Ska jag betala returen av defekt vara till Datorhandel.com?

Permalänk
Medlem

Ska jag betala returen av defekt vara till Datorhandel.com?

Hej!

Köpte för ett tag sedan ett Intel PRO 1000GT NIC av datorhandel.com. Kortet har nu gått sönder och behöver retuneras, under datorhandels returvillkor står det:

"Fraktkostnaden för returen till Datorhandel.Com, Produkttillverkare, samt till Produkttillverkares servicepartner betalas av kunden."

Är detta verkligen rätt att jag ska betala frakten för en defekt vara? När jag har råkat ut för produkter som har gått sönder tidigare så har ALLTID företaget kommit och hämtat den eller betalat frakten. Jag anser att datorhandel eller att de möjligtvis kräver Intel på fraktkostnaden men inte av mig som har köpt en vara som tydligen inte höll måttet.

Om jag ska göra en returanmälan så måste jag kryssa i "Härmed godkänner jag Datorhandel.Com-s returvillkor." vilket jag inte gör. Finns det någon trevlig konsumentlag som säger att jag inte behöver betala frakten?

Permalänk

Det är jag ganska säker på att du inte ska behöva. Du har köpt en prosukt som inte uppfyller de krav man kan förväntas ställa.
Kontakta din lokala konsumentombudsman och fråga.

www.ko.se

http://www.kov.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lng...

Permalänk
Medlem

Bra idé men de stängde 13:00 så jag kontaktar de imorgon.

Permalänk
Hedersmedlem

Butiken ska stå för alla kostnader. Det är möjligt att de har ett sånt system där kunden får lägga ut pengar för frakten, men i så fall ska pengarna återbetalas i efterhand.

Permalänk
Medlem

Skickade att mail till datorhandel om att jag inte ska betala frakten, då hänvisar de till Intel och att jag ska ringa till dem. När jag gör det så säger de att jag måste ta det via min återförsäljare, som är datorhandel. Börjar redan tröttna på detta, vilka är det som ska ta hand om mitt stackars nic?

Permalänk
Inaktiv

Det är datorhandel.com som är den du ska prata med, strunta i Intel, det är datorhandel som måste ordna till det. I Konsumentköplagen 26§ står det att avhjälpande eller omleverans av varan ska ske utan kostnad för köparen.

Permalänk
Medlem

Har hittills hållt mig ifrån att beställa från datorhandel eftersom
jag anser deras köpvillkor är urusla. Betalar man inte i förskott har
de alternativet 375:- i frakt.

Källarföretag som vill ha betalningar i förskott skall man akta sig för.
Finns en del trådar här på forumet där folk avbeställt och de håller på pengarna länge innan de återbetalat.

Inte värt detta för att spara några kronor. Köp hos en seriös handlare istället.

Att de inte vill ta tag i fraktkostnaderna vid garantiärenden späder bara på ännu mer negativa signaler från dem.
Fråga dem varför de inte följer konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

varför ska du betala för att dom skickat en trasig produkt till dig?

Permalänk
Medlem

Så fungerar tydligen datorhandel..

Permalänk
Medlem

Ursäkta för min lilla oft: Webhallen.com vill inte heller betala för frakten till dem, utan det står att du får betala frakten dit.

Ont: Tråkigt att höra om datorhandel, blir ännu en affär till min svarta lista.
Hoppas iaf att det löser sig bra, även om det inte ser så ljust ut just för tillfället.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Har nu fått svar av min konsumentvägledare, hon sa att jag ska maila Datorhandel.com och säga att om de inte hjälper mig inom ~5 arbetsdagar så ska jag anmäla dem till ARN. Hon tyckte att alla vi som har haft problem med Datorhendel.com ska göra en anmälan då det är större chans att sätta fast dem. Hon sa dessutom att Intel inte har något med detta att göra då det är till Datorhandel.com som jag har lämnat pengarna till.

Blir att skicka iväg att mail nu och hoppas att de gör något åt mitt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Hej igen!

Har nu fått svar av min konsumentvägledare, hon sa att jag ska maila Datorhandel.com och säga att om de inte hjälper mig inom ~5 arbetsdagar så ska jag anmäla dem till ARN. Hon tyckte att alla vi som har haft problem med Datorhendel.com ska göra en anmälan då det är större chans att sätta fast dem. Hon sa dessutom att Intel inte har något med detta att göra då det är till Datorhandel.com som jag har lämnat pengarna till.

Blir att skicka iväg att mail nu och hoppas att de gör något åt mitt problem.

Låter bra. Vissa butiker behöver veta vad skåpet skall stå.

Men kostade kortet så mycket så att ARN skulle ta upp fallet till prövning
om det skulle behövas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Låter bra. Vissa butiker behöver veta vad skåpet skall stå.

Men kostade kortet så mycket så att ARN skulle ta upp fallet till prövning
om det skulle behövas?

