Köp av motorcykel utomlands!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Köp av motorcykel utomlands!

Jag ska ner till Frankrike och köpa en motorcykel har jag tänkt.
Jag och farsan drar ner. Det ska bli en sån här.
http://www2.yamaha-motor.fr/actu/IMG/jpg/yamaha_r1-2.jpg
Hur mycket tror ni det kostar att importera den till sverige? Vi har den på flaket. Skönheten isig får jag för otroliga 150.000 :- .

Jag är lite nyfiken, säg gärna vad ni tycker om den också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2002

Så länge den inte är trimmad eller att dom har ändrat org. styrkan i papprerna, eller låt oss säga. Är den Original som ifrån fabrik så går den genom regbesiktningen utan problem. Är den trimmad kan det bli problem, är den ändrad i papperna så får du aldrig genom den om du inte återställer heela hojen till originalt utförande.

Tips är att ringa till Svenskbilprovning och hör med dom vad som krävs.
Eftersom den är beg? Så slipper du redovisa moms. eller betala moms.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Nej det är just det. Den är liksom splitter ny. 100% original. Hoppas det blir bra detta .
Den skulle kostat det 3 dubbla i sverige. Åtminstone det dubbla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Vad får du betala i försäkring för R1'an ?

Vet inte riktigt, ett par tusen lär det väl bli?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LucasT
Nej det är just det. Den är liksom splitter ny. 100% original. Hoppas det blir bra detta .
Den skulle kostat det 3 dubbla i sverige. Åtminstone det dubbla.

Är den helt ny så kommer du åka på svensk moms. Dessutom måste du anmäla köpet till RSV.

Den här .pdf'en är bra: http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/privatimport05.pdf

Edit: Ingick den franska momsen i priset ovan? Annars så kan du direkt räkna med att lägga på 25%.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mörarp
Registrerad
Jan 2005

Re: Köp av motorcykel utomlands!

Citat:

Jag ska ner till Frankrike och köpa en motorcykel har jag tänkt.
Jag och farsan drar ner. Det ska bli en sån här.
http://www2.yamaha-motor.fr/actu/IMG/jpg/yamaha_r1-2.jpg
Hur mycket tror ni det kostar att importera den till sverige? Vi har den på flaket. Skönheten isig får jag för otroliga 150.000 :- .

Jag är lite nyfiken, säg gärna vad ni tycker om den också.

Vänta lite nu....menar du att du ska åka till Frankrike för att köpa en ny R1 för 150000:-?!?
Vad jag vet så ligger en ny R1, om du köper den i Sverige, på 134900:- plus minus ett par tusenlappar.

Sen så lär du nog få kolla över försäkringsfrågan igen.
R1 tillhör den högsta försäkringsklassen du kan hitta, och om du nu inte är speciellt gammal (ur ett försäkringsperspektiv) så lär du få dig en MYCKET obehaglig överraskning (det handlar inte om ett par tusenlappar).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Som föregående talare, varför köpa den dyrare utomlands? Om du är under 30 kan du räkna med runt 15 tusen för en halvförsäkring per år.

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2001

Tror försäkringen blir en del mer än 15k till och med kan nog räkna upp till 20k

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne (wtf gör jag här?)
Registrerad
Apr 2002

Såg inte direkt ut som en standard R1?

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mörarp
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
Såg inte direkt ut som en standard R1?

Nu när jag tittar lite närmare så håller jag med.
Bågen på bilden är (enligt mitt tyckande) gjord för banracing, vilket i sånt fall innebär att det är inte mycket som är original och som i sin tur innebär att ett typgodkännande i Sverige kommer att bli mycket svårt.

Sitsen är anpassad för att man lätt ska kunna förflytta sig från sida till sida (mycket tunn, garanterat icke-skön på längre resor), framgaffeln ser betydligt kraftigare ut än standard (dock ej säkert men det är en känsla jag får), kåpan är gjord för bästa aerodynamik och ej för möjligheten till att ha lampor, andra fotpinnar (ej original och med all säkerhet något kortare), lite extra stag som jag inte har sett på en original R1'a...finns säkert ännu mer

Även om bågen som sådan inte är gjord explicit för tävling på bana är den iaf en betydligt upphottad variant av R1'an, vilket kan göra att ett godkännande är mycket svårt att få.

Gällande försäkringsfrågan så brukar även importerade bågar få en högre premie än om den skulle varit svensksåld, om ens bolagen vill försäkra en importerad hoj i den här klassen (inte helt ovanligt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

En bankittad R1 -04 med öhlinare runtom, kitkylare, termigionisystem (varför italienskt på en japs ), marvic magnesiumfälgar, slicks, kolfiberkåpor, bremboskivor, pump och ok, harrisrearset med mera för 150 lakan? Eller letade du bara upp en bild på en fet R1 när du egentligen ska ha en original från -98?

Hur gammal är du och var bor du? Har läst om skräckpremier på över 40 000 för högriskpersoner (t ex 21 år, nytaget körkort, stockholms innerstad).

Här finns info om import:
http://www.allroadmc.com/import.htm

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Ställ frågan på www.sporthoj.se istället.

Men om man tar in en standard cykel med några år samt en 500 mil på nacken så kostar det runt 2500:- för att få den rullandes på våra svenska vägar...

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Bilden är tagen från Google. sökte på yamaha. Men det är precis en sådan.
Om den kostar under 150.000 i sverige så lovar jag att den som hittar länken till sidan ska få mellanskillnaden i egen ficka.

Citat:

Hur gammal är du och var bor du? Har läst om skräckpremier på över 40 000 för högriskpersoner (t ex 21 år, nytaget körkort, stockholms innerstad).

Jag bor i göteborg, är 20 år nu. Fick den i present av släkten tillsammans. Så inte jag som betalar. Ni som undrar varför han köper denna så vet jag inte, ville väl kompensera den bilen han fick av mig förra året. Vad vet jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mörarp
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Salus Ansvar

Helförsäkring / År: 72.000 Kr / Mån: 6000 Kr
Halvförsäkring / År: 36.000 Kr / Mån: 3000 Kr
Garage 549 Kr / Mån
Avställningsbar

Trygg-Hansa

Helförsäkring / År: 42.201 Kr / Mån: 3604 Kr (högre på sommaren)
Halvförsäkring / År: 27.201 Kr
Garage / Mån: 816 Kr högsäsong, / Mån: 196 Kr Lågsäsong
Avställningsbar

IF

Helförsäkring / År: 52.000 Kr / Mån: 4.600 Kr
Halvförsäkring / År: 19.953 Kr / Mån: 1.763 Kr
Vagnskada/Självrisk 3.000 Kr
Helförsäkring / År: 46.000 Kr / Mån: 4.061 Kr
Vagnskada/Självrisk: 6.000 Kr
Garage / Mån: 138 Kr

Länsförsäkringar

Yamaha Special (måste ha körkor i 5 år samt vara +24 år)

Helförsäkring / År: 31.522 Kr / Mån: 2.706 Kr
Halv / År: 24.459 Kr / Mån: 2.099 Kr
Självrisk Vagnskada: 8.000 Kr

Om man inte uppfyller Körkort 5 år:

Helförsäkring / År 45.102 Kr / Mån: 3.871 Kr
Halvförsäkring / År 27.438 Kr Mån: 2.355 Kr

Folksam

Helförsäkring / År: 33.520 Kr / Mån: 2.793 Kr
Halvförsäkring / År: 15.918 Kr Mån: 1.326 Kr
SJälvrisk Vagnskada: 12.000 Kr
Garageförsäkring: / Mån: 569 Kr

Taget från sporthoj.se, en kille på 27 som haft körkort i 4.5 år
Detta kan man se som en fingervisning vad det kan kosta, men vad det egentligen kostar för individen måste man kolla upp själv. Värt att notera är att detta gäller för en helt standard R1'a och dessutom svensksåld, privatimporterade bågar brukar kunna hamna ännu högre. Det är helt klart värt att ringa runt som en dåre till samtliga försäkringsbolag man hittar, kan skilja en hel förmögenhet på exakt likadana försäkringar.
Ex är när jag skulle försäkra min off-road hoj, mellan högsta och lägsta premien skiljde det drygt 15000:-

Finns dock många som "skenförsäkrar" bågen (pappa eller mamma står för försäkringen) men detta är dock inte tillåtet och försäkringsbolagen har blivit väldigt hårda. Om du råkar ut för en olycka och försäkringsbolaget misstänker att du är den egentliga brukaren av bågen så finns risken att ersättningen blir liten eller uteblir helt och hållet.

