Permalänk
Melding Plague

Apple och Intel

<font style="font-size: 10pt"><b>Apple och Intel</b></font> <small class="small">söndag 5 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
<a href="http://news.com.com/" target="_blank">CNET</a> rapporterar att ryktena kring att Apple skall överge IBM och övergå till Intel är sanna. <br /><br />Sedan 1994 har Apple använt sig av IBM:s PowerPC-processorer, men nu verkar det vara ett slut på detta. Enligt CNET planerar Apple att börja med Intel-chips på deras billigare datorer som till exempel Mac Mini i mitten av 2006, och deras dyrare som exempelvis Power Mac i mitten av 2007. <br /><br />Apple planerar att meddela detta på måndag (imorgon) på Apples Worldwide Developer Conference i San Francisco, som Steve Jobs skall hålla i.<br /><br /><i>"Over the years, Apple has discussed potential deals with Intel and Advanced Micro Devices, chipmaker representatives have said.<br /><br />One advantage Apple has this time: The open-source FreeBSD operating system, of which Mac OS X is a variant, already runs on x86 chips such as Intel's Pentium. And Jobs has said Mac OS X could easily run on x86 chips."</i><br /><br />Läs mer hos <a href="http://news.com.com/Apple+to+ditch+IBM%2C+switch+to+Intel+chi..." target="_blank">CNET</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta mina vänner är kärlek.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk

usch

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Vad kommer detta att betyda i grunden? möjlighet till M$ eller Linux OS ? Eller snackar vi bara CPUer från Intel istället för IBM.. well well.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk

Jag tror inte ett dugg på det här, skulle vara otroligt korkat av Apple. Deras samtal gäller nog chip som ska in någon annanstans.

Citat:

Sedan 1994 har Apple använt sig av IBM:s PowerPC-processorer

Kan ju inte stämma, Motorola tillverkade väl G4:an?

Permalänk
Medlem

Intel borde ju vara kapabla att utveckla ppc de med, jag har svårt att tro att macarna kommer gå över till x86.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som oroar mig för att Mac ska anamma TCPA?

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elysion
Är det bara jag som oroar mig för att Mac ska anamma TCPA?

Hade dom gjort även ifall dom hade fortsatt med IBM, då IBM är med på TCPA

Även om det är tråkigt att Apple byter CPU-arkitektur till x86, men det kan även vara bra. Då kan apples framtida OS kanske även fungera på "vanliga" datorer.

Permalänk
Medlem

hur blir det nu med de superlåga klockfrekvenserna som bara Mac kan hålla? Om dom ska gå över till intel tänker de få 5 gigahertzare i sina maskiner, eller?

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Hade dom gjort även ifall dom hade fortsatt med IBM, då IBM är med på TCPA

Även om det är tråkigt att Apple byter CPU-arkitektur till x86, men det kan även vara bra. Då kan apples framtida OS kanske även fungera på "vanliga" datorer.

Precis vad jag tänkte, då kanske man kommer kunna får köra osx på pc

Permalänk
Medlem

Tycker också det låter konstigt. Blir en massa kod att skriva om. Hela plattformen måste ju ändras. Kompatibilitet med äldre program = "is a goner"

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte vara ett arkitekturskifte dom är ute efter – snarare att få en annan leverantör av processorer. PPC.

Permalänk

Detta är ändå bara ett rykte, om än ett mer trovärdigt sådant eftersom CNET skriver om det. Ta det med en nypa salt.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

skit.. inte bra..dåbörjar Apple bli mainstream.. Jaqg som har skaffat en Powerbook nyligen, såblir macen en PC..
Men varför inte behålla PPC nu nör XBOX 360 har en grymmt snabb PPC..

Visa signatur

Powerbook 12" 1.5G/100G/512MB/BT/AP, OSX 10.3.9
MacMini 1.42G/80GB/512MB/BT/AP, OSX 10.4.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASL
skit.. inte bra..dåbörjar Apple bli mainstream.. Jaqg som har skaffat en Powerbook nyligen, såblir macen en PC..
Men varför inte behålla PPC nu nör XBOX 360 har en grymmt snabb PPC..