Minimum gränsen ligger på 500kr och jag gav ca 450kr för mitt, men hon sa att det går bra att göra en anmälan ändå. Att mitt kort kostade under 500kr var en av anledningarna till att hon tyckte att flera måste gå ihop och göra en anmälan så något händer.

Så alla som kan göra en anmälan till ARN angående Datorhandel.se, gör det!

Permalänk
Medlem

Pja, Datorhandel borde sänkas med KoV-torpeder stenhårt.

Har haft massa strul me dom i denna tråd:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=38065...

Dom är helt sjuka.
Runt en veckas resonstid på mail,
1 timmes tfn support i veckan en dag endast(typ 200 pers ringer samtidigt),
Frångår lagar, regler och moral samt etik utan att besväras.
Fejksaldon, fejkade leveranstider, inge koll över huvudtaget.

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig. Måste säga att jag aldrig hört nåt positivt om Datorhandel, utan enbart negativa saker runt om på forum.

Permalänk
Medlem

Efter lite mer tjafs med Datorhandel.com så fick jag detta mail:

"Hej!

Vi har begärt returnummer från vår leverantör som återkommer inom 1-2 dagar.
Frakten till oss måste kunden stå för medan vi står för returfrakten av produkten.

MVH

Mark
/Datorhandel.Com"

De vägrar helt enkelt att betala frakten. Då antar jag att det inte finns något annat att göra än att anmäla dem till ARN?

Permalänk

Gör det! Anmäl dem omedelbums. Vart tog användaren datorhandel vägen på det här forumet?

Förstår verkligen inte hur de tänker. En betydande del av de som verkligen köper datordetaljer finns ju här på SweC. Varför inte bara betala för frakten. Måste ju vara betydligt bättre än att tvingas lägga ner hela företaget kan man tycka!

Alla som haft det minsta problem med Datorhandel uppmanas härmed att anmäla detta till ARN. Oavsett inköpspris!

Permalänk

Frakten ÅF eller slutkund?

Hej!

Som vi skrev i en tidigare tråd håller vi på att överväga att betala returfrakten vid retur av en produkt. Det tar dock lite tid innan vi besluter hur vi ska göra, men den ska komma nu någon gång under sommaren.

Varför vi inte har skrivit i denna tråd?
Jo, vi tänker inte argumentera med människor som skriver "sätta fast dem" och "handla från ett seriös butik" för att vi kan ändå inte få information om förbättring från dessa personer.
Vi ställde en fråga om förbättring i en annan tråd, men har fått endast några få svar och det skulle vi vara tacksamma för.

Skriv gärna Era synpunkter vilka förbättringar vi kan göra jämfört med andra datorbutiker på internet!

Hälsningar

Datorhandel.Com

Permalänk
Medlem

Re: Frakten ÅF eller slutkund?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorhandel
Hej!

Som vi skrev i en tidigare tråd håller vi på att överväga att betala returfrakten vid retur av en produkt. Det tar dock lite tid innan vi besluter hur vi ska göra, men den ska komma nu någon gång under sommaren.

Varför vi inte har skrivit i denna tråd?
Jo, vi tänker inte argumentera med människor som skriver "sätta fast dem" och "handla från ett seriös butik" för att vi kan ändå inte få information om förbättring från dessa personer.
Vi ställde en fråga om förbättring i en annan tråd, men har fått endast några få svar och det skulle vi vara tacksamma för.

Skriv gärna Era synpunkter vilka förbättringar vi kan göra jämfört med andra datorbutiker på internet!

Hälsningar

Datorhandel.Com

Så ni ska besluta om ni ska följa en lag eller inte? Tycker ett sådant beslut redan borde vara gjort, och enligt mitt tycke ett väldigt lätt beslut.

Dessa "sätta fast dem" människor har nog inte negativa åsikter utan anledning, varför inte kolla upp vad som är fel och hjälpa dem på bästa möjliga vis? Istället för att enbart lyssna på de som har idéer om hur ni kan bli bättre så får ni nog anstränga er själva lite och kolla vad som kan bli bra och bättre. Och självklart borde ni kunna få information om förbättringar från dessa personer, eftersom de vet vad som är fel, det är bara att fråga.

Angående mitt problem, varför inte bara betala returen till er och kanske behålla en kund? Vilket ni dessutom tjänar på.

/Petter

Permalänk
Medlem

Re: Frakten ÅF eller slutkund?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorhandel
Hej!

Som vi skrev i en tidigare tråd håller vi på att överväga att betala returfrakten vid retur av en produkt. Det tar dock lite tid innan vi besluter hur vi ska göra, men den ska komma nu någon gång under sommaren.

Varför vi inte har skrivit i denna tråd?
Jo, vi tänker inte argumentera med människor som skriver "sätta fast dem" och "handla från ett seriös butik" för att vi kan ändå inte få information om förbättring från dessa personer.
Vi ställde en fråga om förbättring i en annan tråd, men har fått endast några få svar och det skulle vi vara tacksamma för.

