Frågor angående dator och fel på varan.(konsumentverket)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Frågor angående dator och fel på varan.(konsumentverket)

Ska kontakta konsumentverket snarast, men som vanligt har hon semester i vår stad (tror hon har 50% semester om året =D)

Så jag tänkte ställa er några frågor, ni kanske har varit med om liknande problem eller situationer.. så kanske man kan få lite feedback av er!

För ungefär 9 månader sen köpte jag en laptop, för c:a 15000Kr vid namnet Acer. Den har inte enligt mig fungerat som den ska under några av dom månaderna jag har ägt den.
Spec:
A-64 3200+
512 ddr pc2700
radeon9600 m
60gig 4200 disk (ugh)

Redan andra dagen efter köp hängde den sig första gången, men den blev snällare! Efter min ångerrätt (30 dagar) hade gått ut då började jävelskapen på riktigt. Den låste sig, programmen hängde sig den blev varm. Mardrömmen helt enkelt.. skickade in den på service (snabbt och bra) När problemen kom tillbaka var dom ungefär dom samma, så jag skaffade mig extra kylning och fötter under för att få bort vämen, efter det har den fungerat märkbart bättre.

Problemen kom tillbaka, låsningar värmeproblem ofta hängde den sig totalt så att jag fick dra strömmen och liknande, livrädd för det. 2.5" diskar är inte det billigaste heller.

In på service igen... dom sa att dom bytte moderkort å cpu (Samma som första gången) men det var exakt samma skit, började misstro företaget grovt här. Som glasyr på kakan så fick jag tillbaka datorn UTAN minnesluckan och fattades 50% av mitt ram (256mb) skandal enligt mig. har transporterats från tyskland till sverige utan skydd!

Senare därpå efter klagomål från mig fick jag stickan skickad från tyskland i bred, snyggt å säkert inpackad dock. Man får både intryck av total vårdslöshet och lyx på samma gång.

Tredje gången, samma sak.. samma skit (Dock med lucka och minne denna gång) denna gången hade dom endast rensat datorn från damm sa dom (detta är c:a 2 månader sen nu) och den fortsätter... fast värre.

Tänkte spela igenom Gamla halflife + alla addons, som verkligen ska fungera perfekt på denna datorn, vilket dom även gör!
Givetvis efter det blev jag sugen på gamla cs, fungerade bra i 2 dagar.... sen blev det någon konstig latens från både mus och tangentbord i cs, vilket gjorde det ospelbart.

Planetside som jag spelade på sidan som också hade funkat i 2 dagar (jag blev fast)... Tredje dagen.. 2x bluescreen i rad +1 lite senare...

*suck* Rejält irreterad... går väl där ifrån å gör något annat (Stänger locket då) datorn går i viloläge... nu kan man helt plötsligt inte gå i viloläge mer, den går inte väcka... disken tuggar max, och man måste dra strömmen för att starta om datorn. aj aj

Igår, fortfarande less... formaterade jag, körde full scandisk tog bort partioner partionerade om, allt för å totalnollställa disken.

Installerar windows, KRRK datorn lägger av... jahapp
Gör om det, funkar prima windows installera, fixar alla uppdateringa å sånt skoj igen. Färdigt.. går in i kontrollpanelen för att fixa till, hänger den sig.... startar om trycker på start menyn, hänger sig... startar om, fungerar. allt fint igen... tänkte att jag provar cs igen eftersom det garanterat ska funka, samma fördröjning.... skiter i de, provar spela HL2 istället, minnesfel.. provar igen... blåskärm...

och nu sitter jag här och skriver (fyfan vad det blev långt)

Vid detta laget är jag totalt övertygad om att jag borde kunna kräva en ny dator, likvärdig eller så, mer less än såhär kan man inte bli.

Bios kan jag inte ändra i heller, totallåst, får ändra bootsekvensen å password.

Tråkigt att det blev så långt... nu hoppas jag bara att man kan få konsumentverket att förstå knipan jag sitter i så att jag kan få henne på min sida, vilket skulle underlätta underbart vid nästa kontakt vid Acer.

