Världens sämsta program - enligt SweC

Permalänk

1. MSIE: Osäker, ostabil webläsare som inte stödjer vissa internetstandarder och bildformat.

2. Paint: Same shit since Win95. Världens mest använda operativsystem borde väl ha något mer sofistikerat i bildbehandlingsväg.

EDIT:
RealPlayer borde kanske vara med på min lista, men jag har, av principskäl, inte använt det på 2 år, så jag kan inte uttala mig.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Realplayer
OpenMG Jukebox (Sonys skitprogram för att föra över låtar till Net-MDs)

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem

Kan nog bara komma på Norton AV just nu. Det är väldigt segt och går dessutom ofta inte att avinstallera, precis som många andra Symantecprogram...

Bara man konfigurerar RealPlayer är det väldigt snabbt och utan bakgrundsprocesser, men det verkar vara en massa folk här som inte hittat inställningarna. Tror jag får skriva en guide här om det någongång...

Permalänk
Gäst

Windows ME , sicket skämt.
Provade det i 5 minuter och sedan var hela kartongen med innehåll i tuggen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morran59
Ja det var då märkvärdigt hur en del reagerar så fort man skriver positivt om dels IE och dels Norton AV. Jag skriver positivt om dessa av den enkla anledningen att dessa så gott som aldrig orsakat några problem för mig. Varför ska jag då byta?

Sen det där om att NAV inte kan hitta virus är rent nys! För tre år sedan använde jag mig av Panda Platinium och senare NOD32, allt var frid o fröjd...trodde jag! Jag blev senare erbjuden att köpa NAV2003 för ett bra kampanjpris på Telia och jag slog till. Raskt ut med NOD32 o in med det nya NAV...vad hände tror ni? NAV upptäckte 22 virus! Och kom nu inte med undanflykter att jag inte hade uppdaterat NOD32...en sådan självklarhet missar jag inte...

Nåja, lite offtopic, kunde inte låta bli, sorry!

Ingen här har sagt att IE inte duger för den vanlige hemanvändaren som inte har en susning om vad som sker på datorn och vad för skit som installeras när han glider runt på nätet.
IE gör sitt jobb, om än lite halvhjärtat, men när du väl provat något annat så kommer du aldrig byta tillbaka till IE, då märker du hur efter det är.

Vad gäller virusprogram litar jag mer på professionella tester som visar att Norton AV ligger i botten, mendan NOD32 ligger på topp vad gäller att hitta virus, än vad jag litar på dina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Uppdaterad lista, Real Player ligger fortsatt i topp Har inte orkat sortera den här gången...

Real Player 18
Internet Explorer 13
Quicktilme 8
Norton Antivirus 8
Windows ME 5
Kazaa 6
Ms Röj 1
Outlook Express 2
Acrobat Reader 1
MSN Messenger 3
Windows 95 1
Windows 98 1
FulDC 1
Ace Mega Codecpack 1
"Alla Codec paket" 2
Firefox 1
Avast AntiVirus 1
Winzip 2
ICQ 1
Cute FTP 1
Windows Movie Maker 1
Winamp3 1
Meda Player Classi 1
Azureus 1
MS Paint 1
OpenMG Jukebox 1

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

För att vara en i gänget så säger jag väl me Realplayer. Jag har ALDRIG haft användning av det
Sen säger jag Kazaa goes GIMMIE Virus. Seg tankning och virusfångst .

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Acrobat Reader - Måste vara de mest slöaste program att starta upp. Formatet är kanon men programmet! Ush säger jag.

Windows ME - Detta "program" är väl de sämsta program som Microsoft har gjort, instabilt och skillnaden mellan ME och 98 var små. Som tur var kom Windows XP året efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag ställer gärna upp som testperson. Jag ger dig min ip-adress samt fler eventuella uppgifter du kan tänkas behöva, stänger ner allt förutom NAV och NFW, så kan du göra ett "intrång eller sprida virus" på min dator.

Säg till om du är intresserad, jag skulle gärna villja se det.

Det blir ganska svårt eftersom du vet vad som händer och där med sitter helt passivt på datorn. Även avslutar allt som som NFW plingar till om. Men om du surfar som vanligt och laddar hem filer då och då så är det enkelt. Man tar bara en vanlig trojan och editerar den med någon hex-editor, packar den och binder ihop den med ett riktigt program. NFW är minst lika enkelt, trojanen är en dll fil som injekteras i något som du brukar använda och som du har accepterat i NFW t.ex. msn, firefow, ie.

När det är gjort kommer du ALDRIG att märka något om du inte byter av och fw.