Skriv gärna Era synpunkter vilka förbättringar vi kan göra jämfört med andra datorbutiker på internet!

Hälsningar

Datorhandel.Com

Ska ni dessutom införa som jag har för mig att ni skrev någonstans att man kan beställa över internet & sen hämta på någon form av utlämningsställe & kanske bara dra sitt kort & slippa alla former av avgifter & ändå köpa till era webbpriser så kanske ni ska ta ett positivt beslut i denna fråga... för till syvende & sist så är det omsättning som räknas dvs. det är bättre att tjäna en snabb 50 öring än en långsam 1 krona... med högre omsättning kan ni säkert få bättre priser hos era grossister vilket gagnar oss konsumenter ... men allt detta vet ni redan.

Så ska ni förbättra er jämfört med andra butiker så måste ni först ha en policy som är fullt jämförbar med andra nätbutiker, först då kan ni gå in i en förbättringsfas...

Iofs. är ni redan nu igång med en förbättringsarbete iom. att ni ställer frågan "Hur kan vi förbättra oss" kasta inte bort detta nu genom att inte lyssna & förbättra er.. för det är oss ni lever på.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Frakten ÅF eller slutkund?

Att du enns orkar diskutera med dem
skit i företaget och anmäl dem om du känner för det
sen spelar det just ingen roll om de ger bort sakerna eller på annat sätt försöker slingra sig undan. Kunderna kommer inte tillbaka,,,,,,,

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Så ni ska besluta om ni ska följa en lag eller inte? Tycker ett sådant beslut redan borde vara gjort, och enligt mitt tycke ett väldigt lätt beslut.

Dessa "sätta fast dem" människor har nog inte negativa åsikter utan anledning, varför inte kolla upp vad som är fel och hjälpa dem på bästa möjliga vis? Istället för att enbart lyssna på de som har idéer om hur ni kan bli bättre så får ni nog anstränga er själva lite och kolla vad som kan bli bra och bättre. Och självklart borde ni kunna få information om förbättringar från dessa personer, eftersom de vet vad som är fel, det är bara att fråga.

Angående mitt problem, varför inte bara betala returen till er och kanske behålla en kund? Vilket ni dessutom tjänar på.

/Petter

[/QUOTE]

Permalänk

*** MEDDELANDE RIKTAT TILL DATORHANDEL ***

*** MEDDELANDE RIKTAT TILL DATORHANDEL ***
För mig känns det självklart. Vill ni få på nåt vis rädda ert rykte så bör ni göra nåt åt det här hållet.

1. Omedelbart ta bort returfrakten (anledningen är lagbrott som "bevisats tidigare här).
2. Ge de kunder som tappat förtroendet för er via alla inlägg här på SweC ett erbjudande de inte kan motstå. På så sätt kan ni kanske själva med er service sedan bevisa att ni faktiskt är bra och faktiskt har bra service etc (om ni nu har och vill ha det såklart).

Ett tips på erbjudanden kunde vara. Gratis frakt vid köp över en låg summa. Procentuell rabatt på köp under en kortare period. Någon produkt med dumpat pris på som ingen annan kan slå (även detta under kortare period såklart). Kanske kan ni lösa det med någon kod som ni publiserar här på SweC.

Vet inte om det kommer rädda er, men gör ni inget liknande är ni definitivt döda för användarna här på SweC i alla fall.

Personligen tycker jag det är synd om en butik med låga priser försvinner så vore glad om ni tar tag i ert problem och löser detta och vinner kunderna tillbaka och på så vis kan konkurrera med övriga nätbutiker.

Ni har hård konkurrens av dustin.se med sin service...å webbhallen.com/kompett.se för sina priser...bara som exempel.

Men det *stora tipset* är alltså att ni OMEDELBART GÖR NÅT RADIKALT som ger uppmärksamhet...å visar på att ni verkligen bryr er om kunderna och att ni visar att ni faktiskt gjort ett stort fel!

Permalänk
Medlem

Har vart lite lat samt på semester så ingen anmälan har blivit gjort, men idag tänkte jag göra en. För att göra en anmälan krävs kvitto med prisuppgift, grejen är att på mitt står det inget pris. Ni som har beställt från datorhandel.com har ni fått prisuppgifterna på kvittot? Kan ju vara så att jag har missat något papper men det känns inte så troligt. Har en packsedel och en lapp med ordernummer, produktnamn och någon typ av underskrift, men inget pris.

EDIT: Hade tydligen fått fakturan på mail, ett litet misstag av mig. Fick svar från ARN att värdet på el-avdelningen inte får understiga 1000kr om det ska behandlas. Ska kontakta min komsumentombudsman på måndag och fråga om det är någon idé att slutföra anmälan.