prioritera "viktiga" processer när det gäller bandbredd och/eller systemresurser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002

prioritera "viktiga" processer när det gäller bandbredd och/eller systemresurser

Jag har länga gått i tankar om köra bittorrentklienten på min server istället för min desktopdator. Eftersom min server är en via mini-ITX och väldigt anspråkslös när det gäller strömförbrukning vore detta alla tiders med tanke på vår fina miljö (men också elräkningen, icke att förglömma;)). Jag har bara ett problem, jag vill inte att dessa nerladdningar skall själa en massa bandbredd från web och mailservern, en bandbredd som i mitt fall är synnerligen begränsad.

Av en slump (ja faktiskt) hittade jag i FreeBSD kommandot "rtprio"
Från manpages:

rtprio, idprio -- execute, examine or modify a utility's or process's realtime or idletime scheduling priority. The rtprio utility is used for controlling realtime process scheduling. The idprio utility is used for controlling idletime process scheduling, and can be called with the same options as rtprio. A process with a realtime priority is not subject to priority degradation, and will only be preempted by another process of equal or higher realtime priority.

Det jag vill uppnå är att så fort exv httpd, smtpd eller någon annan "viktig" process får något att göra, så är det tillfälligt byebye med libtorrent... En annan, egentligen bättre, aproach, vore att sköta detta på trafiknivå istället.. Om httpd behöver bandbredd så är det bara att roffa åt sig medans torrentkienten får det som "blir över", men detta låter svårare att fixa(?)

Hursomhelst är jag mycket tacksam för lite tips när det gäller det här. Man tycker ju att det borde finnas någon som någon gång bottats med liknande problematik.

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Om du kör någon senare version av freebsd ska PF(packet filter) vara portade och den har utmärkta köhanterare för bandbreddskonsumtion. Jag kör personligen just nu 4 torrents på min router och surfningen går inte märkbart segare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002

Jodå, jag kör FreeBSD 5.4 så det borde vara lugnt.. Tack så hemskt mycket för tipset iaf! Skall genast kolla in denna porten..

EDIT: Eller du menade kankse att redan fanns integrerat i systemet?

EDIT2: En snabb titt i manpages och jag insåg att så nog var fallet. Jag återkommer med vidare frågor om det strular till sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

du behöver inte oroa dig för realtidsprioriteter. sätt lite nice(1) på torrentprogrammet så kommer det inte att lägga beslag på cpun iaf.

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Om du kör någon senare version av freebsd ska PF(packet filter) vara portade och den har utmärkta köhanterare för bandbreddskonsumtion. Jag kör personligen just nu 4 torrents på min router och surfningen går inte märkbart segare.

Nu har jag äntligen fått igång själva torrentprogrammet vilket egentligen var den lätta biten.
Har dock märkt att även om jag har en throttle på mina nedladdningar så segar internet ner sig mer än nödvändigt. Hittade den här länken i en annan tråd och tänkte att det kankse kunde vara värt att prova: http://66.102.9.104/search?q=cache:FiuH52hDzB8J:www.benzedrin...
För grejen är ju, att även om vissa processer på servern har hög prioritet, så går det ju fortfarande trögt på min workstation. Och man kan väl inte prioritera andra datorer på nätverket? Till en början undrar jag bara var man skall lägga pf.conf, och om packetfilter alltid är på eller om det måste köras som en daemon (eller kanske via inetd vad vet jag)?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

paketfiltret lever i kärnan och styrs med programmet pfctl.
Om du har pf_enable="YES" i din /etc/rc.conf så kommer /etc/pf.conf att läsas vid start och pf att startas.
för att ladda om reglerna efter en ändring kör du pfctl -f /etc/pf.conf

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
paketfiltret lever i kärnan och styrs med programmet pfctl.
Om du har pf_enable="YES" i din /etc/rc.conf så kommer /etc/pf.conf att läsas vid start och pf att startas.
för att ladda om reglerna efter en ändring kör du pfctl -f /etc/pf.conf

Tack, det var precis detta jag ville veta.

EDIT: Kan jag på något vis ladda om rc.conf / starta pf, utan att behöva starta om servern? Inte så himla vikigt, men det skulle vara bekvämt om det fanns ett sätt.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

ladda modulen pf.ko
kör pfctl -e

men skall du ha prioritering av paket och så vidare måste du bygga om kärnan, det är inte med i generic.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002
Citat:

ladda modulen pf.ko
kör pfctl -e

men skall du ha prioritering av paket och så vidare måste du bygga om kärnan, det är inte med i generic.

Ok, kan vara en nyttig erfarenhet iofs. Är det lika lätt som för gentoo är det nog inga större problem. Prioritering av packet behöver man alltså om tex. trafik till och från apache skall prioriteras före rtorrent?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001

Ja.
Det du skall stoppa in i kärnan när du kommit så långt är

options ALTQ options ALTQ_CBQ # Class Bases Queueing options ALTQ_RED # Random Early Detection options ALTQ_RIO # RED In/Out options ALTQ_HFSC # Hierarchical Packet Scheduler options ALTQ_CDNR # Traffic conditioner options ALTQ_PRIQ # Priority Queueing

Vill du ha pf inbyggd i kärnan istället för som modul kan du även ta med

device pf #PF OpenBSD packet-filter firewall device pflog #logging support interface for PF device pfsync #synchronization interface for PF

Hur du gör står här.

Bienvenido a la maldad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002
Citat:

Ja.
Det du skall stoppa in i kärnan när du kommit så långt är

options ALTQ options ALTQ_CBQ # Class Bases Queueing options ALTQ_RED # Random Early Detection options ALTQ_RIO # RED In/Out options ALTQ_HFSC # Hierarchical Packet Scheduler options ALTQ_CDNR # Traffic conditioner options ALTQ_PRIQ # Priority Queueing

Vill du ha pf inbyggd i kärnan istället för som modul kan du även ta med

device pf #PF OpenBSD packet-filter firewall device pflog #logging support interface for PF device pfsync #synchronization interface for PF

Hur du gör står här.

Tackar och bockar, denna hjälp underlättar verkligen.