Ni vill ha bevis på att norton är dåligt, tyvärr har jag inte det. Men detta kanske kan hjälpa:
http://forums.chasenet.org/
http://swerat.com/forums/index.php
http://www.gateofgod.com/index.php?act=idx
http://mosucker.carbon-4.net/forum/
http://www.governmentsecurity.org/forum/index.php
http://www.bo2k.com/forum/
http://www.cruel-intentionz.com/v2/index.php?act=idx
http://nwc.hns-planet.com/forums/
http://ucc.elfnet.org/forum.php

Det är 9 olika forum om trojaner och dylikt, om DU hittar 2 inlägg från 2 olika personer med fler än 5 inlägg så lovar jag att jag ska genast ta tillbaka allt ont jag har sagt om norton och genast avinstallera kaspersky.
Det är bara att gå in på sidorna och börja söka.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte att du sa att det var "absolut INGEN utmaning att komma förbi det om man vill göra intrång eller sprida virus"... Nåja, jag får väl sätta mig ned och leta genom 10 olika forum efter en anledning att byta AV.

Jag tvivlar inte det minsta på att det finns bättre virusskydd och brandväggar än Nortons, men "världens sämsta program"? Kom igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IE ligger högst upp. Den är instabil, har ingen support för flikar och den följer inte webbstandarden. Bara det sista får mig att använda en annan browser.

Visst skulle Firefox bli mer utsatt om den var mest använda browsern, men aldrig som IE. IE har active-x på som default och det är där 99% av alla spywares kommer ifrån. Firefox har inte stöd för active-x, då det höjer säkerheten enormt! Använder man firefox och vill använda sig av active-x, får man använda IE för just den sidan. Annars blir det firefox som gäller.

Realplayer är ett annat skitprogram. Sist jag använde det kom det upp en massa popups om programmet. Tror att det även följer med en egen "download manager" som bara segar ner datorn.

Permalänk
Medlem

Adobe reader/acrobat, så jävla segt. Man googlar runt efter info om något.
Klickar en länk och, £€£$€@£${€*^`?)87 !!! Man råkar klicka på en pdf.
Då kommer det...nähe...nu?...nä..ja där kom programmet igång.
*Klicka krysset* "Vill-du-verkligen-stänga-rutan poppar upp* fan i helvete.

Detta gäller även Acrobat 6.0. Men som Mr_Lazy säger kanske man skulle pröva 7.0 versionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Adobe reader/acrobat, så jävla segt. Man googlar runt efter info om något.
Klickar en länk och, £€£$€@£${€*^`?)87 !!! Man råkar klicka på en pdf.
Då kommer det...nähe...nu?...nä..ja där kom programmet igång.
*Klicka krysset* "Vill-du-verkligen-stänga-rutan poppar upp* fan i helvete.

Detta gäller även Acrobat 6.0. Men som Mr_Lazy säger kanske man skulle pröva 7.0 versionen.

Självklart ska ni alla byta till 7.0, den är oändligt mycket snabbare än tidigare (iaf 5 & 6) versionerna.

Länkar: http://ardownload.adobe.com/pub/adobe/reader/win/7x/7.0/sve/A... (fullversion)
http://ardownload.adobe.com/pub/adobe/reader/win/7x/7.0/sve/A... (basic)

Permalänk
Medlem

OpenMG Jukebox (programmet som man överför musik med till sin Sony Minidiscspelare).
Tveklöst med mest bloatade, omständiga och totalt ostrukturerade programmet jag någonsin har använt. Man MÅSTE göra en massa jäkla playlists för att kunna överföra filer, man kan inte bara dra över en fil från en katalog till spelaren. För att inte tala om att skiten lagrar en massa "konverterade" filer som tar upp mer utrymme än vad mp3n gjorde från början. OCH det finns inget alternativ för Linux. Isch. Köp ingen SonyMD.

Realplayer får min andra röst.

Permalänk
Medlem

Adressbok

Den ligger bara där och skräpar, vem använder sig av den egentligen :S

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morran59
Någon undrade över mitt val av Norton AV2003. Som sagt, min erfarenhet är att detta progg klarar biffen betydligt bättre än många andra proggs i denna prisklass. Rätt inställt och Liveupdate o allt fungerar bättre. Nu hör till saken att jag inte är någon datorspelande användare och därför gör det inte så mycket att NAV2003 snor ca 7-8% av systemresurserna i bakgrunden... Däremot NAV Internet Security undviker jag då den lätt kan störa brandväggar o annat. Använder således bara själva AV-programmet.

Lita inte för mycket på norton antivirus. Jag jobbar som systemadministratör på ett mindreföretag. Jag testkörde med panda antivrus och microtech antivirus och dom hittade flera typ hand full som hade kommit in genom mailservern som norton(den uppdaterar sig typ 1gång i timmen) skulle skydda. Dessutom hittades inte virusarna av klientversionerna av norton heller. Såg ett test på nätet där det var ngn som hade skakat ihop en ryslig sörja av virus och konstaterade att den som klarade det bäst var nod32 och kaspersky.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Självklart ska ni alla byta till 7.0, den är oändligt mycket snabbare än tidigare (iaf 5 & 6) versionerna.

