Permalänk

Avgjutningsmaterial?

Jag har planer på att fixa en ballare softairgunmask (en rolig sport som tyvärr wannabes har förlöjligat, men som är en _mycket_ rolig sport då den utövas seriöst) än polarna och den hade jag tänkt göra i plexiglas. Rent teoretiskt borde det "bara" vara att värma plexit (i t.ex. en ugn) och sedan forma det efter masken (aka trycka dit den så den får formen). Men då vill jag inte använda den direkt på masken, så jag undrar om det finns något material som lämpar sig till att forma efter masken, som jag sedan kan forma plexit efter? Väldigt tacksam för svar! Ni kanske kan få testa den sen som tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Gör en liten låda som masken passar i. Fyll den sedan med gips. Doppa sedan i masken och låt den ligga där tills gipset har torkat. Sen drar du bort masken och så har du en mall.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att man kan använda en dammsugare till att forma den varma plasten. Prova googla lite på vacuum å plast.

Permalänk

nä det skulle förstöra då dom suger ganska ordentligt men gör en avgjutning som du vill ha och värm plexi med en värmepistol det funkar bra som fan, men tänk på att ta en skiva som sticker ut ca 7-10 cm över avgjutningen så att du inte förstör det genom att värma förmycket för att den ska passa.

*edit* när man vakum formar har du en mall som plexit ligger på som värms upp sen sugs all luft ut för att plexit ska formas exact efter mallen

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

Haha tyckte det stog avnjutningsmaterial:D

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Plexi (Akryl) Skall du absolut inte använda. Om du ska ha något är det lexan/makrolon (Polykarbonat) du skall använda. En Airsoftkula går utan problem igenom en 2-3 mm plexiskiva.

Vet av erfarenhet vad som händer. (Har hållt på mer eller mindre sedan dryga 5-6 år tillbaka)

Permalänk

jo jag vet, får be om ursäkt för uttrycket. Men folk brukar kalla det mesta för plexi, en vanlig förlappning av språket. Är en 6mm kvalitésskiva :). Kanske blir lite tung, men det får man ta. Jag slipper iaf någon "död vinkel". Det där med gips låter intresseant eftersom vi har en massa gammalt skulpturgips hemma. Får tacka för tipsen!

OffT: Det gör ont om man gör fel med masker. Det har jag erfarenhet av. En kompis hade en mask som det var en spricka modell lite större på sidan och ville inte köra med den. Han hade åkt cirkus en mil till skogen där vi kör och då hade den spruckit under färden. Gentleman som man är så fick han ta min så tog jag den. Men så kom det en kula i cirka 130m/s från en annan kamrats vapen, kunde inte öppna ögat på två-tre dagar. sprickan var strax nedanför ögat, men det blev svullet så jag inte kunde öppna ögat.

Så var försiktig om ni vill göra något liknande! En mask alltså, inte använda en trasig och provskjut för gudskull innan ni använder den under en match.

Permalänk
Medlem

hmm 130 m/s... då var det definitivt ingen originalbössa du blev skjuten med, kaka? de flesta AEG (och gaspistoler för den delen) gör väl c:a 80-100 m/s original?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Jepp, men i de flesta seriösare strider (berget1-4 t.ex.) så klassas vapnen som följande:

Standard: 0-120m/s
Understöd: 120-135m/s
Sniper: _max_ 170m/s

Och min kamrat lirar då som understödsskytt och det var den bössan han använde under våran övningsomgång.

Permalänk

sadu soft air gun? var köper du isf dessa? hobbex skriver ju joule på sina och 0.7 joule är det kraftigaste. Om man hade ork skulle man ju kunna räkna ut vad en suft air gun-kula skulle få för fart av 0.7 joule men orken saknas. Vågar du skjuta dig i handen med en sådan bössa?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

de mer seriösa airsoftspelare köper antingen från lokal airsoft-bana, från www.combatzone.se eller importerar från t.ex redwolf airsoft.

Jag för min del äger inga soft air guns än, men funderar på o köpa en gaspistol iallafall, o testa o spela några matcher på t.ex. combatzones bana (man kan hyra Air Electric Guns där)...

Om någon har ngt tips på en bana närmre malmö, hojta gärna till!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
sadu soft air gun? var köper du isf dessa? hobbex skriver ju joule på sina och 0.7 joule är det kraftigaste. Om man hade ork skulle man ju kunna räkna ut vad en suft air gun-kula skulle få för fart av 0.7 joule men orken saknas. Vågar du skjuta dig i handen med en sådan bössa?

Enligt mina uträkningar ca 84 m/s Fast det är om kulan väger 0.2g (0.0002 kg) vet inte exakt hur mycket en kula väger.

Visa signatur

MSI K8N NEO4-F, AMD 64 X2 3800+, 2gb minne, XFX gf 7800GT

Permalänk
Medlem

i snipergevären kör man med 0.4g eller mer

Permalänk
Medlem

Alla m/s (och fps) angivelser på air soft guns mäts vid en kulvikt på 0.2 gram.
Iallafall har jag förstått det så

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Ehm.
Inte direkt anågende masken, men jag frågar ändå.

Hur registrerar men en träff när man spelar?
Jag menar, i ex painball så finns det ju oftast ett märke efter en träff som visar att "det är över", men i en softairgun match så finns det väll inget sätt att se om man blivit träfffad?

Jag tippar på dommare och så, men det borde vara svårt att veta säkert ändå?
Kulorna är ju ganska små i en softairgun vad jag vet, 0,5 mm?

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

GoTaLL har format plexi.. jag tror han gjorde det med värmepistol eller något

här är tråden

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

New: Spelen och träffar bedrivs under ärlighet, Ingen gillar någon som inte tar sina träffar. Oftast så känner man eller så hör man en träff. Är man förnära för att skjuta så används ofast "Pang" som en giltlig träff.

Så är man inte ärlig och inte använde sunt förnuft är man sällan välkommen att spela.

Permalänk
Medlem

Det inser jag.
Men om man nu spelar mot varandra i olika lag så blir det självklart konflokter antog jag.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!