Höjd skatt på DVD skivor

Permalänk

Höjd skatt på DVD skivor

Som följd av den nya lagstiftningen om piratkopiering, höjs skatten från 1 juli på DVD skivor, mp3-spelare, dvd-spelare med hårddisk m.m.

Det pratas om 0,25 öre/MB (11kr mer) för R och 0,4 öre/MB (18kr mer) för RW skivor. Det kommer innebära en ökning på ca. 200 kr för ett pack RW skivor och 100 kr för R skivor. En iPod på 60GB kommer kosta 240kr mer! Det kommer säkert gälla även CD skivor.

Det här är inte klokt! Hur många kommer ha råd med det? Och hur många kommer vara villiga att betala så mycket för skiten. Inte jag i varje fall. Och det är långt ifrån alla skivor som slutar i brännaren. Man behöver väl inte vara pirat bara för att man köper en tom CD eller DVD skiva. Istället för att sänka skatten för riktiga produktionskivor så ökar de skatten för tomma inspelningskivor. Jag fattar det inte. De skulle tjäna mer på att sänka skatten på riktiga skivor än genom att öka skatten på tomma skivor. Är det inte nog med skatt? Det blir väl dags att börja beställa från utlandet eller flytta från det här jävla landet. Det är ju skatt på allt för helvete. Och det värsta är att skatten är långt mycket högre än vad själva produkten är värd.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

De jag stör mig på är dubbelmoralen. De förbjuder nerladdningar av upprättskyddat material samtidigt som man höjer avgiften på skivor. Antingen får de välja en alternativt sänka avgiften istället för att höja.

Nu har man börjat köpa skivor från utlandet. Då slipper man avgiften.

Permalänk

Tråkigt att detta som så mycket annat slår emot handlarna, jag skulle gärna handla hos min lokala datorhandlare, men som läget är så väljer man att handla i exempelvis Tyskland.

Att stödköpa skivor i Sverige för att farbror staten och STIM ska roffa åt sig pengar är helt absurt. Samtidigt är det ännu absurdare att ha en straffskatt som är högre än varans produktionskostnad och täckningsbidrag för handlarna. Förstår inte riktigt hur en sån här lag kan gå igenom då uppenberligen merparten av sveriges befolkning inte vill ha den.

www.wesellcd.com
www.cdrohlinge24.com
www.discsonline.se

Here we come, bye bye Sweden (Sovjet?)
Väl mött
/Ziggy

Permalänk
Medlem

är ju ungeför som bensin, en liter bensin som kostar 10kr har 7kr i skatt.
Kommer handla från utlandet om det höjs!
Och föresten tror jag att jag skrivit detta förut, kanske finns det en liknande tråd?

Visa signatur
Permalänk

Ja, som det ser ut idag så kommer vi alla handla det mesta från utlandet inom snar framtid (om vi inte gör det redan). Men jag tänker fan inte betala 100 spänn för en jävla DVD skiva. Fattar inte hur en sån här lag kan gå igenom ens, det är ju non-sens. Men om det verkligen kommer hålla är det ingen som vet riktigt än. Personligen tror jag att det vore konstigt om det inte gör det. Vi tycker ju om skatt, vi är skattslavar. Som i de flesta fall är det alltid billigare att köpa samma varor i utlandet än i Sverige för halva priset nästan (beroende på vad det är). Men den dagen den här lagen slår igenom, kommer jag säkerligen köpa skivor från utlandet. Jag tänker inte stödja det här.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Om svenska staten forstsätter med dessa medel för att motarbeta nedladdningen kommer det helt enkelt sluta med att alla datorkomponenter köps från utlandet, bra sätt att förstöra för de svenska företagen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Danmark sänker priset på sin öl för att danskarna åker till tyskland. Låter det logiskt? JA!

sverige höjer priset på allt som går att höja på. Logiskt? NEJ!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Två ord: Skrattretande. Idiotiskt.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic
Tråkigt att detta som så mycket annat slår emot handlarna, jag skulle gärna handla hos min lokala datorhandlare, men som läget är så väljer man att handla i exempelvis Tyskland.

Att stödköpa skivor i Sverige för att farbror staten och STIM ska roffa åt sig pengar är helt absurt. Samtidigt är det ännu absurdare att ha en straffskatt som är högre än varans produktionskostnad och täckningsbidrag för handlarna. Förstår inte riktigt hur en sån här lag kan gå igenom då uppenberligen merparten av sveriges befolkning inte vill ha den.

www.wesellcd.com
www.cdrohlinge24.com
www.discsonline.se

Here we come, bye bye Sweden (Sovjet?)
Väl mött
/Ziggy

Tack för dom länkarna!

Men som sagt, tråkigt för de lokala butikerna som inte kommer få sälja något nu. Inget vidare för svenskt näringsliv, men å andra sidan så har väl svenska staten gjort allt för att kväva svenska näringsidkare på ett eller annat sätt de senaste 70 åren...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Gäller det verkligen för hårddiskar också?

Permalänk
Medlem

Det gäller för hårddiskar inbyggda i dvd-spelare och mp3spelare (men dock inte samma pris per mb som skivor).

Citat:

Från aftonbladet
Dvd-spelare
1000 kronor mer för en hårdisk på 250 gigabyte. Det innebär en prisökning på cirka 10 procent.
Dvd-spelare med inbyggd hårddisk omfattas av den nya lagstiftningen. Men om man köper en lös hårddisk till sin dvd så behöver man inte betala någon avgift.

Dvd-rw
18 kronor mer för en skiva som kan brännas flera gånger, den är på 4 600 megabyte. I dag går det att få 10 skivor för runt 200 kronor. Nu kan priset bli nästan 400.

Dvd-r
11 kronor mer för en skiva som bara kan brännas en gång. Priset för 10 skivor kan stiga från cirka 150 till 260.

Mp 3-spelare
240 kronor extra för den senaste Ipoden, som kan lagra 60 gigabyte.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Inaktiv

Ja ett roligt land vi lever i. Vi höjer priser på spriten, alla pker ner till Tyskland och köper sin sprit och sverige går med förlust.

Vi höjjer skatten på dcd och cdr media, alla beställer från tyskland och vi går med förlust.

Permalänk
Medlem

Snart kommer sverige gå åt helvete, dom kan inte fortsätta att höja skatterna på allt... det har aldrig fungerat särskillt bra, beror väll mest på att dom är lata.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com