Det är den, men fortfarande mycket slöare än vad tex foxit reader är.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Azureus, riktigt jävla segt javaskit som drog mer än vad alla mina program gjorde tillsammans. När jag hade använt det i ca. 10 min så dog internet och jag var tvungen att starta om routern och modemet, detta har aldrig hänt förut. IE tycker jag var uselt förut men nu igenom SP2 så tycker jag att det blev riktigt bra.
Acrobat Reader 6 är hemsk medans 7an med de där fixarna är otroligt underbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mei
Azureus, riktigt jävla segt javaskit som drog mer än vad alla mina program gjorde tillsammans. När jag hade använt det i ca. 10 min så dog internet och jag var tvungen att starta om routern och modemet, detta har aldrig hänt förut.

Stäng av UPnP i Azureus och forwarda port manuellt i routern så ska du se att det funkar mycket bättre. Gäller även alla andra BitTorrentklienter. Ofta är UPnP orsaken till såna här problem.

Edit: OT iofs...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASTRX
Ingen här har sagt att IE inte duger för den vanlige hemanvändaren som inte har en susning om vad som sker på datorn och vad för skit som installeras när han glider runt på nätet.
IE gör sitt jobb, om än lite halvhjärtat, men när du väl provat något annat så kommer du aldrig byta tillbaka till IE, då märker du hur efter det är.

Vad gäller virusprogram litar jag mer på professionella tester som visar att Norton AV ligger i botten, mendan NOD32 ligger på topp vad gäller att hitta virus, än vad jag litar på dina erfarenheter.

Hmm professionella tester...
http://www.virus.gr/english/fullxml/default.asp?id=67&mnu=67
Du kanske nöjer dig med det och ser då att Norton ligger högre upp än NOD32. Dock bör man se att testet är ifrån Augusti 2004

Permalänk
Medlem

Detta är någonting som alla borde läsa: http://www.somethingawful.com/articles.php?a=2194

Detta också: http://www.somethingawful.com/articles.php?a=1553

Grymt klockrena från allas vår favoritsida.

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Stäng av UPnP i Azureus och forwarda port manuellt i routern så ska du se att det funkar mycket bättre. Gäller även alla andra BitTorrentklienter. Ofta är UPnP orsaken till såna här problem.

Edit: OT iofs...

Been there, done that. Gjort samma sak med andra klienter och då fungerar det utmärkt men just med Azureus så går det aldrig bra.

Permalänk
Medlem

Eclipse:
Jag tvingades använda eclipse under en kurs i java-programmering i höstas, det var det bland det sämsta program jag någonsin sett. Man var tvungen att skapa så kallade projekt när man kodade, och efter ett tag så kom projekten in i varandra och totalt kaos uppstod. Även när man skulle importera till projektet så krånglade det, vet inte hur många gånger man satt och svor över att det tog en timma innan man kunde komma igång och koda.
Att använda eclipse när det väl funkade ska sägas var helt okej, men detta problem drog ner programmet till om inte det sämsta så i allafall det jobbigaste jag använt

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Min hatlista

Realplayer
Quicktime
Download Accelerator
Internet Explorer
Easy Cd Creator
Nyare versioner av Acdsee
Utforskaren
Outlook Express
Nyare ICQ klienter
MSN Messenger

Tur det finns bra alternativ som ersätter många av dessa program och gör Jorden till en bättre plats att leva på.

Fyller på om jag kommer på fler.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Inaktiv

Acer eRecovery som foljde med min laptop... Gar endast att gora raddningsavbildningar till diskar formaterade med FAT32...(!) Och Windows XP kor som bekant med NTFS.... Ganska snyggt och enkelt, men fullkomligt vardelost for mig...

Internet Explorer av uppenbara skal...

Permalänk

RealPlayer
Download Accelerator
Internet Explorer

Visa signatur

Anders & Måns: Oj vad mörkt det var, här kan det inte ha varit tänt på länge!
Mitch Hedberg: Jag hatar polotröjor, det känns som om man blir strypt av en riktigt svag person, hela dagen.
R.I.P Övriga Ämnen 2001 - 2005

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Adressbok

Den ligger bara där och skräpar, vem använder sig av den egentligen :S

jaadu Kim... jag använder den dagligen
Både till mail, sms från datorn och att ringa upp folk från via datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Acer eRecovery som foljde med min laptop... Gar endast att gora raddningsavbildningar till diskar formaterade med FAT32...(!) Och Windows XP kor som bekant med NTFS.... Ganska snyggt och enkelt, men fullkomligt vardelost for mig...

Internet Explorer av uppenbara skal...

XP kör även med FAT32 på diskar under en viss storlek (30GB eller nåt sånt om jag minns rätt).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

haha helt klart utan tvekan så kommer ju Quicktime på nummer 1!!

1. Quicktime
2. MS paint

Permalänk
Medlem

kazaa och IE fulla av ssäkerhetshål. bringer död och elände med sig! har haft ett antal virus infekterade datorer Pga dom två programmen...

EDIT: nu ser jag att många klagar på paint. paint äger hårt! det är inte till för att bli snyggt utan för att ta skärmdumpar med! leve lågupplösta bilder med lågt färgantal!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD