Datorbutiken förverkade min garanti bara sådär?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Visst kan man tycka att man ska packa det si o så, men varför skulle dom tvivla på att hårddisken var sönder? Hur många brukar skicka in sina hårddiskar för utebyte bara för att det är roligt? Om den dessutom uppvisar samma symptom som står i felbeskrivningen så har jag verkligt svårt att se varför man inte skulle kunna få den på garantin även om den är lite taskigt packad.

När butiken testar disken och finner att den är trasig, hur kan de veta ifall den verkligen var trasig från början eller ifall den helt enkelt gick sönder under transport?
Det är inte direkt sällan som folk skickar in saker som inte är trasiga, när problemet varit inkompatiblilitet, för klent nätagg eller nåt. Eller helt enkelt SBS.

Att man har förverkat sin garanti genom att utsätta disken för potentiella ESD-skador i en vanlig plastpåse(!) är för mig lika naturligt som att man förverkar sin garanti på TVn ifall man är inne och skruvar i den, trots att man kanske inte nödvändigtvis har sönder något.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Visst kan man tycka att man ska packa det si o så, men varför skulle dom tvivla på att hårddisken var sönder? Hur många brukar skicka in sina hårddiskar för utebyte bara för att det är roligt? Om den dessutom uppvisar samma symptom som står i felbeskrivningen så har jag verkligt svårt att se varför man inte skulle kunna få den på garantin även om den är lite taskigt packad.

Isåfall skulle folk skicka in sina moderkort som garantin snart går ut på, där de trasslat till det själva med tex en skruvmejsel vid montering/demontering av fläkt. Säga att det är nåt knas med det. Packa det skumt och skicka in det och sen hävda att revan "måste ha hänt under transport". Tycker att db's regler är tydliga och bra. Det ska inte vara olika regler för allehanda saker, blir bara förvirrande. Bättre att ha en övergripande regel för allt, och inte tumma på den, annars kommer fler att följa.

Dessutom handhar nog db (och andra) tusentals sådana här fall under ett år. Att sitta och sovra ut vad som kunnat ske under transport och vad som överensstämmer med felbeskrivning låter för mig som att ställa orimliga krav på företag. Vilket också skulle utgöra att hanteringstiden skulle öka, vilket skulle öka antalet klagomål på att de tar lång tid på sig etc. De har tydliga anvisningar. Följer man dem blir det inga problem. Sen kan man tycka att det är trist för trådskaparen, men så kan det gå om man handlar i hast istället för med eftertanke. Lite ansvar har man som kund också, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att dom har gjort fel, jag tvivlar helt enkelt på att folk skickar in saker som fungerar men packar dom dåligt o hoppas på att det ska bli ett fel som matchar deras felbeskrivning för att dom inte har något bättre för sig.

Men visst har man ansvar som kund, det går ju att ringa, om det som i detta fallet är 1 dag kvar på garantin och fråga om det är ok att vänta en dag extra för man får inte tag på något lämpligt emballage. Dessutom gäller väl datumet då man anmälde felet, inte då hårddisken anländer till, i detta fallet, datorbutiken?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Jag säger inte att dom har gjort fel, jag tvivlar helt enkelt på att folk skickar in saker som fungerar men packar dom dåligt o hoppas på att det ska bli ett fel som matchar deras felbeskrivning för att dom inte har något bättre för sig.

Men visst har man ansvar som kund, det går ju att ringa, om det som i detta fallet är 1 dag kvar på garantin och fråga om det är ok att vänta en dag extra för man får inte tag på något lämpligt emballage. Dessutom gäller väl datumet då man anmälde felet, inte då hårddisken anländer till, i detta fallet, datorbutiken?

Nej, men hur ska db kunna veta att det från början är ett fel som omfattas av garantin, eller ett fel som genom slarv orsakats av kunden, men att kunden chansar, packar det kasst och skickar in? Och sen hävdar att fel som db pekar på som inte omfattas av garantin skett under transport? Det faller ju på sin egen orimlighet. Tycker att Vicotniks jämförelse var alldeles strålande. Det är precis som med TV-apparater etc. Grejen är nog också att OM db nu skulle gå med på taskigt packade saker skulle nog företagen snart driva igenom att så fort du bygger en dator själv utgår garantin så fort du öppnar antistat-emballaget. Eller att du inte längre får sätta in mer ram-minne i din inköpta märkesdator utan att garantin ryker. Så vill inte jag ha det, och antagligen ingen annan heller.

Permalänk
Medlem

Nu skriver man ju iofs oftast felbeskrivningen innan man skickar. Kund skriver felbeskrivning, exempelvis klusterfel, skickar hårddisken, den anländer, man ser att felet är klusterfel och testar hårddisken. Nu kan 2 saker hända.