Åsikter, synpunkter, egen erfaranhet... vad som helst är uppskattat

Edit: är totalt less för att få språkkärrningar och likande på mig, skona mig

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Du har enligt mig gett företaget ett flertal möjligheter att rätta till felet. De har ej lyckats med detta och därför bör du ha rätt till att häva köpet. Givetvis bör du först prata med företaget om detta och förklara hur du känner angående dilemmat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad
Registrerad
Apr 2005

Sitter i samma sits som du just nu. Sitter här och surfar med min P2 400Mhz i väntan på vår Compaqdator som varit inne på support 3 gånger efter jul.
Tydligen för klent nätagg för det nya grafikkortet de satt i vilket får till följd att den äter grafekort och vägrar köra komplexare grafikapplikationer än doom 1.
Supporten kunde inte ge några som helst statusbesked när vi skulle bestämma om vi skulle köpa ut skrället häromdagen och nu står den sedan en knapp månad(policy 10 dagar) någonstans och "väntar på delar".
Till råga på allt verkar Compaq vara uppköpt av HP varför de antagligen tror att de kan vara hur oförskämda de vill mot de gamla Compaq-leasare de så oturligt fått på halsen. Ni ska se att det blir konsument-tanten för mig också...

Aldrig mer OEM-dator för min del! Eller eg. mina föräldrar, det är deras dator. Ska man nödvändigtvis ha en OEM ska det vara Fuitsu-Siemens, allt annat är bara en tragisk historia om budgetlösningar och obefintliga marginaler.

Fortsätt gärna och skriv vad du kommer fram till. Kan vara intressant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeom

Fortsätt gärna och skriv vad du kommer fram till. Kan vara intressant.

Det ska jag, oftast med paket datorer så hamnar man antingen väldigt bra på det, eller helt fel.

Min support har varit underbar, men service totalt åt helvete.

--

OM jag skulle häva köpet eller få byta mot "likvärdig" Vad är min dator då idag värd?

Med tanke att jag har haft problem från första början så, blir det värd vad den var, eller vad den är som ny idag, eller som begagnad idag? om jag har otur så får jag häva det, men får bara tillbaka en skitsumma av vad jag har betalat, vad tror ni?

Edit: skoj att man fick svar

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2001

För det första stå på dig! (det verkar du ju ha gjort, men fortsätt så också och ge inte upp för något!)

Jag har sedan i december 2004 en hempc genom mitt jobb. Detta är första gången och definitivt den sista kan jag lova. Jag har tidigare alltid köpt och byggt mina egna system, men tänkte att eftersom det var ett så bra erbjudande och så billigt så tog jag chansen.

Vilket jag inte skulle ha gjort skulle det visa sig, den (datorn) har aldrig funkat särskilt bra, fryser, stänger av totalhänger sig emellanåt, -går inte ens att slå av och lyckas man trots allt med detta så går den inte att slå på igen, om man inte tar ur alla kablar, resetar nätagget och ber en bön till den allsmäktige.

Datorn är en Fujitsu-Siemens Prescott 3.6ghz, X800XT, 1gig ram, 500gb hd audigy 2 osv. Jag har hela tiden misstänkt värmeproblem i kombination med att agget är för klent - 360W med inte allt för stadig linor

Eftersom man besitter viss kunskap så har jag inte orkat ringa supporten för minsta lilla utan försökt lösa problmen själv, vilket har fungerat ibland och ibland inte.

I Mars så ruttnade jag totalt och ringde och talade med företaget (Nicator) som mitt jobb leasar datorerna av. De uppgav att det enda de kunde göra va att ta in hela datorn och se över den.
Detta trots att teknikern liksom jag var helt inne på att det var nätagget som var för klent och kylningen undermålig.

Enklast hade ju varit att de skickat ut ett nytt nätagg och en ny/annan kylare.
Då kunde jag ju fixat problemet på plats, eftersom avtalet godkänner att jag som har datorn får byta precis vilka komponenter jag vill. Men detta gick ju naturligtvis inte - allt skulle in, sådana var reglerna -även om han själv tyckte att det var väldigt dumt.

Jag fick veta att det skulle ta allt mellan 1-3 veckor att få tillbaka datorn, under denna tid skall jag då dessutom betala 430kr/månad brutto för något jag inte ens kan använda. Absurt.

Jag informerade om att detta inte var tänkbart då jag behöver datorn dagligen då jag faktiskt jobbar mycket med den på fritiden. Detta spelade ju naturligtvis ingen roll.