LucasT, får önska dig lycka till med att få den godkänd här i Sverige. Mitt tips är att du ringer och kollar först om det är möjligt överhuvudtaget (då bågen, i mina ögon, knappast är original) så att du inte står här sen med en båge som inte blir godkänd....skulle vara ganska surt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Men jag vill ha en fet jävla racing MC .
Men däck bredare en MCn själv. lite ironisk. Men ni ser nog min smak. Så försök hitta nån fin o billig

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2004

Kostar inte 2005 R1 typ 130k i Sverige? att denna maskin går fär 300k-450k som du säjer är bara snicksnack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mörarp
Registrerad
Jan 2005

Vet inte riktigt hur det fungerar längre men måste man inte vara 21 för att få köra tung mc alternativt haft behörighet för mellantung mc i 2 år (som då automatiskt övergår till tung behörighet)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2001

stämmer bra det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirk Gently
Vet inte riktigt hur det fungerar längre men måste man inte vara 21 för att få köra tung mc alternativt haft behörighet för mellantung mc i 2 år (som då automatiskt övergår till tung behörighet)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Men jag vill ha en fet jävla racing MC .
Men däck bredare en MCn själv. lite ironisk. Men ni ser nog min smak. Så försök hitta nån fin o billig

Då ska du köpa en MV Augusta F4 Tamburini & inte en dussincykel som R1, för det är vad R1 blivit oavsett hur mycket du kittar den...
http://www.mvagusta.it/_vti_g2_ver.aspx?IdVer=13&rpstry=27_

Hehe Esso ... Hayabusa den käkar min gamla CBR1000F -87 till frukust..

PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Hur är det med reglerna när man importerar ny bil/motorcykel?

Har för mig att man skall se till att den gått över 600mil så den räknas
som begagnad. Annars får man betala momsen på 25%.

Kommer inte ihåg om det räcker eller om det måste vara minst 6mån sen första registreringen också.

Värt att kolla upp för er som importerar nytt. Slipper man momsen är det
mycket pengar att spara.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Hhmm GT750... vattenkyld 3-cylindrig 2-taktare, en sådan har jag inte sett på många år.

PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Om den kostar under 150.000 i sverige så lovar jag att den som hittar länken till sidan ska få mellanskillnaden i egen ficka.

http://x.x-web.nu/moduls/xbikes_cust/item.php?id=1191&ftg=16

Ska vi ta det kontant eller vill du ha kontonummer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bdn.
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm

Åh, u lucky bastard.

Det där som han skrev borde väl bara lika bindande som ett muntlig avtal förmodar jag?

::
Hittade en till http://www.bikestop.se/show_article.php?selected_article_id=3...

Billigare, och jag kan nöja mig med halva mellanskillnaden.

www.opfs.net/
"Jag betalar ju min interneträkning varje månad. vadå?? det betyder väl att jag kan tanka ner program, musik, filmer o spel via dc, eller?"<- By Babben

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strongliquid
Åh, u lucky bastard.

Det där som han skrev borde väl bara lika bindande som ett muntlig avtal förmodar jag?

::
Hittade en till http://www.bikestop.se/show_article.php?selected_article_id=3...

Billigare, och jag kan nöja mig med halva mellanskillnaden.

& dom är bankittade, trimmade & har kolfiberljuddämpare & maverick fälgar samt öhlingaffel mm.?

PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
& dom är bankittade, trimmade & har kolfiberljuddämpare & maverick fälgar samt öhlingaffel mm.?

Vem har påstått att det ska vara det? Det där var ju första bästa bilden han hittade, och dessutom snackar han gatuförsäkringar vilket rimligtvis innebär att han vill regga moppen. 100 % standardhoj gäller mao.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Precis en sådan som sagt, Malm hur tolkar du det då?

PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västsverige
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Precis en sådan som sagt, Malm hur tolkar du det då?

Jag står fast vid min ståndpunkt. Om han är allvarlig med att ta in ett fordon och registrera det för vägbruk lär det inte handla om ett trimmat/modifierat sådant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Bra & jag står fast vid min...

PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Hehe...

PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Bara retailpriset på Öhlinsgaffeln ligger på över 140 000kr.

Även om du har råd med hojen och försäkringen, är det som 20-åring utan motorcykelvana eller självbevarelsedrift, köpa en högpresterande sporthoj för att impa vid korvmojen, rent självmord. Ta en titt på dödsstatistiken för personer i din målgrupp med sportiga tusenkubikshojar. Eller kika här bland dödsrunorna på ett populärt svenskt hojforum: http://sporthoj.com/forum/search.php?searchid=1929378

Varför inte lägga pengarna på t.ex en supermotard? En lagom motardkittad XT600 eller TTR, som du säljer efter ett års sportigt åkande och uppgraderar till en nyare KTM eller Husaberg. Sedan lägger du resterande pengar på vettig skyddsutrustning och bandagar.

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing