomisk bonus till personalen när kunderna behandlas väl, borde ju trigga personalen ännu mer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

Som arbetare på kundtjänsten så är det mer åt det håller som du skriver.
Hänger på hur kunder svara på "nöjd" blankett per tlf osv.
Så visst sporrar det att ge bra service.

xp2200 @ xp2800
SkeaggbiEF