Palladium i Pentium D

Permalänk
Melding Plague

Palladium i Pentium D

<font style="font-size: 10pt"><b>Palladium i Pentium D</b></font> <small class="small">lördag 28 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Intel lanserade sin Pentium D-serie processorer med dubbla kärnor för inte så länge sedan. Specifikationsmässigt är de mer imponerande än förra generationen Pentium-processorer, men <a href="http://www.pcworld.idg.com.au/index.php/id;580672002;fp;2;fpi..." target="_blank" >PCWorld</a> rapporterar att samtliga Pentium D-processorer har inbyggda tekniker för Digital Rights Management eller DRM. Samma gäller för styrkretsen i945. Informationen är bekräftad av en Intel-chef i Australien.
<br />
<br />Hur det praktiskt fungerar har vi ingen säker källa på idag, men rent teoretiskt kan det omöjliggöra olaglig kopiering av DRM-skyddat material på datorn. Det är nog dock operativsystemet som sköter hanteringen av DRM-material och Intel och Microsoft har kanske ett samarbete när det gäller olaglig kopiering med Windows.
<br />
<br />Detta kanske är det första riktiga startskottet för Palladium, eller "Next-Generation Secure Computing Base for Windows" som det heter nuförtiden.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till ondjultomte för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Palladium... Usch...

Man kan ju i alla fall hoppas på att någon kommer på ett sätt att kringå DRM, och i så fall skulle detta bli Microsoft (samt många andra företags) största fiasko någonsin! Miljoner slängda i sjön...

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smell_
Palladium... Usch...

Man kan ju i alla fall hoppas på att någon kommer på ett sätt att kringå DRM, och i så fall skulle detta bli Microsoft (samt många andra företags) största fiasko någonsin! Miljoner slängda i sjön...

Och du tror inte de har räknat lite på det här innan de lanserar det? De kommer nog tjäna en jäkla massa på det.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så hade väl palladium en kryptering på 2048-bitar. Det är nog inte så enkelt att knäcka det...

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Om jag inte minns fel så hade väl palladium en kryptering på 2048-bitar. Det är nog inte så enkelt att knäcka det...

Vi har tiden på vår sida

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Mitt enda tips till alla är att inte köpa varken CPU:n eller styrkretsen. Sånt här ska man verkligen inte uppmuntra. Detta är som jag tidigare sagt, ren ondska.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Om jag inte minns fel så hade väl palladium en kryptering på 2048-bitar. Det är nog inte så enkelt att knäcka det...

Då longhorn inte kommer förens om två år (eller?) så spelar det ingen roll... man kan ju köra ett OS som är ifrån idag, då kommer inte den tekninken funka (eller?).

Permalänk
Medlem

Detta är bara för vidrigt.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
Då longhorn inte kommer förens om två år (eller?) så spelar det ingen roll... man kan ju köra ett OS som är ifrån idag, då kommer inte den tekninken funka (eller?).

Vad gör du då de nya operativsystemen får nya funktioner och nytt stöd för hårdvara som ditt nuvarande OS inte kan ta del av? Sedan så kommer ju Microsoft sluta att förse de gamla operativsystemen med uppdateringar efter ett antal år. Om MS marknadsandelar kvarstår så är det dessutom svårt att byta till något annat OS (linux mfl) såvida man inte accepterar det sparsamma utbudet av spel och program.

Permalänk
Medlem

it is the end of the world.
1000 year has passed , the evil is once free again..
we must hunt down the evil source and stabb it with a arrow in the heart..
we must find bill gates

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumpa
Vad gör du då de nya operativsystemen får nya funktioner och nytt stöd för hårdvara som ditt nuvarande OS inte kan ta del av? Sedan så kommer ju Microsoft sluta att förse de gamla operativsystemen med uppdateringar efter ett antal år. Om MS marknadsandelar kvarstår så är det dessutom svårt att byta till något annat OS (linux mfl) såvida man inte accepterar det sparsamma utbudet av spel och program.

Den gången som jag värkligen är tvungen att byta. Då finns det till 60% säkerhet en crack till OS:et som göra att kan kommer förbi skiten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Och du tror inte de har räknat lite på det här innan de lanserar det? De kommer nog tjäna en jäkla massa på det.

