Permalänk
Medlem

X startar inte :S

Installerade nyss Debian på min burk men jag får inte X att starta. Vad kan felet vara? Är de för jag kör med 6800? Tycker de borde ha kommit drivrutiner till det.

Är inte så hemma på ämnet så all hjälp uppskattas

No screens found står det :S

Permalänk
Medlem

Har du konfigurerat X?

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Har du konfigurerat X?

nej, hur går man tillväga för att göra de?

Kan inget om linux men vill mer än gärna lära mig

Permalänk
Medlem

normalt sett så kör man "xorgconfig" som root och svarar på frågorna,

edit: om du kör xfree86 så är det "xf86config" om jag inte minns fel,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Du får gärna posta din loggfil om felet upprepas

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Enligt en Linux-bok jag läser så måste man vara nästan expert på X för att få igång det överhuvudtaget i Debian. Killen som skrivit boken (Linus Wallei) verkar knappast inkompetent och verkar knappast vara den som ogillar utmaningar heller....
Dessutom måste man vara expert på det mesta övriga också, eftersom installationsprogrammet inte är så värst bra tydligen.
Står i den att det görs försök att implementera Anaconda vilket skulle göra det lite mera användarvänligt, men det är nog knappast klart än eftersom boken är från 2004....

Var på väg att testa Debian men efter att ha läst allt som stod om installationsförfarandet i min bok så skiter jag i det, för jag är INTE expert på att konfigurera X från grunden och jag är inte expert på allt annat som också krävdes.
Tror inte jag blir expert på kuppen heller, utan i så fall bättre att köra vidare med något som funkar och lära sig lite här och lite där (Mandriva )

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Enligt en Linux-bok jag läser så måste man vara nästan expert på X för att få igång det överhuvudtaget i Debian. Killen som skrivit boken (Linus Wallei) verkar knappast inkompetent och verkar knappast vara den som ogillar utmaningar heller....
Dessutom måste man vara expert på det mesta övriga också, eftersom installationsprogrammet inte är så värst bra tydligen.
Står i den att det görs försök att implementera Anaconda vilket skulle göra det lite mera användarvänligt, men det är nog knappast klart än eftersom boken är från 2004....

Var på väg att testa Debian men efter att ha läst allt som stod om installationsförfarandet i min bok så skiter jag i det, för jag är INTE expert på att konfigurera X från grunden och jag är inte expert på allt annat som också krävdes.
Tror inte jag blir expert på kuppen heller, utan i så fall bättre att köra vidare med något som funkar och lära sig lite här och lite där (Mandriva )

När jag installerade samlingspaketet för... vad det nu var med tasksel i debian var det bara att dra igång X med startx efter installationen....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Enligt en Linux-bok jag läser så måste man vara nästan expert på X för att få igång det överhuvudtaget i Debian. Killen som skrivit boken (Linus Wallei) verkar knappast inkompetent och verkar knappast vara den som ogillar utmaningar heller....
Dessutom måste man vara expert på det mesta övriga också, eftersom installationsprogrammet inte är så värst bra tydligen.
Står i den att det görs försök att implementera Anaconda vilket skulle göra det lite mera användarvänligt, men det är nog knappast klart än eftersom boken är från 2004....

Var på väg att testa Debian men efter att ha läst allt som stod om installationsförfarandet i min bok så skiter jag i det, för jag är INTE expert på att konfigurera X från grunden och jag är inte expert på allt annat som också krävdes.
Tror inte jag blir expert på kuppen heller, utan i så fall bättre att köra vidare med något som funkar och lära sig lite här och lite där (Mandriva )

Mod parent -5, Troll

/W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Enligt en Linux-bok jag läser så måste man vara nästan expert på X för att få igång det överhuvudtaget i Debian. Killen som skrivit boken (Linus Wallei) verkar knappast inkompetent och verkar knappast vara den som ogillar utmaningar heller....
Dessutom måste man vara expert på det mesta övriga också, eftersom installationsprogrammet inte är så värst bra tydligen.
Står i den att det görs försök att implementera Anaconda vilket skulle göra det lite mera användarvänligt, men det är nog knappast klart än eftersom boken är från 2004....

Var på väg att testa Debian men efter att ha läst allt som stod om installationsförfarandet i min bok så skiter jag i det, för jag är INTE expert på att konfigurera X från grunden och jag är inte expert på allt annat som också krävdes.
Tror inte jag blir expert på kuppen heller, utan i så fall bättre att köra vidare med något som funkar och lära sig lite här och lite där (Mandriva )

Man behöver inte vara expert på X för att ta sig igenom en xorgconfig. Frågorna är i klass med "Vad har du för skärm?" "Vad har du för tangentbord?"