Allt brukar handla om pengar. Så jag antar att detta gör det också.

Permalänk
Medlem

Detta var ju inga bra nyheter, hade hoppats att Apple inte skulle gå över till x86 arkitekturen. Hoppas verkligen att detta inte stämmer. Jag tycker iaf att en del av charmen med Apple är just att de inte använder x86 utan PPC.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

PPC?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Detta står på 99mac om MAC+Intel: http://www.99mac.se/?id=974

Jag har förmig att Motorola har gjort processorer åt apple men den verksamheten köptes upp av IBM för några år sedan?!

*/Karl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
PPC?

http://sv.wikipedia.org/wiki/PowerPC

Finns mer info om du byter till engelska (se vänsterspalten).

Visa signatur

MacBook Pro 15"
Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare. För att gå med, lägg till detta i din signatur. Apple har kultur och stil.

Permalänk
Medlem

Apple har nog vett nog att inte byta arkitektur, utan bara leverantör. Apples största problem har vart dåliga leveranstider, lite pga. ibm, är nog där skon klämmer.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Kan ju inte stämma, Motorola tillverkade väl G4:an?

Tillverkade ja men den är utvecklad av IBM och Motorola tillsammans. Att Motorola "tillverkade" tror jag syftar mer på själva processen av att "göra" processorn om du förstår vad jag menar
G5 tillverkas dock i IBMs fabriker (men är fortfarande utvecklad tillsammans med motorola? osäker på detta).

Blir intressant att se vad som händer med detta... Känns som om det är ett steg i Apples försök att slå sig in hos medel-svensson. Tidigare har ju apple i stort sett bara sålt till 3d/grafik-branchen, men i och med iMac/iPod och nu Mac Mini försöker man komma åt vanliga användare. Ska bli kul att se vad som händer när det får samma hårdvaru-förutsättningar som resten av windows-världen...!

Tror att de antingen tjänar massor på att fler vanliga användare köper mac, eller så går det åt skogen o de kursar när deras nuvarande storkunder går över till PC om apple inte fortsätter satsa på dyra kraftfulla maskiner.
Spännande spännande..

Permalänk
Medlem

Har väl varit rykten om detta ganska länge...
tycker nog att det skulle vara ett steg bakåt för apple, då det känns lite som att hela poängen med att äga en apple är att komma undan från PC´n.

Men som många sagt innan så tror jag inte att apple kommer att gå över till x86 arkitekturen, det skulle innebära för stora ändringar.

Kanske att det handlar om Intel processorer i lågbudget macar, så som tex mac mini eller nya varianter i samma/liknande segment som mera riktar sig till medelsvensson och inte dom som använder sin mac till redigering,bildbehandling eller annat "jobb" som apple är totalt överlägsna i.

Men vad vet jag... får vänta och se om några timmar.

Edit: Håller med dig Sneo. Att det kan vara ett sätt att locka till sig medelsvensson... får bara hoppas att dom behåller sina dyra kraftmaskiner med PPC processorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
hur blir det nu med de superlåga klockfrekvenserna som bara Mac kan hålla? Om dom ska gå över till intel tänker de få 5 gigahertzare i sina maskiner, eller?

Knappast, eftersom Intel ska lägga ner P4 nästa år.

Om det stämmer, kommer de använda Pentium M. Den är snabb och har låg värmeutveckling.

Förstår inte vad du menar med "superlåga klockfrekvenser som bara Mac kan hålla". Men
du kanske tänker på den "super-långsamma" Mac Mini

Med risk för att imitera en repad LP-skiva:
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436

Apple har stora problem med server-prestandan. IBMs processorer är helt enkelt för lång-
samma. Dessutom har IBM leveransproblem. De har visserligen en ny PPC-processor på gång,
men Apple kanske har tröttnat?

Har fortfarande inte sett någon kommentar från sweclockers egna Mactaliban, vad han nu
heter. Han kanske har svimmat

Min åsikt är iaf att det vore enbart positivt för Apple om ryktet stämmer. De kommer tydligen
lösa PPC-kompatibiliteten med en hårdvaru-emulator. Men det är, som allt annat, hittills bara
rykten.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lost_Kalle26023
Detta står på 99mac om MAC+Intel: http://www.99mac.se/?id=974

Jag har förmig att Motorola har gjort processorer åt apple men den verksamheten köptes upp av IBM för några år sedan?!

