Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

GTA SA + Cedega

Hej!
Jag får inte GTA SA att fungera. När man trycker på Play så händer inget. Har inte hunnit försöka fixa det ännu.

Tänkte bara höra om det fungerar för er andra? Och om det fungerar fungerar det bra?

Mvh Henrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Ja det är tydligen inte bara jag som har problem med spelet, men en del har visst fått det att fungera skapligt i all fall.

http://transgaming.org/forum/viewtopic.php?t=3026
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-347750-highlight-gta+san...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Fungerar perfekt för mig.

Var bara att installera cedega och skriva:

cedega gta_sa.exe

sen smed det igång.

Dock kraschar det om jag går in i Display settings. Med andra ord går det endast att köra på defaultgrafikinställningen. Det går inte heller att spara, men det kunde jag inte i Windows heller samt att jag inte kan skriva till NTFS så det är inte direkt konstigt. Fixas förmodligen rätt lätt om jag kan lyckas spara i Windows och formaterar med FAT32.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
LOLZ? najk<3
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
Fungerar perfekt för mig.

Var bara att installera cedega och skriva:

cedega gta_sa.exe

sen smed det igång.

Dock kraschar det om jag går in i Display settings. Med andra ord går det endast att köra på defaultgrafikinställningen. Det går inte heller att spara, men det kunde jag inte i Windows heller samt att jag inte kan skriva till NTFS så det är inte direkt konstigt. Fixas förmodligen rätt lätt om jag kan lyckas spara i Windows och formaterar med FAT32.

chmodat sparfils-mappen? Och att du inte kan spara i windows heller... Har du en punkt i ditt windowsprofilnamn? Ska tydligen bugga spelet så man inte kan spara.

Edit: aha, som jag förstår det nu har du mountat din windowspartition och kör spelet därifrån. Inte testat att dra över allt till linuxpartitionen då?

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Han suger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004

perco: Jag kanske e dum men: Kan du inte länka din savemapp till en mini FAT32 partion??

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

SpenaN

Nope inte provat det faktiskt. Installerade cedega och testade sen skrev jag här direkt. Knappt hunnit fundera på problemet. Skall prova att dra över allt till Linuxpartitionen senare. Tack för tipset.

Filleokus

Möjligt.. Skall titta på din lösning om inte SpenaN's sätt fungerar.

EDIT:

Efter att jag flyttat över GTA:SA till min linuxpartition får jag detta felmeddelande:

root@midas GTA San Andreas # cedega gta_sa.exe Fontconfig error: "~/.fonts.conf", line 2: xml declaration not at start of external entity This sound card's driver does not support direct access The (slower) DirectSound HEL mode will be used instead. ALSA lib pcm_mmap.c:373:(snd_pcm_mmap) shmget failed: Invalid argument

något fel med ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka
Registrerad
Mar 2004

Det ska räcka med att stänga av vertex och pixel shaders för att få det att fungera. Använd Point2play för att ställa in det och resten typ agp memory osv. Det ska tydligen inte vara något problem att få det att fungera med Nvidia kort. ATI kort är en annan sak.

Har ATI och får inte igång det efter att ha tweakat alla inställningarna. Får bara upp en svart skärm. Vice city och Cedega är ej kompatibelt med ATI så det verkar även gälla för GTA:SA. Det verkar bli Dual boot istället :(.

Corsair One Pro Ti (GTX 1080 Ti) - MSI GT73VR (GTX 1080) - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Samsung Galaxy S8+ (Lifeproof Fré)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Jag körde med Vertex och pixel shaders och det fungerade utmärkt förutom att jag inte kan gå in i display settings > advanced. Att ta bort pixel och vertex shaders gav dock ingen bot på det problemet.

Efter att ha formaterat en disk med FAT32 och installerat GTA San Andreas i Windows kunde jag i Linux spara och spela utan problem. Fortfarande display settings problemet dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004

Så här står det för mejj med Ati:

X Error of failed request: BadValue (integer parameter out of range for operation)
Major opcode of failed request: 147 (ATIFGLRXDRI)
Minor opcode of failed request: 1 ()
Value in failed request: 0x76
Serial number of failed request: 376
Current serial number in output stream: 376

Altså funkar det inte med ATI, 6800 GT here i come...

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS