Permalänk

problem med rtorrent

Igår installerade jag rtorrent porten i FreeBSD, men jag har ennu inte riktigt fått det att funka. Att lägga till torrent går bra, och när jag startar en torrentnedladdning så verkar det som att det finns kontakt med trackern, problemet är att jag inte får kontakt med några peers... Varken att ladda upp eller ladda ner funkar, och om jag kollar "infon" för en torrent så är listan över peers helt tom... Har jag kanske missat någon grundläggande inställning här? Risken finns för jag har inte konfigurerat programmet på något sätt. Det låter ju som om problemet kan ligga i att listening porten inte är öppen, men det är den, det är jag ganska säker på... Är i vilket fall som helst hemskt glad om någon kan hjälpa mig med detta.

EDIT: För jag behöver inte öppna porten för udp också, det räcker väl med tcp?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Det finns inge speciella konfigurationsändringar som är nödvändiga, men om du ska köra "active" så kanske du måste öppna portarna både tcp och udp och troligtvis trackerporten.

rtorrent fungerar utmärkt för mig bakom två firewall/routers.

Permalänk

Ahh, öppnar för udp då också och testar, vad menas med trackerporten föresten?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

det enda som det ska behövas vara öppet för är tcp.
trackerporten behöver du inte bry dig om, då du kör en klient, trackern är ett slags server på bittorrentnätverket som håller reda på ip:na på dem som laddar ned och 'sprider' dem så att folk kan ansluta till varandra

Permalänk

Hmm.. Det har gått ett tag nu, men jag har fortfarande inte fått det att fungera. Har undvikigt det hela ett par veckor, men nu måste jag bara få igång det. Någon som vet exakt vilka portar det är som gäller för att rtorrent skall fungera. Just nu har jag 3724, 6112, och 6881 - 6999 öppna. Dessa har levt kvar sedan Azaurus/Bitcomet tiden, så det är inte alls säkert att de stämmer.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick aldrig rtorrent att funka i freebsd.. samma problem. kör orginalklienten (py24-BitTorrent) och screen istället.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Jag fick aldrig rtorrent att funka i freebsd.. samma problem. kör orginalklienten (py24-BitTorrent) och screen istället.

Ahh, tråkigt att höra, men samtidigt skönt för då kan jag sluta slita mitt hår. Dock är jag är inte så grymt haj på övriga alternativ. Är det något speciellt man skall tänka på om jag nu installerar orginalklienten istället? Och för säkerhets skull måstse jag fråga; går den att köra i ett vanligt terminalfönster, utan x.org?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ahh, tråkigt att höra, men samtidigt skönt för då kan jag sluta slita mitt hår. Dock är jag är inte så grymt haj på övriga alternativ. Är det något speciellt man skall tänka på om jag nu installerar orginalklienten istället?

Efter installation får du ett gäng program att köra som gör olika torrent-relaterade saker (bt*.py)
Kör dem utan argument så ser du vad som går att ställa in.[QUOTE] Och för säkerhets skull måstse jag fråga; går den att köra i ett vanligt terminalfönster, utan x.org? [/QUOTE]Ja.

Sen finns det ju ett gäng alternativ också, om du kollar i ports.
om du vill slippa gui i Bittornado (modifikation av orginalklienten) måste du ange -DWITHOUT_GUI=yes när du bygger och installerar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Ahh, tackar för denna informationen, jag skall ta mig en titt på ctorrent tror jag.

EDIT: Halleluja! Jag fick rtorrent att funka endå, tydligen hade jag gjort ett dumt fel när det gäller ports redirect för routern. Istället för att öppna 6881-6999 privat och publikt så hade jag ställt in det så att 6881 redirectades till den privata porten 6999 och tvärt om. Dumt, dumt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org