*/Karl

Motorola var delägare(eller ägde helt) ett företag som heter Freescale och är det fortfarande. Det gör fortfarande processorer.
Det gick rykten om freescale-processorer i powerbooksen för ett tag.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Med risk för att imitera en repad LP-skiva:
http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436

Apple har stora problem med server-prestandan. IBMs processorer är helt enkelt för lång-
samma. Dessutom har IBM leveransproblem. De har visserligen en ny PPC-processor på gång,
men Apple kanske har tröttnat?

Om du hade läst artikeln på Anandtech och förstått den hade du inte kunna häva ur dig ovanstående. Det är inte processorn som är för långsam utan OS X interna hantering av threads och dylikt. (Och varför Anandtech inte testade med Linux installerat på en PowerMac G5 är något som inte bara jag undrar, men kanske är ett tecken på att den gode Lal Shimpi inte var den som testade)

Citat:

Min åsikt är iaf att det vore enbart positivt för Apple om ryktet stämmer. De kommer tydligen lösa PPC-kompatibiliteten med en hårdvaru-emulator. Men det är, som allt annat, hittills bara
rykten.

Svenskadetalj: Du säger att "De kommer tydligen"... men att det är "bara rykten". Du motsäger dig själv genom att beskriva ett totalt ogrundat rykte med ordet tydligen som implicerar att det skulle finnas något handfast som talade för det.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Hoppas inte heller att Apple går över till x86.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Om du hade läst artikeln på Anandtech och förstått den hade du inte kunna häva ur dig ovanstående. Det är inte processorn som är för långsam utan OS X interna hantering av threads och dylikt.

Svenskadetalj: Du säger att "De kommer tydligen"... men att det är "bara rykten". Du motsäger dig själv genom att beskriva ett totalt ogrundat rykte med ordet tydligen som implicerar att det skulle finnas något handfast som talade för det.

/ PowerSupply

Jag hade läst hela artikeln innan jag postade länken. Hurså?

Apple har lovat bättringar, men inget har hänt. Deras svar var i stil med "programutvecklarna
kommer nog släppa patchar någon gång, kanske" om man ska tolka det med lite humor.

The server performance of the Apple platform is, however, catastrophic. When we asked
Apple for a reaction, they told us that some database vendors, Sybase and Oracle, have found
a way around the threading problems. We'll try Sybase later, but frankly, we are very sceptical.
The whole "multi-threaded Mach microkernel trapped inside a monolithic FreeBSD cocoon with
several threading wrappers and coarse-grained threading access to the kernel", with a "backwards
compatibility" millstone around its neck sounds like a bad fusion recipe for performance.

Om det beror på Altivec, MacOS, eller programutvecklarna låter jag vara osagt, men de har ju
helt klart prestandaproblem, oavsett orsaken. Intels processorer har ingen Altivec-enhet, så de
kanske slipper de problemen då?

Sen angående din svenska-undervisning. Jag fick G i Svenska A och IG i Svenska B i Gymnasiet

Hade däremot bra betyg i andra, lite viktigare ämnen

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Sen angående din svenska-undervisning. Jag fick G i Svenska A och IG i Svenska B i Gymnasiet

Hade däremot bra betyg i andra, lite viktigare ämnen

Offtopic:
Har svårt att tänka mig att det finns många ämnen som är viktigare än det språk som används i det landet där du bor.

Ontopic:
Som så många andra vill jag tro att Apple skall anlita Intel till att tillverka PowerPC-processorer, inte att de skall gå över till x86.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Skulle OS X kunna köras på en PC kan ni snacka skott i foten hos Apple, hela deras helhetskoncept skulle ju blåsas åt skogen. Nej, det kommer inte hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Offtopic:
Har svårt att tänka mig att det finns många ämnen som är viktigare än det språk som används i det landet där du bor.

Missade du smileyn eller?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.