En tämligen trivial uppgift med andra ord.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Enligt en Linux-bok jag läser så måste man vara nästan expert på X för att få igång det överhuvudtaget i Debian. Killen som skrivit boken (Linus Wallei) verkar knappast inkompetent och verkar knappast vara den som ogillar utmaningar heller....
Dessutom måste man vara expert på det mesta övriga också, eftersom installationsprogrammet inte är så värst bra tydligen.
Står i den att det görs försök att implementera Anaconda vilket skulle göra det lite mera användarvänligt, men det är nog knappast klart än eftersom boken är från 2004....

Din bok är full med skitsnack. Ärligt talat.

Permalänk

Har du ens installerat nvidias drivrutiner? Vet inte hur det är i debian men i vissa distrubutioner ska man även ändra drivrutinen till "nvidia" efter att du har kört xorgconfig. Xorgs inbyggda heter "nv" eller "vesa". Såå:

1. Installera nvidias drivrutiner. Kanske finns på cd:n eller i apt-get trädet annars är det bara att hämta från Nvidias sida.
2. #xorgconfig

...följ anvisningarna.
3. Byt "nv" eller "vesa" (beror på vad du valt) till "nvidia" i xorg.conf.
4. Ändra standard färgblandning till 16bitars eller 24bitars.
5. starta om/starta X

Därefter kan du pilla lite med xorg.conf och fixa till de extra musknapparna och composite (skuggor/transparens).

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Debian använder xfree86, inte x.org.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Din bok är full med skitsnack. Ärligt talat.

Ok...fick den rekommenderad av några här inne, och den verkar, ärligt talat, riktigt bra skriven än så länge, även om jag inte har kunskap att verifiera allting så känns det väldigt välskrivet.
Att använda GNU/Linux av Linus Wallei.

Citat angående Debians installation.

Det är varken grafiskt eller särskilt intuitivt.

Under hela installationsprocessen fullkommligt kräks programmen ur sig komplicerade tekniska frågor om både det ena och det andra, som till exempel om fontrenderaren FreeType2 skall användas i Mozilla, vilket en novis kanske blir ganska rejält förvirrad av.

Efter att all installation är avslutad kommer inte grafiken att fungera över huvud taget, även om du valt en skrivbordsinstallation. Det krävs först att du manuellt installerar och konfigurerar delar av fönstersystemet X, vilket i sin tur kräver ytterligare specialkunskaper. Att få X att fungera under Debian kan vara ganska jobbigt och det är ibland enklare att lita till egna kunskaper om X-servern än att försöka använda Debians konfigurationsverktyg.

Etc etc etc....
Sen står det ju en hel del positivt också, som att det är mycket konfigurerbart och stabilt och säkert och sånt, men det hjälper ju inte en färsking på Linux att komma igång med det direkt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

boken är gammal, debians "nya" installer är 100% "idiotproof",

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Seb74: Hur gammal är den där boken? Låter som om den är 5-10 år (eller i alla fall som om författaren inte använt debian på 5-10 år). Det händer mycket på den tiden...

Man behöver INTE "konfigurera om X från grunden". Man behöver inte konfigurera en enda rad själv.

Installationen är inte grafisk - men exakt vad det är som gör installationen svårare för att den inte är grafiskt har jag aldrig fattat. Inte ens windows har grafisk installation...

Komplicerade tekniska frågor my ass... Den säger saker i stil med "nu kommer jag fråga ditt eller datt. Det ändrar på den här prylen. Vet du inte vad du ska svara, välj det här" osv.

sunnis: (som root) skriv dpkg-reconfigure xserver-xfree86. Det borde fixa saker.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Seb74: Hur gammal är den där boken? Låter som om den är 5-10 år (eller i alla fall som om författaren inte använt debian på 5-10 år). Det händer mycket på den tiden...

Ok, det låter ju trevligt (även om jag antar att det inte är nån barnlek för det )
Den verkar vara från 2004.
Han pratar en del om version 3.0, och tycker det är synd att den inte har med GRUB.

Ska inte ta denna tråd OT, ville bara svara på denna frågan om boken nu när jag lett in er på detta spår

Edit: Känns ju lite fånigt att säga att en bok från 2004 är gammal. Inte många böcker i Unix/Linux som är så färska tycker jag. Vår lärobok i Unix är tex från 1998 och det tyckte alla här inne var helt ok för det händer ändå inte så mycket...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ok, det visar sig att jag överdrev. 2002 släpptes debian 3.0. 3.1 är den senaste som släpptes i år, så den är ju lite knepig för honom att få med. Däremot installationsprogrammet har funnits i betor sedan 2003, men som sagt har det inte varit släppt.