Jag ringde och talade med de ansvariga för hempc-frågan på mitt jobb och berättade hela historien och sa att produkten inte uppfyller det utlovade och att jag ville säga upp avtalet, detta gick ju inte heller, man kunde endast skicka den på service trots att produkten inte uppfyller kraven som ställts på den (att den skall fungera).

Många turer och två månader senare (nu i Maj) har jag efter många påtryckningar fått lova att lämna tillbaka datorn och jag är jublande glad!

Dessvärre är det många kollegor med mig som inte är lika nöjda, tex fått tillbaka trasig datorer från service, får installera om sina datorer varannan dag för att det ständigt havererar, folk med värmeproblem och datorer som är "DOA" till och med efter att servicen skall ha "lagat" dem.

Tilläggas bör att Nicator(supporten) har varit mycket tillmötesgående och försökt hjälpa (även om de inte gillade mina krav).
Den största plumpen i protokollet får nog först och främst gå till tillverkaren och även servicen som inte kan beskrivas som annat än undermålig.

En gång hempc - aldrig igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Tänk på att ni måste ge företaget några försök att fixa problemet innan ni kan kräva att köpet ska hävas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

2 försök får dom sen har du rätt att häva köpet...

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Text

Det var "roligt" att läsa ditt, även om det inte var så skoj för dig...
Sitter och funderar hur såna företag nånsin ska kunna behålla sina gamla kunder, men som sagt det var säkert lika många som älskade dom datorerna som hatade dom.

Om du nu skulle råka illa ut en till gång så var det en sak jag har läst på konsumentsverket.

Om datorn är oanvändbar, alltså måste till service, så kan du vägra betala datorn undertiden du inte kan använda den

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
www.mobilabredband.se
Registrerad
Okt 2001

Tycker själv att HP's support har varit nice.
Dock så är det ett anorlunda avtal gemfört mot vanlig hempc.

Ringer dem och uppger serie nummer och de kollar om maskinen har garanti kvar.
Efter de så säger jag vad som är problemet.
T.ex att disken har kolappsat eller att fläktarna börjar ge sig.
Dom skickar nya grejer och så byter jag ut och skickar tillbaka de defekta produkterna i samma kartong och de bifogar fraktsedel också, väldigt enkelt.

De frågar också om de ska skicka en tekniker som kan göra arbetet istället.

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Fan va otur ni har haft, själv e man glad att min HemPC funkat som den ska Suttit på den i 1.5 år utan problem och aldrig behövt formatera om den äns Verkar som det funkar perfekt eller inte alls när man beställer en HemPC :/ Synd att det ska va på det viset när man ändå beställer den och skall få support och allting under alla tre åren...

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001

konsumentverket kommer antagligen bara att skicka hem dig igen.

1 du har inte köpt varan utan du hyr den. om inte hyresreduktion pga servicetid är något som nämns i avtalt så är du nog rökt.

2 Du kan inte åberopa konsumenköpslagen, för du har inte köpt något, jag antar att det är ett annat företag som köpt datorn av acer och sedan hyr ut den till dig, det regleras under köplagen, villket ger betydligt mindre rättigheter.

3 säga upp avtalet kandu göra, endast om det är reglerat i avtalet, annars är det ett avtalsbrott från din sida.

Det gäller att läsa noga och kolla sina rättigheter innan man skriver på något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
konsumentverket kommer antagligen bara att skicka hem dig igen.

1 du har inte köpt varan utan du hyr den. om inte hyresreduktion pga servicetid är något som nämns i avtalt så är du nog rökt.

2 Du kan inte åberopa konsumenköpslagen, för du har inte köpt något, jag antar att det är ett annat företag som köpt datorn av acer och sedan hyr ut den till dig, det regleras under köplagen, villket ger betydligt mindre rättigheter.

3 säga upp avtalet kandu göra, endast om det är reglerat i avtalet, annars är det ett avtalsbrott från din sida.

Det gäller att läsa noga och kolla sina rättigheter innan man skriver på något.

Skriver du åt mig eller Hempc killarna?

Såfall förstår jag inte vad du menar med att jag hyr den?