1. Det är klusterfel på hårddisken, rimligtvis var det alltså det INNAN den skickades, då ingen lär skicka in en fungerande hårddisk och hävda att det är klusterfel när det inte är det, eller skicka in en trasig hårddisk och hävda att det är klusterfel, när det egentligen är något annat fel.

2. Något annat fel uppenbarar sig, man kan alltså anta att den har blivit skadad i transport, sannolikt tack vare det dåliga emballaget, och kan således vägra garanti med en god anledning.

Men som sagt, jag säger inte att dom har gjort fel, jag tycker bara att det kunde göras annorlunda, men jag ber om ursäkt om det är mot reglerna att framföra sin åsikt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Nu skriver man ju iofs oftast felbeskrivningen innan man skickar. Kund skriver felbeskrivning, exempelvis klusterfel, skickar hårddisken, den anländer, man ser att felet är klusterfel och testar hårddisken. Nu kan 2 saker hända.

1. Det är klusterfel på hårddisken, rimligtvis var det alltså det INNAN den skickades, då ingen lär skicka in en fungerande hårddisk och hävda att det är klusterfel när det inte är det, eller skicka in en trasig hårddisk och hävda att det är klusterfel, när det egentligen är något annat fel.

2. Något annat fel uppenbarar sig, man kan alltså anta att den har blivit skadad i transport, sannolikt tack vare det dåliga emballaget, och kan således vägra garanti med en god anledning.

Men som sagt, jag säger inte att dom har gjort fel, jag tycker bara att det kunde göras annorlunda, men jag ber om ursäkt om det är mot reglerna att framföra sin åsikt.

Men det sista du skriver, hur fånigt är inte det? Du får självklart tycka vad du vill, men bara för att du blir emotsagd behöver du inte puta med underläppen.

Visst kan man tycka det du skriver i övrigt låter bra. Det känns dock bara som att tvister kommer att uppstå, i en högre grad av vad det redan gör. Och tvister gör att andra ärenden kommer att fördröjas, med resultat att fler kommer att klaga, ringa, maila etc. DB blir tvungna att anställa mer folk för att ta itu med det ökade trycket, bara för att folk inte packar in sina saker som man skulle kunna tycka att de borde, och det kommer att spegla sig i höjda priser.

Klart man kan se på det enkilda fallet som för trådskaparen och tycka att det är trist för honom och att db kunde vara schyssta och fixa hårddisken iallafall. Men om man sedan tänker på helheten så tycker jag att det är ganska uppenbart att det inte är hållbart, antingen ja till alla eller ingen.

Permalänk
Medlem

Konstigt att garantin gick ut , eftersom Maxtor har 3 års garanti på fabrikationsfel...Så du köpte altså denna disken för 3 år sedan?
tufft....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Visst kan man tycka att man ska packa det si o så, men varför skulle dom tvivla på att hårddisken var sönder? Hur många brukar skicka in sina hårddiskar för utebyte bara för att det är roligt? Om den dessutom uppvisar samma symptom som står i felbeskrivningen så har jag verkligt svårt att se varför man inte skulle kunna få den på garantin även om den är lite taskigt packad.

Jo men om man packar den så kasst så finns det ju misstanke om att det kan ha varit kunden som har orsakat felet från början. Och då är ju DB säkert glada att slippa betala ut den garantin.

Permalänk
Medlem

skyll er själva, som vanligt tror folk att butiken ska ha massa sjuka skyldigheter...ja hade bara skrattat ifall ja hade jobbat på ett ställe å en disk kom in utan ecd skydd...

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk

orkar inte läsa hela men kan säga att jag lämnat in min hårddisk 2 gånger.. till andra butiker.. TEx itbutikken.dk (för över 2 år sen dock) Men det var inge problem, fick en ny direkt

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_amd
orkar inte läsa hela men kan säga att jag lämnat in min hårddisk 2 gånger.. till andra butiker.. TEx itbutikken.dk (för över 2 år sen dock) Men det var inge problem, fick en ny direkt

Utan att den låg i en ESD-påse?

Permalänk

japp.. det var inge problem! jag bara skickade in den utan esd påse.. jag fick ju ingen esd påse när jag beställde den (tror jag) Men iaf var det ingen Esd påse! Gick hur bra som helst..

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Men det sista du skriver, hur fånigt är inte det? Du får självklart tycka vad du vill, men bara för att du blir emotsagd behöver du inte puta med underläppen.

Visst kan man tycka det du skriver i övrigt låter bra. Det känns dock bara som att tvister kommer att uppstå, i en högre grad av vad det redan gör. Och tvister gör att andra ärenden kommer att fördröjas, med resultat att fler kommer att klaga, ringa, maila etc. DB blir tvungna att anställa mer folk för att ta itu med det ökade trycket, bara för att folk inte packar in sina saker som man skulle kunna tycka att de borde, och det kommer att spegla sig i höjda priser.