När blir en bok gammal? Det beror på vad den skrevs med för ändamål. FHS - filsystemslayouten i linux - är antagligen "framtidssäker", men att ge sig på att skriva en bok om X i dagsläget känns lite som självmord. Jag tvivlar inte på att Linus Wallei är kunnig, eller att boken är användbar, men distros svagheter är oftast mycket fördomar, och det är väldigt svårt att skriva objektivt och - framförallt - uppdaterat om det.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Avstängd

Seb74; du tjatar om dina böcker i varenda tråd du postat i. Snälla, kan du inte bara sluta med det? Jag bryr mig inte om din bok, men jag kan inte kolla någonstans utan att se något om något som stått i din bok! Din bok ploppar upp överallt, det är otroligt irriterande och psykande. Vi förstår det, du har en bok du tycker om, the end.

*EDIT* Bara i den här tråden säger du "bok" åtta gåner. Bok bok bok bok bok bok bok bok bok bok!

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morti
Seb74; du tjatar om dina böcker i varenda tråd du postat i. Snälla, kan du inte bara sluta med det? Jag bryr mig inte om din bok, men jag kan inte kolla någonstans utan att se något om något som stått i din bok! Din bok ploppar upp överallt, det är otroligt irriterande och psykande. Vi förstår det, du har en bok du tycker om, the end.

*EDIT* Bara i den här tråden säger du "bok" åtta gåner. Bok bok bok bok bok bok bok bok bok bok!

Moget....verkligen

De flesta här inne hämtar nog sin information och sina värderingar i stor grad från litteratur, antingen i tryckt form eller från nätet. Givetvis kompletterat av egna erfarenheter.
Jag tänkte bara hjälpa till lite här och pränta ned vad jag läst om Debian (i en BOK), nämligen att X inte ploppar upp av sig självt, utan måste konfigureras.
Att sedan ordet "bok" dyker upp, och att du har så mycket fritid över att även räkna antalet förekomster av detta ord, ja det säger nog mer om dig än det säger om mig....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att du mer eller mindre dissar debian efter att ha läst i en bok att "det kräver expertkunskaper".
Debian är inte svårt, såvida man inte tycker att allt som inte är peka-och-klicka är svårt.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att Debian var väldigt svårt när jag testade det första gågnen, men nu när jag har lärt mig mer så funkar det bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Problemet är ju att du mer eller mindre dissar debian efter att ha läst i en bok att "det kräver expertkunskaper".
Debian är inte svårt, såvida man inte tycker att allt som inte är peka-och-klicka är svårt.

Dissar det ju knappast.
Jag bara väljer att inte testa det i dagsläget eftersom det verkar överstiga min nuvarande nivå.
Tror det är min fulla rätt att fatta det beslutet utan att nån ska behöva gå till personangrepp.

Rätt ointressant diskussion det blev av detta hursomhelst.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd

Seb74, käre vän,

Citat:

Jag bara väljer att inte testa det i dagsläget eftersom det verkar överstiga min nuvarande nivå.

Och det kan du avgöra utan att testa?

Citat:

Tror det är min fulla rätt att fatta det beslutet utan att nån ska behöva gå till personangrepp.

Tveksamt..

Citat:

Jag tänkte bara hjälpa till lite här och pränta ned vad jag läst om Debian (i en BOK), nämligen att X inte ploppar upp av sig självt, utan måste konfigureras.

Kan du läsa om det i en bok kan vem som helst hitta korrekt information på nätet. Förövrigt kommer dom flesta program man kompilerar själv med en standardkonfiguration som passar alla, mer eller mindre. Det gör X. X kommer med en xorg.conf som är default.

Citat:

Att sedan ordet "bok" dyker upp, och att du har så mycket fritid över att även räkna antalet förekomster av detta ord, ja det säger nog mer om dig än det säger om mig....

Och vad säger det om mig? Att jag är psykiskt sjuk?

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Dissar det ju knappast.
Jag bara väljer att inte testa det i dagsläget eftersom det verkar överstiga min nuvarande nivå.
Tror det är min fulla rätt att fatta det beslutet utan att nån ska behöva gå till personangrepp.

Rätt ointressant diskussion det blev av detta hursomhelst.

Om du nu såg det som ett personangrepp så ber jag om ursäkt, det var inte meningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Moget....verkligen

De flesta här inne hämtar nog sin information och sina värderingar i stor grad från litteratur, antingen i tryckt form eller från nätet. Givetvis kompletterat av egna erfarenheter.
Jag tänkte bara hjälpa till lite här och pränta ned vad jag läst om Debian (i en BOK), nämligen att X inte ploppar upp av sig självt, utan måste konfigureras.
Att sedan ordet "bok" dyker upp, och att du har så mycket fritid över att även räkna antalet förekomster av detta ord, ja det säger nog mer om dig än det säger om mig....

