Permalänk
Medlem

Vad för material?

Funderar på att bygga ett chassi. Frågan är vad jag ska använda för material. Jag funderar lite på att köpa ett par bitar och sen eventuellt svetsa ihop dom, på sidorna hade jag tänkt att ha durkplåt eller som jag såg på Elitemods bilder svart plåt (alu) ? Någon som vet någon butik i växjö som säljer dessa?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Dator_vid_spe... Hade tänkt mig ett par sånna bitar o sen svetsa ihop ..vart får man tag i dessa? Hade tänkt mig ha något sånt här i fronten http://www.elitemodd.com/Galleri%20bilder/30%20-%20Dualtronic...

Permalänk
Medlem

Kan du svetsa? Om svar nej räkna inte med att det blir något vidare. om du änns får ihop det.

Sakerna som du vill ha finns troligen hos någon bygghandel och i järnaffären om det finns någon sådan i närheten.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Jag har prövat ett par gånger .. som du säger så har det inte blivit så bra :/ men jag får väl öva mer isf.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För det du ska jobba i är runt 4 mm tjock och det är j'ligt svår att få rakt och snyggt. >.<
Så mitt tipps är att popnitta ihopp dina delar med div vinkel järn, funkar nog bäst.

Visa signatur

Permalänk

Annars är ju MDF grymt smidigt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zadazi
För det du ska jobba i är runt 4 mm tjock och det är j'ligt svår att få rakt och snyggt. >.<
Så mitt tipps är att popnitta ihopp dina delar med div vinkel järn, funkar nog bäst.

Eller låta någon annan svetsa kanske, om han nu känner någon som kan...

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk
Medlem

Avråder dig från att svetsa själv om du inte har svetsat väldigt länge innan.

Tunn aluminium är inget roligt att svetsa i och det är jäkligt svårt att få snyggt.

Håller med Zadazi att popnita med vinkeljärn (L-profil) är mycket bättre och enklare.

Permalänk
Medlem

Hur popnitar man då ? Vad använder man för verktyg o.s.v? Hittade Vinkeljärnen på clas ohlson..

Permalänk

Jag hadde en idee om att använda lister och block av mässing för att bygga stommen, väggarna "fyller" man sedan med grovkolfiberväv. Men efterssom jag altig kommer finan tid till detta projekt så blir det igent av. Mässning tillsammans med svart ser grymt ut.
Alternativet till mässning är att man använder nysilver eller något höblankt som inte kostar skjortan.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

till popnit har man en popnitstång (bör finnas på classe) popnit i lagom storlek och en borrmasking.
Låt säga att man tar popnit för typ 3mm hål eller nåt (ingen aning om vilka storlekar som finns egentligen) Skruvar in en lagom stor nippel på popnitstången, borrar 3 mm hål i de bitar man vill sätta ihop, sätter niten i tången (den långa smala "pinnen" skall in i hålet på tången) sätter andra ändan av niten igenom håle på båda bitar som skall nitas ihop och klämmer till på tången. för att det skall bli snyggt nitar man från den fina sidan dvs ytterplåtar nitas fast utifrån. Hoppas du förstår på ett ungefär.

edit: verkar heta blindnit på claesolson.se

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Kvittar det hur stor man har eller håller det bättre om man har ej grövre?

Permalänk

Superlim?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Aluminium skulle jag inte ens försöka mig på att svetsa, 2mm plåt har jag provat och det är ganska svårt men med en mig och lite tid blir det nog bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creamzor
Kvittar det hur stor man har eller håller det bättre om man har ej grövre?

grövre popnit håller nog bättre, men 3 eller 4 mm borde räcka, skulle jag tro, det är licksom inga jätte tyngder som ska hänga i det eller?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Det vanliga

Permalänk
Medlem

Skulle köra på rostfritt om du ska svetsa själv.

Aluminium om du ska popnita eller skruva

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säger bara alu+poppnit om du inte är erfaren svettsare, är rent åt h'lvete svår att svetsa så tunt, jag fick testa lite när jag skulle svetsa fast en bitt extra på min dator men det fick åt h'lvete så min pappa som har en hel der erfarenhet fick köra kan säga att det blev endå inget vidare snyggt. ;P
Poppnitta blir nog i deta fall både snyggare, enklare, och mindre tidskrävande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pop-nita, svetsa alu är inte lätt om man nu inte har en TIG-svets ( skitdyra).
Blir säkert bra, försök med lite " industrial look" .
Btw: Här trivs inte svenska lärare, felstavat tråden igenom.
" Licksom " Liksom ska det vara !
Lick är något helt annat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En enkel Tig är inte så farligt dyr (Om man håller sig till skraptändning), säg 3k för agget å några tusen för slangpaketet. Sen beror det på va man vill jämnför med..
Sen tillkommer ju självklart skyddsgasen.

Provade så sent som idag att Tig-svetsa lite. Har man pinsvetsat förut så har man en hyffsad grund att börja med.

Permalänk
Medlem

För nån vecka sen fanns det en popnittång på Lidl för 30 spänn, kolla upp den först.

Annars har Biltema ganska billiga sådana, dom finns även på loppisar, järnhandlar etc.

Popnit finns för det mesta bara i tum-mått, dom vanliga är 2,4 - 3,2 - 4,0 och 4,8mm

den absolut vanligaste är 3,2mm, dom flesta går bra att nita i 3,5mm hål.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Jag har byggt ett par chassi med aluminium profiler som ram och plexi som skal, det funkar bra. Aluminium vinkelbeslag inköpta på clas ohlsson och plexi/plast? inköpt på bauhaus. Plexit eller om det är nån typ av plast går bra att såga, borra i, vet inte hur det är att lacka, om man skulle vilja det?

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
En enkel Tig är inte så farligt dyr (Om man håller sig till skraptändning), säg 3k för agget å några tusen för slangpaketet. Sen beror det på va man vill jämnför med..
Sen tillkommer ju självklart skyddsgasen.

Provade så sent som idag att Tig-svetsa lite. Har man pinsvetsat förut så har man en hyffsad grund att börja med.

eftersom de flesta här på forumet verkar tycka att minsta lilla grej över 200 kr är dyrt så lär de ju inte gå å köpa en svets för i runda slängar 5000 kr...