Självklart har de räknat på det, vi pratar ju om några av världens största företag inom hård- och mjukvara. Fast det hindrar väl inte en och annan svensson-piratkopierare från att hoppas?

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem

men vi får hoppas att inte AMD börjar med sånt här crap..

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
men vi får hoppas att inte AMD börjar med sånt här crap..

AMD är redan med på det, likaså Sun och IBM...

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Då blir det Mac!

Visa signatur

Dfi lanparty nf3 ultra-d | 3200+ venice @ 3012mhz 1.65vcore | Kingston 2x512 Dual-channel @ 470ddr 3,0v 2,5-3-3-5 | Gforce 6800gt @ 449mhz/1256mhz 1.4v|Aspire 550 watt Chameleon | Wd 200gb sata | 2 st Hitatchi 80gb pata | Maxtor 160gb pata | Maxtor 200gb sata | Maxtor 250gb sata | Totalt : 915gb =D |Samsung SyncMaster 710N | Stolt "Nätpirat" Sharing is Caring | 3D Mark 03 med 24/7 klock.

Permalänk
Avstängd

mac? du missade kanske att ibm är med på listan också ...

International Business Machines Corporation aka IBM

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är så farligt som många här tror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
mac? du missade kanske att ibm är med på listan också ...

International Business Machines Corporation aka IBM

Steve Jobs took the occasion of Apple's recent Grammy win to make an acceptance speech that pretty much blasted the recording industry for its DRM stupidity:

"Apple strives to protect the rights of both intellectual property owners and consumers alike and believes there is a 'middle path' in digital music distribution which actively discourages the theft of music, while at the same time preserving consumers rights to manage and listen to their legally acquired music on whatever devices they own,"
Steve Jobs, 2002 Grammy Awards, as reported on http://sg.news.yahoo.com/020227/1/2jun2.html.

Jobs has been known to say that piracy is not a technological problem.

Det kanske inte verkar så farligt nu, men det är bara ett steg för att ta bort rättigheter från folket och stoppa mer pengar i fickorna på dom som redan är snuskigt rika.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Jag tror inte det är så farligt som många här tror.

de e kört...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Jag tror inte det är så farligt som många här tror.

Läs då detta: http://www.againsttcpa.com/tcpa-faq-en.html

Permalänk
Medlem

Blir att överge windows helt tillslut då och bara köra Linux.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Var ju någon där uppe som ville köra xp resten av livet för att slippa skiten, men om jag kommer ihåg rätt så har jag läst nånstans att den redan fins eller kommer att släppas i en servicepack till xpn... men jag är lite osäker vart jag hörde det...
Dessutom så ligger skyddet i cpun vilket är väldigt svårt att cracka, men den körs av windows, så det är bara att stänga av funktionen på mjukvaru nivå så är det fixat, tror det kommer ut crack till det ganska snabbt...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html
för alla som inte har läst den än

* ni som tänkar att "då byter jag till linux!" kan typ glömma det, Torvalds har sagt att han inte har ngt emot DRM ( http://news.zdnet.co.uk/software/developer/0,39020387,2133872... )
* ni som tänker att "äsch, det är alltid nån som knäcker det" borde faktiskt tänka om. Gör allt för att stoppa det nu istället, så är problemet (nästan) löst.

Personligen är jag tveksam till att man kommer lyckas knäcka det, tänk på att chippet sitter inbakat i processorn. Inget som man öppnar och ritar med blyerts på direkt Ta tex digital-tvkrypteringen (den som com hem och boxer gick över till för ett tag sedan), den nyckeln har dom inte lyckats få fram och känner sig väldigt säkra på att dom inte kommer lyckas heller (efter nåt år upptäckte dom att den var dubbelt så lång ). Sen behöver vi väl inte dra uppdet här med att alla program måste certifieras av MS för att köra osv osv..

Citat:

Var ju någon där uppe som ville köra xp resten av livet för att slippa skiten, men om jag kommer ihåg rätt så har jag läst nånstans att den redan fins eller kommer att släppas i en servicepack till xpn... men jag är lite osäker vart jag hörde det...

det är inte problemet, du kommer kunna stänga av chippet och köra på som vanligt om du vill, men då kommer du inte åt de "säkra" sakerna (kunna läsa vissa word-dokument mm). Det innebär det att du måste reboota och sätta på chippet för att kolla de säkra sakerna och köra programmen som kräver det (typ office troligtvis och många fler). Troligtvis vill man nog ha en separat disk till den så att inte alla mp3:or ryker.