Med grund i dina tidigare uttalanden i det här forumet så tror jag att du läser den där boken som fan läster bibeln. Du väljer ut det som passar dig.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Enligt en Linux-bok jag läser så måste man vara nästan expert på X för att få igång det överhuvudtaget i Debian. Killen som skrivit boken (Linus Wallei) verkar knappast inkompetent och verkar knappast vara den som ogillar utmaningar heller....
Dessutom måste man vara expert på det mesta övriga också, eftersom installationsprogrammet inte är så värst bra tydligen.
Står i den att det görs försök att implementera Anaconda vilket skulle göra det lite mera användarvänligt, men det är nog knappast klart än eftersom boken är från 2004....

Var på väg att testa Debian men efter att ha läst allt som stod om installationsförfarandet i min bok så skiter jag i det, för jag är INTE expert på att konfigurera X från grunden och jag är inte expert på allt annat som också krävdes.
Tror inte jag blir expert på kuppen heller, utan i så fall bättre att köra vidare med något som funkar och lära sig lite här och lite där (Mandriva )

Jag lyckades få igång Debian 3.0 (3.1 har enklare installation) med X första gången jag testade ett *nixsystem. Det tog lite tid, men expert behövde man verkligen inte vara för att få igång det. När jag testade lägga in 3.1 på en desktopburk för lite sedan rullade X igång direkt, utan någon manuellt pill.

edit: Var det inte du som har haft massvis med problem med Mandriva? Då fungerar det väl inte så hemskt bra

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag lyckades få igång Debian 3.0 (3.1 har enklare installation) med X första gången jag testade ett *nixsystem. Det tog lite tid, men expert behövde man verkligen inte vara för att få igång det. När jag testade lägga in 3.1 på en desktopburk för lite sedan rullade X igång direkt, utan någon manuellt pill.

edit: Var det inte du som har haft massvis med problem med Mandriva? Då fungerar det väl inte så hemskt bra

Ok, det låter ju bra

Njae, jag ville bara kompilera lite program själv, vilket de flesta här inne inte vill befatta sig med utan istället litar till 100% på att det dom vill ha finns i färdiga paket så dom bara skriver "urpmi" eller "apt get" och så är det klart.

Jag ville dock testa kompilera själv för det känns som det systemet passar mig bättre, men då åker man såklart på massa problem och det gör man nog i alla distar.
Nästa gång jag installerar nåt Linux ska jag slänga in så mycket programbibliotek jag kan vid installationen, och inte välja bort "konstiga saker" som heter nåt med "lib" eller "dev" så går det antagligen lite smidigare iallafall

nillon, ingen fara, jag bara kände lite att det blivit nån sorts hetsjakt efter mig här inne bara för att jag inte rättar mig i leded och lägger mig på knä och avgudar Linux, utan istället tycker att en del saker från Windows-världen faktiskt är smidigare och passar mig bättre
Ska hålla inne med såna åsikter i fortsättningen. Hjälper ju ingen att bråka om sånt, var och en tycker som den vill liksom.

EDIT: Kanske ska testa Debian iallafall. Verkar ju som man kan komma undan med att tanka bara 1-2 CD typ, eller hur många "behöver" man egentligen för att få in alla viktia libs/devs och sånt som gör systemet användbart? Och så OpenOffice och nåt enstaka annat nyttoprogram.
2CD, 3CD, eller kanske ännu fler?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
EDIT: Kanske ska testa Debian iallafall. Verkar ju som man kan komma undan med att tanka bara 1-2 CD typ, eller hur många "behöver" man egentligen för att få in alla viktia libs/devs och sånt som gör systemet användbart? Och så OpenOffice och nåt enstaka annat nyttoprogram.
2CD, 3CD, eller kanske ännu fler?

Om du har internet till burken du ska installera på räcker det med en, netinstall-CDn

ftp://ftp.se.debian.org/debian-iso/3.1_r0a/i386/iso-cd/debian...

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Om du har internet till burken du ska installera på räcker det med en, netinstall-CDn

ftp://ftp.se.debian.org/debian-iso/3.1_r0a/i386/iso-cd/debian...

Ok, men jag är lite galen i att äga saker fysiskt, så jag brukar aldrig använda netinstalls utan försöka spara på disk istället.
Tankar nu CD1 iallafall som torrent, får se vad det blir av det.
Vill ju iallafall ha alla libs/devs/headers/sources och elände som gör systemet användbart om man ska bygga nån kod.
Finns inte sånt att enkelt installera från nån skiva, utan man istället måste söka rätt på och ta allt sånt en i taget från nån ftp så vetefan om jag orkar (typ lite som det verkar va i FC4 har jag för mig).

Sak samma, 1-2 CD tankade och sedan brända på RW kostar ju ingenting, bara lite tid men jag får testa när/om jag får tid över.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

seb74: om du nu är så besatt av att kompilera, varför inte byta till gentoo?

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!