Om jag köper en påse lösgodis från godishörnan, hyr dom bara ut det från godisfabriken då?

heh, lite dåligt exempel, men jag förstår inte.

Denna datorn är köpt genom JME så jag förstår inte vad du menar med att jag hyr den, antar att det inte var åt mig du skrev

Du kanske blandade ihop min dator med hempc?

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Skriver du åt mig eller Hempc killarna?

Såfall förstår jag inte vad du menar med att jag hyr den?

Om jag köper en påse lösgodis från godishörnan, hyr dom bara ut det från godisfabriken då?

heh, lite dåligt exempel, men jag förstår inte.

Denna datorn är köpt genom JME så jag förstår inte vad du menar med att jag hyr den, antar att det inte var åt mig du skrev

Du kanske blandade ihop min dator med hempc?

Han syftade nog på Aeom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Han syftade nog på Aeom.

Jo antar det, men eftersom han blandade in Acer i det hela så blev jag förvirrad

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Jo antar det, men eftersom han blandade in Acer i det hela så blev jag förvirrad

haha, rör ihop det lite min text gäller hemPC ja, eller hyrPC överhuvudtaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2001

Ah, fick ett samtal idag, Nicator hämtar min hem-pc på fredag, underbart nu slipper jag skräpet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Har nu pratat med både KO och JMEdata, änsålänge är jag nöjd.

KO säger att dom är på min sida så mkt dom kan (om det är samma fel och jag kan bevisa det)
Hon berättade att jag skulle helt enkelt ringa in till JME å "köra över dom".

Ringde till Jme, berättade mina fel till försäljare/kundtjänst, han tyckte absolut att den skulle returneras, dock skickade han mig till support/retur. Den killen var inte LIKA medgörlig men det gick vidare iallfall. Imorrn(antagligen) kör vi till malmö, lämnar in datorn, rabblar upp alla fel än en gång. Dom tar in den på service (som dom har vägrat förut :D, och skickat mig till acer) och ser om han kan bekräfta mina fel.... tråkiga saken är, ibland kan datorn funka prima 1 dag till 1 vecka... å sen gå berserk efter det.... som kanske "tur" är så nyligen hoppade ett nytt fel upp... om jag stänger luckan på datorn så låser skiten sig... ett väldigt konkret problem som inte är mjukvaru relaterat eftersom det inte försvinner av en återställning. Det var det problemet han mest brydde sig om verkar det som, vilket är positivt

Har dock en magkänsla att dom kommer vilja neka mig i vilket fall som helst.

Roliga var, han sa till mig... då tar vi in den å kollar på den... jag hade inte ett ord till det... blev helt tyst i luren typ =D hade väntat mig att han bara skulle neka mig till döden.

Edit: varför ska detta hända mig?
Nu när jag stänger luckan så funkar det.... kan inte beskriva mina känslor nu

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002

Esso:

Acer brukar fungera bra vad jag märkt (varken bättre eller sämre än andra märken)
Det finns alltid dåliga exemplar, jag vet människor med Dell, HP/Compaq, IBM och HP som haft precis lika mycket fel med sina datorer...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Text+Text

Oj Esso, Känns som du höjde nivån på detta forumet enormt, tycker du skriver väldigt härligt.

Anledningen till att jag har stått ut med det hela var att jag faktiskt inte visste om att jag fick häva köpet så långt efter, men nu har jag även lärt mig att man får häva det upp till 3 år senare!

Datorn åker in till JME snarast, hoppas folket på servicen tar det hela lika trevligt som support/kundtjänst har gjort. Fortfarande är man rädd för att få svaren: vi hittar inget fel / det var olika fel du hade hela tiden.

Nu är det mest för mig att bara sitta och hålla tummarna, sen om jag blir avslagen ska jag direkt skicka in datorn på service igen, om det inte löser det. Tillbaka till JME! Jag har 3 månader på mig tills jag inte får lov att skicka den på service igen, dom ska jag såfall använda fullt ut.

Och ja, Acer är verkligen på min "Aldrig igen" lista, JME lär nog handla där med om dom inte kan fixa åbäket åt mig.

Har faktiskt fått en mindre fobi för laptops.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Varit på JME i Malmö idag, berättade hela historian där, och personen jag fick prata med vilket var väldigt trevlig är allmänt positiv till att jag får häva köp/ byta upp mig till en ny Acer laptop, börjar faktiskt tro att jag vill ha en annan mer å mer nu

Änsålänge funkar allt bra, han har lovat mig att forska vidare själv, ta reda på vad Acer tycker, vilka möjligheter jag har enligt dom och så. Allmänt nöjd
Får jag antagligen en pling av honom imorgon eller på måndag hur det hela har funkat. Spännande detta, som sagt... om det inte går igenom så bussar jag KO på dom och skickar in datorn på service genast. Berättade även väldigt tydligt för honom i butiken att jag har kontakt med KO

Än en gång, tack för ert stöd!

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Maj 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Visst Acer funkar för andra, men Allexz har fortfarande problem datorn efter 9 månder och 3 rep,

Du säger "och en Acer dator ska man tydligen undvika !" i ditt inlägg, vilket inte på något vis pekar på att du menar att det bara är Allexz fall du menar. Det indikerar däremot att du av Allexz problem dragit slutsatsen att Acers datorer är skräp och att ingen bör köpa Acer-datorer då dom bara är skräp.

Kom då inte och försök påstå att du menade Allexz fall när jag kommer och påpekar att det jämt finns dåliga ex av alla märken. Du bör inte undvika Acer mer än du bör undvika något annat märke, då alla märken har någon som haft dåliga erfarenheter. Då skulle marknaden gå i botten och ingen skulle köpa något alls, alternativt att kvaliteten på allt höjs så pass mycket att ingen normal människa har råd med saker istället.

Om du nu menade så som du säger så bör du ju uttryckt dig på något annat sätt, men hur som helst är det synd om Allexz att han ska behöva utstå så mycket problem med en dator.

Visst drar även jag, som haft som plan att köpa en Acer vid midsommar, öronen åt mig och börjar ifrågasätta mitt val. Men söker man på HP, Dell, Fujitsu-Siemens, PB eller vilken stor datortillverkare som helst, så hittar man precis samma historier.

Men det gör inte på något vis Acer till ett dåligt märke, kom ihåg att en missnöjd kund låter 10 gånger mer än en nöjd.

Jag hoppas definitivt att allt löser sig bra för Allexz, och om jag skulle vara honom skulle jag åtminstone försöka kräva kompensation för alla omkostnader som uppkommit p.g.a. de problem han har haft. Har för mig att man enligt konsumentverket har rätt till just det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2003

Vi i vår familj är inne på vår tredje HemPC. Den första kom för 6 år sedan den andra för 3 och nu senast en laptop, 1 år gammal. Alla har fungerat perfekt med support serive och allt.
Laptopen är en Acer och vi har aldrig haft problem med den. Den 2:a är en HP och det har heller inte varit några problem. Den äldsta är en från Chip Up( tror det är en lokal handlare) som aldrig har krånglat.
Kanske vi som ahr haft tur med våra dator när man hör er berättelser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
text

Givetvis ska jag följa upp detta så att ni får läsa hur allt fungerade, kan inte låta bli att vara glad redan, jag brukar ta ut glädjen i förväg med datorer och blir besviken tillslut.... all i can wish for is a happy ending

edit:

Jag har även redan tittat upp en HET dator, hoppas verkligen bara inte är för het, i värme då... hmm

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=AC1694WLMI

länken är från datorbutiken.com eftersom jag gillar deras design.
Att få den datorn om nån veckor->månad lär jag inte gråta över

men nu får jag ta det lungt.. *andas in, andas ut*

Dock fortfarande rädd att jag ska få problem igen :/

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby (sthlm)
Registrerad
Dec 2002

Lyssna eller läs. Nedanstående bör krävas innan ett år har gått från köpedatumet.

http://213.136.32.89/cgi-bin/nph-babelstream?id=16986.mp3&lan...

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Orginal text: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Fel på varan.

Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att:
hålla inne betalningen,
kräva att felet avhjälps,
kräva en ny, felfri vara,
få prisavdrag,
få ersättning för reparation,
häva köpet och få pengarna tillbaka,
få skadestånd.
Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Den 1 april 2005 ändrades reklamationstiden från två till tre år. För en vara eller tjänst som du har köpt den dagen eller senare har du tre års reklamationstid, men för varor och tjänster som du köpt före den 1 april gäller fortfarande två års reklamationstid.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

I första hand ska felet avhjälpas. Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar.
Är det fel på din nyinköpta telefon är det inga större svårigheter för dig att ta den till säljaren för byte. Men har ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är det inte lika säkert att du vill ha en helt ny spis på grund av felet. Förmodligen vill du hellre att säljaren reparerar felet hemma hos dig.

Inom skälig tid

Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök.

Utan kostnadSäljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat". Om du begär att säljaren ska avhjälpa felet, är han skyldig att göra det, såvida inte hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara proportionerligt mot felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning

Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Vänta med betalning

Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.
Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Obs!Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT | Win XP Pro+SP2
NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 | XP pro+sp2 | 3dmark01 18084

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Ja, jo.. har läst det ett par ggr redan Problemet är att det räcker att Acer säger, näädå... helt olika fel... sen måste jag överklaga det ord mot ord.... inte det lättaste

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby (sthlm)
Registrerad
Dec 2002

Men har du inte köpt den hos JME i Sverige? De står ju under KO-lagen och om Acer tycker något så är det mellan JME och Acer. Du knöt ett avtal med JME vid köpet inte med Acer.

Men passa dig för att skicka datorn på reperation till någon annan än JME. Du ska inte prata med Acer över huvudtaget.

A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT | Win XP Pro+SP2
NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 | XP pro+sp2 | 3dmark01 18084

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Men har du inte köpt den hos JME i Sverige? De står ju under KO-lagen och om Acer tycker något så är det mellan JME och Acer. Du knöt ett avtal med JME vid köpet inte med Acer.

Men passa dig för att skicka datorn på reperation till någon annan än JME. Du ska inte prata med Acer över huvudtaget.

Redan från första början så har datorn alltid hamnat på service hos acer, det är helt enkelt dom som servar datorn inte JME.

Och om det nu var att jag hade haft service hos jme så hade det kunnat bli samma sak där, ord mot ord.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby (sthlm)
Registrerad
Dec 2002

Jo det är klart att de skickar datorn någon annan stans men det har inte med saken att göra. De har skyldighet att ge dig en produkt som fungerar, det spelar ingen roll om de skickar datorn till HP i Taiwan det är deras ensak. Det är därför det finns återförsäljare. Återförsäljaren står för egna garantier/avtal och lagar gemte mot konsumenten och andra lagar och avtal mot leverantören.

Nästa gång du tar kontakt med dem personligt så ska du göra enligt följande i ett lungt och sansat humör.

Skriv ner namn på alla som är med angående ditt ärende samt att du redan har skaffat dig lite papper på dem mail, kvitton, avtal, lagar, papper från KO med namn etc. Det behöver inte vara så noga de har ingen rätt att se vad du har för papper endå.

Det som du planerar att göra tar du upp med en god vänn som du ber följa med, som moraliskt stöd inte mer än så. Dessa papper ska du ha med dig när du pratar med dem så att de ser det och anteckna saker som ni kommer överrens om under besöket. När besöket lider mot sitt slut ber du vederbörande som varit med under diskusionerna att skriva under avtalet.

Om nu de inte vill skriva under. Så kan du rakt anklaga dem för att stå och ljuga, ge falska förhoppningar ja snacka ren dynga upp i ditt ansikte. Eftersom de inte "erkänner/står för" något som de själva nyligen stått och sagt till dig. Sedan tslsr du om att dessa uppgifter som du har kommer att faxas (fax kommer inte bort som mail gör) till ledningen så att de blir medvetna om hur ortrevlig personal det finns här blablablabla........

Vill de nu diskutera så ska det utgå från dina önskningar, passar det ej så kontaktas KO om konflikten.

Men så här långt brukar det inte gå.

A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT | Win XP Pro+SP2
NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 | XP pro+sp2 | 3dmark01 18084

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Faktiskt jävligt bra, inte för att jag tror att det lär behövas... men jävligt bra

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Fick samtal från JME idag, berättade att acer själv vill titta på datorn innan dom vill kan häva köpet, eftersom då häver jag köpet från JME så häver JME köpet från acer, hmm... iallfall så kan jag vänta mig svar inom 2 veckor nu......

Det fanns en gång en båt...