Klart man kan se på det enkilda fallet som för trådskaparen och tycka att det är trist för honom och att db kunde vara schyssta och fixa hårddisken iallafall. Men om man sedan tänker på helheten så tycker jag att det är ganska uppenbart att det inte är hållbart, antingen ja till alla eller ingen.

Men det är ju trots allt det som skiljer vissa företag från andra företag, vissa lägger ner tid på varje enskild kund, andra gör det inte. Jag har inget emot db iofs, tycker dom tillhör Sveriges bättre företag atm, och om det var jag som drev företag så hade jag kanske (läs: förmodligen) haft samma åsikt som du och dom har, men som den enskilde kunden tycker jag att man kan lägga ner lite mer tid än att packa upp paketet, konstatera att det är dåligt packat och sedan neka garanti.

Det känns iofs inte som om vi kommer så långt, båda har sagt vad dom tycker och båda verkar tycka att det finns bra poänger i båda sätten, och i slutändan är det klart lättast att helt enkelt följa "reglerna", för att undvika problem.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_amd
japp.. det var inge problem! jag bara skickade in den utan esd påse.. jag fick ju ingen esd påse när jag beställde den (tror jag) Men iaf var det ingen Esd påse! Gick hur bra som helst..

Du fick garanterat din disk levererad med ESD-skydd!
finns inga hårddisktillverkare som levererar diskar utan ESD-skydd.

Tycker hela denna tråden är sjuk, vet folk vad som händer med elektronik som slängs fram och tillbaka utan ESD-skydd?
Personligen skulle jag aldrig köpa någon elektronik där man ser kretsarna utan att jag fick det levererat med lämpligt ESD-skydd.
Men jag är kasnke fel på det...

Permalänk
Hedersmedlem

På Webhallen har det tydligen hänt att dom fått laptops inskickade i vadderade brev...... DET NI!

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

tycker man bara är korkad om man inte använder ESD påse

som att cyckla utan luft i däcken

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
tycker man bara är korkad om man inte använder ESD påse

som att cyckla utan luft i däcken

utan styre imo

Visa signatur

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47745...
| Shuttle SN25P | AMD Athlon64 Venice 3500+ | 2gb Corsair TWINX 3200 | HIS Radeon X850XT | WD Raptor 74gb | WD Caviar 160Gb | Hyundai L90D+ 19" TFT | Glatt humör |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är konstigt att DB inte godkände garantin då de har vissa krav för att garanti ska gälla. Men rimligtvis borde garantin hos Maxtor fortfarande gälla?

Eller?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag tycker inte det är konstigt att DB inte godkände garantin då de har vissa krav för att garanti ska gälla. Men rimligtvis borde garantin hos Maxtor fortfarande gälla?

Eller?

Varför tror du inte att Maxtor har höga krav?

Har du kollat på Maxtors sida ang. packinstruktioner? Kartong och minst 5-10cm packmaterial(skumgummi eller likn.) runt disken som SJÄLVKLART ska vara emballerad i ESD-skydd först.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sankan
Du fick garanterat din disk levererad med ESD-skydd!
finns inga hårddisktillverkare som levererar diskar utan ESD-skydd.

Tycker hela denna tråden är sjuk, vet folk vad som händer med elektronik som slängs fram och tillbaka utan ESD-skydd?
Personligen skulle jag aldrig köpa någon elektronik där man ser kretsarna utan att jag fick det levererat med lämpligt ESD-skydd.
Men jag är kasnke fel på det...

Jag har köpt flertalet diskar då disken har legat i en plastlåda istället. Men det är seagate-diskar vill ja minnas. där undersidan av kretskortet är skyddat av en plåt.

Killen får skylla sej själv. Elektornik ska ligga i ESD-påse.. thats it.. men han kan ju alltid prova att skicka tillbaka direkt till Maxtor.

Permalänk
Medlem

Seashell lådan är ett ESD skydd, både Segate och Hitachi har den här lösningen.

Permalänk

Galet crazy att linda in en hdd i bubbelplast och sen stoppa ner den i en plastpåse med tejp runt och förvänta sig att mottagaren ska ta det på allvar.

Herregud, förutom ESD som vi nu alla vet är farligt för elektronik så kan man ju fråga sig hur hårddisken mår rent fysiskt.
Posten kräver att paketet ska tåla ett fall på en meter.
Vad de inte säger är att paketen slängs från högre höjder och de får tungt skit på sig också.
Eller vad sägs om att lådor sparkas iväg för att man inte orkar bära på dem?
En plastpåse skyddar inte nämnvärt mot 25kg låda som släpps en meter ovanför...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if