Citat:

Dessutom så ligger skyddet i cpun vilket är väldigt svårt att cracka, men den körs av windows, så det är bara att stänga av funktionen på mjukvaru nivå så är det fixat, tror det kommer ut crack till det ganska snabbt...

du tror inte att dom har tänkt på det? Jag tror faktiskt att IBM+Intel+AMD+MS nog kan skapa ett nästintill oknäckbart system.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhaPP
http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html
för alla som inte har läst den än

* ni som tänkar att "då byter jag till linux!" kan typ glömma det, Torvalds har sagt att han inte har ngt emot DRM ( http://news.zdnet.co.uk/software/developer/0,39020387,2133872... )
* ni som tänker att "äsch, det är alltid nån som knäcker det" borde faktiskt tänka om. Gör allt för att stoppa det nu istället, så är problemet (nästan) löst.

Personligen är jag tveksam till att man kommer lyckas knäcka det, tänk på att chippet sitter inbakat i processorn. Inget som man öppnar och ritar med blyerts på direkt Ta tex digital-tvkrypteringen (den som com hem och boxer gick över till för ett tag sedan), den nyckeln har dom inte lyckats få fram och känner sig väldigt säkra på att dom inte kommer lyckas heller (efter nåt år upptäckte dom att den var dubbelt så lång ). Sen behöver vi väl inte dra uppdet här med att alla program måste certifieras av MS för att köra osv osv..

Digitalboxen har inget windows som styr allt

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk

Orkar inte diskutera detta ordentligt då jag gjorde det på ett annat forum. Kort sagt, bojkotta Microsoft och troligen Apple helt och hållet. Att använda deras mjukara stödjer både detta och mjukvarupatenten.

Värt att notera är att TCPA och PALLADIUM är dött. Det heter TCG (Trusted Computing Group) och NGSCB (Next-Generation Secure Computing Base) nu. Så använd inte de gamla namnen :). Trusted Computing Group är de som har designat DRM delen i de nya processorerna och de äldre fritz chippen som satt i ex. IBM datorer, Xbox, PS2? osv. NGSCB är Microsofts nya system som kommer ha en skyddad del i kärnan som kommunicerar med TPM/DRM delen av CPU'n.

Det är mjukvaran som är problemet i det här sammanhanget, inte hårdvaran (CPU'n och fritz chip). I det här fallet kommer ex Microsoft använda tekniken för att sätta krokben för dig. Många GNU/Linux och andra open source projekt kommer använda TPM tekniken till program och funktioner som endast gynnar användaren, inte för att stoppa freeware, gpl program, stoppa piratkopiering och ha enkel öppen vpn tunnel tillgång till datorn. Visst vi kanske får se DRM stöd i ex GNU/Linux i framtiden men då blir det främst för att man överhuvudtaget ska kunna spela upp kopieringskyddad film och musik.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StasIsLovE
Digitalboxen har inget windows som styr allt

nope, men den har också en processor med en mjukvara. Jag tror nog man kan lägga saker och ting på rätt nivå för att det ska bli nog så knepigt att knäcka.

Tex är det ju bara att alltid lägga palladium.dll (eller vad den kommer heta) på samma ställe på en partition och låta en hårdvarugrej beräkna check-summan direkt på disken. Sen om man sätter denna innuti nord/sydbryggan så blir det bra svårt att gå förbi

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Om jag inte minns fel så hade väl palladium en kryptering på 2048-bitar. Det är nog inte så enkelt att knäcka det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

Vi har tiden på vår sida

Realtids 2048 bitars kryptering skall tilläggas.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Startskottet för undergången? Nee... Systemet kommer kunna knäckas eller så kommer det bli ett väldigt uppror då allmänheten får reda på makten Microsoft har med NGSCB.

Hmm... Aja. Intel är ur leken av val av processor nu iaf då det är nu inbakat i deras hårdvara, speciellt med deras radiatorer till processorer. Får väntas med uppgraderingen ett längre tag och införskaffa sista fria processorn utan Palladium-smittan.